زواج مرفوض

الحلقه الخامسه
في الشركه
كانت تجلس منهمكه في عملها
يرن الهاتف امامها
جاسي:ايوه
كريم:تعالى ياجاسي عايزك
جاسي:حاضر يافندم

دخلت المكتب
جاسي:تحت امر حضرتك
كريم:غريبه لسه مروحتيش
جاسي:كنت بخلص شغل وهمشي دلوقت

كريم:ماشي عموما ابعتي فاكس قبل ماتمشي للشركه الايطاليه اننا هتبعبت لهم الشحنه اللي هما عايزنها وانهم يبعتولنا فاكس بالميعاد المناسب ليهم
جاسي:ماشي حاضر اي اومر تانيه
كريم :شكرا

خرجت جاسي من المكتب
موبيلها رن
جاسي:ايوه ياماما
انا جايه حاضر مش هتاخر عليكي سلام
وخرجت وذهبت للوالدتها


وصل الى الفيلا
وجد نور تبكي وكاريمان تجلس بجانبها
كريم:مساء الخير
كاريمان :مساء النور
كريم بينزل لمستوى نور بتعيطي ليه ياحبيبتي
نور بعياط ماما تعبان وفي المستشفى
كريم موجه كلامه لكريمان في ايه ياماما
كريمان بلامبالاه:اصل مامتها بتسقط
كريم بخضه:ايه الكلام ده امتى
كريمان:من ساعه كده
كريم:هما فين
كريمان:في المستشفى اللي اخوك بيشتغل فيها باباك معاهم
كريم:انا رايح لهم
كريمان:زمانهم جايين
كريم وهو يخرج من باب الفيلا مش هينفع اسيب اخويا لوحده

وصل المستشفى
سال لحد ماوصل ليهم
وجد والده يقف فى احدى الطرقات
كريم:بابا ساره عامله ايه
مصطفي :هي جوه والدكتور جوه ومحمد معاهم ثم اردف بتساؤل
امك فين مجتش ليه
كريم في اابيت مع نور
مصطفى المفروض تكون هي هنا مش احنا
كريم لاحظ خروج محمد
مش وقته يابابا
ثم اسرع الى محمد
ساره عامله ايه يامحمد
محمد بضيق كويسه الحمدلله
مصطفى:ربنا يعوض عليك يابني اهم حاجه ساره كويسه وربنا يباركلكم في نور
محمد ؛الحمدلله يابابا
وبعد كده اخدوا وساره وخرجوا من المستشفى

حمدلله على السلامه ياماما
قالتها جاسي بعد ان رجعت المنزل هي والدتها بعد ان اخذت جرعة الكيماوي
سميره بتعب الله يسلمك يابنتي
جاسي وهي توصلها للسرير استريحي ياماما وافردي جسمك

وصلوا الى الفيلا
دخلوا الى داخل الفيلا وهي تستند على زوجها
جريت نور عليهم
ماما حبيبتي انا كنت بعيط وزعلانه عشانك
محمد:براحه ياحبيبتي على ماما عشان تعبانه
كريم:تعالي ياحبيتي معايا
كريمان :كويس انتو متاخرتوش
نظر لها مصطفى ناظره غاضبه
محمد:اه ياماما عن اذنكم عشان ساره تعبانه
فتحيه فتحيه
جاءت اليه مسرعا ايوه يامحمد بيه
محمد:لو سمحتي حضري الاكل الخاص بمدام ساره

مصطفى:مجتيش ليه
كريمان انا كنت هاجي اعمل ايه هو انا الدكتور
مصطفى :سامع امك
كريمان:ايه امك دي

كريم محاول تهدئة الموقف خلاص يابابا مش وقته
مصطفي:دا انتى حد مهنش عليكي تقوللها حمدلله على السلامه
عمرك ماهتتغيري انا طالع
زفرت هي بضيق
كريم:ياماما المفروض كنتي تكوني موجوده حتى عشان خاطر محمد
كريمان :اهي كانت عايزه تجيب كمان عيل عشان تدبسه فيها اكتر اهو ربنا كشف نيتها مكملش
كريم:لا اله الا الله انا هطلع انام احسن يلا يانور

في الصباح
دخلت الى الشركه متاخره
توجهت الى مكتبه
طرقت على الباب
كريم :ادخل
جاسي:صباح الخير
كريم :صباح النور عندك تاخر اكتر من ساعه

جاسي:انا اسفه
كريم:مفيش مشكله
ابقي شوفي وصل رد على فاكس الشركه الايطاليه والا لا
فتحت نور عيناه بصدمه
تذكرت انها لم ترسل الفاكس وخرجت بعد تليفون والدتها
كريم :ايه يابنتي في ايه
جاسي بتلجلج اصل انا نسيت ابعت الفاكس
كريم وخبط على المكتب بغضب نعم؟؟
انتفضت من مكانها :انا اسفه
كريم بغضب :وانا مش قابل اسفك
نظرت له في صمت
كريم بغضب:تقدري تقولي مبعتهوش ليه
جاسي بدموع:اصل انا كنت مستعجله امبارح كنت روحت مع ماما بتكشف وخرجت بسرعه
كريم كان ممكن تيجي على نفسك شويه وتبعتيه قبل ماتنزلى من الشركه
جاسي بدموع غزيره :اصل مكنش ينفع اتاخر ماما كانت معاد جرعة الكيماوي بتاعها وكان لازم اكون جمبها
صمت لثوان
ثم قام من مكانه
كريم ليه هي مامتك مالها
جاسي والدموع تنهمر من عينيها مريضة كانسر
قام من مكانه
اخدها في حضنه
لحظات
وجدت نفسها بين ذراعيه
شعرت بالاحراج
تراجعت للخلف

اماهو فلا يعرف كيف فعل ذلك
تراجع في حرج
خلاص ياجاسي مفيش مشكله
تقدري تتفضلي على شغلك
جاسي وهي تمسح دموعها حاضر وهبعت الفاكس دلوقت عن اذن حضرتك وخرجت متوجه الى مكتبها
بعد ان خرجت جاسي
كريم لنفسه ايه الهبل ده
انا ازاي عملت كده
وبعدين اللي انا بفكر فيه ده مستحيل يحصل
لازم اسيطر على نفسي شوايه
???
كانت تخرج من الجامعه
وجدت من ينادي عليها
انجي انجي
ايه ده حمزه ازيك
حمزه تمام وانتي
انجي :انا كويسه بس غريبه ايه االى جابك هنا
حمزه:بصراحه جيت عشان اشوفك
انجي:ميرسي
حمزه:انجي ممكن نقعد نتكلم شويه

انجى:طيب ممكن ناجلها لوقت تاني انطي مستنيني في النادي دلوقت
حمزه:اوك ماشي
انجي:باي
حمزه باي
⬜⬜⬜⬜⬜⬜
في مكتب كريم
جاسي :الرد على الفاكس وصل يافندم
كريم وهو ينظر للاب توب اوك سبيه على المكتب
جاسي:حاضر
ووضعته على المكتب وخرجت

جلست على مكتبها
زفرت بضيق انت اصلا بحالات مش فاهماك

ياحبيبتي ياجاسي الشغل خلاكي تكلمي نفسك
جاسي:ايه يابنتي خضتني مش تكحي
عليا:كح كح كويس كده
جاسي:ههههههه واحشتني
عليا وهي تحتضنها وانتي كمان
عامله ايه في الشغل
جاسي:كويسه
⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜

في المساء كانوا يجلسون على مائدة الطعام
محمد:ان شاء الله هسافر انا وساره ونور فرنسا اسبوع هنغير جو
كريم بطريقه مريحه الله يسهله
مصطفى ومالوه ياحبيبي اهو تغيرو جو
نظر محمد لكريمان التي لم تتحدث
محمد :ايه رايك ياماما تحبي تيجي معانا
كريمان بعد ماحجزت التذاكر

غمز كريم لمحمد بمعنى كبر
محمد قام من مكانها وقبل رأسها ياست الكل لو عايز احجزلك في اي مكان في الدنيا احجزلك
رقت كريمان لكلام ابنها لاياحبيبي روحوا غيروا جو انتوا
انتهت الحلقه
بقلمي شيماء حنيش

error: