الإنتقام ليس هدفي

الفصل التاسع

 

 

تكلم معتز قبل سفرهم بيوم قائلا:انا خايف عليكي….وبعد نشر خبر فتح القضية ممكن يعرضك للخطر احرصي من تصرفاتك وكل يوم تطمنينا عليكي فاهماني.وقام بتوديعي…

أمسكتني مريم وهي متوتره علي حالي وخائفة:سلام يا ملوكتي غيري رأيك وسفري معانا…..

ابتسمت لها ….

امسكت جني بيدي:وقالت انت هتقعدي هنا  انا هجيلك ثاني.

ابتسم الجميع….

نادر:لم يتكلم معي وقام باشاره بيده لتوديعي عند خروجهم….

 

بدأت الدراسه ولم يحدث شئ لم أذهب الي الجامعه لم اخرج من المعمل الا عند النوم.

كل يوم ارسل رسالة لوالدتي الساعه9مساءا..

وامي تطمئن علي من الخادمه في المنزل….

جلست إسبوعين ما بين المنزل والمعمل..

حتي اتقنت صناعة والدي…..

—————————-

ذهبت بعدها الي والد نور احدد معه العمل

ذهبت الي الحقول ورأيتها عدت الي المنزل.

استدعيت الخادمه وكتبت لها اني اريد عمال للعمل بالحقول..

قالت لي :سهله يا هانم.الجنايني ممكن يساعدك في الموضوع.انادي عليه..

اشرت بنعم…….

ذهبت اليه واتت به بيدها.

جاء الي المنزل اكتب لهند وهي تقول للجنايني

كتبت لها قولي له عن موضوع الحقول وعن عمال لهم يكونوا ثقة وامناء.

تكلمت هند لعبده الجنايني قائلة ما كتبت…..

قال عبده:امرك يا هانم من الصبح وتلاقيهم في الارض.

ابتسمت له …..

قال عبده موجها حديثه لي:عندي سؤال يا هانم.

نظرت له مشيرة بنعم.

تكلم قائلا:حضرتك بتدوري علي الارض والمعمل ليه؟!!

نظرت له وكتبت:اريد عودة والدي.

تكلمت بهذه الكلمات هند.

نظر لي بحنان وقال:ربنا يعينك يا بنتي.

وخرج….

 

——————————–

 

 

تكلمت هند معي عن الجامعه قائلة:ملاك انت بتعتبريني صديقتك.

اشرت بنعم.

قالت هند:الكلية هتدخليها امتي؟!!

نظرت لها (حقا لا اعرف لم اقررحتي الان متي اذهب اليها.(

قالت هند بصوت امر:انت لازم تخرجي تواظبي علي الكلية.وتعرفي الناس انك شجاعة وكلامهم  مأثرش فيكي.

اقتنعت بكلامها وتعجبت من امرها لي ولكن هي صادقة فعلا…..

قررت ان اذهب ……

فاجأتني مرة أخري عندما قالت:أنا محضرة ملابس للكلية وأشياءك…وقالت:لن تتغيبي مرة أخري…

نظرت لها باعجاب وتأثر اكثر….

كتبت لها يجب علي شراء بعض الملابس والادوات…..

رأت ما كتبت لها وقالت:تذهبين الي الجامعة وبعدها نذهب لشراء ما تريدين.

ابتسمت لها وصمت….

قالت هند أنا هقوم أجهز الغداء.وتركتني…..

——————————-

(ما مررت به هذا الإسبوع لم اشعر به وأنا في الاسكندرية.انا هنا بمفردي بدون عائلتي وبدون أصدقائي ولكن اشعر براحه وطمأنينه وأمان) …

قمت وذهبت لي المطبخ لاساعدها لانها هي ونيستي وصديقتي …

مر اليوم بسهولة …..

—————————–

 

في الصباح الباكر

اطرقت هند باب الغرفة مرارا وتكرارا…

لم اعد احتمل طرقها الكثير هذا..

فتحت جفوني وتوجهت ناحيه باب الغرفة لأفتح لها….

فتحت الباب وذهبت متوجهه الي السرير امسكت بمعصمي قائلة:انت نسيت فيه كلية يا لوكه…

(ما هذا الازعاج يا هند .لا يهم الان اريد ان انام)اردت ان اقول لها هذا اتركيني اليوم ..

لم تمهلني وقت لافعل ما اريد توجهت ناحية الدولاب واخرجت الملابس.وامسكت بيدي تدخلني الي الحمام لاستحم واغلقت الباب..

قائلة:بسرعة يا حبيبتي عشان الكلية…..

خرجت ارتديت الملابس ونزلت متوجهه الي كليتي.

(لا اعرف ماذا يخبئ لي القدر.من سأقابل؟خائفة…(

 

—————————-

دخلت كليتي لا اعرف ما هذا الشعور احسست بالغربه لا اعرف اشخاص لا استطيع الكلام لابحث عن المدرج ولا اعرف الجدول لا اعرف اي شئ…… هل أخطأت بمجيئي الي الجامعه……مشاعر متضاربه احسست بها…..

رأيت شابة مقبلة علي مبتسمه امسكت بيدي قائلة:انت جديدة هنا…

نظرت لها مشيرة بنعم برأسي…..

قالت هذه الفتاه:الا تتحدثين ……انا فاتن….هل انت في السنة الأولي ؟..

اشرت براسي بنعم…..

فاتن:اوك تعالي نجيب الجدول أنا معاكي …..

اشرت لها بطمأنينة…..

تكلمت تلك الفاتن:انا هنا من اول يوم انت محضرتيش محاضرات قبل كدة…

اشرت بنعم….

نظرت فاتن لي:وقالت بهدوء في محاضرات كثيرة فاتت…ومحاضرات مهمه لا تخافي سأعطيك ما كتبته لتكتبيه أيضا…..

نظرت لها مؤكدة ما قالته….

تكلمت فاتن بصوت سعيد وفرح :الدكتور اعلن انه هيتغيب …يبقي فاضل محاضرة واحدة في الجدول ….والدكتور ده شرحه جميل ….وانسان محترم ….تعرفي يا…..قطعت حديثها قائلة اسمك ايه يا جميل….

نظرت لها وانا ممسكه بدفتر ملاحظات جديد مكتوب عليه ملاك واشرت بيدي علي اسمي……

قالت فاتن:اسمك حلو يا ملاك ممكن ادلعك بلوكه….

نظرت لها مشيرة بنعم….

ابتسمت واكملت حديثها الدكتور ده الوحيد….وصمتت لبرهه

نظرت لها احسها علي الكلام…..

تكلمت بعدها البنات كلها يا بنتي عاوزه توقعوا وتتجوزه…دي كلمه مز قليله عليه…….

نظرت لها مبتسمه…..

تكلمت وهي ممسكه بيدي :المدرج 9هنحضر فيه المحاضرة ……وده الجدول انقليه…..

——————————١١١

المحاضره هتبدأ بعد ربع ساعة……

نظرت لها مشيره بنعم جلست علي كرسي….بجوار فاتن…..

أمسكت بالقلم مشيرة لفاتن وكتبت من هو الدكتور؟…وانا اقوم بفتح كشكول محاضرات لانقل فيه الجدول ….

تكلمت فاتن:الدكتور اسمه ادهم….يااااااه

نظرت للجدول الممسكه به لاري من هو ادهم هل هو ادهمي ام ماذا؟  ادهم ادهم البنهاوي…..يجب ان اخرج لن احضر هذه المحاضرة……..

يا الله لا يعقل هذا؟….هممت بالوقوف مشيره لفاتن بالخروج…..ولكن فرصه نجاتي اصبحت معدومه لقد دخل المدعو الدكتور ادهم خليل البنهاوي……

لماذا نزلت اليوم ؟…..

اغلق باب المدرج …..

امسكتني فاتن وجذبتني للجلوس….

————————————

تكلم ادهم قائلا:انا ادهم خليل البنهاوي الدكتور الماده العلميه ………

نظرت له وانا حانقة علي نفسي…..

رأني ونظر لي وقال:تقريبا في ناس جديدة في المدرج …..نتعوف بيهم قبل ما نبدأ؟!…..

(ايها الحقير انت تعلم ان صوتي غير موجود هل ستجعلهم ينظرون الي وانا بهذا المنظر ….اكرهك كرها لا يوصف…..)

قال ادهم:اللي اول مرة يحضر محاضرتي يجي يسجل اسمه في الكشف ويقول نبذه عن نفسه …..

هنبدأ بالشباب…..

هللت الفتيات قائلة:ليه يا دكتور احنا الأكثر وكلنا مسجلناش في الكشف وحضرنا مع حضرتك قبل كدة……..

قال ادهم:الكل هيقوم يعرفنا بنفسه….. ويكتب اسمه في الكشف….وهتتقسموا لمجموعات ………وهتعرفوا نظام المحاضرة ….والأشياء المطلوبه منكم ومني ……..

انهت الشباب من تقديم نفسها……

لقد تذكرت بعض الاسماء الشباب من القرية …..وايضا كنت اذهب معهم الي المدرسه…..

بدأت بالفتيات الاولي بدأت فاتن بالصعود قائلة انا فاتن المعموري…الكل عارف والدي انا ابنته الوحيده من قنا….حبيت ادخل الكليه عشان اتعرف علي الاعشاب……..وكتبت اسمها في الكشف..وهمت بالنزول ……

قال ادهم مشيرا لي وانت قومي عرفينا بنفسك…..وقفت فاتن في مكانها ولم تنزل امسكت بيدي …..

قائلة دي ملاك ماهر البحيري صديقتي …..

تكلم ادهم مشيرا لفاتن :وانت المتحدث باسمها….

نظرت فاتن بحنق ايوه عندك مانع….

وقفت مشيره لهم ونظرت لادهم باستهزاء:مشيره بيدي …..

قالت فاتن اكتبي اسمك يا لوكه…..

امسكت القلم وكتبت اسمي ونظرت له …..وكدت ان انزل ….الا ان تكلم شباب وفتيات متحدثين لفاتن :انت يا فاتن مصاحبه البنت دي ….دي ابوها وعمها قتلوا بعض وهما من العار اللي فيهم سابوا القريه بتاعتهم ومشيوا في نص الليل عشان الفضيحه وجدهم وجدتهم مستحملوش المصيبه اللي نزلت عليهم وماتوا……

لم يعد باستطاعتي التحمل اريد الصراخ نظرت لادهم نظره مطوله حزينه خانتني دمعه ونزلت علي خدي …..معلنه انهياري لم اعد استوعب كلامهم لم اعد اسمعهم اصبت بدوار احسست بثقل في جسدي ……اريد ان ابتعد عن هذا المكان …..كدت اسقط احسست بيد تمسكني وتحيطني هذه اليد حملتني مناديه باسمي …..

———————————–

لم اميز الصوت لم اكن في وعي لكي اميزه…..شممت رائحه الياسمين…مؤكد ان هذا ادهم ….

عندما فتحت جفوني وجدتني في مكتب لم اعرف مكتب من ….نظرت علي تلك الصوره الموضوعه انها صوره ادهم…..حاولت ان اعرف ماذا حدث ؟…..احسست بألم في دماغي احسست بفقدان توازن للمرة الثانيه

رأيته يدخل من الباب و امسك بيدي قائلا :شكلك تعبان متتحركيش

تكلمت قائلة:حاضر ….هل تكلمت حقا….هل هذا صوتي؟…..

نظر ادهم لي منصدم ويقول انت اتكلمتي دي مش تهيؤات

ضحكت بصوت ابتسمت قلت انا ملاااااك لقد عاد صوتي لي ….ابي امي لقد عاد صوتي ……

تكلم ادهم :وهو يقول فاتن بتلم اوراقك من المدرج وهتيجي توصلك…..شكلها بنت كويسه …..

نظرت له :وتكلمت دي حياتي انا ….انا اللي بقرر من اصدقاء ومن لا….مش هحتاج ليك عشان تقولي الكلام ده…..وهممت بمغادرة المكتب…

امسك بيدي قائلا:انت حصلك ايه ….كرهاني انا عملت حاجه….

نظرت له :انت غريب عني ….لا تقربلي ولا اقربلك…ونزعت يدي منه وخرجت…..

——————————–

قابلت فاتن في طريقي قالت هل انت بخير ….سأوصلك للمنزل ……

نظرت لها وقلت :شكرا لكِ

نظرت لي بصدمه قائلة:انت بتتكلمي …..

نظرت لها وقلت :دا موال كبير جدا ابقي احكيلك عليه بعدين …..المهم ان صوتي رجع…..

امسكت هاتفي تبادلنا الارقام……..

قلت لفاتن سأتصل بعائلتي …..سافرحهم

اتصلت بامي ومريم وجني كان معتز معهم عندما علموا الامر ضحكوا وفرحوا بشده …..وقالوا حمدا لله علي سلامتك …..

———————————-

اتصلت بنادر…..

لم اتحدث بشئ اتصلت به

قال نادر :انت بتتصلي في وقتك انا مخنوق يا لوكه نيرة بتغير وبتتعصب بسرعة اوي …..اهلها وافقوا علي الجواز هنجوز في اجازه الكليه الترم الاول ……..عرفتي الاخبار ……انا عاوز اجي البلد اعيش فيها اشتقت للبيت…..

قلت له :البيت ينور يا حبيبي وضحكت…

امسك الهاتف وتكلم بصوت مصدوم :ملاك هو انت اتكلمتي ولا انا هتهبل …..

ضحكت لمره اخري وقلت انت عاوز ايه…

امسك للهاتف وقال دا بجد انت ….

قلت له نعم بجد صوتي رجع عاوزه ابعد عن هنا يا نادر ……

ضحك وقال لازم نختلف اكيد اشتقتيلي هههههه…….

قلت اشتقت للجميع…….

هل اخبرتهم قالها نادر…

قلت نعم ولكن لم اتصل بنيرة…

قال نادر:انتما الاثنين….لا افقه شئ عن صداقتكما….لم تسألني عنك لماذا؟هل تشاجرتم ام ماذا؟….

ضحكت وقلت لم نتخانق يا نادر ولكنكما اعترفتما بحبكما وخطبتها فلم يعد لي اهميه الان ……

هيا سأغلق الهاتف الان سلام يا ندوره…..

سلام يا لوكه رد بها نادر….

اغلقت الهاتف

———————————

تحركت مع فاتن اعطتني كشكول محاضرتها وقالت :ده الكشكول اتفضلي اكتبي اللي فيه……وبعدين بكره هجيبلك الكشاكيل الثانية……

تكلمت وقلت حاضر….

سأنهيه اليوم….ولكن ما هي مواعيد محاضره الدكتور ادهم؟…

قالت فاتن بغمزه بعينها ايه اللي حصل ؟…

نظرت لها وقلت :لن احضر محاضرات له………

وسبقتها….

نادت فاتن قائلة يا بنتي اقفي هتقطعي نفسي ….

وقفت لها وضحكت ….

فاتن :اضحكي اضحكي حد يلااقي ضحك وميضحكشي…..

نظرت لها وقلت انا همشي

قالت فاتن:بسرعه كده …تعالي نقعد علي الكافيتريا…

نظرت لها وقلت :وقت ثاني …وتركتها وغادرت…….

———————————–

ذهبت الي المنزل …….

جلست مع هند تكلمنا فرحت هند لعوده صوتي واعددنا الغذاء…….بعد اعداد الطعام تركتها وقلت اريد النوم سأصعد لغرفتي وتركتها……

قالت هند :الن تاكلي الطعام؟

لا لن اكل ساصعد للنوم ……تركتها وذهبت لغرفتي….

جلست علي السرير نمت لساعتين……

من الممكن اني كنت سأنام اكثر لكن هاتفي يعلن عن اتصال فاتن وفاتن لا تكف عن الاتصال……اسرعت برد علي الهاتف لاصمته

بصوت يغلبه النعاس الو مين سلام ….

ضحكت فاتن قائلة:انت شكلك نايم صحي النوم …..قومي كلي وفوقي ولو فاضيه البسي وانا اجيلك اقعد معاكي شوية…..

قلت لها تنوري يا قلبي ….

فاتن انا هقفل اوعي تنامي…….

قلت لها تمام واغلقت …..

وقفت ابدلت ملابسي….نزلت الي اسفل لهند وقلت لها في واحدة صاحبتي هتيجي …

هند تشرف اجهزلها اكل معانا….

قلت نعم

——————————-

جلست بانتظارها

امسكت كشكول محاضراتها وبدأت اكتب ما يوجد فيه …..

اعلم الكثير من هذه الاشياء ابي علمني هذه الاشياء وكتب والدي بها الكثير من المعلومات ……اعرف الكثير ونقلتها…..

نقلت كشكولها بيسر انهيته………

رن جرس الهاتف المنزل …..

ردت هند علي حارس المنزل بموافقه دخول فاتن للمنزل ….

ما هي الا دقائق ودخلت فاتن……

فاتن:ايه يا لوكه الحرس دي كلها ليه….

ضحكت لها وقلت خائفون لجلوسي هنا بمفردي ……..

ضحكت وقالت كل دا ليه…

نظرت لها وقلت:خايفين عليه من الناس والقتل ….

قالت فاتن ليه كدة انتم عرفتم من القاتل ؟…..

قلقت من هذا السؤال واجبتها بحذر لااا

قالت فاتن دي المحاضرات الباقيه ليكي

امسكتها وقلت شكرا يا فاتن….. وده الكشكول اللي اخذته الصبح…..

قالت فاتن لحقيتي تخلصيه…..

نظرت لها مشيره بنعم …..

قالت لاااا انا  عاوزه اسمع صوتك …..

ضحكت لها وصمتت

دخلت هند علينا وقالت هتتغدوا يا بنات ….

نظرت لها وقلت نعم هتحتاجي مساعده

قالت هند لااا

حضرت هند الغذاء وجلسنا حول المائدة …..

احسست بمتعه وانا اكل ان فاتن مبهجه تنشر السعاده في كل مكان تخطو به…..

تحدثنا كثيرا احسست بأني اعرفها منذ مدة طويله…….

جلست معي حتي حلول الظلام وقالت اليوم عدي بسرعة انا لازم استأذن وأمشي……

—————————————

غادرت فاتن وانا جلست اقرأ محاضرات وانقلها……حتي نظرت في الساعة وجدتها الواحدة والنصف صباحا ……..هل جلست كل هذه المده….يا الله ……..

 

نقلت كم كبير من المحاضرات امس قربت علي انهاؤها…..

لن انام حتي انهيها ….

انهيتها بحلول اذان الفجر ……..

انهيت الكتابه ووقفت لاسمع اذان الفجر فتحت النافذه لتدخل اشعه الشمس واري الشروق…

سمعت الاذان دخلت الي الحمام توضأت وصليت جلست علي مقعد  في البالكون اقرأ الاذكار واري الشرووق…..

دخلت هند لايقاظي صباحا كنت قد غفوت للنوم…..ايقظتني …..

قالت استيقظي يا فتاتي هل نمت هنا؟هيا لتذهبي للجامعه…….

قلت لها لا اريد….

قالت هند لا يجب عليك الذهاب….هيا قفي ….

دخلت ارتديت ملابسي عبارة عن بنطالون جينس وبلوزة موف عليها رسمه ورده ……..ارتديت الملابس وامسكت بأشيائي وادواتي وخرجت……….

————————————–

دخلت المدرج ابحث عن فاتن…..

كانت جالسه علي الكرسي قائلة:هنشوف الدكتور ادهم هيعمل ايه ؟

نظرت لهالا استفهم  قائلة:ماذا تقولين لم افهم؟!!

قالت:ادهم لغي المحاضره امس وقال انه لن يدخل بقيةالترم واذا دخل سيكون بشرط …..ولكن لا نعرف ما هو هو سياتي اليوم ليقوله…..

نظرت لها وصمتت…….

الساعة9:30موعد محاضرة الدكتور ادهم …….

سيدخل في اي لحظة الآن……….

ما هو الشرط ؟……لما الغيت المحاضرة؟……ماذا حدث بها ؟……

 

رايكوا في الرواية واتمني تشاركوني افكاركوا

 

error: