عشق وجزاء

عشق وجزاء
الفصل الخامس

خرج عدي بغضب متجها الي مكتب جاسم ليفهم منه ما حدث .وصل عدي الي مكتب صديقه دلف الي الداخل من دون أن يطرق الباب .عدي بغضب ” أقدر افهم اي اللي حصل ؟ وحضرتك عامل ايه لرنا ؟ جاسم ببرود… ولا حاجة نفذت الرهان وكسبته
عدي بغضب رهان اي اللي كسبته من امتي والرهان دا في بالك ها مترد مش دي رنا اللي كنت بتقول عليها حبيبتي، مش دى اللي عملت المستحيل واتغيرت علشانه ، ثم صرخ باعلي صوته. ماترد يا بني آدم انت عملت فيها اي ؟؟
جاسم ومازال علي بروده عملت ايه يعني نفذت الرهان ونمت معاها.
عدي بذهول انت اجننت مش دي رنا بردو اللي اتخانقت مع كريم وفارس علشانه ؟! وقطعت علاقتك بيهم ، مش اللي غيرت حياتك علشانه، مش دي اللي نزلت الشركة علشان تبقي معاها علي طول ؟! ثم تحول ذهوله الي غضب شديد فصرخ به ماتنطق عملت كدا ليه؟!!!

________________________________
في منزل رنا ، كان المطبخ عبارة عن فوضي كبيرة
وأخيرا توقفت معركة الدقيق بين رنا وملك فبعد أن توجهوا معا لصنع الكيكة تحول المطبخ لساحة معركة عندما قامت ملك برش رنا بالدقيق.
رنا بصدمة ولكن سرعان ما تحولت الي فرح عندما رأت سعادة أختها. كدا يا لوكا طيب خدي وقامت برش الدقيق عليها هي الاخري وتعلى صوت ضحكتهما معا وظلوا هكذا الي ان تعبوا . رنا بتعب كدا يا لوكا شوفتى عملتي اي في المطبخ ، هنضف دي ازاي دلوقتي ؟ ملك ببراءة ” مش مشكلة نضفيه انت ” رنا? “ودا من اي إن شاء الله”.
ملك?انت تنضفي ولوكا تلعب بره لغاية ما رنا تخلص تنضيف. وتركتها وخرجت للصالة
رنا بغيظ…… ماشي يا ملك ابقي تعالي قوليلي اعملي حاجة تانى
ملك وقد عادت مرة أخرى. هتعملي بردو
رنا بقي كدا . لوكا… آه
طيب خدي هنا وجريت خلفها حتي امسكتها وجلسوا سويا على الأرض يضحكون. ويلعبون
ملك بطفولية.. رنا مش تعيطي تانى شكلك وحش وانتىِ بتعيطي. حضنتها رنا بشدة حاضر يا قلبي.

****************************
في مكتب جاسم.
قطع حديثهم صوت طرقات على الباب فأذن للطارق بالدخول فكان رئيس شئون العاملين
جاسم… نفذت اللي قولتلك عليه
“بصراحة يافندم لا ” ” لا ليه ”
احم أنا كنت سألت عليها آنسة ندي قالت انها.. “إنها اي ما تخلص ” محمد وهو يبتلع ريقه بخوف قدمت استقالتها لأحمد بيه وهو قبلها ” جاسم وقد تخلي عن بروده وتحدث بعصبية انت بتقول اي الكلام دا حصل امتي ؟ محمد
الصبح يا فندم….
“طيب روح شوف شغلك ” خرج مدير شئون العاملين تحت نظرات الذهول من عدي والغضب من جاسم لعدم نجاح خطته في إهانة رنا.
عدي بصدمة .اللي أنا فهمته دا صح ولا لا.
جاسم… وهو اي اللي فهمته .
عدي انت كنت هتطرد رنا من الشركة .
جاسم بغضب… بالظبط دا اللي كان هيحصل بس ملحوقه هتروح مني فين.
عدي … وربي يا جاسم لو اتكلمت وقولت عملت ايه ماتعرف اي اللي هيحصلك.
جاسم ببرود… هتعمل ايه يعني
عدي بغضب… هتقطع علاقتي بيك نهائي لا انت صاحبي ولا انا أعرفك .
اي هتتخلي عني علشانها…. تمام عايز تعرف اي ؟
اي اللي حصل في السفرية بينك وبين رنا.
تنهد جاسم ثم قص على صديقه ماحدث وعندما انتهي نظر له عدي بغضب …. انت اي ازاي تعمل فيها كدا، انت دمرتها خلاص. تصدق صح ديل الكلب عمره ما يتعدل. عمرك ما هتتغير هتفضل طول عمرك كدا بسبب قصة حب فاشلة حكمت علي البنات كلها انهم زي بعض. رجعت للقرف اللي كنت فيه من تانى.
جاسم… ياه للدرجة دي شايفني كدا!!! ، طيب يا سيدي انا زبالة وحيوان وفيه كل العبر مصاحبني ليه ؟
عدي بعدما أدرك ما قاله.. انت عارف اني مقصدش كدا
جاسم بألم…. تقصد ولا متقصدش مش فارقة.
عدي بنفذ صبر…. جاسم علشان خاطري قولي اي السبب اللي خلاك تعمل كدا وماتقولش الرهان علشان الحكاية مش داخله دماغي . تنهد جاسم ثم قال بحزن… طلعت زيهم بالظبط طلعت بتخدعني
عدي بعدم فهم … انت بتقول اي، انا مش فاهم حاجة .

شوف وانت تفهم ومد يديه بالهاتف فتناوله عدي ولكن سرعان ما تحولت ملامحه الي الصدمة لايصدق مايراه. مستحيل دي تكون رنا… ما يمكن تكون تركيب أو الشخص اللي بيكلمك ويحول يشكك فيها.
جاسم بألم… ياريت، بس للأسف الصور دي حقيقية….. سبق وقولتلك إنه بيتعامل معاها بطريقة مختلفة عن الكل قولت عادي ممكن صداقة ، بس لا الموضوع طلع مش كدا الهانم قاعدة في حضنه ومسك ايديها. ولا اكنه حبيبها .
عدي وقد شعر بألم صديقه…انا آسف يا صاحبي مكنتش اعرف إن الموضوع كدا ، عمري ما تخليت إنها كدا ، بس ليه عملت فيها كدا كان ممكن بسهولة تسيبها أو تعاقبها بطريقة تانية.
“صدقني معرفش عملت فيها كدا ازاي كاني مكنتش أنا دماغي مجاش في بالي غير الطريقة دي علشان اكسرها” ايو يا صاحبي بس كدا انت دمرتها وممكن تنتقم منك و ترفع عليك قضية وتودي نفسك في داهية .
ابتسم جاسم بخبث…. من الناحية دي ما تخافش… مش هترفع قضية علي جوزها.
عدي بعدم استيعاب ان كان كد….. ابتلع باقي جملته قائلا بصدمة ، انت قولت اي ؟ جوزها!! ودا اللي هو ازي يعني؟!!!! ____________________
في مكتب ندي كانت تنهي أعمالها حينما قطعها دخول عدي بعصبية لم يتحدث معها بل سحبهامعه الي مكتبه وأغلق الباب بعنف افزعها.
” انت ازاي تجرجرني كدا انت ماسك جاموسة”
لا ودا تيجي بردو ، سوري يا ندي ، انا غلطان انما انتى ملاك مش بيغلط صح ؟
“انت ازي تكلمني كدا ؟ قاطعها بصراخ انا اتكلم زي ما انا عايز مش انتى اللي هتيجي تقوليلي اتكلم ازاي ،لا فوقي انا اتكلم زي ما انا عايز.
بسببك كنت هخسر أعز صاحب عندي وعلشان مين ،علشان خاطرك انتى والهانم صاحبتك اللي مش بتغلط أبدا، وأنا الغبي صدقتك .
“انت بتقول اي وبتتكلم كدا ليه ؟!” انتى تخرسي خالص مش عايز أسمع صوتك” .
ندي بعصبية ” لا بقي لازم أفهم اي اللي حصل، مش كنت عند جاسم ، عايزة افهم عمل كدا ليه في رنا…..”
قاطعها.. ايوا عرفت وبصراحة هو معملش حاجة غلط.
ندي بذهول “معملش حاجة غلط. اومال الغلط عندكوا بيكون عامل ازاي لما يدمرها بالطريقة دي ومعملش غلط بس أنا اللي غبية متوقعة اي منك مانتوا نفس الطينة “قطع حديثها صوت صفعة قوية هوت علي وجها
ثم تحدث بعصبية “لما تيجي تتكلمى مع مديرك تحترمى نفسك كويس ومتنسيش نفسك فاهمة ؟! صاحبتك اللي جايه تدافعي عنها وعامله نفسها الملاك البرئ كانت في حضن واحد ومقضياها مع كل واحد شوية …” قطعته ندي بصراخ اخرس خالص اياك تجيب سيرة صاحبتي بكلمة رنا دي اشرف منكوا ومن عشرة زيكوا ومش هسمح إنك تتكلم عليها كلمة واحدة. بتتكلم عليها علي أساس أي ، اكيد طبعا صدقت صاحبك!!”
“عايزة تعرف بتكلم عليها علي أساس اي رمي بوجهها الصور بتكلم على أساس دي مش دي صاحبتك بردو ولا أنا غلطان ؟”
التقطت ندي الصور ثم تحدثت بصدمة ببكاء” مستحيل الصور دي تكون حقيقة رنا مش ممكن تعمل كدا ثم صرخت بوجهه انت فاهم مستحيل تعمل كدا ”
“ليه مستحيل تكونش من الملائكة وانا معرفش ، مش عارف أنا بتعب نفسي معاكي ليه ثم أكمل بقرف تلاقيكي زيها مقضينها سوي ، مش دايما بتقولي إنك وهي واحد كنت مفكر انكوا مختلفين عن باقي البنات بس كنت غلطان بجد رغد كان عندها حق انتوا بنات العيلة المتوسطة بتحبوا تصطادوا ولاد الأغنياء مش عايز اشوف وشك مرة تانية ” كل هذا وندي دموعها تنزل بصمت ولكن أخيرا تحدثت ” تمام مش هتشوفني تان بس بعد ما أثبت براءة رنا ثم اكملت بسخرية عن إذنك يا مديري.
خرجت ندي من مكتب عدي وتوجهت خارجة من الشركة متجها لمنزلها.
***************************
في منزل رنا انتهت من إطعام ملك عندما رن جرس الباب. فاسرعت ملك قائلة ” أنا هفتح ” واسرعت لفتح الباب بينما توجهت رنا الي المطبخ لوضع الصحون الفارغة عندما استمعت لصوت ندي فخرجت وجدت ندي بالخارج.

“ندي واقفة عندك ليه تعالي يلا يا لوكا ادخلي العبي جوا بالألوان ،وأسمعى الكرتون يلا”
انتظرت حتي دلفت إلي الداخل ثم تحدثت بقلق “مالك يا ندي في اي ؟”
ندي بدون مقدمات في اي بينك وبين كريم الشرقاوي.
رنا بذهول انت بتقول اي هيكون بيني وبينه اي يعني غير الصداقة وبس
” لما هى صداقة و بس ممكن تقوليلي الصور دي معناها اي “أخرجت لها الصور لتنصدم رنا مما رأت وتحدثت ببكاء ” الصور دي كدب ندي والله ما حصل حاجة من دي انت مصدقاني مش كدا ؟ ” “اهدي بس يا رنا انا مصدقكِى بس لازم نهدي علشان نعرف هنتصرق ازاي ” تحدثت رنا ببكاء “انت جبتي الصور دي منين ”
ندي.. ” الصور دي السبب في اللي انتى فيه الصور كانت مع جاسم في حد بعتهم ليه وانتو في الغردقة
” انا مش فاهمة حاجة الصور دي اتخدت ازاي”

“قوليلي يا رنا لما اتقابلتوا اي اللي حصل ”

“مفيش حاجة حصلت إحنا اتكلمنا عادي ورجعتله فلوسه والله هو دا اللي حصل ”
“بس يا رنا الصور دي حقيقة يعني مش تركيب ” يعني انتى مش مصدقاني!!!
“والله مصدقاكى بس هنعمل ايه دلوقتي ”
” لحظة بس ورينا الصور كدا نظرت رنا بدقة في الصور ثم تحدثت الصورة دي لما تعبت وانا معاه لما جيت امشي وحسيت بدوخة وكنت هقع وهو لحقنى قبل ما أقع بس مكنش مقرب مني كدا ولا كنت في حضنه هو بس سندني وبعدين لما فوقت شوية طلب من السواق بتاعه يوصلني، بس هو دا اللي حصل”
“يبقي كدا كل حاجة بقيت واضحة ، الصور اتخدت من زواية معينة مبينة إنك في حضنه ” فتحدثت رنا بس مين ليه يد يحصلي كدا ”
“مش عارفة ممكن حد عايز ينتقم من جاسم” فتحدثت رنا بيأس ولو عايز ينتقم من جاسم أنا ذنبي ايه وطبعا جاسم صدق الصور مش كدا فاكملت ببكاء علشان شوية صور دمرني وضيع حياتي كلها. اهدي بس إن شاء الله هنلاقي حل.
حل اي!! انا خلاص ضيعت. اهدي بس متخافيش انا معاكِى وهندفعه التمن غالي
رنا ببكاء ازاي انتى ناسية هو مين ولا اي ؟
ندي بقوة… لا مش ناسية هو مين بس انتى عارفة ان أحمد بيه بيعتبرك بنته وممكن يساعدني.
رنا بسخرية…. انت مفكرة إن أحمد بيه هيوقف ضد إبنه مع واحدة غريبة وبعدين مش هنقدر نعمل حاجة.
ليه مش هنقدر نعمل حاجة ؟!! فيه القانون يساعدني.

رنا وانهي قانون اللي بيعاقب الرجل علشان اخد حقه من مراته.

error: