زواج مرفوض

الحلقه الاولى
في احد العمارات وخاصة في شقه يبدو عليها البساطه

فاقت من نومها
نظرت في الهاتف
وجدت الساعه الثامنه والنص
قامت مسرعه
ايه ده ازاي راحت عليا نومه ومحستش بنفسي قالتها جاسمين وهى تنزل من على السرير
توجهت فورا على الحمام وابدلت ملابسها وخرجت من غرفتها

نزل من على الدرج وجود الجميع يجلس على مائدة الافطار
كريم:صباح الخير
الجميع:صباح النور
توجه الى والدته وقبل يديها ثم جلس على احد الكراسي
كريم وهو يبدا في الاكل:هو بابا راح الشركه
كاريمان :ايوه لسه خارج
كريم :ماشي
محمد:طيب انا همشي انا بقا اتاخرت على المستشفي سلام
وقام واتجه ناحية الباب
ساره:استنى يامحمد عايزك
كاريمان بتريقه استني يامحمد عايزك ماكان قاعد من بدري
ابتسم كريم بخفه ياماما خلاص بقا ساره انسانه كويسه
كاريمان:اسكت اصلها بتفرسني بتفرسني بتصرفتها دي
كريم:طيب انا اتاخرت همشي بقا

قامت من مكانها مسرعه
انجي:ممكن ياكريم توصلني معاك الكليه
كريم بجديه: انجي انا متاخر على الشركه خلي السواق يوصلك
كاريمان:ماتوصلها ياحبيبي
كريمزفر بضيق:حاضر
ثم قبل يديها
وقبل نور بنت اخيه التى كانت تجلس على احد الكراسي
ثم اتجه خارج الفيلا
قابلته ساره ابتسم لها بخفه
وكانت وراه إنجي التى خرجت معه واستقلت بجانبه في السياره
دخلت الى الفيلا
ساره:يلا يانور عشان نطلع نقعد في الجنينه
نور:حاضر يامامي
كريمان:انت رايحه فين
ساره:هنقعد في الجنينه ياطنط
كريمان :انتي مش شايفه البنت قاعده معايا وبعدين ايه اسلوبك ده استنى يامحمد عايزاك في حاجه عايزه في ايه ان شاء الله
زفرت ساره بضيق فهي تعلم انها لن تهدا حتى تعرف
ساره بنفاذ صبر:كنت بقوله اني هنخرج انا ونور بعد الطهر نقعد في النادي شويه عشان مخرجتش من زمان
كاريمان:طيب ياختي روح شوفي كنتي هتعملى ايه
ساره بزهق:ماشي يلا يانور
وخرجت الى الجنينه

خرجت من غرفتها
وجدت والدتها تجلس تقرأ في المصحف
صباح الخير ياماما
الام بعد ان صدقت واغلقت المصحف
صباح النور ياحبيببتي على فين بدري كده
جاسمين:انتي لحقتي تنسي ياماما قولتلك هروح الشركه اللي عامله اعلان عن سكرتيره
سميره:ياجاسي ما احنا مستورين وخلاص معاش باباكي الله يرحمه مقاضينا
جاسي: ياماما مقاضينا ايه بس ما احنا عايزين ندفع الايجار المتاخر ده وبعدين حتى انت عايزه اشغل نفسي بحاجه ادعيلي بس
سميره:ربنا يوفقك يابنتي يارب
جاسي وهي تحضنها:ايوووه اهم حاجه الدعوه الحلوه دي
انا همشي بقا انا كده اتاخرت اكتر سلام ياماما
سميره:سلام ياحبيبتي

اوقف بالسياره امام الجامعه
كريم بجديه :انزلي يلا
إنحي بدلع :اوك واقتربت منه ووضعت قبله على خده
كريم بغضب:إنجي قولتلك كذا مره بلاش الطريقه دي
إنجي وهى تتصنع الزعل:عادي ياكيمو بقا
كريم:وياريت بلاش كيمو دي كمان
إنجي بضيق:اوك
كريم:انزلي يلا عشان اتاخرت على الشغل
إنجي بتافف:اوك سلام
ونزلت من العربيه
انطلق هو الى الشركه


وصلت الى الشركه حسب العنوان في الجريده
دخلت الى الشركه
نزل هو من سيارته وتوجه الى الداخل
كانت تدخل مسرعه
اتصدمت في شخص ما
اوقعت اورقها على الارض

– وهو يعطيها الورق سوري
جاسي بضيق:انا مش ناقصك خالص انا اصلا متاخره من غير حاجه
نظر لها بتعجب

جاسي لو سمحت وسع بس كده عايزه اعدي
وتركته وذهبت
كريم بدهشه:وسع!!!!ههههههههه ماشي هوسع
ثم اتجه في طريقه
ما ان وصل مكتبه
دخلت وراه
عليا:مصطفى بيه سال على حضرتك
كريم:ماشي تمام انا هروحله

توجهت الى الاستعلامات
جاسي :لو سمحت انا جايه بخصوص الاعلان ده
الموظف:ماشي اتفضلي حضرتك اطلعي الدور التاني مكتب الاستاذ حمزه
جاسي:ماشي شكرا
ثم توجهت الى مكتب حمزه
طرقت الباب
حمزه(ده موظف في الشركه ومسؤل عن تعينات الموظفين)
حمزه:ادخل
دخلت جاسي
صباح الخير انا جايه عشان الاعلان ده الخاص بالسكرتيره
حمزه:اتفضلي اقعدي
جاسي وهي تجلس شكرا
واعطت له السي في بتاعها
ظل حمزه ينظر فيه بعض الوقت
حمزه انتي خرجه جديد
جاسي ايوه
حمزه بابتسامه ومستعجله اوي عل الشغل
جاسي:ظروف خاصه
حمزه:اوك تمام عموما ملفك كويس انتي اتقبلتي
جاسي بفرحه بجد
حمزه:اه بجد تقدري تشتغلي من دلوقتي لحسن حظك محتاجين سكرتيره
اتفضلي اسالي على مكتب البشمهندس كريم هو عموما في نفس الدور وهنا هتستلمي الشغل
جاسي ماشي شكرا
⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜

كان يجلس في مكتبه
سمع طرقات على الباب
مصطفى:ادخل ياكريم
كريم:هههههههه دايما عارف ان انا
مصطفى وهو مازل ناظر في الورق مفيش حد هيخبط بالطريقه دي غيرك
كريم:ماشي ياريس كنت بعتلي
مصطغي:اه الناس بتوع الشركه الالمانيه هيجو بعد اسبوع عايز تجهز لاستقبالهم
كريم:متقلقش كله تمام
مصطفى:مش عايز غلطه مع الناس دي الناس دي شغلهم جد
كريم:حضرتك متقلقش انا مرتب كل حاجه
مصطفى:لاقيت سكرتيره والا لسه
كريم :لسه عاملين اعلان ربنا يبعت اهو انا شغال بعليا على ماربنا يسهل
مصطفى:ماهو ربنا بيبعت بس انت بطفشهم اعمل حسابك عليا مكانها فيالحسابات ومكانها محتاجها مش عايز غلط في نظام ااشركه
كريم:اعمل ايه بس يابابا مش بيخدوا الشغل على محمل الجد واول ما ابدء اضغط عليهم بالشغل يمشوا
⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜
خرج من مكتب والده
توجه الى مكتبه
كريم:عليا خليهم يبعتولي قهوتي
عليا:حاضر يافندم

توجهت الى المكتب
وجدتها تجلس تقوم ببعض الاعمال
جاسي:صباح الخير
عليا صباح النور
لوسمحتي انا جايه بخصوص الوظيفه السكرتيره بعتني الاستاذحمزه
عليابابتسامه اهلا بيكي ثواني هبلغ كريم بيه
جاسي:اوك
دخلت عليا
ثم خرجت اتفضلي
جاسي شكرا
ودخلوا الى المكتب
انتهت الحلقه
بقلمي شيماء حنيش

error: