رواية اليتيمتان بقلم ولاء يحيى

?? (اليتيمتان)?? #بقلم_ولاءيحيي
البارت الثامن عشر
أميرة بعد ما حكمت مشيت اخدت فاطمة ومشيت بيها بسرعه
فاطمة :يابت يااميرة وخدنا فين براحة هتوقعيني
أميرة :تعالى بس يا تيته هو مش انتي عاوزه تطمني على ندا… هاخدك تطمني عليها 
ودخلت بيها مكتب أليف كان فيه ندا وعمران واليف
فاطمة :ندا.. (ندا تروح لحضنها) انتي كويسه… البت المجنونة دي قالت انك هتعملي عمليه
ندا بابتسامة :انا كويسه يا تيته متخافيش…
فاطمة تبصلهم اوي وتبتسم : ما انا عارفه ياختي انك كويسه… وان دا فيلم انتم اللي عملينوا… عشان حكمت تقابل كمال…. بعد ما عرفتوا أن العيال مش عيالو
(الكل بصلها بصدمه) #بقلم_ولاءيحيي
أميرة بصدمه :انتي عرفتي منين…
ندا باستغراب :ومين قالك انهم مش ولاده
فاطمة تقعد بابتسامة : ليه انتم فاكرين ان ستكم غبيه زيكم.. ولدين سنهم يجي 25يبقي ولاده ازي… أم بقى عرفت منين… شوفت كمال وهو رايح على الاوضه اللي بعتي حكمت عليها فأفهمت…
أميرة وندا وشباب يضحكوا ويقربه منها
ندا بضحك :مش سهله انتي يا تيته.. ما فيش حاجه بتفوت عليكي
أميرة :بس ازي اخدتي بالك من سنهم يا تيته… دا انا ما خدش بالي خالص
فاطمة بضحك :وهو انتي من امتى بتاخد بالك… ودلوقتي الحب عامي عينيك.. من يوم ما حباتي وانتي اتهبلتي في دماغك اكتر ما انتي مهبله(الكل يضحك وفاطمة تبص للولادين) تعال يا واد يا دكتور منك ليه سلموا عليا
يقرب منها أليف وعمران بابتسامة
عمران بابتسامة :ازي حضرتك يا تيته…
أليف بابتسامة : المستشفى نورت ياتيته
فاطمة بابتسامة :منوره بيكم (وتبص بنص عين وتشاور على عمران) انت اللي البت ندا بتحبك… وانت اللي البت أميرة بتحبك
الكل بصلها بصدمه
أميرة بغيظ :لا مليش دعوى لازم اعرف عرفتي منين المرة دي..
فاطمة بضحك :من البلونه اللي عملها في رأس الواد ياختي ..(الكل ضحك واليف حط ايده على راسه) …
أميرة بابتسامه :طيب هقولك على خبر مستحيل انك تكوني عرفتيه.. وانا اللي عرفته قبلك
فاطمة بابتسامة : ايه هو دا يا فلحه
أميرة بفرحه :دكتور كمال متجوزش.. بس في حد قاله أن ابله حكمت تجوزت وسافرت مع جوزها..
فاطمة بحزن : عارفه …(وتبص للولاد) وانتم تقربوا ايه لكمال
عمران يقعد قدمها ويبص لها اوي :.. انا ابن خالته… واليف اخوه
فاطمة باستغراب :اخوه… بس كمال مكنش عنده اخوات غير ناديه…
أليف بحزن : ما انا من ضمن الأسرار والحكايات.. اللي في حياة كمال
فاطمة شافت الحزن في عينه فبتسمت : لو كل الأسرار حلوه زيك… كده نكتر منها…(أليف ضحك اوي) قولي ايه حكايتك
عمران يبصلها :معلش يا تيته… ممكن حضرتك تقولنا الأول عرفتي منين أن كمال مفكره ابله حكمت متجوزه
فاطمة تتنهد بحزن :
ونروح الاوضة اللي فيها حكمت وكمال
#بقلم_ولاءيحيي
حكمت وقف بصه من الشباك اللي بيبص على النيل .. وكمال وقف جمبها. فضلوا ساكتين فتره وكل واحد فيهم قلبه هيخرج من مكانه.. لحد ما كمال قرر يقطع الصمت
كمال بابتسامه وصوة هادي: زمان كنتي بتحبي تقفي كده بس قدم البحر…حبيتي مين اكتر … النيل واللي بحر اسكندرية
حكمت بابتسامه :الاتنين… مع انهم مختلفين.. بس كل واحد فيهم ليه جماله.. ماينفعش تختار بينهم… فحبيت الاتنين
كمال بابتسامة :عملين زي بناتك …(حكمت تبصله.. وهو لف بصلها بابتسامة) مختلفين.. بس كل واحده فيهم وخده حاجه منك ..أول ما شوفت أميرة حسيتها زي بحر اسكندرية بشقاوتها وعفويتها وضحكتها عمله زي الموج لما بعوم جوه ..شفتك فيها اول مره اتقبلنا … نفس شقوتك وعفويتك ودمك الخفيف… قولت دي اللي طلعه ليكي فحبتها…ولما شوفت ندا لقيتها عذبه وهاديه زي النيل… لما قربت منها عشان اشوف جرحها.. عينها دمعت وبقي فيهم لمعة عنيكي… شفتك فيها لما بتبقي خايفه اوي مكسوفه… لقيت ان الاتنين مع بعض هم انتي (ويكمل بحب) معرفتش احب واحده فيهم اكتر من التانيه
حكمت عنيه اتملت دموع وبصت للأرض.. وبعدت عنه ورحت قعدت على الكرسي… وهو شويه وراح وقعد جمبها.. ورجع راسه لورا … وهي بقى قلبها يدق بقوة
#بقلم_ولاءيحيي
كمال يتنهد :ماصدقتش.. (حكمت بصت ليه باستغراب.. فبصلها وعينه فيها دموع)يومها ماصدقتش انك بتخونين…
حكمت وقفت بضيق: لو سمحت… مش عاوزه اتكلم واللي اسمع
كمال قام وقف قدمها بغضب وزعيق :مش بمزاجك.. الحصل ما يخصكيش انتي لوحدك عشان تقولي مش عاوزه اسمع انا من حقي اتكلم… وانتي لازم تسمعي… من حقي اقول اللي مكتوم جويا من 19سنه… وانتي هتسمعيني
حكمت بدموع : عاوزني اسمع ايه.. اسمع ازي صدقت اني بخونك وجيت تجري عشان تشوفني…عاوزني افتكر وانت تضربني وتسألني بعمل ايه. عنده… لما ما انت ماصدقتش ليه سيبتني هناك لوحدي وخرجت معها… سيبتني ليه
كمال بزعيق :ماسبتكيش … حاولت ارجعلك منعوني … و انا ماجتش عشان شكك فيك.. انا جيت احميكي…
حكمت : تحميني…
كمال بغضب :ايوه احميكي… انا يومها أبويه بعتلي في مكتبة… قالي انه عاوزني اروح معه مكان مهم… واخدني في عربيته وانا مش عارف هو رايح فين… لحد ما وقف قدم عماره سيف… ولقيت ماهي بتركب العربية
#فلاش بك
محمود بتمثيل : ماهي… انتي بتعملي ايه هنا
ماهي بدموع تماسيح : كنت عارفه انك هتعمل كده… بلاش يا خالي ارجوك…
محمود يتصنع الغضب : انتي عاوزه يفضل مخدوع… عاوزه حتت بت شمال تلعب بيه…
كمال بعدم فهم :انتم بتكلمو عن مين
محمود بغضب :عنك.. عن حتت البت اللي بعتنا عشناها اللي بتجهز ورقك عشان تأخذها وتسافر… البت اللي بعتها سيف تلعب عليك…. قوليله يا ماهي اللي عرفتيه.. احكيلو
ماهي بدموع مصطنعة : من اسبوعين كنت سهرانه مع الشلة وجي سيف وكان سكران… سيف كان قبلها بكام يوم قالي انه بيحبني…وانا رفضته وقولتله اني بحبك انت.. فلما جي يومها وشفني ..فضل يزعق ويخرف بكلام.. قال أنه هيخليني اندم.. وانه هيا خدني منك ويأخذ كل حاجه حتى المستشفى…وفضل يتريق عليا ويقول انك عمرك ما حبيتني… وانك فضلت عليا حتت بت مومس بتيجي ليه شقته… وأن هو اللي اتفق معها هي وابوها يلعبوا عليك… وترسم عليك الحب وتوقعك … وفضل يضحك ويقول… انك وقعت وصدقت هتجوزها وتأخذها وتسافر… وأنها اول ما هتمضيك على بيع الأسهم هتسيبك هناك وترجع .. ويأخذ هو المستشفى
كمال باستهزاء :دي خطتكم الجديدة … انتم فاكرين اني هصدق الكلام العبيط دا
محمود بغضب :احترم نفسك.. انا ابوك ومصلحتك تهمني يا غبي
ماهي بسرعه :جيت يا خالي… هناك اهي
(الاتنين يبصه مكان ما ماهي بتشاور… كمال لقي حكمت دخله العمارة)
محمود :اهو اتفضل بص شوف قدمك الكلام العبيط …اللي هانم جت في ميعادها ل لسيف في شقته ..ايه رائيك… مين اللي بيضحك عليك..
كمال بسرعه يفتح باب العربية وينزل.. ومحمود وماهي يجرؤ وراه.. وعلى باب العمارة.. حاوله يمنعوه يطلع.. بس هو دخل… فقابلهم البواب
البواب :على فين يا بيه(لسه كمال هيتكلم.. بس محمود سابق
محمود :البت اللي طلعت دلوقتي… طلعه لفين
البواب بقرف : هي الأشكال دي بنشوفها هنا اللي ل شقه 8 بتعت اللي اسمه سيف…ربنا يرحمنا منه ومن قرفه… كل يوم يا بيه في القرف دا… لما الوحد كره الشغال بسببه
كمال بغضب :البنت اللي طلعت دي جيت هنا قبل كده
محمود رد بسرعه :انت ايه غبي… مهو عارف هي طالعه فين
كمال جرى على الاسانسير.. ومحمود وماهي حاولوا يمنعوه
كمال بغضب يذقه محمود بقوة :ابعد عني..
( ودخل الاسانسير.. وماهي دخلت وره)
كمال بزعيق وغضب :اطلعي بره
ماهي بتصميم :مش هطلع مش هسيبك لوحدك
كمال يذقها يخرجه.. بس هي مسكت جامد لحد ما الباب اتقفل.. وطلع بيهم…
#بك
#بقلم_ولاءيحيي
كمال بحزن : طلعت اشوفك عشان انتي تفهميني… طلعت انقذك وقولك انا معاكي متخافيش…اول ما دخلت لقيتك قدمي… (ويغمض عينه بألم ويكمل بغضب ) قميصك مفتوح.. وشعرك مفرود… (ويبص لها بزعيق) جريت عليكي أسألك بتعملي ايه هنا…
حكمت بغضب :معرفتش ارد… قولتلك تفتكر بعمل ايه هنا… كنت عاوزك تبص لوشي ولعيني.. لكن انت كنت بصص في الأرض قرفان تبص في وشي
كمال بغضب : لاااا كنت مش قادر اشوفك وانتي قميصك مفتوح قدمي…شوفتك بتقفيله بأيدك.. نزلت عيني عشان مجرحكيش… عشان تكلمي وتقولي مين عمل فيكي كده
حكمت بدموع :انت فضلت تضرب فيا
كمال بغضب :لأنك سبتيه يقرب منك ويحط ايده عليكي… سبتيه يضمك من غير ما تصرخي… سبتيه يكلم ويجرحني بيكي ووقفتي سكته… كنتي اللي سكينه اللي بيموتني بيها… ضربتك عشان تفوقي… وتثقي فيا وتقولي الحقيقة.. ضربتك عشان قبلتي انك تبقى في عيني خاينه ووقفه سكته.. كنت يضربك عشان تفوقي… بس انتي كملتي عليا… قولتيها ليا كنت مع سيف.. (كمل بحزن وغضب) سمعتها منك غبت عني الواقع.. بقيت ابص ليكي عشان اتأكد انه انتي مش واحده شبيها.. كدبت عيني ورفضت تكوني انتي اللي اتكلمتي… فضلت اسمع صوتك في وداني.. وعيد فيه.. عاوز افهم دي انتي واللي شبيها ليكي…فوقت على أبويه وهو بيهز فيا بقوه عشان افوق… ساعتها سمعت صوتك تاني وانتي بتقولي قولتها دا اللي انتم عاوزني اقوله قلتها…وقتها تأكدت انهم هم اللي قالولك تقولي كده… بس مكنتش عارف ايه السبب…
حكمت بدموع تقعد على الأرض : ولما فهمت سبتني ليه… مشيت ليه… ليه مرجعتش تلحقني منهم
كمال ينزل قدمها بدموع : لما نزلت أبويه كان اتصل بالجارد بتوعه… كتفوني.. وخدرني وخذني في الإسعاف للمستشفى.. وهناك عرفت الحقيقة… سمعت سلوي وماهي وهم بيتكلم… قومت وكنت هموتهم… كتفوني تاني وربطوني في السرير تلات شهور… كل ما فوق ينيموني بمهدئات لحد ما ناديه ومدحت وجوز خالتي عرفوا مكاني وانقذوني منهم… وجي عماد صاحبي… واكتشفوا اني أدمنت…
(حكمت كانت بتسمع بصدمه… وبتبص لعينه عاوزه تشوف.. انه بيكداب… كان أسهل عندها انه يكون بيكداب… على أن كل دا حصلوا .. بصت لعينه وهو كمان… ابتسمت بحزن ورفعت أيدها لمست خده بحب….ومسحت دموعه… رفع ايده حضن أيدها.. مكنش مصدق انه شايفها.. وأنها لمسته.. وفضلوا يبصه لبعض.. ورح شدتها في حضنها جامد… وهي رمت نفسها جوه حضنه… بشوق وحب وحزن سنين….)
حكمت بدموع :انا اسفه… كانوا هيموت أبويه… مكنتش عارفه اعمل ايه… قولت اعمل اللي عاوزينه وأنقذ أبويه… وأجرى عليك اقولك الحقيقة… البوليس جي واخدني … وبعدها ..
كمال يضمها ليه بحزن :عرفت … عم علي قالي… ان عشان تخرجي من القضية كان لازم تجوزي… فجوزتي ابن خالتك وسافرتي معه
حكمت تبعد عنه وتبص له بصدمه: مين اللي قالك كده
كمال بحزن والم :عم علي ابوكي… انا اول ما بدأت افوق واستوعب… فضلت اسأل عليكي… وناديه كانت بتروح كل يوم بيتكم تدور عليكي… وفضلنا نسأل لحد ما عرفنا ان ليه صديق بيشتغل في المستشفى اسمه حسانين…بعتنا ليه وقال انه ميعرفش عنه حاجه… بس جي بعد اسبوع وقال إن عم علي رجع وأنه اول ما يوصل هيجي يزورني
#بقلم_ولاءيحيي
ونروح لفاطمة اللي بتحكي للولاد
فاطمة بحزن : بعد ما دفنا ام حكمت… حكمت مستحملتش ووقعت منا.. روحنا المستشفى وحجزوها هناك… (وتكمل بدموع) كانت لما بتبقي صاحية.. تبقى مفتوحه عينها وبص لمكان واحد واللي بتكلم واللي بتأكل واللي بتشرب عايشه على المحاليل … ولو نامت تقوم تصرخ وتصوت…كنت انا وعلى قاعدين على باب الاوضه وندعي ربنا… فلوسنا خلصت… على اتصل بصاحبه حسانين يعرض البيت للبيع… حسانين قاله…ان كمال بيدور عليه… وان محمود ساب المستشفى… على ابني فرح وقالوا يقول لكمال انه راجع… وجي قالي انه مسافر… ويرجع بلي هيقوم حكمت. تاني .. وقالي انه هيروح يقابل كمال… وهيقول على الحقيقة… هينتقم من محمود واخته على ظلموهم ليه هو وبنته… لسه بيتكلم سمعنا صوت ضحكه كله شر عمري ما هنساه
#فلاش_بك
سلوي وقفه ورا على وحاوليها اربعه بودي جارد… وسمعتسلوي بضحك بشر : مابقاش غير واحد زيك انت يا صرصار… اللي يفكر يقف قدمنا
محمود بصدمه : انتي
سلوي بغضب : انا جي اطمن على بنتك بنفسي… واشوف لو تعبانة اريحه… لقيتها تعبانة… فهوصي حتت ممرضه واديها 1000ج… تديها حقنه هوا تريحها…
على بيقرب منها بكره… بس البودي جارد كتفوه.. وحطو المسدس في جمبه… فاطمة لسه هتصرخ
سلوي :لو صوتك طلع… هتاخدي ابنك وبنته تدفنيهم جمب مراته اللي زعلان عشناها
على بخوف :اسكتي يامي… ابوس ايدك اسكتي(ويبص لسلوي) موتني مش مهم بس بنتي سبوها… هنفذ اللي تطلبه مني… بس ابعدوا عن بنتي
سلوي تمشي وتبص لجارد :هاتوه(وتبص لاثنين من الجارد) خليكم هنا… واستني مني تلفون ابلغكم تعملوا ايه
#بقلم_ولاءيحيي
وبعد تلات ساعات على نزل من عربيه قدم باب المستشفى… ودخل قابل حسانين..
على بحزن :خير يا حسانين… دكتور كمال عاوز ايه
حسانين :مش عارف يا على… بس من اول ما فاق بيسأل عنك
على باستغراب :فاق من ايه
حسانين :من اللي ابوه والولية عمته عمله فيه (وحكي حسانين ل على كل اللي حصل لكمال) روح ليه هو بقى احسن كل شويه يبعت يسألني عليك….وقبل ما تمشي تعالى نشوف موضوع البيت
على مشي وهو بيكلم نفسه في سره :لما هم يعملوا في ابنهم كده… ومصعبش عليهم… بنتي هتصعب عليهم… هيموتها وانا مليش غيرها… لا انا هعمل اللي عاوزينه.. وهبعد ببتي عنهم… انا مش قد شرهم… كفاية عليا خسرت امها…
على وصل للاوضه… وخبط.. فتحتلوا ناديه
ناديه بفرحه :عم علي اتفضل ( كمال اول ما سمع اسمع رفع رأسه بشوق… ودخل على وناديه فضلت تبص وره تدور على حكمت… وكمال عينه مستنيه ظهورها)
كمال بابتسامة :عم علي ازيك
على يبص لكمال اللي شكله بقى زي الاشباح.. تعبان وضعيف.
وبقي يقول… عمله كده في ابنهم… امال بنتي هيعملوا ايه
ناديه بابتسامه :فين حكمت يا عم علي.. ماجتش معاك ليه
على يبصلهم بقوه :حكمت سافرت من شهرين مع جوزها
كمال وناديه بصدمه :جوزها
على بصوت عالي :ايوه جوزها… عشان يخرجوها من قضيه الأدب اللي بسببك ابوك لفقه ليها…كان لازم تجوز… عشان أنقذ سيرتها اللي بقيت على كل لسان…. جوزتها… جوزتها ابن خالتها .. وسافرت بره معه… وعايشه مبسوطة.. وحامل… انا قولتلك زمان ابعد عن بنتي… مسمعش كلامي والنتيجة انا اتسجنت في قضية مخدرات… وبنتي أتمسكت آداب… وامها ماتت…. كفاية كده بقى يا بني… انا جي النهارده اقولك ابعد عنا… وسيب بتي في حياتها مع جوزها وعيالها… وابعد عن طريقنا.. سيب بنتي تعيش (ويقرب منه يبوس ايده.. بس كمال شدها ) ورحمة امك يادكتور سيبنا في حالنا… وسيبها تعيش حياتها
كمال بحزن ودموع :حاضر يا عم علي… هبعد وانا اسف على كل اللي حصل ليكم بسببي… وانا هاخد حقكم… وهنتقم من اللي ظلمكم وظلمني
على بدموع :لا يابني… احنا حقنا عند ربنا.. هو يجيبوا لينا… ربنا كبير.. حسبي الله ونعم الوكيل.. حسبي الله ونعم الوكيل
وخرج على من الاوضه وهو بيدعي على اللي ظلمه… وكمال صرخ بألم ودموع… وناديه ومدحت وعماد واقفين مش قادرين يمنعوه
#بك
#بقلم_ولاءيحيي
عند حكمت وكمال
كمال بدموع :خبر جوزك كان الموت أخف منه… بس كنت بدعيلك ربنا يسعدك… وكان نفسي تعرفي الحقيقة
حكمت باستغراب :انا مش فاهمه حاجة… ليه بابا عمل كده
كمال باستغراب :عمل ايه
حكمت تبصله شويه وتسكت وبعدها
حكمت :طيب بعد دا كله… انت ليه تجوزت ماهي
كمال باستغراب :تجوزت ماهي؟ انتي مين اللي قالك اني تجوزت ماهي
حكمت بدموع :انا شوفتك رجعت بعد 6شهور… وسمعت بابا بيقول ل تيته أن فرحك النهاردة… صممت انزل… وجيت وشوفتك.. وانت مسك أيدها..
كمال بصدمه : وبعدين شوفتي ايه بعدها
حكمت تقف بدموع :مشفتش مشيت مقدرتش اشوفك معها…
كمال مسكها جامد :ليه ليه مشيتي… دا انا كنت بنتقم منهم ليه ما وقفتيش … انا متجوزتيش.. واللي عمري هتجوز غيرك… دي كانت لعبه مني عليهم.. عشان افضحهم وَانتقم ليكي
حكمت بصدمه :متجوزتيش
كمال :لا متجوزتيش… (ويحط راسه على رأسها) انا قولتلك ان عمري ما هتجوز غيرك…
حكمت تمسك وشه وتبص لعينه بابتسامه وحب :كمال انا كمان متجوزتيش… وعمري ما هتجوز غيرك
كمال بصدمه :متجوزتيش.. وليه عم علي قال أجوزتي
حكمت :معرفش.. بس انا عمري ما كنت واللي هكون غير ليك
كمال بصلها بحب.. ورح ضممها بقوه وفرحه.. وفضل يلف بيها وهو وهي بيضحك بفرحه… وهنا اتفتح باب الاوضه ودخل الأربع شباب وشافوهم.. فضلوا يسقفه ويضحكوا.. كمال وحكمت بصو ليها وهم في حضن بعض.. وبصو الاتنين لبعض باستغراب وهم بيشاور على الشباب
كمال وحكمت سوأ :امال ولاد مين دول
لأربع شباب سوأ : احنا ولادكم انتم الاتنين
#بقلم_ولاءيحيي

 

error: