زواج مرفوض

الحلقه الثالثه
التفاعل مش حلو خالص
في الصباح ذهب الى الشركه
بصحبة والده
تواجه الى مكتبه
وجدها تجلس على المكتب الخاص بها
كريم بابتسامه:ايه النشاط ده على الصبح واصله قبلي انا وعليا
صباح الخير
جاسي بابتسامه: صباح النور
كريم:تعالي عايزك
جاسي:حاضر
وذهبت وراه
كريم:ها ايه اخبار الشغل معاكي
جاسي:الحمدلله كويس
كريم هو انا بسالك عن صحته
تغيرت ملامح جاسي بالزعل
كريم بابتسامه وهو ينظر في الاب توب امامه متزعليش انا بهزر اقصد في حاجه مش فاهمها او صعبه عليكي
جاسي:لا مفيش حاجه صعبه عليا بتفهمني كويس

تدخل عليهم عليا
عليا :صباح الخير
الاتنين:صباح النور
عليا:انا جيت متاخر والا انتو جايين بدري
كريم:تلميذتك اشطر منك انا جيت لقيتها هنا
عليا:من ناحية الشطاره هي شاطره وزكيه كمان
نظرت لها جاسي وابتسمت

عدت فتره
وجاسي بتفهم في الشغل اكتر وبتعرف اكتر

كانت تجلس في المكتب تنظر في ساعتها
عليا مش ملاحظه كريم بيه مجاش الساعه10
عليا بابتسامه:اصله مش جاي النهارده
جاسي باندفاع ليه
اقصد يعني خير في حاجه
عليا وهي تنظر لها نظرات ذات معني عادي يعني هو كل فتره بياخد يوم اجازه
جاسي:اممم وانت عرفتي ازاي
عليا:ماهو قالي امبارح قبل مايمشي
جاسي بزهق:اوك
ابتسمت عليا وقالت اعملى حسابك من بكره هتبقي لوحدك هنا انا هنزل الحسابات
جاسي بزعل:واهون عليكي تسبيني
ضحكت عليا بقوه جاسي احنا في شركه كل واحد له مكانه وانا مكاني تحت
زفرت بضيق:اوك
عليا :ياستي هتشوف بعض اكيد ولو احتاجتي حاجه رنلي بس هطلعلك

كان نايم في غرفته

يفيق على لمسات على شعره
كريم هو مغمض يشيلها ويرفعها فوقه
نور:ههههههههه نزلني ياكريم
كريم وهو بينازلها من قالك اني هنا
نور:نننا كوكو
كريم:يانهار عسل دا انا حبيت نننا كوكو اكتر
اعتدل كريم وقعد وقعدها على رجله
ومسك تليفونه
تعالي بقا نعمل تليفون نشوف الشغل عامل ايه
رن كريم

في الشركه
عليا بقولك ايه انا هروح اودي الورق ده مكتب مصطفى بيه وهرجع
جاسي:اوك ماشي

رن تليفون المكتب
جاسي:الو
كريم:ايوه ياجاسي
ارتبكت عندما سمعت صوته واعتدلت في جلستها
جاسي:ايوه
كريم :الشغل عامل ايه
جاسي:تمام يا كريم بيه
كريم:عليا فين
جاسي:راحت مكتب مصطفى بيه تودي اوراق
كريم:تمام في فاكسات وصلت
جاسي:لا مفيش حاجه وصلت
كريم :طيب ماشي يلا سلام
جاسي:سلام
اغلق الهاتف
شرد للحظات
فاق على صوت
كريم يلا ننزل بقا
كريم:طيب استنيني هاخد دوش وننزل ماشي
نور:ماشي بس متتاخرش
كريم وهو يحضنها :هههههههه يابت بطلي لماضه
مش هتاخر
نور:هاتلي اسمع في تليفونك حوني يس بابا على ماتخصل
كريم بابتسامه:احلى تليفون لاحلى نور هانم في الدنيا اتفضلي

خلصت الشغل روحت البيت
اتغديت مع مامتها
وقعدوا يتكلموا
جاسي وهي سند راسها على رجل مامتها
…………
نزل من على الدرج وهو يضعها على كتفيه
مبسوطه
نور:اه مبسوطه
كريمان:موتنا من الجوع على فكره عايزين نتغدى
كريم وهو بينزل نور مساء الخير
ويسلم على مامته ويبوس ايدها

كاريمان بابتسامه :مساء الخير ياحبيبي
البت دي اكيد اللي اخرتك
نور:لا يانننا هو اللي كان بيتكلم مع جاسي في الموبيل
نظرت له كاريمان باندهاش من جاسي دي
كريم وهو بيقعد دي السكرتيره الجديده كنت بطمن على الشغل
كاريمان :ماشي ثم غمزت له يسلم على انجي اللي كانت قاعده وهو مش واخد باله
كريم:ازيك يا انجي
انجي بفرح :كويسه
كاريمان طيب يلا عشان الغداء جهز
جلسوا ثلاثتهم على السفره ونور ذهبت اليهم جلست بجانب كريم

انجي:ايه رايك ياكريم انا رايحه النادي ماتيجي معايا مادام انتى اجازه
كريم وهو بياكل:لا بحب اقضي اجازتي في البيت
انجى بضيق:اوك انا همشي انا يا انطي
كاريمان:ماشي ياحبيبتي خودى بالك من نفسك متتاخريش
انجي وهي ماشيه حاضر باي
كريمان باى
تاتي اليهم ساره
ساره:مساء الخير
كريم:مساء النور
اما كريمان لم ترد وظلت تاكل
جلست ساره على السفره
كاريمان وهي بتقوم فجاءه الواحد نفسه والا بلاش انا شبعت
كريم خلص اكل وحاصلني عايزاك
كريم وهو مضايق من تصرفات امه ماشي
ظلت ساره في حالة صمت
كريم:احم ساره متزعليش من تصرفات ماما هي طيبه بس
قاطعته ساره
ساره :انا مش مضايقه ولاحاجه ياكريم انا اتعودت خلاص على كده
………
جاسي وهي سنده راسها على رجل مامتها
ماما هو يعني ايه حب يعني ازاي الانسان يعرف انه بيحب حد

سميره:ليه
جاسي وهي تجلس عادي بسال
سميره:يعني اللي بيحب حد بيحب فيه كل حاجه مش بيشوف فيه عيوب ابدا كمان بيحب يشوفه على طول كده
جاسي:اممم ماشي
سميره:ليه في حاجه والا ايه
جاسي بتوتر حاجه ايه ان بسال بس سؤال جه في دماغي
سميره بعدم اقتناع ماشي

وجدها تجلس في انتظاره

كريم وهو يجلس:مش عاجبني طريقتك مع ساره
كاريمان:والله وانهي طريقه تعجب سيادتك
كريم:ماما مش هقولك عشان هي كويسه بس عشان خاطر محمد ونور هو بيحبها جدا
كاريمان:حبها بورص قفل خلينا في المهم فكرت
كريم:فكرت في ايه
كاريمان:في موضوع انجي
كريم:اووف ياماما انتي عارفه كويس ان انجي بالنسبه ليا زي اختي الصغيره
كاريمان: لا مش اختك بنت خالتك وشايفها مناسبه ليك
كريم :ماما قفلي على الموضوع ده
وسابها ومشي
كاريمان:ماشي ياكريم

ذهب الى الشركه مبكرا
وجدها تجلس على مكتبها
كريم وهو يدخل مكتبه صباح الخير
جاسي صباح النور
وتدخل وراه المكتب
كريم وهو يجلس على المكتب ايه النهارده بدنا في الجد عايز شغل حلو بقا
جاسي:بابتسامه ان شاء الله
كريم :وزي ماقولتلك انا اسامح في اي حاجه الا الغلط في الشغل
جاسي:ان شاء الله مش هيكون فيه غلط
كريم :تمام ندخل في الشغل
جاسي :اوك
في فاكس وصل من الشركه الايطاليه
كريم :تمام سبيه هنا
وممكن تخليهم يعملولي قهوه
جاسي:حاضر
وخرجت

شعرت بدوران
سندت على السرير
محمد بلهفه:ساره مالك في ايه
ساره:مفيش حسيت بدوخه بس
محمد:طيب استني هطلب الدكتور
ساره:لا مفيش داعي انا بقيت كويسه
محمد:لا ياساره لازم اطمن عليكي
ساره:ياحبيبي انا كويسه متقلقش
⬜⬜
طرقت على الباب
جاسي :القهوه يافندم
واقترب منه
بتحط القهوه على طرف المكتب وقعت من على المكتب على بنطلون كريم
كريم :ايه براحه جاسي وهي بتاخد مناديل من العلبه انا اسفه غصب عني
كريم وهو بياخد منها المناديل وبيمسح بنطلونه طيب اهدي محصلش حاجه انتي متوتره ليه

جاسي وهي تنظر في الارض بخجل مش متوتره عادي

ابتسم كريم واقترب قليلا منها
….
انتهت الحلقه
بقلمي شيماء حنيش

error: