الإنتقام ليس هدفي

الفصل الثالث

)اسعدتني امي بكلمتها هذه فانا علمت انها لم تعد متضايقه من افعالي  احسست بان حملا ثقيلا ازيح من علي عاتقي  ،
ثم تذكرت  كلامي لنادر وتوجهت لامي وامسكت بذراعهاا
نظرت الي والدتي مستفهمه لي :في حاجه يا ملاك؟
هززت راسي بالموافقه .
امي : اكتبي ما تريدين
امسكت بقلم وبالدفتر وكتبت لها  نادر عاوز حاجه وانا كمان عاوزه نفس الحاجه دي
والدتي :فين المشكلة؟
كتبت لها: الحاجه دي مش هنعرف نشاركها غير لما انتوا توافقوا وتجيبوها  هنا
تحدثت امي : اكتبي انت عاوزه ايه من غير لف ودوران.
كتبت لها نادر عاوز يتجوز واحدة صاحبتي عشان تونسني وأنا موافقة
ضحكت والدتي بشده : هتجوزيه وانتم اتفقتوا مين سعيده الحظ .
كتبت لها نيره صاحبتيوابتسامه تعلو ثغري
تكلمت امي بجديه: انت واعيه للكلام اللي انت كتبتيه.
كتبت لها بسرور :ايوه يا ماما دول بيحبوا في بعض من اول ما اتعرفت علي نيرة
ضحكت امي بتوجس : عشان كده كان بيقعد في البيت لما بتيجي تزاكر معاكي
ضحكت وكتبت لها ايوه بقي بتلقطيها وهي طايره يا معلمه
قالت والدتي بتمعن : سيبيني افكر.
كتبت لها فكرتِ
والدتي : انت مستعجله ليه ؟
كذبت عليها وقلت لها متقدم لها عريس وخايفه اهلها يوافقوا و نادر يجراله حاجه وانت عارفه انه متهور وميعتمدشي عليه في حاجه
نظرت امي تحاول ان تستشف مني وتري ان كنت اكذب ام لا ولكنها للاسف لم تعلم شئ من ملامحي
بعد دقائق من التفكير
تكلمت والدتي : انا موافقه بس هنقول لمعتز اخوه الكبير وهو الراجل في البيت  .
كتبت: تمام ولكن نحن سنسافرغدا صباحا،يجب ان نكلمهم اليوم ونحدثهم لكي يرفضوا العريس .
نظرت امي لي وهزت برأسها : صحيح هو انت معاكي تلفون بيتهم .
لم انتظر ان اكتب لها نعم ام لا اسرعت بكتابة رقم الهاتف لمنزل نيرة ، وكتبت لها يعني لو علي الاقل تقرأوا فاتحه ولا حاجه يا ماما.
امي : لقد اوصت والده نادر ان ازوجة من الفتاة التي يحبها واني لن اتركهم يحتاجون لشئ ما دمت علي قيد الحياة
امسكت الهاتف واتصلت بمنزل نيرة عندما رُفعت سماعه الهاتف اعطيت الهاتف لأمي

وابتسمت علي انتصاري هذا
نظرت لي مريم بتفحص واقتربت ناحيه اذني : بتدبري لايه شكلك هتوادينا في داهيه
ضحكت علي كلام اختي ووضعت اصبعي امام فم اختي لاحسها علي الانصات وألا تتحدث
تكلمت امي مع والدة نيرة بعد السلام والاطمئنان علي الجميع وحوار الامهات اللي كلنا عارفينه امي بصوت عاقل رزين: انا عاوزه اطلب ايد نيرة لنادر ابني وهنجيلكم النهارده بليل .
صمتت ام نيرة وقالت احنا أهل بس المواضيع دي لازم ابوهاا واخوها ويتشاوروا ويعرفوا من بدري.
والدتي: انتو عارفنا من ساعه ما جينا وقاعدنا هنا واحنا مسافرين شهرين وعاوزين ناخد كلمه منكم عشان نعرف نسافر واحنا مطمئنين
ام نيرة : انا مقدرش اقول حاجه من غير ما اقول لوالدها يأم ملاك انت عارفه
سمعت والدتي صوت ام نيره وهي تقول : اهو ابوها وصل البيت كلميه انت لو وافق كان بها ويبقي انت منك ليه عشان ميزعقليش .
ضحكت امي:طيب يأم الغاليه.
تحدثت والدتي معه عن الموضوع ولم يكن موافق في بادئ الامرعلي ان ناتي الليله
لامي : انه وجب علينا اخباره بما نريد بمدة لكي نترك لهم فرصة للتفكير.
لم تتضايق امي لذلك لانه بالفعل وجب علينا اخباره بمدة.
وعندما أخبرته والدتي بسفرنا وان والدتي قلقه من ان ياتي احد لخطبتها ونحن مسافرون.
وافق والد نيرة
ولكن امي قالت انها لا تريد لنيره ان تعرف انها ستكون خطبتها لنادر حتي تراه نيرة

الحمد لله تمت المهمه بنجاح ستذهب امي ومعتز ونادر الليله لخطبه نيرة لنادر
كنت في غايه السعاده والضحك

ضحكت لقد علمت لماذا تريد امي من عمي حاتم والد نيرة ان يخفي ان العريس هو نادر

امسكت امي بالهاتف لتحادث معتز لتعلمه عما قالته ليأتي مسرعًا قبل ان يحل الظلام ليجهز هو الاخر

بعد مكالمه امي بنصف ساعه رأيت هاتفي يعلن عن اتصال من نيرة.
لم استطع ان ارد علي الهاتف فتحت تطبيق الواتس اب
وقلت لها ان صوتي يؤلمني ولا استطيع ان اتكلم كتبت نيرة: انا جايلي عريس وعاوزه ارفضه ساعديني ي ملوكه ?
قاطعتني امي : اتصليلي بنادر بسرعه جيبيه البيت عشان يجهز .
عندما علمت ان نيره من اراسلها جلست تقرأ المحادثه بيننا
قالت لي امي : اكتبي اخرجي شوفيه ولو عجبك وافقي عليه.
كتبت مثلما قالت امي
نيرة : مش هيعجبني
امي :اكتبي ومش هيعجبك ليه؟
كتبت : انت عارفه اني بحب واحد
اسرعت انا بالكتابه: وقلت مين اللي وقع الفرسه ؟.
نظرت لي امي بحنق: ايه الكلام اللي كتبتيه
نظرت لها وكتبت لها في الدفتر :عشان لو كتبت زي ما هتقولي هتحسب حد تاني بيكتبلها وهتشك
نظرت لي وصمتت
بعثت نيرة رسالة : قوليلي ارفضه ازاي؟؟؟
كتبت لها: قابليه وبعدين ارفضيه
نيرة: مش هينفع—
———————————-

كتبت لها اتصلي بنادر قوليله ولو كده هيتصرف وارسلتها .
(لقد نسيت انها لا تعرف ان نادر حكي لي عن حبه لها (
نظرت امي لي : هي تعرف انك عارفه
نظرت لما كتبت وكتبت لامي لاا
ردت نيرة قائله : نادر
قولت لها : اكيد انت بتحبيه زي ما هو بيحبك
ردت وانت تعرفي
قلت لها: يااااه من ايااام اما بنزاكر بيحب يزاكرلي لما انت بتبقي موجوده اكيد هبله مش هعرف
ارسلت لي: ههههههههه تصدقي
كتبت لها اتصلي بيه وخلصيني
نيرة : تفتكري اتصل بيه
رددت عليها :بنعم ????
ردت نيره ب:سلام يا ملوكتي .
نظرت لي امي:يعني عارفه من نادر
نظرت لها وكتبت: منهم الاتنين بيحكوا بس بيحاولوا ميقولوش الاسامي وبيغلطوا ويقولوا و لم يلحظوا انهم قالوا الاسامي
ببقي ملاحظاهم وهما قدامي وبتغاضي تصرفاتهم الهبله
ضحكت والدتي من كلامي : يعني مش هتكلمي نادر

كتبت: لها هيجي نادر متعفرت شوفي اللي هيحصل بقي

بعد ربع ساعه

وجدنا باب الشقه يفتح ونادر هو القادم انه المنتظر……
كنت اجلس انا ومريم وامي وجني امام التلفاز ومعتز دخل ليستريح حتي قدوم الليل
عندما دخل نادر كان يطلق شرر من عينه وظهر عليه انه مخنوق وضيق الدنيا علي وجهه مهموم كدت ان اضحك من منظره لولا نظرة امي لي .
جاء تجاهي وحاول ان يبدو طبيعيا وهو يتكلم: عاوزك يا ملاك في حاجه امسكت دفتري وقلمي فهم اصبحوا اصدقائي الاعزاء الان لكي اتواصل مع العائله………
توجهنا ناحيه البالكون……..
رأيته متالم لم ابادره بكتابة شئ.
انتظرت حتي قال: مش هتواسيني وتقولي مالك بصوته المخنوق ولا اي حاجه داانت بتفهميني قبل ما اتكلم ؟!!وعيونه حزينه
نظرت له ووضعت يدي علي كتفه
نظر لي ورأني اكتب هل بإمكاني أن أتكلم ؟؟
نظرنادر تجاهي: هتتخطب
كتبت مين هتتخطب؟
اظهرت له اني لا افقه شئ مما يحدث .
لقد بدأت عيناه تترقرق بالدموع :نيرة جالها عريس وبدأت دموعه بالانهمار علي خديه.
كتبت له: انا قولتلك هجوزهالك يا ناصح تصدق انك غبي جداااااا
نظر للكلام ولم يستوعب شئ وقف للحظات لم يتحدث وبعدها امسكني من ذراعي:انت بتكلمي بجد.
عندها قلت له: نعم لقد وافقت والدتي وتحدثت مع معتز وستذهبان الليله لتقرأ الفاتحه
تحول نادر المهموم لنادر الفرح واحتضنني وقائلا: انت احسن اخت في الدنيا
وقال :نيرة كلمتني ان فيه شخص هيخطبها الليله مش انا
كتبت له: دي لعبه من ماما مش عاوزاها تعرف انك هتخطبها عاوزه تشوف لحظه اما تعرف بابتسامه.
ضحك نادر: تصدقي امي بتفهم
بس مقولتليش ليه ولا بعتي رساله ليه
كتبت: تريد رؤية وجهك عندما تعلم انها ستكون لغيرك .
خرج فرحا من البالكون وتوجه لامي.
————————————–
وقال: انت احلي ام في الدنيا
ابتسمت امي
وحاولت مريم ان تكون جاده قائلا انت عرفتيه هو كمان
نظر لها ونظر لي
بدأت غير مستوعبه لما قالته مريم
اوضحت امي ما تقصده مريم قائلة: كانت تريده ان يذهب لخطبتها وهو لا يعلم انها هي
ضحكت من داخل نفسي علي طيبه اختي.
رأينا معتز خارجا من غرفه نومه قائلا : البيت ده محدش يعرف ينام فيه
واكمل قائلا ردا علي كلام مريم : اصل نادر من كوكب تاني ميعرفش بيت نيره يا اذكي اخواتك
قهقه الجميع
نعم مريم اخطأت الان
ودخلت مريم لتجهز ملابس معتز المناسبة
بدأ الجميع يجهز للذهاب …البيت في حالة فوضي
جلست انا في الصالون مع جني كنت ممسكه بهاتفي رأيت رسائل كثيرة من نيرة
ان اهلي يجهزون
وان والدها موافق علي العريس
هل استطيع ان ارفض هذا العريس
تسال عن نادراكثر من مره في كل رساله
وانه كان حزين جدا
لقد فعلت مثلما قالت امي ان لا اتحدث معها حتي لا اشفق عليها واقول لها
كانت ترسل رساله كل دقيقه .
لقد قلقت علي نيرة بشده لقد تألمت بسببها ولكن ما يؤنسني انها ستفرح عندما تري ان نادر هو العريس.
كتبت لامي اني ساقول لها ان تري العريس وان ترفضه في وقت اخر ان احبت .
————————————–
خرجت امي واخوتي الكبار.
ونحن البنات جلسن في المنزل كنت مشتاقه لاعرف ماذا حدث امسكت الهاتف اشجع نيرة للخروج لهم .
قالت نيره في المحادثه ؛حسنا سأخرج لتقديم العصير
كانت خائفه ان يكون والدها مصمم علي تزويجها به
ابتسمت وقلت في سري يا رب يوافق وتتزوجوا بسرعه لكي تأتي الي
واكون خلصت من مشاكله
كتبت لها: ان تخرج وتتشجع وانه خير لها
وقلت: طمئنيني وبعثتها لها
ردت وقالت تمام
مريم جالسه بجواري وقالت : عيني عليها بارده لما تعرف انك متفقه عليها ، حاسه ان نيرة ممكن تروح فيها
نظرت لأختي :وكتبت لها ولا هتروح ولا هيحصل حاجه هي تطول نيرة بتتحايل علية عشان تتخطب ليه وتتزوجه.
رأيت رساله من نيرة تقول : طمنيني علي نادر قوليلي عامل ايه
قلت لها : نادر قاعد علي نار
بعثت نيرة : أهو بجوارك؟!
ضحكت وكتبت لها : هو بجوارك انتِ حبيبتي .
ثم ارسلت لها قائلة : اخرجي الضيوف هتمل من القاعدة لوحدهم واما ترجعي ابقي اتكلمي.

بعد نصف ساعه

رأيت رساله من نيرة تقول : انا مش مصدقة نفسي يا واطيه تبقي عارفه ومتقوليليش كنت هعمل نفسي مصدومه، بس كنت قوليلي علي الاقل كنت لبست عدل وحطيت ميك أب انا زعلانه منك
كتبت لها : انا كدة اطمنت عليكي انك مموتيش سلام
رايت رساله منها تقول لي : الف سلامه عرفت ان صوتك يعني
كتبت لها : انا كويسه متقلقيش
ردت برساله قائله: انا كنت زعلانه عشان انت تعبانه بس وقتي انا مبسوطه عشان تاني مره تقلقيني انا ونادوره كل ده يطلع منك يا سوسه.

كتبت لها: تصدقي ان غلطت لما قولتلها اني عاوزاكي معايا هنا احنا لسه فالاول هخاليها متوافقشي وكل شئ قسمه ونصيب يا بنت الحلال .
ردت مسرعه قائله: دا انت حبيبتي يا بت انت تزعلي مني لااااا لاااا انا كده ازعل منك

رأيكوا في الرواية وايه المتوقع في الاحداث القادمة

اتمني تعجبكوا

 

error: