روايه فجر..بقلم اسراء فضل

♡ فـــــــــــــجــــــــــــر ♡

الحلقه الاولي
……………………..…….

في احدي محافظات مصر وتحديدا محافظه الشرقيه تغط فنوم عميق لا تشعر بشي من شددت التعب فهي لم تنام اللي بعد بزوق الفجر
انتي قومي كل ده نوم……. هتفت بها تلك المراه الوقفه بجوار الفراش بضیق بالغ
ردت تلك النائمه بنعاس قائله…… عشان خطري يا مرات ابويا سبيني انام شويا انا مانمتش اللي وش الفجر بعد مخلصت كل حاجه ……
صرخات تلك المراه تودع سميحه قائله …. ..ياحج ياحج احمد تعالي ياخويا شوف المحروسه بنتك مش عاوزه تصحه تعالي صحيها انت…….
دلف الحج احمد الي الغرفه وهو ينده علي فجر قائلا…….فجر قومي يلا عشان تفطاري معانا قبل منزل الشغل
ردت فجر بصوت نعس قائله ……..حاضر يابابا قايمه اهو
اعتدلت فجر ثم نظرت بتجاه تلك المراه الواقفه امامها وتحدثة بضيق قائله …. ايه يامرات ابويا بتصحيني ليه وانت عارفه اني مانمتش امبارح الا وش الفجر بسبب تنظيف الشقه والموعين بعد عيد ميلاد المحروسه

ردت سميحه بغل قائله …..بت انتي بقولك ايه قومي انا تعبانه اخلصي ياختي اعملي الفطار وماسمعش نفسك انا مش نقصاكي قومي فزي غوري علي المطبخ انجزي
كادت فجر ان ترد ولكن قطع حديثه صوت ابيها يندها عليها من الخارج

سميحه وهي تغادر الغرفه علي وجهها ابتسامه خبيثه قائله…..يلا يا محروسه قومي حضري الفطار
ردت فجر بضيق قائله ….استغفر الله الغضيم منك وليه بومه
ثم تذكرت ولدتها الرحله قائله…….الله يرحمك يا ماما سقطت منها دمعه مسحتها سريعًا ثم توجهت الي المرحاض
خرجت بعد لحظات الي المطبخ
وجدت سميحه تنظر له فتحدثة قائله ……..اخيرا صحيتي يابرنسيسه عزيزه
ردت فجر قائله ….وسعي ياعمتي كدا اطلعي انا هحضر الفطار اطلعي انتي اقعدي مع ابويا ولا اقولك صحي دعاء عشان تفطر
ردت عليه سميحه وهي تغدر المطبخ قائله …….حاضر ياختي
زفرات فجر بضيق ثم بدات بتحضير الفطار
بعد مرور بعض الوقت كان الجميع يلتف حول مائدت الطعام
فتحدث الحج احمد قائلا ……عامله ايه في المدرسه يا دعاء
ردت دعاءقائله……تمام ياحج متشغلش بالك انت
رفعت فجر نظرها علي ابيها الذي يحب ابنتها الصغره اكثر منها وترقرقت عينيها بدموع
فردت بصوت مبحوح قائله…..ربنا يوفقك يا دعاء وتجيببي تقدير كويس اخر السنه ولا ايه يا بابا

رد الحج احمد قائلا…..اه يادعاء انا عاوز دكتوره ياحبيبتي مش هقبل باقل من كليه الطب
دعاء بنظرات شماته اللي فجر قائله ….انشاء الله يابابا ياحبيبي
ردالجميع ….انشاء الله
بينما شردت فجر في ما مضي حينا تخرجت من المدرسه الثانوية وكانت الاوله علي دفعتها ورفض ولدها ان يدخله الجامعه التي تتمنها بحجة المصريف وانه لا يقدر علي مصريف الجامعه وهي تعلم انه مخطط زوجة ابيها لكي لا تكمل تعليمها وتجلس في المنزل تعمل لها هي ابنتهاخادمه سقطت منها دمعه
ولم ينتبه احد الي تلك الدمعه غير الذي يري ما في السماوات والارض وهو بكل شي عليم ……..

**********

بينما في مكان ما خارج مصر وتحديدا لبنان
تدخل الغرفه تلك الفتاه وهي تسير ذلك الحزاء ذو الكعب العالي وذلك الثوب القصير الذي يظهر اكثر مما يخفي سارت بخطا وثقه الي المكتب ثم توقفت قائله ….تحت امر حضرتك يا فندم
بينما هو استمع الي صوت حذاء انثوي يقترب منه رفع نظره الي تلك الجميله في عينها تؤثر كل من اقترب منها فتحدث هو قائلا ببرود
….لميس بدي تحكي المكتب بالقاهر تخبريهم عن معاد العرض
ردت لميس قايله….تمام مستر مالك اي اومر تانيه
رد مالك ببرود قائلا…. ايه بدي المسؤوال عن العرض علي مكتبي بعد 10 دقايق
درت لميس قائله ……تمام
قبل ان تغدر المكان اوقفه صوته وهو يتحدث اليها قائلا …. بدي كل التصميم اللي رح تشارك في العرض تكون جهازه تمام
ابتسمت لميس بجديه قائله ….تمام حضرتك اي اومر تانيه
اشار لها مالك فخرجت الي الخارج
خرجت هي بينما هو نظر الي تلك الصور الموضوعه على المكتب امامه بنظرة حزينه ثم خرج صوته بحزن قائلا…..يا الله شو اشتقتلك انا ثم رفع نظره إلى سقف المكتب وهو يتزكر زوجة الرحله …….
……………………..……………………..

اوف بقا ….قولت عاوز اشوفك دلوقتي
هتف بها ذلك الذي تتحدث معه عبر الهاتف
فردت هي عليه قائله …اياد قولتلك مش هينفع اشوفك النهارد خالص مرات ابويا مزهقاني من الصبح
اياد بعصبيه حول ان يتحكم به كي لا تخاف منه قائلا …. فجر والله وحشتيني وعاوز اشوفك حرام عليكي انا بقالي اسبوع مش عارف اشوفك
ردت فجر بحنان قائله ….. طيب طيب انا هطلع البلكونه اشوفك وأمشي علي طول ماشي
خرجت فجر وهي تلتفت حولها ثم سارة بخطا سريعه بتجاه البلكونه تحدثة بصوت منخفض في الهاتف قائله…..ها شفتني كدا يا اياد ارتحت كدا
ابتسم اياد ابتسامه صافيه قائلا…….اه ارتحت اووي ياقلب اياد
ردت فجر بسعاده قائله …..وانت كمان وحشتني اوووي ياروح الفجر هقفل انا بقا قبل ماتقفشني الوليه الحيزبونه دي
ضحك اياد علي لفظ حيزبونه ثم تحدث قائلا
…..خلاص ياقلبي انا مش عاوزه تعملك مشاكل وديقك خلاص ادخلي وانا كمان همشي سلام
اغلقت الخط وعلي وجهها سعاده لا توصف بسبب تلك المكلمه القصيره ولكن هي بنسبة لها طاقه تمتد بها من اجل ان تستمر في العيش ليوم اخر
ذهبت الي الدخل بعد ما اشارة له ان يرحل من هنا
دلفت الي المطبخ من اجل تحضير وجابت الغداء قبل عودت ابيها من العمل

***********

مساءا في منزل الحسيني
يلتف الجميع حول مائدات الطعام
تحدث احمد وهو يضع الطعام في فامه قائلا ….. فجر كان في حاجه عاوز اقولك عليه
نظرت له فجر بنتبه قائله ….نعم يابابا خير في حاجه
فرد احمد قائلا….بصي يا بنتي انتي عارفه انك خلاص كبيرتي ومش هتفضلي كل ميجيلك عريس ترفضيه
هتفت فجر بعدم فهم ….يعني ايه يابابا مش فاهمه
تحدثة سميحه سريعاً قائله…..يعني جيلك عريس يختي وابوكي موفق خلاص
فجر والدموع بدات تتجمع في عينيها قائله ……يعني هتجوزني غصب عني يا بابا
فتحدث احمد بهدوء قائلا ….انا خلاص عطيت الناس كلمه وكتب الكتاب مع الخطوبه الخميس الجي
قامت فجر من مكانه وهي تصرخ بصوت عالي نسبيا…..يعني ايه الكلام ده هتجوزني لواحد معرفوش حتي اسمه حرام عليك يابابا
ثم بدات في البكاء
ردت دعاء بستفزاز قائله…… لا ياحبيبتي العريس انتي تعرفيه كويس اوووي مين قال انك متعرفهوش
نظرت لها فجر باستفهام
لتكمل حديثه بسخريه قائله……. ايوه ياحبيبتي العريس علي ابن خالي اسم لله عليه راجل بجد
صرخةفجر بغضب قائله…….مييييين هو مش ده اللي اتچوز مرتين قبل كدا ومطلق وعلي زمته واحده يعني متجوز قبل كدا 3 مرات حرام عليك يابابا لم ترميني الرمي دي
تحدث احمد هو يقف من اجل ان مغدر المكان قائلا …. خلاص انا قولت اللي عندي الموضوع انفض ثم غدر الجميع غرفه الطعام تاركين تلك المسكينه وهي تبكي بقهره علی حظها العاثر
ذهبت اللي داخل غرفتها قامت برمي نفسها علي الفراش وظلت تبكي………

……………………..…………………..

في منزل العمري
تحدث اياد بعدم تصديق قائلا ….يعني ايه يا امي الكلام ده
ردت عليه فاطمه بإصرار قائله ……..يعني انا مش موافقه يا اياد
نظر لها اياد قائلا …..ليه كدا بس يا امي انتي عارفه ان انا بحبها وعاوز اتجوزها
ردت فاطمه قائله…..وانا قولت اللي عندي انت عاوز تجوز مين دي مش من قیمتك وكمان مش مكمله تعليمها دي غير مرات ابوها
صرخ اياد قائلا……بس انا بحبها والله بحبها
تحدثة فاطمه وهي تحول إقناعه قائله …. يابني ياضني دي مابتحبكش دي عاوزاك بس تنشلها من مرات ابوها يابني ماتتعبش قلبي معاك
رد اياد بضعف قائلا….طب وقلبي انا اعمل فيه ايه توقف عن الحديث ثم اكمل قائلا …اقولها ايه خلاص قررت اسيبك عشان امي مش موافقه
ردت فاطمه حتي تنهي هذا الحوار وهي تعلم ان ابنها متعلق بها بشده فهي من قامت بتربيته بعد وفاة ولده وهو صغير ولا يرفض لها طلب او يكسر لها كلمه قائله…..بقولك ايه يا اياد انا اللي عندي قولته ولو اعرف انك بس كلمته ولا حتي شفتها لا انت ابني ولا اعرفك وسيبك بقا من البت دي وشوف حياتك بقا يابني
تحدث اياد بعدم تركيزقائلا ….. بس يا امي
قطعت فاطمه بغضب شديد قائله …..بلا امي بلا زفت اللي قولته يتسمع يا ام هطفش ومش هتشوف وشي تاني يا اياد
ثم غدرت الغرفه بعدما تأكدت انها اصابة الهدف بنجاح تركه خلفها ذلك المسكين الذي لا يعلم ماذا يفعل ايكسر قلب تلك المسكينه التي وثقة به ويقوم بكسر قلبه معها او يكسر كلمة تلك المراه التي ضحت بحياتها من اجل تربيته وتعليمه تركته وذهبت وهو في صراع بين قلبيه وعقله في القلب رفض التضحيه بحبه والعقل رفض الخضوع لامر الواقع ……….

error: