زواج مرفوض

الحلقه الثامنه
التفاعل مش حلو ياجماعه

جاءت في دماغ كريم فكره
مسك التليفون ورن
كانت قاعده بتقرأ احد الكتب
رن هاتفها
تفاجأت من المتصل
جاسي:الو
كريم: اجهزي 10دقايق وهعدي عليكي رايحين مشوار هستناكي تحت البيت سلام
واغلق الخط دون ان يسمع ردها

ابتسمت بخفه
ياترى مشوار ايه

وراحت عشان تجهز

دخل الغرفه وفي يديه الاكل
محمد بحب :يلا ياسو عشان تاكلي
ساره:انا مليش نفس يامحمد

محمد :هزعل والله لو ماكلتيش

ساره:متخلفش يامحمد بجدمليش نفس

اقترب منها محمد طيب لو قولتلك عشان خاطري
ابتسمت ساره بخفه حاضر هاكل على قد نفسي
محمد بابتسامه متخافيش هفتح نفسك

???

نزلت من العماره
وجدته في انتظارها ومعه طفله صغيره
جاسي واقتربت منهم
مساء الخير
كريم :مساء النور
اعرفك دي بقا نور قلبي وعمري كله بنت اخويا
دي بقا يانور طنط جاسي
ابتسمت جاسي لكلامه
ثم اقتربت من نور ماشاء الله اموره اوي نور وهي تقبلها ازيك

نور بابتسامه ازيك يا انطي

جاسي:لا قوليلي جاسي بس مش انطي

نور ببراءه بس كده عيب

جاسي:عشان انا وانتي هنبقا اصحاب فانا اقولك نور وانتي تقولي جاسي ماشي
نور بابتسامه ماشي

كريم هنفضل نتكلم كده كتير هنتاخر
جاسي بتساؤل احنا رايحين فين

كريم وهو يفتح لها باب العربيه مكان متاكده انه هيعجبك

وركب العربيه وذهبوا الى الملاهي
??
كانوا يجلسون في احد الاماكن العامه
انجي:كنت قولتلي انك عايزني في حاجه مهمه
حمزه بتردد ايوه بصراحه انا معجب بيكي
شعرت انجي بالصدمه فهي لم تتوقع ذلك
انجي………
حمزه:هو انا قولت حاجه ضايقتك
انجي انا اتفاجئت بس
حمزه :عموما خودي وقت وفكري براحتك
????????

جاسي بفرحه مثل الاطفال
الملاهي بجد
كريم:ههههههههه مش قولتلك هتنبسطي
جاسي:مروحتش ملاهي من زمان اوي

كريم وهو يفتح الباب لنور انزلي يانور

ومسك ايد نور وجاسي مشيت جمبهم
ودخلوا الملاهي
????????
اوعي تكوني مزعله ساره والا حاجه
قالها مصطفي وهم يجلسون في جنينة الفيلا

كريمان وهي تنظر في الموبيل قفل على السيره دي

مصطفى:ياكريمان البنت يتيمه ومالهاش غيرنا حتى عمها مش بيسال فيها متبقيش انتي والزمن عليها

كريمان:انا استحمل اي حاجه غير انها تفكر تاخد مكاني او انا تمشب رايها عليا

مصطفي على الرغم اني معرفش الموقف بس انا متاكد ان ساره متفكرش كده خالص

كريمان:ياسلام يعني انا دلوقت اللي شريره وهي ملاك دي سهونه

جاء اليهم وهو يضعها فوق اكتافه
كريم:مساء الخير
كاريمان ومصطفى:مساء النور

كاريمان بابتسامه:حمدلله على السلامه انبسطوا

كريم وهو بينزل نور
اسالي نور دى خروجتها هي

كاريمان:انبسطي ياحبيبتي

نور :اه يا نننا كتير انا وجاسي ركبنا كل االالعاب

كريمان بتساؤل جاسي مين صاحبتك

كادت نور ان تتكلم
لكن كريم
يلا يانور عشان اطلعلك لماما وبابا اكيد واحشتيهم
عن اذنكم هروح اغير هدومي
ومشي وسابهم
ابتسم مصطفي على تصرف ابنه
فهو يعرف جاسي سكرتيرته ولكن لم يتحدث
????????

دخلت الشقه وعلى وجهها الابتسامه

ظلت تتذكر كل لحظه
حتى ضحكاته طريقة كلامه

ثم القت بنفسها وذهبت في سبات عميق

في الصباح فاقت من نومها
لاقت نفسها نايمه بنغس الهدوم االى كانت خارجه بيها
تذكرت امس فابتسمت وقامت تغير هدومها عشان تروح الشغل

وصل الى الشركه لم يجدها على مكتبها
عرف انها لسه موصلتش
دخل على مكتبه وبدا في عمله

ما ان وصلت حتى طرقت الباب
كريم:ادخل
جاسي :بابتسامه صباح الخير
كريم:صباح النور عامله ايه النهارده
جاسي:الحمدلله احسن
كريم:تمام ممكن بقا ندخل في الشغل
جاسي:تمام
وبدوا يشفوا شغلهم
?????◻◻?
قوليلي بقا يانور من جاسي اللي كانت معاكم دي
نور:صاحبة كريم
كريمان بتعجب :صاحبته
نور اه روحنا جبناها من بيته وجات معانا ااملاهي
كريمان كمان ده حلو اوي ماشي ياكريم اما تيجي بس
????◾◾◾◾
بعد ماخلصوا شغل كريم صممم انه يوصلها للبيت

وقف العربيه قدام العماره
جاسي:شكرا
كريم:العفو يابنتي بطلي تشكرني على كل حاجه كده
لو عايزه او صلك لحد فوق بالعربيه معنديش مشكله
جاسي:ههههههههه مش للدراجادي دا في الخامس
ابقي سلملي على نور كتير
كريم بابتسامه خفيفه:حاضر

نزلت من العربيه وتوجهت الى باب العماره

كريم بداء يشغل العربيه ومشي

دخلت الشقه كانت في قمة سعادتها

لسه هتدخل الاوضه
رن الجرس
ياتري مين قالت وهي رايحه تفتح الباب
فتحت الباب

جاسي واختفت الابتسامه من على وجهها
ايوه
حاتم: ازيك ياجاسي
جاسي وهي تزفر بضيق :كويسه نعم
حاتم: انا كنت جاي اشوفك عايزه حاجه
جاسي:لا شكرا مش محتاجه حاجه
وكادت ان تغلق الباب لكن هو صده بايده
حاتم وهو بيزق جاسي لجواه ويغلق الباب انا صبرت عليكي كتير
جاسي بخوف: انتي عايز ايه
و……..

كان يسوق في طريقه الى بيته
نظر بطرف عينه وجد موبيل جاسي
ايه ده موبيل جاسي
اوقف السياره لثوان
مسك الموبيل
ارجع اودهلها
والا اخليه بكره في الشركه
انتهت الحلقه
بقلمي شيماء حنيش

error: