رواية روح الصخر للكاتبة روان محمود
روح الصخر …الحلقه الحادي عشرالجزء الاول
اولا المز اللي تحت ده رائد…….
وثانيا عايزه تصوور للشخصيات لو حد عنده صور تنفع للشخصيات ….
بينما في نهايه تلك الرقصه المجنونه التي بدائتها موجه واستككملها اسر معها التي انتهت بقبله مفاجئه من اسر
ع شفتيها ابتلع دهشتها واستمر في تقبيلها فهو يعشقها
وابتسمت روح فهي كانت قلقه ع موجه من افعالها
وتعبيرات وجهها
وبعد ان اتم قبلته لتبتعد عننه هي بوجه خجول غاضب
وتنزل ع مسامعه بصوت لايسمعه الا هو
موجه.ياحيوان ياساقل ماشي حسابنا فالبيت مش سايباك
ليضحك اكثر ع منظرها فعروس بهذا الفستان وبهذا الشكل الغاضب كان مضحك له
موجه.اضحك اضحك دلوقتي دانت هتشوف ايام اسود من قرن الخروب
اسر.هههههههه انتي زعلانه ليه دانا زي جوزك يعني
لتنظر له بغضب بالغ فلولا هذا الفرح ومنظرهم امام اخواتها
لجعلته عبره بسبب هذا القبله التي بعثرت مشاعرها والتي حاولت كتمان خجلها امامه بسبابها اللازع
موجه.جوز جذم ياجذمه
……………..
صخر يجلس بجانب روح ع احدي الكراسي فروح رفضت ان تبقي عروس فالكوشه كاخواتها فهي لاتهتم بمثل هذه التتفاهات
صخر.ايه الي انتي لابساه ده انتي المفروض عروسه جتك الارف
روح.احفظ ادبك بدل ماخليك ماتنفعش فاي حاجه لاعريس ولا عروسه
لتبتسم للناس ابتسامه كاذبه
وبعدين ع اساس اني متجوزه قمر دانت وشك مش لايق ع جسمك
وايه التناكه دي حاطط رجل ع رجل ليه انا لو عليت انزلك صف اسنانك ده ناس تعر
ليغضب من كلامه تلك التي لاتنتمي باي صفه للانوثه
ليدخن سيجاره الخاص وينفخ في وجهها
روح.تحب اغيرلك ديكور وشك قدام ناس
لو مش هامك منظرك فانا هممني
ليقول لها ببكبرياء .انتي تافهه انتي واخواتك
لايترك لها الفرصه للرد ليتركها ويخرج ويتحدث بالفون الخاص به
لتزفر في ضيق فاي بلوه هذه اتت بها لنفسها تلك لمتكبر المتعجرف الذي لايعطيها اهميه فهي يخافها اشد الرجال ولكن ستعرفه مع الايام من هي روح او المنتقم
………………………
مراد.مش كفايه كده بقا
همسع.لا ده احنا لسه فالاول لسه فاضل ففقرات كتير
مراد.كتير ايه لا خلاص انا مش قادر استحمل والله اعمل حاجات مش كويسه هنا وانتي حره
ليغمز لها بوقاحه
تخجل هي من تصريحاته ولا ترد عليه كلامه
فيكمل كلامه
وينظر لها من اعلاه لاسفله بنظره رجل يريدها
مراد.الا قوليلي هي السوسته بتاعه الفستان من الجنب ولا من ورا ولا بيتقلع ازاي
همسه.انت قليل الادب
مراد.لسه قله الادب جايه.يلا بقا كفايه كده ليحملها فجاه ويهرول بها للخارج
لتصرخ به .يامجنون
ليضحك الجميع عليهم وتبكي روح خفيه ع فرح همسه
………………..
ليقترب رائد من وردته الخجوله
رائد.ايه طيب مش هتقوليلي بحبك
لتقول بصوت هامس.رائد بقا
ليظهر ع وجهه العبوس لتندهش من عبوسه فجاه
رائد.خلاص انا عرفت انك مبتحبنيش انا قولتهالك كتير وانا مش هجبرك انك تقوليها لو انتي مش حاسه بيها
فتقول بصوت لايسمعه سواه.استني بس انا
لييتجههم اكثر.خلاص خلاص براحتك انتي حره
تاخذ هي نفس عميق
وتقول بصوت يكاد لايسمع كانها تحدثث نفسها
ورد.بحبك
ليتصنع عدم سماعه ..بتقولي حاجه ياورد
لتقترب منه وتحتضنه فجاه وتهمس في اذنه بصوت هامس
ورد.بحبك يارائد
لتخفي وجهها في بدلته اعلي كتفه خجلا منه بعد كلمتها
فيضحك هو بصوت عالي ع خجلها وفعلتها بعد الكلمه
فيحتضنها بقوه ويلثم خدها وياخذ بيدها ليجري بها وتجري خلفه
ورد.استني بس
………………………….
موجه.وانت يابلوتي هتروح ولا هتفضل ياريت لو تفضل وتخلصني
اسر.هههههه لا هروحك ياجزمتي
موجه.احترم نفسك اللهم ماطولك ياروح
اسر.قصدك اللهم اما اطول ياريل
موجه.يلا عايزه اتهبب اتخمد من وشك العكر خليني انسي الرابطه السوده الي حصلت النهارده
اسر.ههههههههه تتخمدي ايه لا ده لسه اليوم طويل اليوم يومنا
ليتجهم وجهها من هذا التعبير
اسر.ايه مالك فين لسانك متخافيش هبقي حنين معاكي
موجه.انت سافل
ليضحك بضحكه رجوليه جذابه تستفزها
اسر.هههههههه انتي الي دماغك موجب تمنتاشر انا قصدي هتعامل معاكي بحنيه فالكلام
موجه.ياراجل مش عليا الكلام ده انا فهماك كويس
لينظر لها بحزن خفي وحنيه
اسر.ياريتك فهماني
لينظر لها بعيون عاشقه تقول بحبك
فترتبك وتتعمد اظهار عدم الفهم
اسر يلا نروح
موجه.يلا
لياخذها ويسيروا كل واحد فعالمه
………………………
زياد.اشمعنا انا الي اختارتيني يااساره
ساره.انت الوحيد الي مناسب
زياد.بتحبيني
ساره.بص هو مش حب بس محدش ينفع او اتقبله غيرك فالمكان ده
زياد.يعني
ساره.يعني لازم يكون عندي قبول للشخص الي هيشاركني فتره فحياتي وده ملقتهوش فاي راجل غيرك
زياد.امممممم
ساره.طب وانت بتحبني
زياد.انتي بنت جميله مثقغه عرضك مغري مناسباني اجتماعيا يعني مفكيش غلطه منكرش اني منجذبلك وده مش سهل يحصل مع اي واحده
بس عمري ماحبيت حد لسه محبنيش
بس في فرصه عندك لسه تخليني احبك
لتضحك هي ضحكه تثيره وتطير بعقله هو الذي يفهم فالنساء من كثره علاقاته
زياد.طب يلا ياجميل نطلع مع المجانين اصحابك
ساره.ههههه يلا..
…………….
تنظر لاخواتها الثلاثه وهم برفقه ازواجهم بنظره عاشقه وكل منهم يركب عربيه زوجه كانهم تودعهم فلاول مره يفارقوها
ينظر لها صخر نظره جامده خلفها الكثير من التفكير فهذا كان حاله بنفس نظراته القويه التي تخفي حزن عظيم
ولكن لينسي
صخر.يلا
ليشير لها ان تاتي وراءه بكل كبرياء وعظمه ليركب سيارته
فتريد من افعاله ان تكسر عظامه
لتركب معه وينطلق سبابها له
روح.انت ياحيوان انت اتعامل كويس لحسن اطربق الدنيا والخطه وكل حاجه فوق دماغك بلاش ق ف ببرودك ده فعلا صخر الحديدي لتقولها باشمئزاز
لينظر لها بجمود
وينطق بكلمه واحده
صخر.ماشي
فتزيد نيرانها وغليانها من هذا البارد المتكبر المتعجرف ونست حزنها ع اخواتها وفراقهم