رواية روح الصخر للكاتبة روان محمود

روح الصخر..الحلقه التاسعه عشر…

المز اللي تحت ده مراد……

تنتقل روح الان مع هذا الصخر الي طائرته الخاصه لتسافر الي تركيا معه
التي اصبحت تامنه بعض الشئ ولكنها خائفه من شئ لا تعرفه ولكن شعورها يجذم لها ان هذه الرحله لن تمر بسلام

ركبت الطائره معه ولكن ماان تحركت الطائره وبدات الصعود للجو
يدات تتعرق بشكل مبالغ فيه وتهتز وترتعش وتغمض عينيها بشده حتي لاتشعر
اما هو فاستغرب ببشده من افعالها ولكنه انتبه هل لديها فوبيا من الطائرات

احكم يديه ع يديها كانه يبثها بعض من الامان التي تحتاجه كانه يقول لها بمسكته الققويه الدافئه ليديها اهدئي
فقالت بصوت مهتز بعد ان عرفت ان ماحاولت اخفاؤه من خوفها امامه حتي لاتظهر انثي ضعيفه قد ظهر وعرف به ويهدئها

وكانها نست شخصيتها العنيده ااما تهداته لها فارادت ان تستمد بعض القوه منه
فقالت وهي تحاول التقاط انفاسها المتسارعه
روح بنبره ضعيفه لاول مره .صخر انا انا خايفه مش عارفع اخد نفسي

صخر باهتمام وبصوت يشوبه القلق .روح اهدي وبصيلي مفيش حاجه
تنظر له وعينيها ع وشك البكاء
صخر.بصي خدي نفس طويل من مناخيرك وطلعيه من بوقك براحه

تاني خددي نفس طويل وطلعيه براحه اكتر
حاولي تنظمي نفسك
اهدي اهدي احنا بقالنا نص ساعه محصلش حاجه ومش هيحصل حاجه نامي واتنغسي بهدوء زي ماقلتلك اقفلي عنيكي اتخيلي منظر حلو او حلم حلمتيه حلو

امتثلت لاوامره وقد بدات تشعر ببعض التحسن بعد تمرينات النفس وحاولت ان تنام
فاغلقت عيناها وبدات تسترجع المنام الخاص بالقبله بينها وبين فارس احلامها ولكنها ظلت متشبثه بيده تستمد منه الامان

بعد دقائق شعر بارتجافها مره ااخري وكانها رات منام مزعج فاخذها بين احضانه لعلها تجد بعض الامان والدفئ والهدوء
وفجاه بعد حلمها المزعج رات فارس احلامها يحتضنها بل شعرت بالدفئ بدا ارتجافها يقل حتي عادت ساكنه بين احضانه

اما هو فبدا يتامل ملامحها الرقيقه الصغيره البريئه للغايه يقارن بين منظرها وهي رقيقه ساكنه بين احضانه وبين عندها وشراستها عندما تصخو من نومها يقارن بين تحديها لاي خوف وانها تقول دائما ان لاتخاف وومن
رجفتها وخوفها الشديد من الطائرات فهي متناقضه ومختلفه وجميله

ولكن هو حياته لاتتحمل دخول اي امراه فيها فحياته لاتتضمن الامان لاي امراه في حياته حتي ولوكانت هي

قبل وصول الطائره ببضع دقائق لاحظ تململها وسط احضانه فابتعد مسرعا قبل ان تفيق
قامت وشعرت انها افتقدت بعض الدفئ ياليتها لم تقطع منامها التي كانت تحتضن فيه فارسه منامها كما اسمته هي

نظرن له بعد ان فاقت لتجده ملامحه جامده لاتشير لاي شئ لاخوف ولا سعادخ لاتعرف منها ماهي قادمه عليه او مايفكر هو به وهذا مايقلقها فهي جيده في قراءه افمار الناس من وجوههم وتعبيراتهم بدون ان يتحدثوا ولكن هو لايعطيها اي فرصه
يدات الطائره فالهبوط فقال بصوت جامد ببعض التركيز.
انتي من دلوقتي قدامهم مراتي وبالنسبالهم انتي حبيبتي اظن مفهوم
يعني my girl friend

روح.ماشي تمام يلا

هبطوا من الطائره فوجدوا حليم ومايا ينتظروهم
فابتسم هو وهي ابتسامه جذابه
وتابط ذراعها بكل حب امامهم وذهبوا اليهم

مايا كانت تنظر بنظرات خقد وكره وغيظ الي روح فهي تشعر انها اخذت رجل صعب عليها وطالما انتظرت ان توقعه في شباكها كما انها تفسد مخططاتها للايقاع به فالكلام لتتاكد من عدم خيانته لها فهو عميل جديد ولكن جذاب

اما حليم فكان ينظر لصخر بخبث ينوي ع التاكد من صحته وولائه لهم وينظر لتلك الفرسه الجميله التي بيده التي حلم ان تشاركه فراشه
فهو افضل من هذا الصخر وقادر ع حمايتها اكثر منه فهو اكثر منه خبره فهو مجرد عميل جديد وصاحب شركهيداري اعماله

الغير مشروعه وراء ادارتها ولكنه ينوي في تلك الرحله ان يضم هذه الجميله لممتلكاته الخاصه ويقنعها ان تظل معه وتترك هذا الصخر قهو ليس من يقدر جمالها

اما صخر وروح ابتسموا لهم ابتسامه تداري ورائها لكثير فروح فهمت ان تلك الحرباء المتلونه مايا تريد زوجها فهي تنظر له برغبه ولكن من المستحيلات طالما هي بالحياه

وصخر فهم رغبه هذا فاجتذاب جنيته كما اسماها الي سريره فهو لاخظ نظراته المره الماضيه ولكنه تحكم في عصبيته فهي زوجته بالنهايه وهو رجل شرقي ولكن مايطمئنه انه يعرف ان زوجته فهي شرسه لاتتحمل ذلك

ذهبوا الاربعه الي الفندق الذي حجز لهم هذا الحليم به غرفه واحده فهم في شهر العسل تم زواجهم مؤخرا بالنسبه له

اخذت مايا صخر ع جنب ما طلب منهاا حليم ليستفرد وحده بهذه المصريه الجميله
مايا بلغه عربيه خفيفه تحاول نطقها
مايا.مازالت لاتريد صحبتي فانا سامتعك في فراشي عزيزي صخر

صخر .مايا انا بشهر عسلي مع زوجتي لااحب ان تفاني مثل هذه المواضيع معي فانة متزوج الان ولااحب ان تغضل مني فانا اعشقها وساقضي الايام برفقتها

اما هي تغتاظ من رده فعلع
مايا.هي لاتجيد من فنون الدلع والملابس مثلي فانا ذو هبره للتعامل مع الرحال الاقوياء مثلك كما اني اعشق القوه

فالتعامل معي في سريري اما هي فانا متاكده انها تلتزم بما تسمي الاخلاق فالتعامل معك حتي في سريرك هي لاتستطيع ان تمتعك في سريرك مثلي تعالي الي صدقني

صخر.مايا دعيني افكر
مايا بابتسامه لرده.تمام سانتظرك ان تبلغني ردك
وتميل عليه تقبله من وجنته لتغيظ هذه الروح

اما روح شعرت بانها تريد الفتك بها هو لايهمها ولكن يجب ان يحفظ كرامتها امامهم ام ان تلك الشقراء اعجبته

حليم.انتي جميله جدا وجذابه ومثيره سيدتي
روح. لك سيد حليم
حليم .انتي فتاه مثيره لي اانا اريدك
تضحك هي بغنج مثير لاول مره بدلال

روح.اثارتي تلك ملك لزوجي سيد حليم فانا مسلمه
حليم .انا ىريد ان اححظي فقط بصحبتك في غرفتي نتحدث باشيلء كثيره عن العمل ونحتسي شراب
فانا علمت انكي تعرفي كل شئ عن صفقه زوجك وانكي تعتبري سكرتيرته

واما اريد ان احظي ببعض الوقت من الجميلات مثلك
روح وهي تقترب منه.مقابل ماذا
فانا افعل كل شئ بمقابل

حليم بضحكه خبيثه.ساقول لكي ع الميعاد مع الرجل الكبير ومكان المقابله ولا يمكن ان يعرف زوجك هذه المعلومات الا يعظ ان تاتيني بغرفتي
فانتي ستكوني جائزتي ع معرفته بالرجل لكبي فهذا بفضلي
وان لم تاتي فانا سابعده عن هذه المهمه

روح بضحكه اكثر اثااره.سيد حليم انا لاحب التهديد سااتي لك في اي يوم لانني اريد التعرف عليك لااكثر فانت ايضا شخصيه جذابه

روح بدلال وضحكه مره اخري جعلت صخر ينظر لها نظره ناريه فهل هي تستجيب مع تلك الحليم اكثر منه هو لاتهمه
ولكن فلتحتفظ بادبها امام الجميع فهذا سيجعل هذا الحليم يتجرا عليها اكثر
يتقدم ليها صخر ويعتذر منهم ويصعد بها الي لغرفه التي ستجمعهم طوال هذه الرحله

حليم .ايه الاخبار
مايا.تمام هيجيلي فاي يوم وانت
حليم .وانا كمان تمام قريب اوي هتبقي عندي
فابتسمت مايا بشر فهي ستجعله يراها مع هذا الحليم ويطلقها لتحظي به بالكامل
……………………………
ماان دخلوا الس الغرفه
فاغلقها بعصبيه بالغه افزعتها ولكنها لم تعيره انتباه
فهي مازالت غاضبه ومنظر تلك القبله من مايا له لايفارقها

هو.انتي ازاي تضحكي مع واحد زي حليم ده بالطريقه دي
انا قلتلك احنا بنتهبب نحب بعض مينفعش الاقعال دي انا مش احد وانتي عارفه

هي .اولا انا حره اوعي تكون صدقت انك جوزي بحد
هو بنظرخ ناريه.يعني ايه
هي .يعني سيبني اشوف حالي هو معحب بيا
هو.بتهكم ع كلامها وبكبرياء.ايه معجب بيكي انتي نسيتي انتي ايه

هي.لا منسيتش شكل الباشا هو اللي نسي دي لعبه وانا مش مراتك وهنتكلق ولازم اشوف مستقبلي مع واحد يقدر يحميني ومقدر جمالي
هو بعصبيه بالغه اخافتها بعض الشئ.
مستقبلك ومعجب انتي نسيتي كان شكلك ايه كنتي ارجل مني معجب بايه

ده غير انك يامحترمه قدامه متجوزه لازم تحترميني وده غصب عنك انا ممكن ارجعك مكان ماجيتك فاي وقت
وبعدين تعجبي مين ده معاه واحده طلقه احترمي نفسك

هي بعصبيه مفرطه .اه قولتلي طلقه عشان كده سيلتها تبوسك ومحترمنتيش
وع موضوع ارجعك فياريت عشان انا مش طاييقاك بقله ادبك وعصببتك وبرودك وقرفك

وع موضوع شكلي القديم فدي حاجه تشرفني اني كنت ارجل منك بس ساعه مابعوز ابقي ست ببقي احسن من اي واحده ممكن تشوقها
وده بقا الي انا شايفاه فحليم مقدرني وعارف قيمتي

هو.اه طبعا مانتي اي حد غير جوزك عادي اخوه حليم اي حد بتحبي الرمرمه ست مش محترمه ورايحه بقي تخلي تاجر سلاح يحسسك بانوثتك وعايزه تتجوزيه

هي ببرود اذا كان ع الاحترام فمن بعض ماعندكم واذا كان وافقت اشترك فلعبه واتجوز بالكدب واحد زيك تاجر سلاح ومؤرف وعصبي وقليل الادب ومتكبر وبارد ومغرور وعجوز
هو بقي تاجر يلاح بس بيحبني بيتهيالي احسن منك
ده غير انه هيدلعني

واه ع فكره اخوك جالي فالحلم انهارده وحضني حضنه حلو اوي ابقي عارفني عليه عشان اردله الحضن اصله واحشني او ايقي خليني اكلمه

هو.امممممم ماشي انتي الي بداتي
هي.لا انت الي بدات
هو .مش فاهم
هي.انت الي محترمتنيش وخليتها تبوسك بص ياصخر
هتحترمني هحترمك هتقل مني وتقرب منها بطريقه تدتيقني هداايقك وده اقل حاجه عندي
فخلي مهمتك تعدي ع خير

هو.انا مبتهددش اوبعدين انتي ايه اللي مزعلك نا حر انا الي جايبك يعني ممكن ابدلك باي واحده وهقرب منها وهروحلها اوضتها كمان واتفقت ع كده
وانا مبرجعس فكلمتي
هي.تمام اوي وانت ايه اللي مزعلك وانا كمان فالوقت بتاعك هكون فاوضته
هو.نعم ياختي

طيب بما انك هتروحي اوضته يبقي اجرب انا الاول عشان اقلك هتعجبيه ولا لا
واخذ يقترب منها بشكل مخيف وبعصبيه مفرطه مخيفه
هي.احترم نفسك ومتقربش
هو .مش بمزاجك صخرر بياخد اي حاجه فاي وقت

يرميها ع السرير بعصبيه .تعالي بقا وريني هتدلعيه ازاي عشان اقيمك انا خبره برده وافيدك وعشان اميز كمان مين احلي في السرير انتي ولا مايا

هي بخوف.ابعد واحترم نفسك
هو ببرود مخيف وصوت غاضب.لا
وقبلها بعنف ……….ه
هي.ابعد

 

error: