زواج مرفوض

الحلقه الرابعه
ابتسم كريم واقترب منها

نظرت له وسرحت في عينه
فاقت على صوته
ممكن بقا تخلي حد يجي يمسح المكتب
جاسي بخجل حاضر
وخرجت بسرعه

رن هاتف مكتبه
كريم:الو
مصطفى:تعالى عايزك
كريم :حاضر دقيقتين وهكون عند حضرتك
وخرج من المكتب متجه الى مكتب ابيه
قابله حمزه
حمزه وهو يسلم عليه على فين
كريم:الريس عايزني هشوفه عايزني ليه
حمزه :ماشي ايه اخبار السكرتيره الجديده طفشت والا لسه
كريم :هههههههه لا لسه يلا سلام دلوقتي
حمزه:ههههههه سلام


رجعت الى منزلها
ماما ماما
سميره:تعالى ياجاسي انا في اامطبخ
جاسي وهي تحضنها واحشتني
سميره بتعب:وانتي كمان ياحبيبتي
جاسي:بقلق مالك ياماما انتي ماخدش العلاج
سميره:والله يابنتي اخدت بس باين معتش بيعمل مفعول
يلا عشان تاكلي زمانك جعانه
جاسي بضيق اكل ايه ياماما تعالى ارتاحي وبعدين انا مش قايللك متتعبيش نفسك في حاجه وانا هاجي اعمل كل حاجه
سميره انتي بترجعي تعبانه من الشغل يابنتي
روح بقا حوطي الاطباق دي على السفره
جاسي بتنهيده حاضر

محمد بفرحه
بجد ياحبيبتي
ساره:اه والله انا حامل هجبلك اخ او اخت لنور
محمد:انا مبسوط اوي يلا عشان نفرحهم
ساره :يلا

كان الجميع يجلسون
محمد وهو يمسك ايده ساره
مساء الخير
الجميع:مساء النور
محمد بفرحه انا عندي لكم خبر حلو ساره حامل
كريم بجد مبرووك اخويا بقا اسد
محمد:اتلم يالا
كريم:هههههه مبروك ياساره

ساره:االله يبارك فيك
مصطفي :مبروك ياحبايبي
محمد وساره:الله يبارك فيك يابابا
انجي :مبرووك
كريمان :وانتي حامل ليه بقا ان شاء الله البنت لسه صغيره
محمد:صغيره ايه ياماما ماشاء الله نور كبرت
واكمل محمد بفرح ومش يمكن يجي ولد لو جيه ولد هنسميه مصطفى على اسمك يابابا
كاريمان: اما يجي وقتها نقرر

عدت الايام وجاسي مستمره في الشغل براغم تزايد الشغل عليها
كانت تجلس منشغله في عملها
تدخل عليها
مساء الخير
جاسي وهي ترفع راسها من الورق
مساء النور
تجد فتاه في مقتبل العشرين تلبس تنوره تصل اعلى الركبه وعليها بلوزه كت واطلقت لشعرها الاسود العنان
جاسي افندم
انجي :كريم جوه
جاسي وهي تقف وتتاملها على حسب
انجي:مش فاهمه
جاسي:انتي عايزاه في ايه
انجي بتافف :انا خطيبته
شعرت جاسي بالصدمه
بس البشنهندس كريم مش خاطب اقصد مش لابس في ايده حاجه تدل على انه مرتبط
انجى ببرود مش لازم يلبس حاجه عشان يثبت انه مرتبط
ممكن بقا توسعلى عشان ادخل

جاسي بغضب:استني حضرتك هبلغه الاول
دخلت جاسي وهي متعصبه
جاسي وهي تضع يديها في وسطها خطيبة حضرتك بره

نظر لها كريم نظره حاده على طريقتها
شعرت بالخجل ووضعت ونزلت يديها بجانبها
كريم بجديه:مين اللي بره
جاسي وهي تبتلع ريقها:خطيبة حضرتك
كريم:ومواقفها بره ليه داخليها
فتحت جاسي عينها بصدمه
وتحركت وفتحت الباب
ابتسم كريم بخبث
جاسي وتضغط على اسنانها اتفضلي
انجي :ايه رايك في المفاجاه دي
عمر:حلوه طبعا تعالي يا انجي
اقعدي
تشربي ايه
انجي:نسكافيه
كريم موجه لجاسي لو سمحتي ياجاسي خليهم يعملوا نسكافيه
جاسي بضيق اوك
وخرجت ورزعت الباب
جاسي بتريقه نسكافيه على الله ماتلحقي تشربيه

ابستم فور خروجها
ثم تكلم بجديه ايه حكاية خطيبتي دي يا ابله
انجي:ما احنا مخطوبين
كريم بحده:انجي انتي اختي الصغيره وانتي عارفه كده كويس شيلي اي كلام في دماغك انتي انسانه جميله جدا وبنوته اموره كمان بس انا شايفك اختي ماشي
انجي:ماشي
طرقت على الباب
دخلت ووضعت النسكافيه
جاسي وهي تضغط عل اسنانها اتفضلي
انجي:ميرسي

وفضلت واقفه
كريم؛طيب ياجاسي اتفضلي على شغلك
جاسي تنهدت بضيق:اوك حضرتك تؤمرني بحاجه
كريم :شكرا
خرجت ورزعت الباب وراها جامد
انجي :عنيفه اوي البنت دي
كريم بابتسامه كبيره:طيب اشربي النسكافيه فات الوقت
طرقت الباب
كريم : ادخل
جاسي داخله وهي وشها مقلوب حضرتك انا خلصت الساعه3ممكن امشي
كريم : لا تقدري تتفضلي
جاسي :اوك سلام واتحركت ناحية الباب
كريم وهو يقوم من مكانه جاسي
وقفت مكانها وبصلته نعم

اقترب منها بصوت هامس
على فكره انجي بنت خالتي وبس
نظرت له وحاولت تداري فرحتها
جاسي ماشي يافندم

متبقيش ترزعي الباب كده عيب
نظرت له بصدمه
ثم استجمعت قوتها وقالت ماشي
وخرجت

وصلت الى منزلها
وجدت والدتها تجلس تشاهد التلفاز
جاسي:مساء الخير
سميره:مساء النور حمدلله على السلامه
جاسي بارهاق:الله يسلمك
سميره:شكلك بتتعبي في الشغل ده اوي
جاسي :اوي ياماما بس مرتاحه
رن جرس المنزل
استني اشوف مين
تفتح جاسي الباب
مساء الخير
جاسي بضيق:مساء النور
حاتم :ازيك ياجاسي
حاتم( ده جارهم في العماره بيحب جاسي بس هي مش بطيقه)
جاسى:كويسه خير
حاتم :انا جاي اطمن عليكي انتي وطنط
جاسي:كويسين
وبتقفل الباب شكرا على سؤالك
وقفلت الباب ودخلت
قعدت على الكرسي
سميره:مين
جاسي:الزفت اللى اسمه حاتم
سميره:يابت حرام عليكي دا حتى بيحبك ياريتك توافقي حتى تبقي جمبي في نفس العماره
جاسي:والنبي ياماما تسكتي دا انا اموت احسن
سميره بدموع :ياجاسي انا ايامي معدوده في الدنيا وعايزه اطمن عليكي قبل ما اموت
جاسي وهي تحضنها بالله عليكي ياماما متقولي كده ربنا يديكي طولة العمر

دخل الفيلا وجدهم يجلسون على مائدة الطعام
كريم:مساء الخير
الجميع:مساء النور
كريمان:يلا ياحبيبي عشان تتغدى
كريم:لا انا جعان نووم
عن اذنكم
وصعد الى غرفته
انتهت الحلقه
بقلمي شيماء حنيش

error: