روايه فجر..بقلم اسراء فضل

♡ فـــــــــــــجــــــــــــر♡

الفصل السابع والعشرين

*****************************************

ها قد اتى الليل سريعا ومازالت ميري تجلس بجوار فجر وهي تمسك يديها وتنظر لها منتظرة ان تفيق دخل شهاب قائلا ..ايه ياماما هي لسه مفقتش
ردت قائلة …شهاب انت قولتلها ايه عشان توصل للمرحلة دي
فقص عليها كل ما حدث
فردت قائلة .. ياحبيبتي يابنتي حرام عليك ياشهاب ليه عملت كدا
رد قائلا ..بقولك كان حاطط السلاح على دماغها وكان هيموتها اقوله تعالى اقولك كلمة سر عشان مش عاوز فجر تسمع حاجة
نظرت له قائلا …معرفش بس انا خايفة عليها
احتضنها شهاب قائلا ..متخفيش ان شاء الله هتبقى كويسة
وجهت نظرها الى فجر قائلة ..تفتكر هتتقبل وجودنا وترضى تعيش معانا
رد قائلا ..مش عاوز نسبق الاحداث وبعدين مش طبيعي يعني يطلعلها اخ واخت وام فجاة كدا وتيجي تقولنا اهلا انا جيت يعني
ردت عليه قائله …شهاب كلمت ليل عشان تيجي
رد قائلا ..ايوه كلمتها وهتيجي على اقرب طيارة
ردت قائلة ..ربنا يخليك لينا ياشهاب
قبلا يديها قائلا ..ويخليكي لينا يا امي
في تلك اللحظة حضر عمار وجاسمين وندى وايه وطارق وسمر من اجل الاطمئنان على فجر ووجدو تلك السيده الذي تشبه فجر بشكل كبير وكانها توائمها نظر الجميع الى بعضهم فمن هولاء نظر طارق الى شهاب قائلا ..مين حضرتك
رد شهاب قائلا ..شهاب الشناوي اخو فجر الكبير
رد طارق قائلا ..اخو مين فجر مالهاش اخوات ولد
نظر شهاب قائلا ..وانت مين انت كمان
سكت طارق عن الحديث
بينما ركز عمار نظره على شهاب فهو متاكد انه راه مسبقا الى ان وقف امامه قائلا ..انا متاكد اني شفتك قبل كدا بس مش فاكر فين
رد شهاب قائلا ..اناالعقيد شهاب الشناوي كنت موجود معاك في معظم التحقيقات
رد عمار قائلا …لا انا شفتك قبل كدا بس مش فاكر فين نظرت جاسمين قائلا ..ممكن سؤال
رد شهاب قائلا ..اتفضلي ردت قائلة ..فجر قالت ان مامتها متوفية ومن الواضح ان حضرتك والدتها طبعا من الشبه الي بينكم وقالت ملهاش غير دعاء وغير كدا حضرتك كنت موجود امبارح معانا في المديرية وفجر معرفتكش
رد شهاب قائلا ..معلش ممكن تقولي تاني كدا
نظر له عمار قائلا ..تقول ايه
نظر له شهاب قائلا …يعني فجر امبارح كانت في المديرية وانا معرفش ومشفتهاش كمان
نظر له عمار قائلا.. هو انت ليه بتتكلم بالالغاز متخليك دغري وتتكلم على طول
خرجت ميري عن الصمت قائلة ..انا مامت فجر وده شهاب اخوها وعندها اخت كمان اسمها ليل شبه فجر لانهم توام فجر تاهت مني وهي صغيرة
رد طارق قائلا ..ودلوقتي بس عرفتو انها عايشة ايه الفيلم العربي ده
نظر له شهاب قائلا …لا مش فيلم عربي انا عرفت انها عايشة من حوالي 4 سنين بس مكنتش اعرف هي فين بالظبط
رد عمار قائلا ..انا شفتك في المطار مع واحدة شبه فجر بس كانت لبسها
نظر له شهاب قائلا ..دي ليل اختي بينما الجميع منشغل بالحديث تململت فجر في الفراش
فذهبت لها ميري قائلة ..شكل فجر فاقت
اتت لها سمر قائلة ..لو سمحتي يا طنط انا دكتورة سبيها ثانية بدات سمر في فحص فجر
بينما ردت قائلة ..لو سمحتو اخرجو كلكم ماعدا انتي ياطنط فتحت فجر عينيها وجدت سمر امامها ظنت انه حلم مزعج امسكت فجر يد سمر قائلة .. انا حلمت حلم وحش اووي وما ان نظرت حولها حتى اكتشفت ان تلك الغرفة هي المستشفى وليست غرفتها ولكن وجدت تلك السيدة التي كانت مع داك الشخص بتلك الصور هنا
نظرت لها فجر وجداتها تقترب منها قائلة .. فجر لم تقدر فجر على الرد فهي تمنت ان تكون والدتها على قيد الحياة ولكن هذه ليست والدتها التي تربت بين احضانها حتى وان توفت وهي في السابعة من عمرها فهذا لا يمنع ان هذه السيدة الواقفة امامها ليست والدتها
ردت ميري قائلة ..بنتي انا اسفة والله اسفة بس هم قالولي انك موتي والله يابنتي نظرت لها فجر وهي تقوم من على الفراش قائلة ..انتي كدابة انا امي ماتت وانا صغيرة انا معرفكيش اصلا
نظرت لها قائلة ..معاكي حق تقولي اكتر من كدا بس انا امك انتي من دمي
ردت فجر قائلة ..انا معرفكمش انتو مش شبهي انتو ناس عايشة حياتها فقتل ودم انا مش كدا نزعت فجر تلك الكنرة التي في يديها ثم ركضت خارج الغرفة لم تقدر سمر على الامساك بها راى الجميع خروج فجر من الغرفة وهي منهارة تمام وما ان راها طارق حتى ركض لها مما سبب في غيرت اية بشدة وما ان اقترب منها حتى رد قائلا ..فجر اهدي نظرت له فجر قائلة ..بابا انا لازم اروح اسالو هو اللي هيقولي الحقيقة هو بس ثم ركضت الى الخارج ركض خلفها شهاب وما ان جاء طارق ان يلحقها حتي امسكه عمار قائلا ..سبها هي لازم تعرف الحقيقة بنفسها عشان تستوعب الصدمة رحل الجميع من حيث اتوا

………….،……­…..…………..­­……….…………………،….…………………­….…………..

كانت تمشي مسرعة من اجل الحاق بطائرتها فهي علمت انهم قد وجد شقيقتها كانت ترتدي بنطال من الجينز ممزق من على ركبتيها وفوقه قميص باللون الاسود وترفع شعرها على شكل كعكة بطريقة طفولية وتضع نظارة سوداء الى ان اصطدمت بذاك الشخص قائلة…ثوري
لم ينطق من صدمته اخذ ينظر لها بصدمة ورات هي نظراته فتحدثت قائلة …في حاجة
نظر لها قائلا ..فجر انتي ليش خلعتي حجابك
نظرت له قائلة ..فجر انت تعرفها
نظر لها قائلا ..يعني انتي مش فجر لكان مين انتي
ردت قائلة ..انا ليل
ابتسم قائلا ..فجر وليل يا الله
تحدثت ليل قائلة ..انت بقا مين وتعرف فجر منين
رد اكرم قائلا ..فجر كنت عم تشتغل معي
ردت قائله ..وبتشتغال ايه بقا
نظر له اكرام قائلا ..تعالي نجلس هونيك منشان ميعاد الطيارة
نظرت له قائلة ..انت نازل مصر معاية
رد بكذب قائلا ..ايه رح روح معك على مصر بس بستاذنك لحظة رح جيب غراض الي من هنيك واجي رحل اكرم وعلى وجهه ابتسامة واسعة ف يبدو ان قصته مع فجر لم تنتهي هون وقف في احد المحلات واخرج هاتفه محدثا احد ما قائلا ..بدي تغير حجز الطيارة تبعي بدي انزل عمصر هلا
اتاه الرد قائلا ..قديش فاضل وقت عالطيارة
تحدث قائلا ..شي ساعة او اكتر مابعرف
تحدث الاخر قائلا ..بدي احجز رح اغلق الخط
رد اكرم قائلا ..تمام هيك ثم نظر لصاحب المحل واخذ منه زجاجة عصير ورحل من اجل ليل جلس بجوارها وهو يمد يده بزجاجة العصير قائلا ..هي منشانك
ابتسمت قائلة ..قولي بقا فجر بتشتغل معك ايه نظر لها باستغراب فكيف لا تعرف ماذا تعمل شقيقتها
نظرت له قائلة ..ايه مستغرب كدا ليه
رد قائلا..لا ولا شي بس فجر كانت عم تشتغل معي بتصميم ردت قائلة ..واو يعني هي ديزينر
رد قائلا ..اي هي الديزينر لمركة مشهورة كتير بالسوق اخذ يتبادلوا الحديث حتى اتى معاد الطيارة

………….،……­…..…………..­­……….……..

بي­نما وصلت فجر الى المستشفى الذي يمكث بها والدها وما ان وصلت حتى دخلت الى الغرفة مسرعة ففزعت سميحة ودعاء من مظهر فجر فهي تلف الحجاب بطريقة عشوائية وشعرها يخرج من كل جانب وعينيها حمراء بلون الدم من كثرت البكاء وتاخذ نفسها بصعوبة وثيابها غير مرتبة نظرت لها دعاء قائلة ..فجر مالك ايه اللي عمل فيكي كدا
نظر لها احمد بفزع خوفا من ان تكون فجر علمت الحقيقة خرج صوت فجر بكلام غير مفهوم قائلة ..بابا انا بنتك صح نظرت لها دعاء قائلة ..براحة يافجر وانتي بتتكلمي
دخل شهاب الى الغرفة وما ان راته فجر حتي ركضت بجوار والدها وهي تمسك يديه بصوت عالي اشبه بالصراخ قائلة …قولو يابابا اني بنتك قولو انو كداب قلو يابابا ونبي واخذت تصرخ بصوت عالي
اخذت سميحة دعاء وخرجت واما ان خرجا حتى وجدوا سيدة يبدو انها فجر بعد 10 سنوات فقط
نظرت دعاء لسميحة قائلة ..مين دي ياماما انا مش فاهمة حاجة دخلت تلك السيدة الى الغرفة ظلت فجر تصرخ الى ان تحدث احمد قائلا ..سامحيني يافجر انا مش ابوكي
نظرت له بصدمة قائلة ..مش ابويا ازاي انا بنتك وبنت ماما كريمة
هنا دخلت ميري وما ان رات احمد حتى هجمت عقلها ذكريات ذاك اليوم قائلة …هو ايوا هو ده اللي قلي ان بنتي ماتت وقلي ان ابوك ياشهاب قلي اهربك انت وولدك ايوه انا متاكدة
نظر شهاب الى احمد فتحدث احمد وهو ينظر الى فجر قائلا ..اقعدي يا فجر وما ان جلست فجر حتى تحدث احمد قائلا.. .انا كنت بشتغل ساعي فشركة لسه جديدة وانا ومراتي مكناش بنخلف والعيب كان منها بس عشان كنت بحبها مردتش اجوز عليها وفي يوم كنت رايح الشركة لقيتك انتي واختك بتلعبوا سوا لوحدكم شوية ولقيت ناس كتير ملت الشركة وصوت عالي ملئ المكان دخلت اشوف في ايه لقيت محمد بيه مضروب بنار كنت لسه هقرب منو لقيتو بيقولي خد الست اللي برة والعيال الي معاها وهربها لو شافو ابني هيقتلوه

فلاش بااااك

دخل احمد بدون ان يراه احد الى الداخل ووجد محمد الشناوي غارق في دمائه تحدث محمد قبل ان يلفظ انفاسه الاخيرة قائلا ..عم احمد ابني لو شافوا ابني هيقتلوه خد الست اللي برة خليها تهرب ابني من هنا
قبل ان يتحدث احمد وجد شهاب داخل الى الغرفة نظر شهاب الى والده قائلا ..بابا مين الي عمل فيك كدا لفظ محمد انفاسه الاخيرة
ووجدا احمد احد ما يقترب من اجل البحث عن شهاب كتم احمد نفس شهاب واختبا احمد وهو يخبئ شهاب تحت طاولة المكتب وما ان احس احمد ان الذي كان في الخارج رحل تحدث قائلا ..انا معرفش ليه هما عاوزين يقتلوك بس اسمع مني يابني وامشي معاية عشان اهربك من هنا ولو مش عشانك يبقا عشان اخواتك
خرج احمد وقام بالبحث عن والدة شهاب الى ان وجدها تختبئ في احد الاماكن ومعها فتاة صغيرة جدا
ولكن اين الاخرى تحدث قائلا ..انتي كويسة ياست هانم ردت مرينا قائلة ..بنتي بنتي التانية فجر جوة
تحدث احمد قائلا …طب يلا مفيش وقت اطلعي من هنا سلم طوارئ هخرجكم منو وارجع انا اجيب البنت الصغيرة ولكن في تلك اللحظة سقطت فجر من اعلى الدرج فصرخت مرينا قائلة ..بنتي
ركض احمد الي فجر وما ان اقترب حتى رد قائلا ..دي ماتت ظلت مرينا تصرخ
الى ان تحدث احمد قائلا ..مفيش وقت لازم نخرج قبل مايرجعو والا هيخلصو عليكي انت وعيالك ياهانم حملت مرينا ليل واخذت شهاب الذي علق نظره على تلك الشخص الذي قتل والده رحلت مرينا من الباب الخلفي ومن ثم الى خارج البلد رجع احمد الى فجر مرة اخرى فوجدها مازالت على قيد الحياة اخذها الى المستشفى وما ان حضرت جوزته حتى صرخت قائلة… مين دي ياراجل
نظر له احمد ثم قص عليه ماحدث معه منذ قليل ردت قائلة ..ربنا عالم بحالنا ياحج فبعتلنا بنت زي القمر

تحدث احمد قائلا ..لما تفوق هناخدها وهنروح بيها لحتة بعيدة عن هنا عشان محدش يشوفها
ردت كريمة قائلة ..ومالو ياحج

بااااااااااااااااك

هو ده اللي حصل وبعدها رحنا الشرقية وانا كنت اعرف واحد في السجل المدني كتبك على اسمي
رد شهاب قائلا ..انا شفتك صدفة فاول مرة جيت فيها مصر كنت فكر اني بيتهيالي بس وقتها سالت وعرفت ان اسمك فجر شكيت انك تكوني لسه عايشة ولم دورت عليكي عرفت انك لسه عايشة بس وصلتلك بعد ماهربتي بيوم
ردت ميري قائله ..ردي يا فجر انتي سكتي ليه يابنتي

ظلت فجر تنظر لهم الى ان ضحكت بصوت عالي قائلة …يعني انت وماما كريمه مش اهالي وانا اقول انت ليه مش بتحبني زي دعاء طلع عشان مش بنتك عشان مش بنتك رفضت تخليني ادخل كلية الطب رغم اني كنت الاولى على دفعتي وعشان مش بنتك كنت بتحبسني في البيت عشان مش بنتك كنت بتخلي سميحة تهيني وتضربني وتشغلني عندها خدامة عشان مش بنتك رد يابابا انا مين انا بنت الراجل اللي كان السبب ان كل يوم شاب يموت وزوجة تترمل بسبب البلاوي اللي دخلها للبلد ولا بنتك اللي سابتني لمراتك تعذبني ولا بنت مين انا مين دلوقتي قالت اخر كلمتها بصراخ
ردت ميري الذي كان قلبها يتمزق على صغيرتها التي ذاقت العذاب حتي ارتوت قائلة ..انتي بنتي انا بنتي انا وبس
رد شهاب بحنان اخوي قائلا ..انتي اختي متعرفيش انا بقالي قديه بدور عليكي انا قلبت مصر كلها عشانك
ردت فجر قائله ..اه عشان كدا خطفوني وكانو هيموتوني لولا مالك اخد الرصاصة بدالي ولا عشان كدا الراجل ده اخدني عندو ها رد عليا ياحضرة الظابط ياخويا

تحدث شهاب بهدوء قائلا..براحتك خالص اللي انتي عاوزاه اعمليه يافجر احنا مش هنغصب عليكي فاي حاجة بس اللي انتي لازم تعرفيه ان انا اخوكي ودي امك وليكي توام اسمها ليل بس اوعدك اللي انتي عاوزاه اعملهولك حتى لو قلتي اطلعو من حياتي هنطلع زي مدخلنا نظرت له فجر ولم ترد

………….،……­…....­…………­……….…….،…………………….­………………

انهى جاسر اليوم مع ميرنا ثم ارجعها الى المنزل وهي تضحك بصوت عالي قائلة… كان يوم جميل ياقلبي ربنا مايحرمني منك اقلبي
ضحك قائلا ..انا اسف ياميرنا واوعدك مش هتتكرر تاني قبلت خده قائلة …انا اصلا نسيت يلا بقا امشي
ردقائلا ..طب انزلي من العربية الاول
ضحكت قائلة …نسيت معلش ياحبيبي
ضحك عليها قائلا ..انا بحب اشوف ضحكتك دي اوووي بنسى بيها كل حاجة بنسى الدنيا كلها قدام عنيكي دي
بحبك قالتها ميرنا وهي تطبع قبلة صغيرة جنب شفته وكادت ان تخرج من السيارة الي ان جذبها جاسر له يقبلها بكل شوق فهو قد تعب من تلك القبلة الذي تتعبه بجانب شفته ثم تركض مثل الاطفال ظل يقبلها الا ان لكمته في صدره قائلة ..قليل الادب اوعى كدا
رد جاسر قائلا ..انا مش ابن اختك عشان تبوسيه من خدو ردت قائلة…معتش هبوسك ابدا على فكرة ثم قررت فعلتها وركضت الى الداخل مسرعة توقفت قدام الباب وهي تخرج لسانها قائلة ….واخدتها واخدتها
كاد ان يخرج من السيارة حتى صرخت وهي تدلف الى الداخل رد هو قائلا ..احلى حاجة انك تتجوز طفلة

………………..­…..……………………....،…………………....­………………

وصلت ليل بصحبت اكرم الى مطار القاهرة وجدت شهاب ينتظرها تعلقت في احضانه قائلة ..وحشتني ياشيبو رد قائلا ..وانتي كمان وحشتيني يالمضة
ردت قائلة ..ايه ريك في لبسي المرادي
نظر لها قائلا ..محترم عن المرة اللي فاتت بس برضو عاوز تعديل
ضحكت قائلة ..صحيح يا ابيه نسيت اعرفك ده اكرم بيشتغل مع فجر
نظر شهاب الى اكرم قائلا ..تشرفنا مش على حد علمي ان فجر بتشتغل مع عمار زيدان
رد اكرم قائلا ..هي اشتغلت معاية فترة
نظر له شهاب قائلا ..هنشوف الموضوع ده بعدين ثم وجه كلامه الي شقيقته قائلا ..نمشي رحل شهاب وشقيقته الى والدتها

بينما نظر اكرم امامه قائلا….وهلا بدا العب مالك

……………………....­…………………..………،…………….………­……………...

.رجعت جاسمين وهي حزينة على ما حدث مع فجر راى عمار هذا فقرر ان يجعلها تبتسم جلس بجوارها قائلا ..حبيبي بيفكر فايه بقا
ردت قائلة ..عادي بس فجر صعبانة عليا
رد قائلا ..بكرة روحلها وخرجيها فرحك كمان اسبوع وانتي لسة قاعدة كدا ايه العروسة الرخمة دي
نظرت له قائلة.. ..مش عارفة ليه ياعمار كل ما الفرح ده بيقرب المشاكل بتكث
ر رد عليها وهو يضحك قائلا ..شكلوا في حدا باصص لينا فام الجوازة دي
ضحكت قائلة ..تصدق واكيد جاسر ده عينو صفرة
نظر لها قائلا ..ايوه تصدقي احتضن جاسمين ليكمل ..مش عاوز اشوفك زعلانه وبعدين من بكرة هتكوني مشغولة عشان كل التحضيرات بتاعت الفرح عاوزك تعملي كل حاجة وانتي مبسوطة
ردت قائلة ..اكيد انا من دلوقتي مبسوطة خالص ماما هتروح بكرة القاعة عشان ترتب كل حاجة ومامتك كمان وان شاء الله هنخلص كل حاجة قبل الفرح
ابتسم بخبث قائلا …. ماتيجي نعمل بروفا على الفرح
نظرت له قائلة …ازاي يعني
رد قائلا ..زي الناس ياحبيبتي تعالي وانا اقولك وما ان صعد الى غرفة جاسمين حتى اغلق عمار الباب وبدا في فك ازرار قميصه
ردت جاسمين بصدمة قائلة ..انت بتقلع ليه ياعمار
رد قائلا ..عشان اعمل بروفا
فتحت فمها قائلة ..اطلع بره ياعمار

ضحك قائلا ..حاضر كنت بهزر ياخالتيش
فتحت فمها قائلة ..يا ايه
رد قائله ..يا خالتيش
نظرت له قائلة ..عمار انت بتجيب الكلام ده منين
رد عمار قائلا ..من جوجل تصدقي بوظ سمعتي
اخذها عمار في احضانه قائلا ..انا على استعداد اعمل اي حاجة بس تفضلي بتضحكي ومبسوطة اوعى فيوم اشوفك زعلانة ابدا
………….،…………………….­………………

error: