الإنتقام ليس هدفي

 

الفصل العاشر

 

 

دخل ادهم المدرج اغلقه جلس علي مقعد المكتب

قال ادهم بصوته الجهوري:ايه اللي اتعمل في  المحاضرة…..…..

تعالت الاصوات داخل المدرج………بالاعتراض وانه صحيح انهم لم يأتو بشئ خاطئ …..هذا ما حدث هذه الحقيقة……

ادركت انها عن ما حدث عندما علموا اسمي ……

نظرت فتاه لي بكره قائلة:انت السبب…..جايه تخربي الدنيا ثاني……

نظرت لها ولم اتمالك اعصابي ……قائله لها:انتم اللي بتخربوها …..انتم لا تعرفون الحقيقه……اكتذيب كلها من قال ان اهلي من قتلوا بعضهم البعض…..هناك من قتلهم…..القضيه فتحت من جديد  وسترين ……

نظرت الي الدكتور ادهم:شكرا لحضرتك جدا…..ولكن لن استطيع حضور المحاضرة…..

وتركتهم وخرجت من المدرج…..نادت فاتن لانتظرها ولكن لم أبالي بها….

نزلت الي الكافيتريا….جلست علي احد الكراسي الموجوده….لم اعد استطيع سماع هذا الكلام واصمت لا افعل شئ……

امسكت هاتفي….اخرجت رقم نادر اتصلت به ……عندما رد علي مكالمتي لم استطع السيطره علي صوتي كان صوتي حزين باكي اردت البكاء قلت له:نادر تعالي لم اعد قادره علي العيش هنا …..لا استطيع اريد اخبارك بأشياء كثيرة……

رد نادر قائلا:اهدي يا لوكه احكي لي ما حدث؟

قلت له ما حدث في الجامعه…

رد بصوت مكتوم :طيب هجيلك فتره منها اغير جو ……اسكندرية بقت وحشة……

قلت لنادر احدث شئ معك ؟

تكلم نادر بصوت مخنوق:انا حاسس ان اتسرعت بالخطوبه دي

رددت عليه قائلة:استغر الله ماذا حدث؟

قال :نيرة اصبح الكلام اكثره خناق غيرة لم يعد كالسابق….

سأتي اليك لا استطيع التفكير في حل لهذه المشكله واري ما حدث معكي….

قلت له تمام بانتظارك اخي…..

قال ااقول لك امر؟

قلت بسرعه ما هو؟!….

قال نادر:انا بفكر اغير مكان الكليه ؟

رددت :وهتيجي هنا لااااا انا لا اوافق انا اعترض…..

رد قائلا انا منتظر ان الكليه توافق علي النقل وانا هاجيلك……

قلت له وماما تعرف؟

قال :كانت تريد هذا من البداية ….ولكن الان لم اخبرها بالامر ….ساقول لها عند الموافقه…..

رددت: مهد لامي الامر الان ….انا لست موجوده ……

قال بالتاكيد سافعل ذلك…….

قلت له هل ستنتظر في المجئ حتي تري الرد ……

قال لا بالتاكيد سيوافقوا علي النقل …..

لم انت متاكد بهذه الدرجه ؟..رددت عليه

ضحك كثيرا وقال انا متاكد من الموافقه….

قلت له خلاص بسرعة وتعالي عشان تحضر معايا……

قال تمام سلام هتصل بيكي ثاني في شغل يا بنتي سلام….

رددت عليه بسلام …..(شغل يا ستير يا رب ماذا تفعل يا نادر من وراء ظهري…ايعقل ما يفعل ولكن هو نسي الموضوع تماما…هل اسأله مره اخري ام ماذا؟)

————————————————

طلبت 2عصير مانجو في الكافيتريا انتظرت مجيئة …..

أتت فاتن لي وقالت لما غادرت …..

نظرت لها وقلت براحه خذي نفسك الاول …..

رددت قائلة الدكتور قال عقاب ليكم علي تصرفاتكم المستهتره هو مقرر المنهج وهو لن يدخل لنا محاضرات بعد الان…..

نظرت لها بابتسامه وقلت ماذا فعل ؟…..

انت انبسطي كدة ليه ….انت تخافي علي كدة

ماذا؟اخاف…..لماذا؟….رددت بهذا

قالت:الفتيات تقولن ان سبب خروجك دون ان يأذن لك هو السبب…..لم يعرفوا انه كان سيسامحهم لو تأسفوا لكي…..

نظرت لها وقلت عم ماذا تتحدثين وكيف عرفت هذا هل تتوهمين…..

قالت فاتن ااقول لك سرا لا يعرفه احد …..

قلت تحدثي …..

نظرت فاتن يمين ويسار وقالت بصوت يكاد يسمع انا اخت ادهم…

نظرت لها ضاحكه وقلت لها :ادهم خليل البنهاوي …..فاتن محمود المعموري…..كيف؟!

الم تصدقيني ملاك…. قالته فاتن بصوت حزين.

نظرت لها كيف هذا الاسماء مختلفه يا فاتن كيف؟…

قالت والدتي قبل ان تتوفي اتصلت بادهم  وبي وقصت لنا اننا اخوه والد ادهم قال له ان امنا توفيت عند ولادته ولكن امي والد ادهم طلقها واخذ ادهم منها ….امي تزوجت من ابي وانجبتني انا اخته الصغري لا احد يعرف هذا الامر …..

نظرت لها متفاجئة ….

قالت ايضا مغيره للموضوع:  بصحيح انت كنت بتتصلي بأخويا في نص الليل ليه ما السبب؟!….

نظرت له بصدمه اكبر ماذا؟

قالت فاتن:انا اللي رديت عليكي وقهقهت…..

قلت لها انا هستأذن امشي احسن سلام……

قالت فاتن :اقعدي اقعدي عاوزاكي…..

نظرت لها بريبه قائلة:في حاجه ؟….

قالت ادهم عاوز يتكلم معاكي شويه……

نظرت لها بهدوء …وقلت افهميني مستحيل يا فاتن ….

نظرت لي قائله ادهم بيحبك وكان بيدور عليكي وانت كمان بتحبيه

نظرت لها بهدوء وقلت كان في ماضي انا نسيت كل الماضي والماضي لا يعود ابدا………

نظرت لي وقالت يعني ايه؟ذكرياتك بترجع ليكي …..

نظرت لها وقلت خايفه من التذكر ده…….

قالت بهدوء خايفه من ايه؟…..

خايفه وخلاص ووقفت وهممت بالمغادرة…….

نظرت لي فاتن ولم تتحدث……

——————————————–

عدت اللي المدرج لاكمل جدول محاضراتي لا أطيق الجلوس في المدرج هكذا….

حضرت جميع المحاضرات  ينظر لي بهمز ولمز لا أستطيع ان اتحمل نظراتهم وكلماتهم هذه……….

انهيت المحاضرات وخرجت بسرعه لم اعد اطيق هؤلاء البشر لا اتحمل سلوكهم واتهاماتهم الباطله……..

————————————————-

عدت للمنزل وجدت هند امامي لم اشعر سوي باحتضاني لها والبكاء بكيت كثيرا …..

حاولت تهدئتي مرارا وتكرارا ولكنها لم توفق…..

دخلت المطبخ لعمل عصير ليمون لتهدئة اعصابي وقامت بالاتصال علي فاتن …..

بدأت اهدأ من بكائي لا اتذكر اني بكيت كثيرا مثل هذه الليله ….

احسست بألم في دماغي …..

دق الباب فتحت هند الباب لفاتن …..

دخلت فاتن وعلي وجهها علامات تساؤل كثيرة….

ماذا بكِ يا ملاك؟..هل انت بخير ؟…لم تبكين؟…

قالت هند لفاتن:خذيها يا بنتي واطلعوا غرفتها اقعدوا فيها ………

امسكت فاتن بيدي وصعدنا الي غرفتي…..

حاولت تهدئتي ولكني بكيت اكثر واكثر….قامت باحتضاني بشدة وقالت في ايه احكيلي ……

 

نظرت لها وقولت لم اعد احتمل العيش هنا لا اريد الذهاب الي الجامعه لم اعد اتحمل نظرات الناس لي لم اعد احتمل كلامهم عني وعن اهلي لن اتحمل ……….

قاطعنا  اتصال من هاتف فاتن ….

قامت بامساك الهاتف وردت علي المتصل …..

قائله:الو يا ادهم……

لا اعلم ماذا قال لها …..

ردت عليه قائلة: لا انا قاعده مع ملاك ……

ادهم:……………

فاتن: لا انا هنام عندها اهلها مسافرين…..سلاااام……

انهت الحديث مع ادهم…وقالت وهي تمسك بيدي ادهم بيطمن علينا ….

—————————————————

اه انا هنام عندك هتسلفيني هدوم من عندك ولا ….

نظرت لها وقد ارتسمت علي وجهي ابتسامه:الدولاب عندك …….

قالت فاتن:لاااااا تعالي اختاري بجامه تليق عليه……وامسكت يدي وجذبتني تجاه الدولاب ……

ابدلنا ملابسنا وجلسنا علي السرير واشعلنا التلفاز…..

جلسنا نتحدث كثيرا حتي نمنا…..

جاءت في الصباح الباكر هند لتوقظنا…..

رأتنا مستيقظتين وامام المرآه نضع اللمسات الاخيرة للخروج….

تكلمت هند قائلة :صحيتوا يا بنات …..خمس دقايق وفطار يجهز علي السفرة…..وهمت بالخروج

——————————-

نزلنا الي اسفل وجلسنا امام السفرة جاءت هند وقالت :اه صحيح والدتك يا ملاك اتصلت وعرفتها ان صديقتك موجودة …..

نظرت لها قائله عرفت حاجه عن امس…

قالت هند:لا انا خفيت عنها…لكي لا تقلق…..

قلت لها احسنت ….

انهينا الطعام وخرجنا لنذهب الي الجامعه….

حضرنا المحاضرات باستثناء ادهم….

عندما حاولت الفتيات مضايقتي تكلمت معهم فاتن قائلة الدكتور ادهم لو عرف هيتصرف معاكم……وجذبت يدي وابتعدنا عنهم…..

————————————–

عند خروجنا من الجامعه

اتصل نادر قائلا انت فين يا لوكه….

قلت له كدت ان اخرج من الجامعه….

قال اجلسي في الكافتيريا سأتي اليك ……

تكلمت بجديه انت بتتكلم جد..

قال بصوت جهور وانا من امتي بهزر……

قلت له معي صديقتي ….

قال اجلسي معها اذن….

وانهي اتصاله……

نظرت لفاتن قائله فاتن

فاتن:نعم يا حبيبتي

انت فاضيه نقعد في الكفتيريا …..

قالت في حاجه

قلت بصوت هادئ نادر جاي الكلية…..

ابتسمت لي وقالت طيب  بس بشرط تحكيلي مين نادر …..

نظرت لها مبتسمه وقلت اوامرك يا قلبي ……

——————————

جلسنا علي مقعدين في الكفتيريا طلبنا 3أكواب كابتشينو…

وجلست احكي لها عن نادر ولكن لم اذكر لها اي شئ عن نيره وعن خطوبته لها…لا اعرف لما هذا الشعور جاء لي عندما احاول ان اقول لها عن خطوبته لساني يرفض وبداخلي امتنع عن البوح لها….

جاء نادر ومعه مجموعة من اصدقاؤه قائلا:اتاخرت لا اكيد متأخرتش

ضحكت انا و فاتن ….

نظر لفاتن وانجذب لها اطال النظر اليها …..احسست انه دهش بها ……

قال ايه ده انت صاحبتي انا حسبتك بتهزري….

نظرت فاتن ليه يعني يا لوكه….

تكلم نادر قائلا ملوكتي فتاه منطويه …..

نظرت له متحدثه بصوت عالي لاااااا انت كاذب……

نظر نادر لعيون فاتن وتكلم طيب قوليلي انت مين اصدقائك غير نيرة….

وبدأ باستعادة رباطة….

صمتت

نظرت فاتن لي وقالت انا كمان منطويه زيك بس حسيت براحه لما شوفتك فتكلمت معاكي…..

تكلم نادر بصوت مطمئن هتقعدوا ولا نمشي

تكلمت فاتن هنقعد نشرب كابتشينو…..

رددت وقلت طلبت3بس اصدقاءك متعملش حسابهم…

قال تمام جدا

شباب موعدنا غدا في الكلية عندي………سلم علي اصدقاؤه وغادروا وهو جلس معنا…..

شربنا المشروبات وتحدثنا لمده…احسست براحه عندما تكلم وارتاح تجاه فاتن……

اوصلنا فاتن الي منزلها….وذهبنا للمنزل

————————————–

عرفتي ان انا عند كلمتي يا لوكه….

نظرت له اه طبعا….

بس بقولك ايه فاتن بنت مين هي من دورك

رددت ايوه من دوري بنت محمود المعموري…..

اه دي بنته الوحيدة الراجل ده اتجوز 4مرات وربنا رذقه ببنت واحدة….

هيسيب الامبراطورية بتاعته لبنته ويا عالم بنته تختار شريك حياتها كويس ولا لاه…..بس تعرفي انه راجل  بكلمته عمره ما اشتغل في صفقه مشبوهه….

نظرت له بتمعن وايه كمان ….قولي انت عرفت كل ده من اين…….

نظر لي بهدوء بس لو عرفتي الثقيلة دي اخت ادهم خليل البنهاوي

لم اشعر بنفسي غير وانا اقول قديمه…..

نظر لي بتفحص وقال مين قالك ادهم ولا هي اه قولي كده اكيد صاحبتيها عشان اخته….

نظرت له بعصبيه ايه الهبل اللي بتتكلم عنه…..وقولي انت عرفت الكلام ده منين……

نظر لي وقال هو دا المهم عرفته منين….

نظرت له انت اشتغلت خدعتني لما قولت انك نسيت الموضوع ده…

تكلم بعصبيه اه غيري الموضوع….

لم اشعر سوي وانا اقول استحاله افكر فيه غير اني عاوزه اعرف ايه اللي يعرفه عن موت اهلنا ….دا اللي بيربطني بيه بس …فهمت….

نظر لي مدهوشا:ماذا ماذا قلتي عن ماذا تتحدثين امسكني من ذراعي اتكلمي افتكرتي ايه…..

نظرت له وقلت انا اتصلت بيك عاوزاك تيجي عشان كدة….

انجزي وعرفيني افتكرتي ايه انت متصلتيش بمعتز وقولتيله ليه….

معتزهيسيب شغله ويجي للثأر هيدمر الدنيا وهيقتلوه ومش هيعمل حاجه…..

 

نظر لي نادر مستفهما: وضحيلي انا مش فاهم حاجه….

قلت له:اوعدني انك مش هتتهور ومش هتعرف حد ان رجعت ليه ذاكرتي….

قال بصوت عصبي طيب انجزي حاضر تمام اخلصي….

————————————

الماضي بتوضيح…….

 

قبل الحادثة بيوم………..

 

جاءت صباحا إمرأة شابه في بداية الثلاثينات حامله طفله صغيرة بين يديها….تطلب مقابله منصور البحيري….

دخلت أم جليلة الي غرفة الطعام تستأذن  الجد مندور والجدة عليات

بأخذ السيد منصور البحيري لمقابله شابه في بداية الثلاثينات تدعي مديحة وتدعي  بانها زوجته…….

اقبلت مديحة وراء أم جليلة وقالت انا مرات منصور وأم بنته جني….

انتبه الجميع لها وتركوا الطعام……

وقفت كريمة زوجه عمي منصور وهي تنظر له بغضب مين دي الكلام اللي بتقوله صح ……..

امسك منصور يد مديحة ايه اللي جابك هنا انا قولتلك اني هجيلك ……

قالت زوجة عمي كريمه: هي دي اللي كنت بتسبني وتسافر قنا ليها عاوزه اطلق يا منصور وتركته وخرجت…..

نظر الجد والجدة لمنصور ومديحة وقال الجد تعالو علي المكتب واخذوا والدي ووالدتي معهم……..

جلسوا مدة كبيرة…

وبعدها خرجت امي حاملة جني علي يديها وصعدت الي كريمة….

جدي اعطي مديحة مبلغ من المال مقابل ان يأخذ جني منها ومنصور يطلقها ووافقت…..

صعدت امي لكريمة واقنعتها بان تربي جني مع معتز ونادر كإبنتها وأن الله عوضها عن فقدانها لروح فتاتها الصغيرة…وافقت كريمه علي تربيتها ولكنها لن تسامح منصور عن خطئه في حقها ……

انتهي هذا الصباح واخذ ابي عمي منصور وذهبوا الي المعمل ومروا علي الحقول لانهاء شحن عربات خضروات وفواكه لترحيلها للجمارك لسفرها خارج مصر…

كان الجميع مهتم بهذه الشحنه….

عاد عمي منصور ورأي كريمة ممسكة بجني وتطعمها الحليب فجني في هذا الوقت عمر ثلاثة شهور …..

اقبل عليها وامسك بيدها وقال :سامحيني لخطأ اقترفته

قالت كريمه:لن اسامحك

نظر عمي لها ولجني فقالت كريمه:انها تشبه روح لهذا اعتني بها ووالدتها تخلت عنها…كنت اسامحك لو اخترت ام لفتاتك افضل من هذه مقابل مبلغ من المال تخلت عن ابنتها….

هل هذه هي من سلبت عقلك وقلبك؟اهذه هي من ابتعدت عنا لاسابيع بسببها؟اهذه من جئت بها بدل عني ؟اهذا حقا اختيارك للبشر؟….هل حقا اخطأت بالحكم علي البشر؟اخبرني يا منصور هل حقا انت منصور زوجي ام انت شخص اخر ؟تكلم اجلب لي زوجي يا هذا وانهارت كريمه باكيه حاول عمي ان يحضنها ولكن لم تعطه فرصه واخذت جني وصعدت لغرفتها……..

——————————————-

ذهبت لوالدي في المعمل وتكلمت معه عن هذه الطفله من هذه الطفله يا ابي

قال ابي هي شقيقة معتز ونادر وشقيقتكم اعتنوا بها صغيرتي ….

نظرت له ضاحكه وقلت له:انت من تعتني بنا ابي اعتني بنا جميعا

قال بصوت حنون:بالتاكيد سأعتني بكم مادمت موجود …….

نظرت له :لم افهم معناها في هذا الوقت….

امسكت بيده وقلت احقا ستجلب اعشاب وعطور جديدة وتقوم بدمجها …

قال لي حينها نعم فتاتي هذه العطورالجديدة  ستعطي منزله لاسم العائلة

سيكون اسم البحيري الرقم الاول في مصر والشرق الاوسط في تصدير الاعشاب والعطور والخضروات والفواكه حبيبتي ….

نظرت له وقلت ولكن ستفاجئني  بالتاكيد بهدية عند تصديرها ونجاحنا…..

قال بالتاكيد نعم…..

ابتسمت له وقلت ابي اريد النوم …..هذا اليوم كان صعب علي زجة عمي كريمة…..

نظر والدي لي وقال عمتك قوية وستتخطي هذه المحنة مع الوقت….

دخل والدي المنزل واعطاني زهره الياسمين وامسكها لي ووضعني في الفراش واطفأ نور الغرفة وخرج……

 

في الصباح الباكر

استيقظ الجميع علي بكاء الطفلة لا تريد ان تصمت عندما رأت ابي وعمي مقبلين عليها صمتت….

وحين خرجوا ظلت علي بكائها……

اطعمتها والدتي وظلت تقرأ لها بعض سور القرآن حتي هدأت ونامت….

ابتسمت والدتي لها وقبلتها ووضعتها علي فراشها…

وجلست هي وكريمة يساعدوا في تجهيز الفطار …..

تكلمت والدتي مع كريمة قائلة:صوتك انبارح كان عالي مع منصور…

حتي لو بتتخانقي معاه وبينك وبينه مشاكل متسمعيش حد بيها …..انت عارفه ان فيه ناس عاوزانا نغلط غلطه…..

قالت كريمة:انا بحلفك بأغلي حاجه عندك في واحده شريفه  ترمي ضناها مقابل فلوس ….

قالت امي لا بس هو انت هتبقي مبسوطه لو قعدت معاكي هنا ….انت عارفه انهم عملوا كدة عشان بيحبوكي وخايفين علي زعلك….

ابتسمت لامي وقالت:هو صوتي كان عالي اوي

نظرت امي لها عالي جوي جوي يا بوي ….

ضحكت زوجه عمي وقالت : بجيتي صعديه مليحه يا فاطمه…..

نظرت امي لها وقالت لازم تتأسفيله….علي صوتك العالي وعلي خناقك معاه……

نظرت لها وقالت مؤكد هتأسفله واجوله اني مسمحاه علي اي حاجه …..

ابتسمت امي لها…وقالت :معتز ومريم ايه رأيك فتحكمه فيها

كريمه:بنتك غلطانه هي اللي عاوزاه يهتم بكل تفاصيلها امسكيها وعيها خاليها تمسك نفسها كده وتعقل الكل عارف انهم بيحبوا بعض بس علميها خاليها تعمل زينا كنا بنحبهم ونخليهم هما اللي يجروا ورانا….

نظرت امي لها وقالت:حاولي انت تتكلمي معاها يا كريمه…. انا الكلمه اللي بقولهالها بيكون عارفها قبل مااخرج من عندها …بتعرفه كل حاجه ومعرفها كل حاجه …..

ردت كريمة:ربنا يبارك فيهم وفحبهم ويرزقهم الذرية الصالحة…

ردت فاطمه قالت:امين…

تم تجهيز الفطور ووضعه علي المائدة

ذهب ماهر ومنصور اللي عملهم….

——————————————-

جلس بقية العائله علي الفطار….

بدأ الجميع بتناول عصير الفراولة كان العصير طازج وبارد

عندما امسكت مريم كوب العصير لترتشف منه

صعد صوت معتز قائلا انت بتعملي ايه يا مريم متشربيش ده ساقع هيتعبك …. ونادي علي الدادة وقال حضري كوباية لبن دافية لمريم…

نظرت كريمه ووالدتي والجد والجده لهم …

وقالت كريمة سيب مريم تشرب العصير ….

نظر لوالدته قائلا:العصير هيتعبها اللبن حلو ومفيد لها…

تكلمت مريم:ايوه يا مرات عمي العصير ساقع….

جلبت الداده لها كوب اللبن …

امسكة معتز بيديه وارتشف منه رشفة وقال ممتاز دافئ ومظبوط واعطاه لمريم…

ابتسمت مريم له….وأخذتها من يده وهمت بشربها…

ونظر الجميع لهم والدهشة علت افواههم…..

ضحك نادر لهم وقال انا عاوز اتجوز عاوز اعمل لحبيبتي كدة  …..

ضحك الجميع له وقال اعقل واكبر وابقي فكر تتجوز مين…….

—————————–انهينا الفطور وقالت مريم انا داخله معاكم المطبخ…

نظرلها جدي وقال :خير يا حبيبة جدك…..

نظرت له مريم وقالت خير يا جدو هجرب حاجه كدة ونظرت لمعتز

ابتسم جدي لها وقال:حسبي من النار وانت في المطبخ….

تكلم معتزبصوت دافئ انا طالع أوضتي  ارتاح شوية عاوزين حاجه…..ونادي علي مريم وقال:ابعدي عن الماء قدر الامكان فاهمه….عاوزه حاجه مني….

نظرت له مريم وهزت رأسها وتحدثت حاضر حاضر هخلي بالي….لا تسلملي….

ودخل الجميع ليفعل ما يقوم به…

error: