تائهة بين دوائر الانتقام

الفصل الحادي والعشرون
سارة بدون اهتمام : لاقيته في الدولاب
اسلام : طيب ادخلي مش هنمشي خلاص
سارة بضيق : ليييييه ؟؟ لا انا عايزة اروح عند تيتا وجدو … ومشيت ناحية الباب ورايحة تخرج لقت سيف في وشها …..
سيف : رايحة فين ؟
سارة خافت وافتكرت اللي حصل اخر مرة شافته : انا ااا..
سيف : هاااااا ايه القطه اكلت لسانك … ادخلي جوة يلا
اسلام شد سارة من ايديها : لا خلاص يا استاذ سيف مش رايحة في حتة … ادخلي ياختي انتي لما صدقتي
سارة بعياط : انا مش عايزة اقعد هنا .. انا مخنوقة هنا .. عشان خاطري يا اسلام عشان خاطري يا اسلام …
اسلام بحدة : وبعدين بقي في شغل العيال ده ما بس بقي …
خالد وبيشد سارة من ايد اسلام عشان يهدي الموقف : خدي يا سارة تعالي اقولك حاجة واخدها ومشي …
سيف : لو سمحتم ماتتحركوش خالص من البيت الا لما تعرفوني …
اسلام : حاضر … هي البت سارة جابت اللبس ده منين ؟ وانا كمان بقي شكلي وحش اوي باخد لبس خالد ..
سهير : انا يا حبيبي قبل ما تخرجوا من المستشفي نزلت اشتريت هدوم لسارة للبيت والخروج عشان عرفت ساعتها من عمك انكم مش هتقدروا تجيبوا حاجتكم من شقتكم وبردو الهدوم بتاعتك كلها مش بتاعت خالد هو نزل بنفسه جابهالك …
اسلام : والله انا فعلا مابقتش عارف اقولكم ايه علي اللي بتعملوه معانا..
ابراهيم : عيب عليك يا اسلام انتي ابني وزي خالد ومحمد بالظبط
اسلام : ربنا يخليك لينا يا ع…..قاطعه صوت سارة بتصرخ جريوا عليها كلهم ولاقوها ماسكة المخدة وبتحاول تضرب علي خالد وهو ماسك مخدة تانية بيضربها بيها
سارة بضيق : انت غبي .. انا هوريك
اسلام ومسك المخدة من سارة : ايه اللي حصل ؟
سارة : الباشا اك…… قاطعها خالد بضربة بالمخده علي راسها ….. اااااااااه … ماشي والله لاوريك وفلتت من اسلام وبتجري ورا خالد تحاول تضربه ومعرفتش وهو بيطلع لها لسانه وبيغيظها …
اسلام مسكها من هدومها زي المقبوض عليهم : ايه با بت اللي حصل اقفي كلميني هنا ؟
سارة بضيق وبتضرب برجليها في الارض : اكل الشيكولاتاية اللي انت جبتهالي بتاعتي شافها عالكومدينو اخدها واكلها كلها وهو عارف انها بتاعتي …
اسلام بضحك : بقي كده … صراحة يا سارة اللي يفرط في شيكولاته ممكن يفرط في اي حاجة … يلا انطلقي هاتيها من بطنه … وجريت سارة عليه وهي بتتوعد له .. ابتسم اسلام وفرح ان خالد عرف ينسيها مضايقة محمد ليها ……..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
مرت الايام ويحيي بيجي يوميا لسارة وهي بتتكلم معاه بصعوبة وحالتها بتزيد صعوبة وبردو كله امل في انه يخرجها من حالتها … قرب خالد جدا من سارة وطول الوقت بيتشاكسوا وكأن خالد كان نفسه في حد يشاكسه وهو نفسه محتار هو بيحب سارة زي اخته ولا كحبيبة .. ومحمد بطل يتخانق معاها وبيتجنبها …..
في بيت شاكر محمد وشهد قاعدين سوا
شهد : يعني وبعدين هي تفضل قاعدة معاكم علطول انا مش قادرة اتقبل حاجة زي كده انا بغير …
محمد بابتسامة خبث : بتغيري ياشوشو .. بس تعرفي البنت مؤدبة بصراحة.. هي مزة اه بس لازم تبقي واثقة في نفسك اكتر من كده ….
اتضايقت شهد وضربته في صدره ومشيت وسابته وقررت انها لازم تخلص من سارة.. وراح وراها محمد يصالحها ..: استني بس اقولك …..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
تاني يوم راح اسلام لكليته عشان يشوف جدوله ويدفع مصاريفه اللي ادهاله ابراهيم .. محمود كمان راح مع باباه عشان علاجه … ابراهيم وسهير راحوا شركتهم اللي هم فيها شركاء … وخالد خرج مع اصحابه كالعادة وفضلت سارة لوحدها في البيت بعد محاولات اقناع شديدة انهم مش هيتاخروا وان سيف موجود تحت البيت …وفجاة خبط الباب قامت سارة بخوف تفتحه وقالت من ورا الباب : مييين ؟
شهد : انا شهد يا سارة افتحي …
سارة فتحت الباب : ازيك يا شهد ؟
شهد بابتسامة مصطنعة :الحمدلله .. طبعا احنا مش محتاجين نتعرف احنا جيران من سنين
سارة بابتسامة : اه طبعا … اتفضلي ..
شهد دخلت وسارة قفلت الباب قالت شهد :اه طبعا اتفضل ده بيتي … ممكن نتكلم مع بعض شوية ؟
سارة بتعجب : ايوة طبعا ..
شهد : تعالي في اوضتك عشان نبقي براحتنا ….. دخلوا الاوضة وقعدوا وفي نفس الوقت كان خالد رجع عشان نسي موبايله وجه ياخده
شهد وقامت فجاة ومسكت سارة من شعرها : ما هو اسمعي بقي انتي لو مابعدتيش عن محمد انتي حرة هتشوفي مني تصرف مش هيعجبك ابدا …
سارة وبتشيل ايد شهد : سيبني انتي مجنونة ولا متخلفه اوعي …اااااه سيبيني …
سمع خالد صوت عالي جاي من اوضة سارة راح لاوضة سارة وجاي يدخل لقي شهد فجاة ضربت سارة بالقلم …استخبي جنب الاوضة عشان يشوف اللي بيحصل وقالت : انا متخلفة …ماشي ياانا يا انتي يا سارة انا همشيكي من هنا صبرك عليا وخرجت من الاوضة لقت خالد في وشها
خالد : في ايه يا شهد ايه اللي جابك هنا ؟
شهد وارتبكت ومثلت العياط : اسال بنت عمك .. انا هقول لبابا ومش هسكت .. وطلعت تجري علي شقتها ودخل خالد لسارة
خالد : انتي كويسة ؟!!
سارة بتعيط وبتهز راسها بالنفي
خالد : ايه اللي حصل ؟!! وشهد كانت عايزة منك ايه ؟!
سارة بعياط : مش عارفه .. مش عارفه
خالد : طيب اهدي وبطلي عياط … وخالد متعجب من اللي حصل ومش فاهم في ايه ..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
طلعت شهد وحكت لباباها اللي حصل( وكان لسه جاي من شغله )وبعياط : بس يابابا كنت عايزة اتصاحب عليها فغلطت معاها بالكلام وقولت لها اني بغير علي محمد منها وخايفة وجودها معاه يخليه يبعد عني ويتشد لها لاقتها مرة واحده قامت وشدتني من شعري وضربتني بالقلم علي وشي وطردتني ومثلت شهد العياط ….
شاكر بغضب : انتي اصلا تنزلي لها ليه ؟؟ انا مش منبه عليكي ماتكليمهاش ؟!! وحصلت كمان تمد ايديها عليكي وتطردك من بيت مش بيتها اصلا … بس ماتقلقيش يا حبيبتي انا هاخدلك حقك ..ونزل شاكر لبيت ابراهيم وهو بيغلي من الغضب …
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
شوية والباب خبط تاني بعنف وقام خالد يفتح لقى عمه شاكر وشهد
شاكر بغيظ : هي فين ؟؟
خالد : في ايه يا عمو ؟؟
شاكر بزعيق : بقولك هي فين ؟ فين الزفتة اللي اسمها سارة ؟؟
خرجت سارة علي صوت الزعيق واول ما شافها شاكر جري عليها وشدها من شعرها وقال :انتي بتمدي ايدك علي بنتي انتي اتجننتي … انا هربيكي وقعد يضرب فيها …
خالد بيسحب سارة من ايد عمه : خلاص يا عمو … ارجوك كفاية ايه اللي حصل بس … واخد سارة من ايد عمه وبيقولها ادخلي اوضتك انتي يا سارة …
شاكر : تدخل فين؟؟ والله ما هي قاعدة فيها … واخد سارة وشدها من ذراعها وفتح باب الشقه ورماها بره الشقه .. وقال : بره يا حيوانه برررره …. ووقعت سارة علي الارض .
كل ده وشهد واقفه متابعة الحوار وعلي وشها ابتسامة انتصار…. قامت سارة ونزلت للشارع بهدوم البيت و بشعرها وبتعيط ..
خالد بحدة : ليه كده يا عمو ؟؟ ايه اللي حصل لكل ده ؟؟
شاكر بزعيق : مالكش دعوة انت .. بس لما يجي ابوك تقوله هي دي الاشكال اللي مقعدها في بيته ؟؟
خالد : بس يا عمو شهد هي اللي …
قاطعته شهد بزعيق : شهد هي اللي ايه ؟؟ انت بتدافع عنها ليه ؟!!
شاكر : انا بقولك مالكش دعوة دي بنت مش متربية وراحت لمكانها الشارع.. ومشي طلع علي شقته
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
في الوقت ده كانت سارة نزلت تجري ومن كتر عياطها مش شايفه حاجة ..خبطت فجاة في حد ومن قوة الخبطة رجعت لورا ووقعت
سيف بفزع : انتي كويسة ؟ بتجري ليه كده؟ ورايحة فين؟ وخارجة ليه من البيت بالمنظر ده ؟!!!
سارة ببكاء شديد : ارجوك خدني من هنا مشيني من هنا
سيف مد ايده ليها: طيب قومي تعالي .. خرجوا بره العمارة وشافهم مصطفي اخو محمود وطبعا هو عارف سارة ومشكلتها وجري علي سارة
مصطفي بيشد سارة من ايديها جامد وبيقول لسيف : انت مين وواخدها علي فين ؟
سيف بهدوء : حضرتك استاذ مصطفي اخو محمود صح ؟
مصطفي بحده : احنا هنتعرف … واخدها ورايح علي فين انت خاطفها ؟؟
سيف : لا حضرتك انا الظابط المكلف بحمايتها ومش عارف ايه اللي حصل لسارة بس خرجت من البيت بتعيط وانا كنت واخدها عند جدها … بس انا مش عايزهم يقلقوا ممكن سارة تفضل عندكم لحد ما حد من اخواتها يرجع بس
مصطفي : اكيد طبعا .. .. وفجاة حس بايد سارة بتتشد من ايده جامد ولقي سارة وقعت مغمى عليها شالها بسرعة مصطفي وطلعها علي بيتهم … بعد دقائق نزل خالد يدور علي سارة مش لاقيها وسيف كمان مش موجود فقرر يتصل علي ابراهيم .
ابراهيم بزعيق : يعني ايه طردها ؟!! هو بيت ابوه عشان يطردها ؟!! طيب هي فين دلوقتي ؟؟
خالد : مش عارف نزلت مالقتهاش ولا سيف كمان
ابراهيم : اقفل وانا جاي حالا …
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
اتصل مصطفي بمحمود وعرفه باللي حصل ومحمود قرر يرجع بيته (وساب باباه في المستشفي بعد ما طلبوا الدكاترة حجزه لان حالته اتدهورت اوي) … وكلم اسلام يقابله هناك من غير ما يحكيله حاجة بس اسلام حس ان في مشكلة وساب كليته ورجع هو كمان
……………………..….
اسلام ومحمود وصلوا بيت محمود …………..
محمود : السلام عليكم
مصطفي : وعليكم السلام .. تعالي يا اسلام مفيش حد غريب
اسلام : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
اسلام : هو ايه اللي حصل ؟!
مصطفي حكي اللي حصل انه كان رايح لهم علي المستشفي وشاف سارة وسيف ماسكها من ايديها وواخدها وكمل بقية اللي حصل
محمود : ايوة مانت حكت لي كده .. انا عايز اعرف اللي حصل مع سارة اصلا
مصطفي : لما تفوق بقي تحكي لكم اللي حصل مالحقناش نعرف اللي حصل…
سيف : اسف لتدخلي .. بس المشكلة تقريبا ليها علاقة بخالد لانه رجع البيت وقال انه كان ناسي الموبايل وشوية ونزلت سارة منهارة بلبس البيت وبتجري وعايزة تمشي وخلاص
اسلام بضيق : اه يا

توقعاتكم ايه ؟؟
وايه اخرتها مع العيلة دي ؟؟
استنوني الفصل القادم

error: