روايه فجر..بقلم اسراء فضل

 

♡ فـــــــــــــجــــــــــــر♡

الفصل الثاني والثلاثون

*******************************************
وصل شهاب بصحبة فجر الى المنزل بعد وقت قصير ووجد دعاء تجلس بصحبة والدته وشقيقته ليل
وما ان وجدته دعاء حتى استاذنت الى الداخل ولكنها اوقفها صوت شهاب قائلا ..دعاء استني
نظرت له دعاء وهي محرجة منه للغاية قائلة ..نعم
نظر لها قائلا ..تعالي اقعدي عاوز اقولك حاجة
نظرت له فجر باستغراب بينما ارتسمت سعادة لا توصف علي وجه والدته ظنا منها ان تلك الفتاة التي اراد خطبتها شهاب هي دعاء
جلست دعاء مرة اخرى فتحدث شهاب قائلا ..انا عارف انك مكنتيش عاوزة تجي معانا هنا وكنتي عاوزة ترجعي بلدك بس فجر اللي اقنعتك
نظرت له ولم تتحدث فاكمل هو ..انا بس عاوز افهمك حاجة انا كان عندي اخت وحدة اللي هي ليل وبعدين عرفت ان فجر عايشة كنت مبسوط وانبسطت اكتر لما عرفت ان عندي اخت تالتة يعني انا بعتبرك اختي انتي كمان زيك زي فجر وليل بظبط يعني انتي هنا فبيتك فمش لازم لما تشوفيني تروحي على الاوضة بتعتك ماشي
ابتسمت دعاء وهي لا تعرف ماذا تقول فهو قد فهم ماذا تريد
في ذلك الوقت قطع ذلك الحديث رنين هاتف دعاء وجدت انها والدتها وما ان فتحت الخط حتى قالت والدتها ..ابوكي مات يادعاء
وقفت دعاء ولم يصدر منها اي رد فعل
فهي لاول مرة يضرب قلبها شعور الكسرة فسندها فهذه الحياة قد مات ياالله سقطت دمعة من عينيها وهي تحاول الحديث ولكن لسانها لم ينطق
نظرت لها فجر باستغراب من هذا السكون وما ان اخذت الهاتف منها حتى علمت ما حدث فوقع الهاتف من يد فجر ارضا ثم نظرت الى دعاء الذي لا يصدر منها اي صوت فقط عيونها مفتوحة بصدمة
تحدث شهاب بقلق قائلا ..في ايه مالكم انتو الاتنين
تحدثت فجر بدموع قائلة ..بابا مات
شهقت كلا من مرينا وليل بينما ارتمت دعاء داخل احضان فجر وهي تبكي بقوة وجسدها ينتفض بداخل احضانها
اصبحت تبكي بانهيار وهي لا تشعر بشيء غير ان روحها تخرج من جسدها ببطء
فلايوجد شيء بهذه الدنيا يعوض الاب ولام فالام حنان وامان وطمنينة والاب سند وظهر في وقت الشدة ودعاء قد كسر ظهرها
تحدث شهاب قائلا ..احنا لازم نروح الشرقية دلوقتي
اخذت فجر وليل دعاء من اجل ابدال ثيابها ولم تكن حالة فجر افضل من حالتها فهي ايضا كانت منهارة من هذا الخبر
بعد وقت قصير خرج الجميع متجهين الى محافظة الشرقية
*********

خرجت جاسمين من الحمام وهي تجفف شعرها بمنشفة حيث
وجدت عمار قد غفى مرة اخرى فاقتربت من الفراش وجلست بجواره فاسقط شعرها قطرات المياه على وجهه مما جعله يتململ في الفراش بانزعاج وتحدثت جاسمين وهي تضحك قائلة ..عمار اصحى بقا احنا مش جايين هنا عشان تنام انا زهقت اصحى بقا ايه الكسل ده
تحدث عمار بصوت ناعس وهو مازال مغلقا عينيه قائلا ..صباح الخير ياحبيبتي
قبلته هي قائلة ..صباح العثل ياقلبي يلا قوم بقا
ابتسم عمار قائلا ..من الواضح ان الجواز غير اخلاقك ابت انتي صح
لكزته جاسمين فكتفه قائلة ..احترم نفسك انت مش بتزهق ياعمار
حاوط خصرها بيديه وهو يجذبها اليه قائلا ..والجميل بقا عاوز يروح فين
نظرت له قائلة ..اي مكان حبيبي عاوزنا نروح فيه هنروح فيه
ابتسم وهو يقبلها على خدها الايمن ثم قبل وجهتها قائلا ..اللي اميرتي عاوزاه وانا عليا انفدو مولاتي
ضحكت هي عليه فابتسم قائلا ..متضحكيش ابت انتي
ضحكت بصوت عالي فلكزها عمار قائلا ..يابت بقولك متضحكيش الله بقا
اخذت جاسمين مخدة من على الفراش وقامت بضربه قائلة ..عمار قوم بقا
ابتسم وهو يمسك المخدة الاخرى التي كانت بجوراه واخذ يضربها بها هو الاخر وهي تضحك بسعادة واصواتهم عالية من فرط السعادة
جلس عمار على الفراش وهو يحاول تنظيم انفاسه قائلا ..خلاص يخربيت امك هديتي حيلي
نظرت له جاسمين وهي تضحك قائلة …طب يلا قوم بقا عشان ننزل ياعمار
جذبها من ذراعيها واجلسها على قدمه وهو يبعد تلك الخصلات التي تبعثرت على وجهها قائلا ..طب مفيش رشوة عشان ننزل بقا
ابتسمت وهي تفهم مايقصد فحاوطت رقبته بيديها وهي تنظر الى عينيه قائلة ..وحبيبي بقا عاوز رشوة ايه
هجم عمار على شفتيها بدون انذار مسبق وهو يتذوق طعم شفتيها بين شفتيه

*******
كان اياد يعمل في مكتبه حينما طرق الباب رفع نظره وهو ينظر الى الباب قائلا ..ادخل
فتحت الباب وادخلت راسها من جانب الباب قائلة ..ادخل
ابتسم عندما وجد انها هي من اتت لزيارته فابتسم قائلا ..ايوة طبعا ادخلي
دخلت الى المكتب وهي ترتدي بنطال من الجينز الممزق من عند ركبتيها وقميص من اللون الابيض وتركت لشعرها العنان
ابتسمت وهي تجلس وتضع رجل فوق الاخرى قائلة ..بص بقا انا لقيت نفسي فاضية قولت اجي ارخم عليك شوية
ابتسم اياد قائلا ..طب تسمحيلي ارخم انا كمان واعزمك على الغداء عند الست ام اياد
ابتسمت ندى قائلة ..تمام انا كنت جاية اقولك نخرج نتغدى سوا بس انت فاجاتني
ضحك قائلا ..خلاص كم ساعة اكون خلصت شغلي هستناكي برة
نظرت له بسعادة ثم وقفت قائلة ..تمام همشي انا واستناك كمان ساعة قدام الشركة
****
واخيرا وصل شهاب الى منزل فجر القديم وجد هناك اشخاص كثيرون يقيفون امام المنزل ثم انزل اخوته ووالدته ثم صف السيارة
ترجلت فجر وهي تحتضن دعاء وهم يبكون سويا على هذه الكارثة
صعدوا الى الاعلى من اجل اتمام مراسم العزاء بينما وقف شهاب مع بعض الاشخاص بعدما عرفهم انه شقيق فجر الاكبر وسوف ياخذ عزاء الحاج احمد
**********

وصل اياد وندى الى الشقة الذي يمكث بها بعدما اعلم والدته انه سوف يحضر احد زملائه للغداء ولم يقول لها من الذي سوف ياتي معه
فتح اياد الباب قائلا ..ماما انا جيت ياماما
خرجت فاطمة من المطبخ وهي تمسك في يديها منشفة قائلة ..ايه يا اياد عمال تزعق ليه بس ولم تنتبه الى وجود ندى فردت قائلة ..فين صحبك هو مجاش معاك ليه يا اياد
ابتسم اياد وكاد ان يتحدث فاكملت والدته قائلة ..صحبك ده معندوش دم يعني بعد ما اعمل كل ده ميجيش
اقترب منها اياد مسرعا قبل ان تكمل باقي حذيثها قائلا ..احم حجة ماما ثم وجه نظره الى ندى الذي تجلس وهي تمسك نفسها من الضحك قائلا ..ندى زميلتي في الشغال
نظرت لها فاطمة من راسها الى قدمها قائلة ..انت قلت زميلك مش زميلتك ضغط اياد على يديها قائلا ..ماما
ابتسمت ندى وهي تقوم من اجل مصافحتها قائلة ..اهلا ياطنط انا ندي زميل اياد في الشغل
بادلتها فاطمة الابتسامة ثم صافحتها وهي غير راضية عن مايحدث ثم نظرت الى اياد قائلا ..حصلني على المطبخ عشان تساعدني
وقفت ندى قائلة ..انا ممكن اساعدك ياطنط
نظرت لها قائلة ..وانتي ياحلوة بتعرفي تطبخي على كدا
ابتسمت ندي قائلة ..اه جدتي علمتني اعمل كل حاجة ثم ضحكت وهي تكمل ..عشان لما اتجوز وكدا
احست فاطمة بمودة مقبلة لهذه الفتاة المرحة قائلة ..خلاص خليك يا اياد تعالي انتي معاية
مر وقت ولم يخرج احد منهم الاثين من المطبخ فذهب لهم اياد ووجد اصوات ضحكهم عليه فيبدو ان ندى قد اختارت طريقة الى قلب تلك السيدة
ابتسم اياد بسعادة ان تلك اللحظة قد مرت فهو كان خائفا من اعتراض والدته وعدم تقبلها لندى كزوجة له
********
ابتعدت فجر عن الجميع ودخلت الى غرفة والدها وجلست على الفراش ودموعها تتساقط من عينيها ثم نظرت الى هاتفها فهي ومنذ امس وهي قلقة على مالك ولكن فسرت انقباض قلبها بسبب وفاة والدها دخلت اليها ليل قائلة ..قمتي ليه وسبتينا يافجر انتي كويسة
ردت فجر قائلة ..خايفة على مالك من امبارح مكلمنيش ولا طمني هو وصل ولا لا وانا خايفة عليه اووي ياليل
اخذتها ليل بين احضانها فهي اكثر شخص يشعر بها في هذا الوقت قائلة ..ان شاء الله خير اهدي كدا وخليكي قوية عشان خاطر دعاء دي منهارة خالص ياحرام
تشبثت بها فجر فهي خائفه من القادم فهناك شيء بداخلها يخبرها ان شيء سيء سيحدث حتما
**********

كان وائل يجلس بصحبة طارق وسمر في منزلهم
وهم يتناقشان في امور مختلفة من اجل الزفاف
فتحدثت سمر قائلة ..انا عاوزة حمو بيكا في فرحي
كان وائل يشرب الماء فاخرج الماء على وجه طارق كله دفعة واحدة واختنق وعيونه اصبحت بلون الدم وهو يسعل بقوة
تحدث طارق قائلا ..الله يقرفك يا اخي ايه الي انت هببتو ده
وما ان وجده يسعل بهذه الطريقة حتى تحدث قائلا ..انت جاي تموت هنا يا وائل ولا ايه
وسمر واقفة تضحك بشدة عليه قائلة ..كل ده عشان قلتلك حمو بيكا
تحدث وائل قائلا ..حمو بيكا ده اللي بيهبد ويرزع ده
ابتسمت هي قائلة ..لا ده مش تهبيد ده فن على فكرة
نظر له طارق قائلا ..فن فعينك ياكدابة
ضحكت قائلة ..ده نجم الجيل
قطع تلك اللحظة صوت رنين طارق حيث استاذان وقام بالخروج من اجل الرد على هاتفه
قام وائل بسرعة بعد خروج طارق وجلس بالقرب من سمر وهو ينظر لها قائلا ..بقا كدا ها عاوزة حمو بيكا صح
نظرت له قائلة ..حمو بيكا ده العشق
اقترب منها اكثر وهو ينظر لها بغضب قائلا ..بقا حمو بيكا العشق صح
هزت راسها وهي تبتسم قائلة ..ايوه ده
ولكن ابتلع وائل بقيت حروفها بين شفتيه كان يقبلها بغيظ من ماتفوهت به فهي لا يجب ان تعشق احد غيره وهي تقول على شخص اخر انه العشق
ابتعد عنها وهو يحاول ان ياخذ انفاسه قائلا ..لو سمعتك مرة تانية بتقولي انك بتحبي حاجة تانيه غيري ده هيكون عقابك يا سمر
نظرت له بفم مفتوح وكادت ان تتكلم فدخل طارق وجد وائل غاضب وسمر صامتة لا تتكلم فعلم انه حدث امر سيء فتحدث قائلا ..ده واحد صاحبي بلغني ان ابو فجر اتوفى امبارح بالليل
شهقت سمر قائلة ..ياحبيبتي يافجر
نظر وائل الى طارق قائلا ..انهي واحد
رد طارق قائلا ..الحاج احمد وهم سافرو البلد امبارح وانا هسافر دلوقتي
نظرت له سمر الذي ترقرقت الدموع بعينيها الي وائل قائلة..انا كمان عاوزة اسافر مع طارق ممكن
نظر لها وهو يرتب علي يديها قائلا..انا كمان هجي معاكم عشان مسبكيش لوحدك
خرج طارق
بينما ضم وائل سمر بين احضانه قائلا ..اهدي بقا كل ده عشان ابو صحبتك اهدي ابت هضربك
انهارت سمر بين احضان وائل وهو لا يفهم اي شيء
نظرت له سمر قائلة ..افتكرت بابا وماما
احتضنها وائل قائلا ..وعد مش هسيبك لوحدك وهعوضك عن كل حاجة ثم قبل وجهتها قائلا ..قومي غيري
ثم اخرج هاتفه وحدث والده واخبره انه سوف يذهب مع سمر وطارق
واخبر جاسر لكي يغطي مكانه فهو لن ياتي الى العمل اليوم

******
كان عمار يمشي في احدى شوارع باريس ويمسك جاسمين من يديها ويتمشى بسعادة فتحدث عمار قائلا …مبسوطة ياقلبي
ردت عليه وهي تضحك قائلة ..اكيد طبعا لازم اكون مبسوطة مش مع حبيبي
قبل عمار يديها قائلا ..مش يلا نرجع بقا احنا من الصبح بنلف انا تعبت
ابتسمت قائلة ..هنروح المحل ده بس وخلاص والله
ضحك عمار قائلا ..صدق الي قال امشي مع عيال صغير ومتمشيش مع واحدة ست
ضحكت قائلة..حبيبي متقعدش مع جاسر كتير اوكي
ضحك وهو يضمها لصدره قائلا ..ابوس ايدك بلاش سيرة جاسر بدات اتشائم منو
ثم انفجر سويا على حديث عمار واكملوا سيرهم وهم يضحكان
******
بعد وقت طويل توقف طارق امام منزل فجر في الشرقية فترجل وائل وسمر من السيارة اولا ثم لحقت بهم اية بصحبة طارق
فهي اصرت على الحضور بعدما اخبرها طارق بهذا الشيؤ
دخلوا الى الداخل وجدوا ان معظم الاشخاص قد غادروا جلست سمر بجوار فجر قائلة ..البقاء لله يافجر
ردت فجر قائلة ..ونعمة بالله تعبتو نفسكم ليه بس
ردت اية قائلة ..تعب ايه بس يافجر مينفعش نسيبك لوحدك في الظروف دي
كانت دعاء تجلس في احضان والدتها تبكي منذ ان حضرت وما ان هدات حتى تحدثت قائلة ..ماما لما كلمتك ليه مش عرفتيني ان بابا تعبان
تحدثت سميحة قائله ..والله كان كويس بس معرفش لقيتو بيقولي الحقيني طلعت لقيتو تعبان
انتبهت فجر الى حديثها فردت قائلة ..اكيد شاف حاجة زعلتو صح هو الدكتور قال قلبو مش هيستحمل جلطة تانية
ردت دعاء وهي تنزل راسها الى الاسفل قائلة ..اكيد شاف الاخبار
نظرت لها ولدتها وهي ترفع راسها قائلة ..معلش يابنتي نصيبك كدا
تحدثت فجر وهي لا تفهم شيء قائلة ..اخبار ايه انا مش فاهمة انتو بتتكلمو علي ايه
ردت دعاء قائلة ..يوم ماجيتي لقيتيني تعبانة كان في خبر على التلفزيون بيقول اني متورطة مع عصابة تجارة اعضاء وقالو اسمي وصورتي كمان يعني بابا مات بسببي
ثم صرخت قائلة. ..انا اللي قتلت ابويا
جرتها فجر الى احضانها قائلة ..ده مش ذنبك هو عمرو خلص لحد كدا الله يرحمه نفتكرو بالرحمة وربنا يرحمنا ويرحم المسلمين بنعمة
جرتها فجر الى احضانها قائلة ..ده مش ذنبك هو عمرو خلص لحد كدا الله يرحمه نفتكرو بالرحمة وربنا يرحمنا ويرحم المسلمين بنعمة النسيان
ظل الوضع كما هو الي ان دخل شهاب بصحبة وائل وطارق الي الداخل بعدما استاذن
من اجل الدخول
تحدثت سميحة قائلة ..كتر خيرك يابني انت واقف على رجلك من الصبح ومسبتلناش حاجة خالص
رد عليه شهاب قائلا ..متقوليش كدا ده واجبي وبعدين انتو مسؤولين مني واي حاجة انا تحت امرك
ردت عليه قائلة ..كتر. خيرك والله انا مش عارفة اقولك ايه
كاد شهاب ان يتحدث الى ان صرن هاتفه فاخرجه من جيبه وذهب بعيدا ولكن سرعان ماتحولت ملامحه فكان طارق يتابع شهاب بنظره وبعدما تغيرت ملامح وجها دهبةاله ووقف امامه قائلا ..شهاب في ايه ايه اللي حصل
نظر شهاب الى طارق بعيون زائغة ثم تعلق بفجر قائلا ..مالك
رد طارق قائلا ..ماله ما تتكلم في ايه
رد شهاب وهو يمسك يد طارق قائلا ..الطيارة اللي مالك كان عليها انفجرت وكل الركاب ماتو
كانت ليل تخرج من المطبخ حين سمعت هذا الخبر فسقط منها كوب الماء الذي في يديها
نظر طارق خلفه وجد ليل واقفة وعينيها تفيض بدموع قائلة ..ومالك يا ابيه جرالو ايه
نظر شهاب الى ليل قائلا ..مش عارف المهم انا لازم اروح اشوف ايه الي حصل
تحدثت ليل قائلة ..وفجر هقولها ايه دي من الصبح تسال عن مالك وانو لحد دلوقتي مش كلمها وقلقانة عليه خالص
تحدث شهاب انا هقولها انهم طلبوني في الشغل وخليكي انتي وماما جنبها ولو حصل حاجة عرفيني ماشي
تحدث طارق قائلا.. مش هسيبك انا جاي معاك
خرج الاثنين سويا بعدما اعطى طارق مفاتيح سيارته لليل من اجل ان تعطيه لوائل من اجل ارجاع الفتيات هو

****

رجع جاسر الى المنزل ووجد ميرنا تجلس في حديقة المنزل وتلعب في هاتفها بملل اقترب منها ثم قبل خدها وهو يجلس امامها قائلا ..حبيبي بيعمل ايه بقا
نظرت له قائلة ..حبيبك زهقان ياجاسر
رد عليها وهو يقلد طريقتها قائلا ..حبيبك زهقان من ايه ياقلب جاسر
وضعت الهاتف قائلة ..ماليش دعوه انا عاوزة نخرج اليوم ونتفسح انا مليت من البيت بقا
رد قائلا ..من عيون جاسر هخدك بعد كتب الكتاب حلو كدا
نظرت له قائلة ..تفتكر بابا هيوافق بقا على كتب الكتاب
رد جاسر قائلا ..والله بقا لو مش وافق هخطفك واجوزك واحطو قدام الامر الواقع يلا بقا
جاء صوت من الخلف قائلا ..تخطف مين ياغبي انت ده انا كنت اموتك
تحدث جاسر الى ميرنا قائلا ..مش تقولي ان ابوكي معاكي
ضحكت ميرنا عليه وهي ترفع كتفه بلا مبالات قائلة ..مليش دعوة
نظر لها وهي تضحك قائلا ..اضحكي اضحكي ثم ارتفع صوته قائلا ..عمي اتفضل اقعد منور ياحج والله
نظر لهم قائلا ..جوز مجانين والله
رد جاسر قائلا ..طب مش ناوي تحن علينا وتحدد معاد كتب الكتاب ياحج بقا انا عجزت يا حج
نظر له توفيق قائلا ..اخر الشهر ان شاء الله الفرح وكتب الكتاب
صرخت ميرنا وهي تحتضن والدها بينما نظر له جاسر وهو يقرص يديه ثم رمشه اكثر من مرة قائلا ..ميرنا ممكن تقرصيني
اخذت ميرنا يديه وقامت بعضه بكل قوتها صرخ جاسر قائلا ..يابت المفترية ايدي يخربيتك قولت اقرصي مش شوهي ايدي بعضك
ضحك توفيق قائلا ..ثابت ياحضرة الظابط
وقف جاسر وهو يادي التحية

*******
وصل شهاب وجاسر الى المطار ثم امن المطار وهناك علم ان كل من كان على الطائرة قد فارق الحياة
خرج شهاب من هناك الى السفارة من اجل معرفة اسماء المتوفين وان كان مالك من ضمن المصابين ام المتوافين
وصل الى هناك شهاب بعد وقت قصير فترجل من السيارة
دخل شهاب هو وطارق حيث استقبلوهم بداخل وعلم شهاب ايضا ان مالك صعد الى الطائررةفعلا ولكنهم لم يعثرو علي جثمانه الى هذا الوقت
خرج طارق وشهاب حيث هدا الاخير لا يعرف مادا ييقول لفجر فهي حتما سوف تنهار اذا علمت بهذا الخبر وقف شهاب امام باب السيارة قائلا ..طارق انا مش عارف اقول ايه لفجر
رد طارق قائلا ..انا مش عارف هي ليه حظها كدا

بينما في الشرقية كانت تجلس ليل متوثرة وليست على بعضها
حيثزاحست بها والدته فنادت عليها قائلة ..ليل تعالي عاوزكي
خرجت ليل ووالدته الى الخارج ثم وقفت ميرينا وهي تمسك ليل من يدها قائلة ..مالك في ايه وايه هو التليفون الي جه لشهاب ده ايه اللي حصل
نظرت لها ليل لتسقط دموعها قائلة ..الطيارة اللي مالك طلع عليها امبارح انفجرت
شهقت مرينا قائلة ..ومالك جرالو حاجة
ردت ليل قائلة ..مش عارفة هم قالو انو مات بس ابيه شهاب راح عشان يعرف اللي حصل بالظبط
لم يلحظو تلك التي جائت خلفهم من اجل معرفة ما بها ليل فهي توائمها وتشعر بها
ظلت واقفه هكذا الى بضع الوقت الي ان انفجرت ضاحكة بقوة التفتت مرينا وليل لها وجدها تضحك بهستيرية وكانها مجنونة اقتربت ليل منها قائلة ..فجر انتي بتضحكي على ايه وبتضحكي ليه
هتفت فجر قائلة ..مالك مات هههههههههه وانا اقولك قلبي مش مرتاح
ثم صرخت ضرخة كانت كافيلة ان تخلع قلوبهم من اماكنها وهي تركع على ركبتيها على الارض ثم وضعت يديها على اذنيها وظلت تصرخ بهستيرية وتتمتم بكلمات لم يفهمها احد من الواقفين
تمددت على الارض وهي على حالها تصرخ بهستيرية وتحرك قدميها مثل المجانين
لم يستطيع احد الاقترب منها سوا مرينا الذي نزلت اليها وهي تمسح على شعرها بين احضانها الى ان فقدت الوعي كان الجميع يبكي على حالة فجر فالدنيا قد سرقت منها كل شيء احست مرينا بها سكنت بين احضانه فحركتها ووجدتها فاقدة الوعي صرخت باسمها قائلة …بنتي فجر فوقي يابنتي فجر
ركضت ليل تبحث عن هاتفها من اجل محادثة شهاب
فوائل اخذ ليل واية ذهب من مايقارب الساعة
تحدثت ليل مع شهاب قائلة ..شهاب الحقنا فجر عرفت وانهارت خالص واحنا منعرفش حاجة هنا ومش عارفين نتصرف
اخبرها شهاب انه اتي على الفور اغلق شهاب الهاتف وهو يلعن حظه فهو ترك شقيقتيه وحدهم
ضرب بيديه على مقود السيارة قائلا ..اللي كنت خايف منو حصل فجر عرفة
رد عليه طارق قائلا. …وايه اللي حصل
تحدث شهاب قائلا ..انهارت واغمى عليها
بينما ركضت دعاء الى الخارج من اجل البحث عن احد او سيارة تقلهم الى المستشفى
وجدت سيارة اجرى فركضت الى السائق وهي تبكي قائلة ..لو سمحت
رد ذلك الشخص قائلا…اهدي يابنتي مالك
ردت قائلة ..اختي تعبانة جامد ومفيش حد ممكن يوديها المستشفى
تحدث قائلا ..طب روحي وانا هجيب العربية قدام البيت بالظبط
رحلت هي الى المنزل وفور دخولها قالت انا لقيت عربية هتودينا المستشفى
ساعدتها ليل في حمل فجر الى السيارة وذهبوا بها الى المستشفى على الفور
حيث اخبرت ليل شهاب بهدا

error: