روايه فجر..بقلم اسراء فضل

♡ فـــــــــــــجــــــــــــر ♡

الحلقه الربعه

فلاش بااااك

خرجت من ذلك المكان بعيون باكية ولكن بنظره قويا وكأنها شخص اخر غير الذي دخل منذ لحظات فقط جففت عيونها قبل ان تخرج هاتفها من حقيبتها …اخذت تتفحص الهاتف قليلا حتى وجدت ما تريد …لحظات حتى ردت
قائله :
الوو طارق الليثي معايه

اتاها رد طارق بعد لحظات قائلا:
ايوا انا… مين

ردات بتوتر :
انا فجر الحسيني يا طارق مش فكرني

طارق بدهشه ف هو قد تعرف عليها عن طريق النت منذ اكثر من سنه وتحدث معها بعد صعوبه ع موافقته ع الحديث معه ولكن قد تحدثت معه ورغم انهم تحدثا كثيراً ولكن رفضت ان تأخذ رقم هاتفه ولكن قال لها ان تأخذها اذا ارادت منه مساعدة ف يوم من الايام فهو يعتبرها كشقيقته الصغره
ردت فجر بصوت انتشله من شرده :
طارق انت معايه

رد عليه طارق سريعا :
ايوه يافجر معاكي خير في حاجه

ردت فجر بتوتر شديد :
طارق انا عاوزاك تساعدني الاقي شغل

طارق بأستفهام :
عاوزه تشتغلي ليه يا فجر

بدأت فجر ف قص عليه ما حدث معها من البدايه اللي ان افترقت عن اياد وهي لا تعلم اللي اين تذهب تريد ان تامن عمل ومكان من اجل ان تقيم بها بعد ان تهرب من المنزل

فجر :
هو ده كل اللي حصل يا طارق انا معدش قدامي غيرك هتساعدني

طارق :
اشمعنا انا اللي وثقه فيا مش خايفه مني

ردت فجر قائله :
طارق اللي انا اعرفو مستحيل يأذيني او يستغل ثقتي

طارق :
تمام انتي بس ابعتيلي ع الوتس شوية رسومات من اللي ورتهالي قبل كدا واسمك وبيناتك وانا هتصرف ف حوار الشغل ده اما السكان هنستنه شوية

فجر :
تمام هبعت كل حاجه طلبتها

اغلاق الهاتف وع وجهها ابتسامه حزينة صارت وهي تبكي ع حالها ف هي قررت الفرار بدل من ان تواجه هذا المصير ……
وصلت الي المنزل وهي مزالت ع حالها تبكي بصمت
دخلت غرفتها تبحث عن تلك الرسومات
قامت بارسال العديد منها اللي طارق كما امرها

انقضي اسبوع كامل لا يذكر به احداث جديدة سوي اشتياق فجر اللي محدثات اياد
لم يبقا سوا يوم واحد ع زواج فجر
كانت تقوم بجمع كل ما تحتاج اللي الفرار من ذلك المنزل ف حقيبة ظهر صغيرة وانتظرت حتى علمت ان الجميع قد نام ثم رحلت بلا رجعه رحلت اللي مصير غير معلوم ….
خرجت فجر من المنزل ظلت تنظر حولها من اجل ايقاف سيارة اجرة
صعدت فجر الى سيارة الاجرة ثم امرت السائق ان
يذهب اللي محطه القطار بعد وقت قصير وقفت فجر امام المحطه تنتظر القطار المغادر اللي القاهرة ما هي الا لحظات واتي القطار صعدت وهي تبكي ع ما وصلت اليه
تبكي بأنهيار فهي الان تركت البيت الذي كبرت وتربت به تركت ذكرياتها ف ذلك المكان ودعت المكان بعيون باكيه ع امل الرجوع ولكن ليس الان بعد عدت ساعات وهي مازالت لا تفعل شي سوا البكاء
ترجلت فجر من القطار اخذت تلتفت حولها من اجل ان تجد طارق بانتظارها
راته يقف وجواره فتاه لا تعرفها

اتجهت اليه وع وجها معالم الخوف وقفت خالفه ثم نتقت بصوت ضعيف بعد الشي قائلا :
طارق

التفتى اليها هو وتلك الفتاه نظرا اليه بنظرات متفحصه للحظات قليلة وإدراك نفسها ف اخفضا بصرها سريعا عنها

ردت تلك الفتاه الوقفه بجوار طارق قائله:
انتي فجر صح
انا سمر اخت طارق هو حكالي عنك كتير عشان كدا جبني معاه عشان اتعرف عليكي

ازال الخوف عن فجر قليل بعدم رات تلك الفتاه تطلع اليه بتلك النظرة الحنونة ابتسمت لها فجر ثم ردت عليه وهي تمد يديها كي تصافحها قائله :
انتي اخت طارق ازاي انتي مش شبهو خالص

ردت عليه سمر كي تزيل الخوف عن فجر قائله :
طب مين احلى انا ولا هو قولي الحق هتخشي النار ع فكرا لو كدبتي

ابتسمت فجر ع تلك المشاغبه الصغيره :
انتي اكيد احله طارق ده مين ده

كان طارق يتابع مايحدث وهو يضحك ع تلك الفتاتين المشاكستين
رد طارق ع فجر قائلا:
حيث كدا بقا خليها تنفعك انا ماشي عن اذنكو

ضحكت فجر ثم ردت قائله:
خلاص خلاص ياعم بنهزر

ردت سمر قائله :
بنهزر يارمضان مابتهزرش

رد طارق قائلا :
لا يختي بهزر يلا قدامي منك ليها

غادر الجميع محطه القطار متوجهين اللي المنزل وصل الجميع اللي المبني
صعدا الجميع الي الاعلى وفجر لا تفهم شي

وقفت فجر بعد ان ترجلت من المصعد وع وجهها معالم الخوف فهي حتى الان لم تسال طارق اين ستسكن هي ….

طارق وهو ينظر له :
مالك يا فجر انتي خايفه كدا ليه

ردت فجر بسرعه :
لا لا واللهي مش خايفه بس مستغربه المكان عشان اول مرا وكدا

رد طارق بابتسامه :
طيب يستي دي شقتنا انا وسمر

نظرت له فجر بصدمه ف هي لا تقبل تحت اي ظرف ان تجلس معه ف نفس المكان ف هو مهم كان شاب عزب…

ضحكت سمر ثم رد قائله :
يابني حرام عليك نشفت دم البنيه بصي يابنتي دي شقتنا بس اللي فوشها دي شقت واحد جرنا مسافر من زمان وبياجر الشقه مفروشه واحنا اجرنهالك عشان تكوني جنبنا وهي مفروشه وطارق غير الطبله بتاعت الباب خاف من البواب ودي كل نسخ المفاتيح وانا نضفته وخليته زي الفل خشي غيري هدوم السمرا دي انتي مش جيه من عزا وتعالي عشان نفطر سوا يلا خشي يلا

اومأت فجر براسها ثم توجهت اللي شقتها ام ان
دخلت المنزل طلعت حولها فهي شقه بسيط بعض الشيي اختارت غرفه و وضعت اغراضها بها ورحلت خارج الغرفه اتجهت اللي شقة طارق وسمر

دخلتت اللي الداخل وهي محرجه بشدا من وجودهم بأنتظارها من اجل الطعام جلست معهم ع الطاوله ظل يتحدثون وتجمع بينهم الالفه وجدت انها اندمجت معهم سريعا وكأنها تعرفهم منذ زمن بعيد ثم تذكرت عائلتها

نظرا اليه طارق وجدها شارده وليست معهم تحدث قائلا:
صحيح يا فجر انتي هتستلمي الشغل من بكرا مصممه تحت التدريب معايه ف الشركه اللي بشتغل فيها ها ايه رأيك

فجر بسعاده:
شكرا ياطارق مش عارفه اقولك ايه بجد مش عارفه ارد جميلك ده ازاي شكرا ليك بجد يا طارق

تحدثت سمر من اجل ان تخف من توتر فجر قائله:
شكرا ع ايه يابنتي ده زي اخوكي ولا ايه ياطروق

طارق :
بأتسامه اكيد طبعاا

تحدثت فجر قائله :
طب قولي بقا هي الشقه دي اجارها كام ف الشهر

رد طارق قائلا :
انا دفعت اجارها الشهر ده لم تخدي مرتبك ابقي ادفعي انتي

ردت فجر بجدية :
لا طبعا انا معايه فلوس الحمد لله قولي كام عشان خطري

رد عليه طارق :
الف جنيه ف الشهر

ردت فجر وهي تخرج المال :
اتفضل يا طارق انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي ع اللي عملتوا معايه

طارق:
عيب عليكي يافجر انتي زي اختي واللهي ازعل منك خلي فلوسك معاكي يا فجر انتي محتاجه دلوقتي

ردت فجر قائله :
لا واللهي ابدا انت كدا عاوز تزعلني كفايه انت جبتلي شغال وسكن كتر خيرك لحد كدا

طارق :
عمتا خلي الفلوس دي معاكى هتحتاجيها وبعدين مينفعش تروحي الشركه بكرا بعبايه سمرا هتعوزى شوية لبس جديد

ردت فجر قائله :
خدهم بس انا معايه مبلغ تاني هجيب بيه لبس جديد عشان الشغل متقلقش

رد طارق بحده :
فجر خلي فلوسك معاكي اعتبريهم سلف ياستي لحد اول الشهر هخدهم متخفيش يلا قومي ارتاحي شويا قبل متنزلي مع سمر عشان تشتري لبس

ابسمت فجر قائله :
حاضر اه صح شكرا يا سمر ع الفطار وكمان تنضيف الشقه عن اذنكو

بعد مارحلت فجر نظرت سمر اللي طارق بابتسامه قائله :
هااا السناره غمزت صح يالههههوي ع جمال فجر وهي قمر يا لهههوي ده انا لو راجل هجوزها

ضحك طارق ثم نظرا اللي تلك المشاغبه قائلا : قومي ذاكري ياختي امتحناتك قربت قومي ابت

……………. …. . ………..
11
بعد مرور وقت طويل ‘
عادت سمر وفجر من الخارج بعد شراء كثير من الاشياء من الثياب الاحزيه وحقائب ولبس كثير
بدات فجر بقياس الملابس الجديده

فجر :
ها ايه رأيك يا سمر

سمر ببتسامه :
واااو تحفه جامد فحت

فجر بدهشه :
جامد فحت انتي يابت بت متاكدا انك ف كليه طب انتي هتبقي دكتوره ولا مكانيكي

ضحكت سمر ثم ردت قائله :
ياختشى دي لغة العصر فكك مني وركزى بس انتي ف اللي انتي ريحاه

ظلوا يتحدثوا بمرح اللي ان اتي طارق واخذ سمر ظلت فجر وحيدا ولكن اللي حد كبير تشعر براحه ف هي تشعر بسعاده ف تلك الفتاه الصغيره تعاملها وكانها شقيقتها تعوضها عن شقيقتها اللتي تعاملها بطريقه جافه

……………………..…………..

صباح يوم جديد ذهبت فجر اللي الشركه مع طارق دخلو اللي الداخل متوجهين اللي مكتب جاسمين

طارق :
صباح الخير يا انسه جاسمين

جاسمين :
صباح الخير يا استاذ طارق

طارق :
دي فجر المصممه الجديد عاوزه تستلم الشغل

ابتسمت لها جاسمين ثم ردت قائله :
ثواني بس انا هسلمك شغلك

رفعت جاسمين سماعة الهاتف
لم تعد الا لحظات قليل حتى حضرت فتاه

تحدثت جاسمين قائله :
انسه نفين دي انسه فجر هتشتغل تحت اشرافك المباشر

ابتسمت نفين بضيق :
تمام يا انسه جاسمين اتفضلي يا انسه معايه

اومأت فجر براسها وخرجت خلف نفين
دخلت فجر الي المكتب تعرفت ع زميلتها ف العمل

تحدثت فجر وهي ترفع يديها من اجل مصفاحتها قائله :
انا فجر الحسيني

ردت عليه تلك الفتاه قائله :
وانا ايه كمال

بدات فجر العمل لحظات واتت اليه جاسمين تخبرها بان المدير يريد رؤيتها

باااااااااااااااك

افاقت من شردها ع صوت طارق
رفعت نظرها اللي قائله :
ايه ياطارق خضتني

رد قائلا :
ايه ياحاجه فينك انا بقالي ساعه بنادي عليكي

فجر :
معلش ياطارق اسفه مختش بالي في حاجه

طارق :
لا ابدا عرفت ان المدير طلبك ف جيت اشوف في ايه

فجر :
اه هو طلبني عشان المجموعه اللي انا قدمتها وقالي ان في عرض اختارني اسافر مع الشركه لبنان

ضحك طارق قائلا :
دي شكلها هتلعب ياحماده

ردت فجر عليه قائله :
حرام عليك ونبي بلاش نق لحسن الاقيهم جايين يقولو انهم استغنوا عني

في تلك الحظات اتت جاسمين
فجر عندما رات جاسمين نظرت اللي طارق قائله :
يخربيتك بص وراك اهم رفدوني منك لله

ضحك طارق ثم نظرا اليه قائلا:
في حاجه يا انسه جاسمين

جاسمين بأبتسامه :
لا ياستاذ طارق ده العقد بتاع انسه فجر لازم توقع عليه

طارق بتسامه :
خلاص هتيه انا هشوفه الاول وبعدين اخليها توقع عليه

همشي انا بقا قبل ان يغادر اختلس النظر اللي تلك الفتاه التي تجلس منشغله ف عملها ف هي منذ ان اتت اللي هنا وهو يعشق رايتها ولكن هو لا يرد الاقترب خوفا من ان ترده خاب

غادر الغرفا كلا من جاسمين وطارق انهت فجر عملها ثم رفعت نظرها اللي تلك التي تجلس امامه تتطلع اليها بنظرات هادئة

فجر :
في حاجه يا انسه ايه انتي بتبصيلي كدا ليه

خجلت ايه من كلام فجر فتحدثت قائله:
هو انتي تعرفي استاذ طارق منين يا انسه فجر

فجر :
عادي هو جاري وهو اللي جابلي الشغل لما عرف اني بعرف اصمم بس كدا

ردت ايه وهي تقوم من ع مقعده قائله :
تمام بعد ازنك لازم امشي

ابتسمت فجر بعد مغادرت ايه ثم رحلت هي الاخر ………………….

error: