نوفيلا اسر عشقي

الفصل الثالث

اسر عشقك

****************************************
عاد الجميع بعدما مرا اسبوع كامل من السعاده علیهم فالجميع كان يحتاج الي تلك السفریه

‌‌‌‌‌‌‌=كانت اسيل تجلس علي الفراش في اليوم التالي من عودتهم
تعبث بهاتفه بملل الي ان وجدت “صوره ” لاسر علي حسابه الخاص علي الفيسبوك
فابتسمت بخبث قائله …..ومالو زي ابن عمي برضو
فقامة اسيل بتعليق علي الصوره قائله”” منور ياكبيیییییر “””

كان اسر في ذلك الوقت یتحدث مع احد اصدقائه علي الحساب الخاص به
عندما لحظ ذلك التعليق فبتسم هو بمكر قائلا …..استني عليه يا اسيل وانا هوريكي

فقام برد عليه قائلا “”” ملكيش دعوه “”
اتسعت عين اسيل من الصدمه فنظرت الي الشاشه وهي تلعن ذلك الاسر قائلا …….تصدق بالله يااسر انا اللي غلطانه طب استنه عليه ام وريتك مايبقاش اسمي اسيل
ثم قامت برد عليه قائلا ….””منووووووور يااااااابغل “”

صدم اسر من ذلك الرد ولكن ما جعل اسر يموت من شدة الغضب هو ان احد اصدقائه كان يتابع الحوار بصمت وفي تلك الحظه قام برد علي تعليق اسيل قائلا ……” البس اديلو رمضان “””
ضحكت اسيل بشده حتي ادمعت عينها عندما وجدت هذا التعليق فتحدثت قائله …..احسن حلال فيك يا زفت يلي اسمك اسر انت
بينما كاد اسر ان يموت من الغيظ من افعال تلك الحمقاء
امسك هاتفه وقام برسال رساله اليها قائلا “” اسيل ياريت تحترمي نفسك وبطلي باواخه احسنلك “””

راة اسيل هذه الرساله نظرت لها بخبث قائله ……عشان تحرم تتحداني يا اسر بس استنه انا هوريك
ثم قامة برسال رساله اليهقائله “””” بطل انت تتحداني عشان هترجع خسران ياحرامي السندوتشات “”””
لعنه اسر بغضب عندما راء رده عليه ثم قام برد عليه قائلا “””” اسيل انا مش حرامي ومش انا اللي سرقة سندوتشاتك وبعدين عده علي ام الحوار الاسود ده كام سنه يازفته ها “””

لم ترد اسيل بل انفجرات في الضحك من حديثه فهي تعلم جيدا انه لم يسرق شي هي فقط تريد ازعاجه

فقام هو بارسال رساله اخري قائلا ….متردي ولا القط اكل لسانك دلوقتي
ردت عليه اسيل قائله”‘”””‘ اه انا عارفه انك بتعمل كدا عشان تخبي كسفتك لم عرفت انك انت اللي سرقتني “””””

غضب اسر منها حتي اسودت عينيه من شدة الغضب فرد قائلا “”””””انتي بنت رخمه وعوزه الحرق اقسم بالله ويلا غوري بقا جتك القرف “””””

ردت عليه اسيل ببرود زاد غضبه منها قائله”””” المشكله كل متتنرفز تقولي غوري غبي فكرني هتنرفز انت اصلا ولا تهزني ويلا سلام بقا ياحرامي “””””
ثم القت الهاتف علي الفراش وهي تهتف بصراخ قائله …..هييييه وغيظتو هههههه احسن يا اسر تستاهل ابو شكلك
بينما بقي اسر ينظر الي هاتفه بعض الوقت ثم تحدث الي نفسه قائلا …اهدي كدا مش البت المجنونه دي اللي هتستفزك يا اسر اعقل وخليك عقل

******************************

بينما في ذلك الوقت كانت وئام تجلس بجوار احد الاشخاص وهي تخبره عن ماحدث معاها في تلك السفاريه فهذا الشخص هو رفيقه المفضل بعد اسيل ويمكن هذا اقرب لها من اسيل
فتحدث ذلك الشخص بخبث قائلا ….وئام لم انتي عارفه ان اسيل بتضيق من وجود اسر ليه خليتي يروح
ابتسمت وئام ابتسامه بسيطه اضافة الي وجهها الجميل جمال علي جمله قائله …..ايمن مين دي اللي الضيقة من موجود اسر بعكس انا خليتو يروح عشان هي كل ما تضيقوا بتبقا مبسوطه وده المطلوب

تطلع ايمن الي عينيه الزرقاء قائلا ……وئام لو ضحكتي علي حد فاعمرك متقدري تضحكي عليه انا عارف انك انتي اللي خليتي اسماء تكلم محمد خطبيه عشان اسر يروح معاكم تمام فياريت متضحكيش علي نفسك ونبي

فتحت وئام فمه بصدمه من حديث ايمن فهذا محدث بفعل ولكن كيف علم هذا الخبيث فتحدثت قائله ……اه ماشي وبعدين ايوه انا عملت كدا عشان يروح عاوز ايه انت

ابتسم هو قائلا …تمام كدا عاوز اعرف ليه عملتي كدا

كادت وئام ان ترد الي ان رات فتاه تجلس بجور ايمن وهي تبتسم ابتسامه صفراء
وقفت وئام حينما رات تلك الفتاه فهي تكرها وبشدا فهي دائما ملتصقه بايمن وهذا ما يزيد من اشمزاز وئام جات لترحل يمسك ايمن يديها وهو يبتسم قائلا ….ريحه فين يا ايمو خليكي شويه
ابتسمت هي بهدوء قائله ….لا عندي تمرين عن اذنك انا بقا ياسطا
كنت تلك الفتاه تتابع ما يحدث بضيق فهي لا تشعر بغيره من وئام فهي جميله ولديه قلب ابيض وروح عفويه تجعل كل من يراها يعشقه
رحلت وئام من امامه الی داخل الصاله من اجل اتمام تمرینه ورحیل
بینما التفت ایمن الی تلك الفتاه هو یبتسم ابتسامه اظهرت غمزاته قائلا ….ایه یا نسرین عامله ایه
ابتسمت هی قائله ….تمام یا حبیبی اخبارك ایه انت

اخذا ايمن يتحدث مع نسرين بعض الوقت الي ان اانتهاة وئام من التمرين وخرجات وجداتهم مذال يتحدثان نظرت الي ايمن بستنكار ثم جات لترحل فرأها ايمن ركض خلفه قائلا ….استني ابت انتي زعلتي ليه
نظرت له قائله ……انا مزعلتش عشان انا لا حبيبتك ولا حاجه احنا مجرد اصحاب او اخوات عادي يعني بس اللي غيزني انك مش بتحب البت الرخمه دي وفرحان اوووي انه لزقالك طول الوقت مع انك بتحب مريم وانا عرفه كدا بتتساله بنسرين ليه يا ايمن
ابتسم هو قائلا ….علي فكرا مش ايمن اللي يتساله ببنات يا وئام وعشان تكوني عارفه انا اه بحب مريم بس مش وعت نسرين بحاجه وهي اللي لزقالي مش العكس ثم ان ده ميمنعش اني هوصلك دلوقتي البيت ولا ايه رايك
ابتسمت له قائله ……اشطا يلا نروح

*******************************************
كنت تنام علي الفراش وهي تنظر الي الالسقف تشعر ان هوناك شي يكاد يخنقه من كام الذكريات الزي تهاجم عقله في تلك اليله المولمه اعتدلت في جلستها علي الفراش وهي تضع يديه علي قلبه قائله ……كفايه بقا ياقلبي تعبتني حرام عليك
ثم تنهدات وهي تنزل من علي الفراش وقفت تنظر الي هياته في المراء ثم نظرت الي نفسه بكسرت قلب قائله ….مش عملت اي حاجه غلط عشان كل ده يحصلي ليه كدا بس
اتجهات الي المطبخ من اجل اعداد مشروبه المفضل
اخذت تدندن بحماس وهي تصنع القهوه الي ان انتهات اخذته واتجهات حيثو غرفتها قامت بفتح شباك الغرفه وجلوس بها وهي تمسك الكوب فيديه وتضع السمعات في اذنيه وتدندن بصوت مرتفع مع كلمات الاغنيه الذي تستمع اليه
وتعبس في هاتفه بستمتاع مثل الاطفال

في ذلك الوقت عاد اسر من الخارج
ولكنه استمع الي صوت احد يغني بكلمات غير مفهومه فور دخوله الي الغرفه اتجه الي حيثو الصوت قام بفتح شباك غرفة ولكنه وجد تلك المجنونه تبتسم وهي تعبث في الهاتف
ابتسم هو علي مظهرها الطفولي فصعد هو الاخر الي شباك غرفته قائلا بصوت مرتفع ….اللي يشرب لوحده يزور يا اسيل

لم تستمع هي الي فظل يرقبه هو الي ان وجدها تنظر له وعلي وجهها علمات الستفهام فتحدث هو قائلا ……علي فكرا بقالي ساعه بكلمك مش بتردي عليه قولت استنه ام تخلصي
ابتسمت قائله ….عادي عاوز ايه بقا
رد عليه وهو يشيح بيديه قائلا …وهعوز منك ايه يختي بس معرفتش انام منك
لم ترد هي عليه بل تطلعت الي السماء
فنظر لها قائلا ….احم اسيل هو انتي وخالي عمرو سبتو بعض ليه
صدمات اسيل من حديثه فهي تحول بكل الطرق نسيان هذا الشخص الذي حطامه كل احلمه دفعتن واحده فنظرت له وهنلك دمعه في عينيه تريد اسقوط
لا يعلم اسر لم شعر بنغظه في قلبه عندما وجد تلك الدمعه في عينيه ارد التحدث ولكن قطعته اسيل وهي ترجع راسه الي الخلف قائله …صدقني مش عارفه هو كسرني اوووي يا اسر خالك ده واطي ثم تحول صوته الي الشراسه لتهتف قائله ……..الله يخربيت اليوم اللي ابوك اجوز امك وجابك انت وخالك الغبي ترازو فيه
فنظر اسر الي تلك المجنونه الذي كنت علي وشك البكاء قائلا …..الله يخربيت ام لسانك اللي عاوز قصه
في ذلك الوقت كنت تجوزت الساعه الثانيه عشر بعد منتصف اليل
ظلت اسيل واسر يجلسان يتحدثا سويا طيلت اليل تاره يتشكسان وتاره يضحكان الي ان صاح اذان الفجر فبتسمت اسيل قائله …امش ياض انت يخربيتك الفجر ازن امشي
ضحك هو قائلا ….روحي صلي ابت
ابتسمت هي قائله ….حاضر
اغلقت اسيل الشباك وهي تبتسم فهي لاول مره تراء في اسر شخصيه جديده لم تكن تراها ولكن هذا لا يعني انه ستقع في غرامه
****************************

استمر هذا الوضع لمدات اسبوع اسر واسيل يجلسان في الشباك بعد منتصف اليل الي اذان الفجر يتحدثان
اكتشف كل منهم شخصيه جديده في الاخر لم يكن يرها قبل ذلك اخذ اسر رقم هاتف اسيل وصبحا يتحدثا في الهاتف
في بعض الاوقات الي ان جاء يوم لم يكن في الحسبان ابدا
استيقظت اسيل وهي مفعمه بحيويه كعادته وجدت شقيقه وطفيه يجلسان علي مائدات الطعام وزوجات اخيه في المطبخ
اتجهات اليهم قبلت الطفلا بمرح وهي تداعب شعرهم بحب ثم قبلت جنب وجه شقيقه بحب فهو كل ماتبقا لها في هذهي الحياه المولمه جلست اسيل علي الطوله وهي تشغب الطفالين ويضحكان بسعاده
امسكت اسيل كوب عصير وكادت تحدث فتحدث شقيقه قائلا بغموض ….احم اسيل عوز اقولك علي حاجه
نظرت له اسيل قائله …..ايه خير يا قلبي في ايه علي الصبح

ضحك هو علي حديثه فتحدث قائلا …….بصراحه كدا جيلك عريس
عند نطق احمد لتلك الجمله هجما عقل اسيل ذكريات مولمه كثيره ولكنه تملكت نفسه وتحدثات قائله ……ومين عريس الغفله ده
انتبه احمد الي نبرت صوته التي تحولت من المرح الي الكسره فرد عليه بمشكسه قائلا ……..اسر ابن عمك
كانت اسيل ترفع كاس العصير علي فمه ولكنه عندما نطق احمد تلك الجمله اختنقت اسيل واصبحت تسعل بقوه حتي كادت تموت خنقن
ثم خرج صوته بشي اشبه بصراخ قائله ……….نننننننننننننننعم اسر مين لا نا مش نقصه جنان
فزع الصغار من صوته بينما احمد يحول السيطره علي نفسه حتي لاينفجر في الضحك ويغضبها اكثر فتحدث قائلا …….علي فكرا هيكلم عمي حاتم النهارده مستني منك رد يوم الخميس

صرخت اسيل في وجه شقيقه بعنف قائله ……….لا بقا متشتغلنيش انت كمان قال حاتم قال
ثم وقفت وهي توتمتم بالف كثيره وتلعن ذلك الغبي المدعو اسر وهي تتجها في طريقه للخروج من المنزل وهي غضبه

error: