رواية ستعشقني رغم أنفك بقلم منه القاضي
الحلقة الرابعه و العشرون
كانت سالي و صديقتها و ابنتها جالسون في احد المطاعم ينتظرون مي و مروان و عندما تأخروا خمنت سالي ما حدث .و ,,,
لجين : انطي هي مي و مروان اتأخروا ليه
سالي : الغايب حجته معاه
لجين : يمكن مي تعبانة و لا حاجه ياانطي
سالي : لاء ان شاء الله مش تعبانه
لجين و هي تهم بالوقوف : انا قايمه اشوفهم
صديقة سالي ( ليلي ) و هي تشد يد ابنتها : اهمدي بقى عيب تطلعي لاتنين متجوزين اوضتهم
سالي : اقعدي يا لجين احنا نتغد و هما اما ينزلوا يتغدوا براحتهم
نادت على النادل و طلبت الطعام و جلسوا يتناولونه
اما عند الزوجين الحديثين فتذكرت مي ان مروان جاء ليصتحبها و ان امها بالطبع قلقت عليهم فدفعته بعيداً عنها . و,,,
مروان بفزع : في ايه تاني
مي : ماما بعتاك تنزلني صح ؟
مروان : ايوا
مي : زمانها قلقت علينا
مروان : لا لا لا سالي فاهمه اكيد
مي بعد ان شهقت : يا نهار ابيض هتقول عليا ايه دلوقتي
مروان : انتي هبله هو انا طلع لصاحبتي في الرحله انتي مراتي يا عبيطة
مي : بس برضو يا مروان
مروان : طيب انتي عايزه دلوقتي .. ننزل
مي : مش هعرف اوريهم وشي نااو خالص
مروان و هو يسحبها نحوه مرة اخرى : انا بقول كده برضو
مي و هي تفلت منه : اوعى بقى
مروان : اوعى بقى مين و الناس نايمين
مي : مش قولت هننزل
مروان : مش انتي قولتي مش هتعرفي توريهم وشك
مي بعد ان طبعت قبلة على خده : يلا بقى
مروان و هو يسحبها و يميلها مرة اخرى : طيب تعالي بس عايزه اقولك حاجه
مي : يا مروان بقى
قبلها ثم : يا روح مروان
مي : يلا ننزل
مروان : لاء
مي : يا مروان بقى
مروان : بتحبيني
مي : اوي
مروان : بجد
مي : والله العظيم
مروان : والله العظيم ايه
مي بخجل : بحبك
مروان : و انا بموت فيكي
مي : يلا بقى
قام مروان من مكانها : ماشي يلا بقى بس بشرط
مي : ايه
توجه نحوها و سحبها اليه ثم قبلها . و ,,,
مي بهمس : يلا بقى يا حبيبي
مروان: انتي قولتي ايه
مي : يا حبيبي
اخلف مروان وعده لها بالنزول
سكتت مينوز عن الكلام الغير مباح
نترك ناحية الغردقة قليلا و نتوحه ناحية القاهرة حيث كانت ميرنا تجلس مع وائل في احد المقاهي يتفقون على ميعاد الخطوبة و التجهيزات .و ,,,
وائل : لزمتها ايه خطوبة و قاعة و بتاع و بعدها كتب كتاب و بعدها فرح مااحنا متجوزين
ميرنا : وائل حبيبي بابي ميعرفش و لو كان عرف كان جراله حاجه
وائل : اه ما هو انتي تحافظي على بابي و انا مروان يطلع عين امي
ميرنا : مااحنا غلطنا برضو يا وائل
وائل : ماشي بس هو بيعاملني كأني مجرم عنده انا نفسي ينسى بقى انه ظابط و يسلم انه اترفد
ميرنا : وائل ابوس ايدك السيرة دي بتعفرطه بليز بليز بلاش تجيبله السيره دي و انت هم شوية عشان نتجوز بقى و مش هيتأمر عليك و لا حاجه
وائل : منين يا ميرنا اخوكي و ابوكي طالبين طلبات تقطم الوسط
ميرنا : خسارة فيا يا وائل
وائل : مش خساره بس كتير و انا هفضل بتاع سنتين تلاته عشان اعملهم
ميرنا : هستناك يا حبيبي
وائل : و انا بصراحه مش قادر استنى بعد ما كان في ايدي كل حاجه مبقتش قادر اجي جنبك
ميرنا : غلط يا وائل
وائل : طيب ما تقولي لمروان يشوفلي شغلانه عندكم في الشكرة بمرتب محترم و نتجوز بسرعه
ميرنا : ماشي هقوله
تقدم وائل ناحيتها و سحب يدها و قبلها : ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
ميرنا: طيب يلا روحني عشان ماما متقفش
وائل : طيب ما تيجي نشد على شقتنا
ميرنا : وائل بليز
وائل : خلاص خلاص .. يلا .. متر الشيك لو سمحت
اتى النادل بالشيك .. دفعه .. ثم توجهوا الى السيارة .. و اوصلها الى المنزل …
اما من ناحية فقد قام العروسين اخيراً قام مروان ليغتسل اما مي فتوجهت نحو الخزانة لتجهيز ملابسها و ملابسه خرج مروان , ,,,
مي : نعيماً يا حبيبي
مروان: الله ينعم عليكي يا روحي
مي : انا طلعتلك لبسك اهو لحد ما انا اخد شاور
مروان: طيب مفيش تصبيرة كده على الماشي
مي : لاء عشان تعمل زي المره اللي فاتت
مروان: متخلنيش اجي اخدها بالغصب
اقترب ناحيتها فركضت نحو المرحاض بسرعه و اغلقت الباب فضحك هو و,,,
مروان: ماشي يا ميكو ماشي
ارتدى ملابسه المكونة من بنطال قصير من الكتان من اللون البني و قميص من اللون الوردي الفاتح قصير الاكمام و حذاء رياضي باللون البني
خرجت مي من المرحاض جففت شعرها و صففته نظرت له فنظر لها و ضحك .و ,,,
مي : ممكن تطلع بره
مروان : ليه
مي : عشان البس
مروان : و لو قولت لاء
مي : هخاصمك
مروان : و انا مقدرش على خصام حبي مستنيكي بره
مي : عشر دقايق اجهز
مروان : على راحة راحتك بس البسي حاجه حشمه
مي : عنيا
خرج مروان و ترك مي ترتدي ملابسها المكونة من بنطال من خامة الجينز باللون الابيض و بلوزة ليلية سوداء باانصاف اكمام و حذاء ( بالرين ) اسود و خرجت له حط ذراعه فوق كتفه و انطلقوا .و ,,,
مروان : نروح بالعربية و لا نمشي
مي : نمشي الجو حلو اوي