نوفيلا اسر عشقي

اسر عشقی

الفصل السابع

*******************************

انتهي واخيرا من تزين المكان نظر حوله بسعاده ف المكان مزين بطريقه جميله اغلق الاضاءه ثم اختبئ
بينما هي ركضت له فور ما اخبارها انه مريض رغم انها كنت غاضبه منه لانه لم يسال عنها طليلة اليوم ولم یعیدها ف عيد مولدها ولكن تناست كل هذا فور معرفت انه مريض
وما ان وصلت الي شقته حتي طرقت الباب ولكن مامن رد ولكنها وجدت باب الشقه مفتوح فـ دخلت الي الدخل وجدت الشقه مظلمه خرج صوتها بخوف قائله …… اسر انت هنا ايه الضلمه دي ااسر انت فين انا بخاف من الضلمه
وما ان التفتت الجها الاخره حتي وجدت احد يمشي ف الظلام ويمسك في يديه شعلت نار صرخت بقوه ثم سقطت علي الارض فقدة الوعي وما ان صرخت حتي ركض اليه بعدم اسقط تلك الكعكه ارض
انار اضاءة الشقه ثم ركض اليها قائلا …اسيل فوقي يخربيت افكراك يا وئام حبيبتي فوقي ده انا
رمشت بعيونها بضعف
تنهدا بقوه قائلا…..فوقي بقا ده انا
نظرت له بعدما فتحت عينها حتي وجدته امامه يبتسم وليس مريض كما قال له حتي اشتدا غضبها منه فهو قد فعل لها مكيده لاخافتها فامسكت يديها
وما هي الا لحضات وشعر اسر ان يديه تكاد تنقطع صرخ وهو يحول اخراج يديه من فمها وهي متشبته بها بقوه
امسك يديه قائلا …..ااه ايدي يابت العضاضه
اخذت تضربه بيديها فصدره وهي تصرخ به قائله …..احسن يا رخم يابارد عشان تبقا تخوفني تاني
ابتسم هو وهو ينظر لها بمشاكسه قائلا …..بقا انا عملك مفجاء
وانتي في الاخر تعضيني وتضربي كدا ينفع يعني
نظرت له ثم نظرت حولها بسعاده قائله…..انت عملت كل ده عشاني يا اسر
نظر اسر الي عينيها ثم الي شفتيها وهو لا يسمع ما تقول فهو اصبح اسر ف عشق تلك العيون لم يعطيها رد بل انتهك كرزيتها فقبله حولت ان تفلت منها ولكن اسر قد احكم قبضته عليه اخذ شفتيها بين شفتيه برقها وشوق
اكتشف اسر قلت خبرتها فعلما انها قبلتها الاول
بينما هي قد غرقت ف تلك الاحسياس الذي تروده لاول مره ابتعد عنها وهو يضع جبينها علي جبينها يحول تنظيم انفاسه
بينما هي مذالت مغلقه عينها
نظر لها قائلا ……اسيل افتحي عنيكي
هزت اسيل راسها بعترض ولم تنطق
نظر الي شفتيها مره اخری وجدا شفتيها قد تورمت وازدادة احمرار شفتيها وجهها اصبح بلون التفاح من فرط خجلها لمس شفتيها بشفتيه مره اخری برقه ثم تحدث امام شفتيها قائلا …… عاوزك عطول بتضحكي مش عاوز اشوفك ابدا زعلانه
ثم قبله مره اخر غير عباء ان باب الشقه مذال مفتوح بدلت هي القبله برقه بيبنما هو شداد عليها بداخل احضانه
نظر لها بعدما ابتعد عنها قليلا وجدا انها مذالت مغلقه عينيه اقترب من اذنها قائلا …….كل سنه وانتي معايه وف حضني
فتحت عينيها وهي تنظر له ثم رفعت يديها تحوط رقبتها قائله …وانت طيب ياقلبي ربنا يخليك ليه وكل سنه وانت حبيبي
نظر لها ثم تحدث بخبث قائلا……..انتي عجبك حضني ولا ايه
نظرت له ثم الي نفسه وجدت نفسه ف احضانه وهم جلسين ع الارض نهضت فورا قائله ……. لا طبعا
ضحك عليه قائلا ….منك لله قلب الكيك باظ
ضحكت ثم نظرت لها قائله …… عشان تبطل تخضني تاني
ابتسم قائلا …لو هتتعلقي ف حضني كدا هخضك كل دقيقه.
نظرت الي الطوله المزينها وجدت الهديه الذي اشتراها لها ع الطوله اخذتها وركضت الي الخرج ولكن قبلت خده قائله ……كل سنه وانت طيب يا حبيبي الهديه بتاعتك ف البيت تعالی خدها ثم ركضت الي الخارج قبل ان يمسك بها
ابتسم علي تلك المجنونه ثم نظر الي السماء وهو يحمد الله علي تلك المجنونه الذي عوضه الله بها

******************************
صعق ايمن عندم وقع ذلك الخبر علي اذنه وجه نظره مسرعا الي وئام التي تبتسم بمكر قائلا
—انتي اللي عملتي كدا في نسرين صح
ضحكت هي وهي تشيح بيديه في الهواء قائله
— انا طب ازاي بس ياسطا دي البت بتقولك وقعت يبقا انا مالي بقا
نظر لها مطولا ثم تحدث قائلا
—ده علي اساس اني مصدقك اصلا الندي كلو عارف انك انتي اللي ضربته وكسرتله رجليه يامفتريه
ضحكت هي بستمتع قائله
—ايوه انا عشان هي فكره انه تقدر تعلم عليه يابابا ده انا ويموو عاشور اللي متخلق اللي يزعلاني
ضحك هو وهو يضرب كف علي الاخر قائلا
—انتي مصيبه وربنا حرام عليكي يا ويموو البت عنده كسر مضعف في رجليه
ابتسم وهي تعقد يديه امام صدره قائله
—لا صعبانه عليك اوووي ياخويه وانا لم زقتني من علي السلام وتكسرلی رجلي مش صعبت عليك ليه هي كسرت رجلي كسرت رجلها انت مالك انت
اقترب منه وهو يضع يديه حول رقبته قائلا
— اهدي ابت انتي مكنتش كلمه بس انا مبسوط عشان معتش هشوفه تاني
ضحكه هي عليه قائله
—ريحتك منه اهوه
نظر لها بحب قائلا
امته ارتاح منك انتي كمان يا وئام اجوزي بقا
ضحكت هي من حديثه الذي يصير اعصبه قائله
—اجوز مين بس ده اسيل استولت عليهم كلك يابابا
انفجر ضحكا عليه وهو ينظر الي عينيه الزرقاء ثم رحل تركها تكمل تمرينتها وحدها كالعاده فهي تعمل كا كابتن التيكوندو للاطفال فتاه شقيه مرحه تستمتع بقدر عالي من الجمال رفضه فكرة الزواج تمام لاتريد ان تتزوج شخص تحت مسمي هذا رجل وانتي امراء وتصبح هي لا شي امامه
**********************************
اغلقة اسيل باب غرفته بقلب يترقص من السعاده علي ماحدث تورت وجهتها عندم تذكرت افعال اسر المجنونه رفعت يديها تحسس شفتيه الذي لمسهم اسر بشفتيه منذو قليل احمر وجهها بشدا من كثرات الخجل رفعت نظره تنظر الي السماء بعيون مشعه بفرحه وسعاده وهي تردد بداخله تحمد ربها علي تلك السعاده فهو دوما ما يختار لها الافضل انتبهت الي تلك الهديه فركضت تعرف ما بها اتجهات الي الفراش ثم جلست عليه وهي تقوم بفتح تلك الهديه بفضول وما ان قامة بفتح ذلك الصندوق حتي اتسعت ابتسامته بحب قائله بنبره طفوليه
ايه ده الله شكولاته
فرغه محتوه الصندوق علي الفراش وهي تفتح احد اغلاف الشكولاته وجدت صندوق صغير قامت بفتحه وجدات بداخله ساعه غاليه انيقه وتبدو باهظه الثمن وظرف صغير قامة بفتحه وجدت به عدات كلمات صغيره ولكن معنها كبير حيثو يوجد به
“” مكنتش عارف اجبلك ايه في عيد ميلادك ملقتش غير ساعه عشان تعدي الوقت في غيابي وانا كمان جبت واحده عشان اعد الوقت في غيابك بحبك “”
تسارعت دقات قلبها فحديثه يعني انه اقترب موعد سفره وقافت فجاء وهي تجلب هاتفه وقامه بارسال رساله صغيره الي اسر وكان محتواها
“” انت فاكر انك لم تجبلي شكولاته انا هحبك ؟؟
لا ده انا هتجوزك علي فكره “”
رد عليها اسر برساله اخری بعد عددت لحظات قائلا
“” اسيل انا 10 دقايق وجي حضریلي الهديه بتاعتي “”
وقفت تعدل ثيابها امام المراه وهي تبتسم بسعاده ثم اخرجت الهديه التی جلبتها له منذ ايام من اجل عيد ميلاده الذي يصدف عيد ميلادها في نفس اليوم
تنهدات بتوتر خوف الاتعجبه تلك الساعه تم غادرت الي الخارج وجدت شقيقها يجلس ويبدو انه غير طبعي ولكنها ظنت ان هناك امر في العمل اجلت الحديث معه الي ان يغدر اسر ولكنه لا تعلم ماذا سیحدث بعد قليل
اتجهت تفتح الباب وجدت اسر يحمل قالب كيك اخر غير الذي قام بیاقاعه دلف الي الداخل فصاح الصغير بصراخ بمرح قائلين بصوت واحد
هيييييه عندنا عيد ميلاد ثم بدا بالمشاجره عيد ميلاد من منهم مع انهم توام ولكنهم دائمین الخناق معا
بينما الجميع منشغل بمشهد الاطفال كان اسر منشغل بنظر الي اسيل التي ترتسم ابتسامه تسكر عقله وكانه نوع من انواع الممنوعات اقترب منها وهو يهمس لها في اذنه بحب
هو انتي بتحلوي لم تضحكي ولا انتي علطول حلوه
نظرت له بطرف عينيها بحب ظهر علي جميع ملامحه العشقه ثم همسه له هي ايضا
لا انا طول عمري حلوه يابابا
ضحك هو عليه ثم لكزه في كتفه قائلا
طب براحه علي نفسك احسن تفرقعي ولا حاجه
ابتسمت ثم رفعت يديه بهدية قائله
دي عشانك يارب تعجبك
ابتسم هو لها بحب قائلا
اكيد هتعجبني مش منك ياقلبي
انتبه احمد لهم وهم يتهمسا فتحدث قائلا بتوتر
انا نزل انا وانتم كملو سهرا
ابلع اسر ريقه بصعوبه همس من بين اسنانه
بقا كدا بتخلع يا واطي الله يرحمك يا اسر كان نفسك تسافر
في ذلك الوقت استاذنت كارمة قائله
حان معاد نوم العفريت دول عن اذنكم
دلفت الي الداخل
حيثو اردف اسر بمكر وهو ينظر الي اسيل القلقه علي شقيقها قائلا
احنا كدا لوحدنا والشيطان شاطر ثم غمز لها بطرف عينه
نظرت له اسيل بصدمه من حديثه وسرعا ما اصتبغ وجهها بلون الاحمر من كثرات الخجل فتحدثه بخجل قائله بهمس
اسر احترم نفسك بقا
تنهد هو فقد حانت ساعه الموجه قائلا
اسيل انا عاوز اقولك علي حاجه
نظرت له اسيل وهي تامي له ان يكمل
فاكمله هو بتوتر وصوت مختنق قائلا
انا حجزت يا اسيل ومسافر بكرا بلیل
نزل ذلك الخبر علي اسيل مثلا الصعقه فهي لم تكن تعلم انه سيغدر بلك السرعه فتجمعت الدموع في عينيه وهي تبتلع ريقها وهناك غصه توجد في حلقه بعد حديث ذلك البغيض الذي عكر صفو فرحتها
نظر هو لها يحول معرفت مايدور في عقله ولكن وجدا ملامح وجهها صامته بعيونه الحزينه ولكنه لم يفهم ماذا حداث حين وجد اسيل تتحرك بتجهه بسرعه ركض امامه وهي خلفه تصرخ بغضب قائله
ده انت يومك اسود يا اسر بقا تحجز من غير ماتقولي ده انا هنولع فيك استنه عليها بس اخذت تقزفه مكل مايقع تحت يديه
بينما هو كان يتفاده ضربتها بمهره وهو يحول ان يشرح لها ماذا حدث وهي لم تعطيه فرصه في هذا ولكنه جلست فجاء تبكي بقوه
فقترب منه قلیلا قائلا
اهدي عشان خاطر واللهي ماهبعد عنك انا معتش اقدر اعيش من غيرك انا عيش عشانك انتي يا اسيل اهدي بقا
ظلت تبكي بين احضانه الي ان هدات قليلا فنظرت له قائله
اسر هو انت هتسافر بجد
حول ان يخفف عنه قائلا
ايه ده هو انتي بتحبيني اووي كدا ياسوسو
بنظرت هي له بعيون بكايه قائلا
اسر متسبنيش
امسكه يديه ثم قبلهم قائلا
مش هسيبك ابدا يابت في حد يسيب روحه
ثم ضغط بيديه علي يديها بحنان فتعلقة نظرتهم الي بعضهم البعض فقترب منه اسر محولا تقبليه في ذلك الوقت قد حضر شقيقها احمد
فبتعد عنه اسر فورا قبل ان يلحظ احمد شي ولكن احمد اتجه فور شقيقتها حين راء وجهها يشع احمرار فعلم ان اسر اخباره بسافره
جلس بجورها وهو يجذبه الي احضانه بحب ويحرك يديه علي ظهره بحب
كان اسر يتابع حركة احمد الحانيه بغضب وغيره تنهش في جدران قلبه
فستاذن وغدر قبل ان يقوم بتحطيم يديه الذي يضعها علي معشوقته غير عبداء انه ليست شقيقته بلا ابنتها الذي انعم الله عليه بعد فقدان ولديه لتملاء عليه حياته
*************************************
لم يحدث اي شي طول اليوم فاسيل لم تكوف عن البكاء طول اليوم الي ان جاء موعد مغدارت اسر ولكن اسيل صممت ان تقوم بذهب معه الي المطار ولكن فور وصلهم نظرت ليشقيقها فنتظر بخارج ودخلت هي بمفرده بصحبة اسر الی الدخل
بعد مايقرب الي الساعه انهاء اسر کفات الاجراة
واتجه من اجل تودیع اسیل
****
ابتعد اسر عن اسيل وهو يطلع الي عينيها العسليه بعشق ثم رفع يديه من اجل ازالت تلك ادمعه التي فرت هربه من عيونها ثم تحدث بحب وهو يطلع اليها
_ ايه يا اسيل هو انا ريح احارب ياقلبي اهدي كدا
نظرت هي له بعيون دمعه فهي لم تكن ترد منه المغدره ولكنه يجب ان يرحل من اجل عمله فتحدثه هي بصوت ضعيف يكاد يسمع جهدات بخراجه قائله
مش قدره يا اسر عشان خطري متسافرش يا اسر
نظر لها وقلبه يتمزق من بكائها ولكن ليس في اليد حيلها فهذا الوضع اصبح امر واقع حول هو التخفيف عنه قائلا
اسيل خلاص بلاش دموع عشان خطري
نظرت هي له بعيون حزينه مهمومه قائله
هرجع وحيده تاني يا اسر مصدقة لقيتك جنبي عشان تملاء علی دنیتی
ابتسم هو عليه قائلا
لا والله ده اللي هو ازاي ده يابت ده انتي كنتي بخليني هنشال منك فجاء كدا عرفتي انك بتحبيني
ابسمت وهي تتحدث بشغف كبير وعيون دمعه
—صراحه يعني انا كنت معجبه بيك من زمان بس كنت بتکسف اتكلم وبعدين كنت بفتكر انك مش بتحبني عشان كدا كنت بعمل فيك كدا
ابتسم هو یجزبها مره اخری الي احضانه قائلا
اه عشان كدا انا بموت فيكي يا عشق اسر بحبك يا اسيل
دفنت هي راسها بين احضانه تخباء نفسه جيدا به تريد ان تشبع نفسها منه قبل الرحيل
تحدث اسر بصوته العذب قائلا بحب وحنان طاغي وهو يلمس علي ظهرها بيديه
اسيل عشان خطري خلي بالك من نفسك عشان خطري وكمان بلاش جنان ومافيش ندي وخروج كتير مع الواد اللي اسمو ايمن ده سمعتي يا اسيل
حركه راسه فقط ولم تتحدث وهي تنعم بذلک الامان الذي وطلمه حلمة بهذا الاحساس
دفن اسر وجهه في عنهقها متنسي من حوله يحول ان يشبع منه قبل رحيله لم يفيق الاثنان الي علي صوت النداء الاخير للطائره المتجها الي دبي
ابتعد اسر عن اسيل ثم طبع قبله قويه علي مقدمة راسه بحبان ثم ترجع الي الخلف رغم عنه وهو يعنف نفسه الايترك حضنها ويرحل
بينما اسيل كنت تبكي بقهرها علي حبيببها الذي سيرحل لسنه كامله مغدر البلد عشقه الذي لم تتهني بقربه سواء ايام ودعي كل منهم الاخر بقلب يتالم لفراق الاخر تركت ید کل منهم ید الاخر وهي تابي الا تتركها ابتعد اسر عنها وهو ينظر لها بعين تملاها الدموع فهو يصعب عليه وداع طفلتها المدلله فمذا سيحدث بعد لا يعرف قلبه سينقعل علي صوت شهقتها المتللها ونحيبها الذي يمزق قلبه اعطاها ظهره وتجه الي الداخل ترك قلبه بين احضان تلك الطفلها البكيها بحزن وقهر لاتريد ان يرحل تعالي صوت بکاها الي ان انتبه له المراء فهي تبكي بصوت مرتفع اتي اليه شقيقها الذي كان ينتظر في الخارج اقترب منها وجدها تبكي بحرقه تحدث بصوت الحاني قائلا
خلاص ياروحي اهدي ربنا يرجعه بسلامه متقلقيش عليه وبعدين ابقي كلمه كل شويه فيديو كول ياستي كان يتحدث وقلبه يعتصر عليها وهو يحتضنها يحول تهداتها بين احضانه الي ان استكنت بين يديه واتجه بها الي خارج المطار …………

error: