رواية روح الصخر للكاتبة روان محمود

روح الصخر….الحلقه الثانيه والعشرون

بعد ان حكي لها قصته التي من الخطر عليه وع مهمته الافصاح بها ولكن ليخفف المها ويفعل مثل مافعلت معه

ولكن كان رد فعلها مفاجئ له
اذ سقطت مغشيه عليها في يده فرفعها بعد ان انطلقت ضحكاته عليها فهو يعلم هي لاتحتمل مفاجاه ان هو الذي كان يقلبها

فمنظرها بعدها كان مضحكه للغايه بالنسبه له الهذه لدرجه صدمتها كانت شديده بمعرفه شخصيته الحقيقيه

وضع عليها الغطاء وبدا يتاملها يالها من فتاه رقيقه جميله ضعيفه بالعكس ع مايظهر عليها من عناد وقوه
هي شخصيه مختلفه

بدا يملس ع بشرتها الناعمه باصبعه ويتاملها لفتره شفتبها المغريه الحمراء كالكريز تشتهي اكله
بل عيونها ومنخارها الرقيق

وبشرتها الرقيقه الملساء الشاحبه بعض الشئ بسبب بكاءها الكثير التي اكتسبت ايضا بعض الحمره
يتذكر بكاءها وانهيارها امامه منذ قليل كان يريد ان يضمها لاحضانه يهدا من روعتها

بدا يميل عليها ياخذها في احضانه لعلها يصل اليها بعض الدفئ في احلامها
اما هي في احلامها ككل مره يقترب منها في الحقيقه تشاهده يقترب منها في احلامها

تشعر به يضمها لاحضانه تترك نفسها لهذا الحضن الذي لاتنعم بالامان والدفئ الا داخله في احلامها

ينتقل هو عندما يلاحظ استسلامها لاحضانه ككل مره الي شفتييها يقبلها بنعومه ورومانسيه

تفيق هي ع قبلته الناعمه لها وتنظر له بخضه نعم كانت مستمتعه فاحلامها بقبلته ولكن هل هي حقيقه

روح ببكاء بهيستيريه.ابعد عني انت عايز ايه مني
انت عايز تموتني صح زي بابا انطق
متدخلش فحيااتي لا لا انا مش عايزه راجل فحياتي
ابعد عني

صخر.بقوه اهدي بفا انا مش هقربلك متخافيش انا مش زي حد
روح.بجد يعني انت مش هتحبني ولا هتخليني احبك وهتبعد عني

صخر.ربنا يسهل قومي بس واهدي كده خدي شاور واهدي وتعالي نامي وانا هنام ع الكنبه
روح.بجد لا انت بتهزر

صخر.مش كل يوم النهارده ببس ع ماتهدي كده واطمني لنا عمري ماهبصلك
دا لو مش انتي الي جريتي ور ايا بعد ماطلعت امور وصغير مش عجوز
ولا ايه رايك ليغمز لها بوقاحه .

روح.لا مش امور ع فكره اللي كان بيجيلي فالحلم كان احلي

لترتفع ضحكاته عاليا.ايه ده انتي لسه مفهمتيش انه مكانش حلم
روح.ايه يعني انت بوست….

صخر بضحكه جذابه.بالظبط ده انا بفطر كل يوم كده
روح .انت قليل الادب والزم حدودك معايا انا بقولك اهو
لو حلمت بيك بعد كده هزعلك واسيبك وامشي من المهمه دي
صخر.هههههههه طيب قومي بس خدي شاور ونكلم فحكايه المهمه دي بكره بعد مانقوم اليوم كان طويل
……………………………….
قضت هي بعض الوقت وخرجت بعد ان اخذت حماما منعشا مهدئا لاعصابها من كل هذه المفاجات
وجدته نائم ع هذه الكنبه ولاول مره تشعر بالعطف عليه
فسحبت غطاء ووضعته عليه

وقامت بخلع حذائه كما كات تفعل مع اخواتها وهم صغار بعد المدرسه عندما كانوا يغفون مماانهم من كثره التعب بملابسهم

اما هو شعر بدفئ مفاجئ ففتح عينيه بسيط وجدها توضع الغطاء عليه فابتسم اببتسامه لم تظهر ع شفتيه .
وهو يقول بداخله.هتتعبيني معاكي ياروح

اما هي ذهبت تسترجع كل ماحدث من احداث طوال هذا اليوم المتعب واخذت قرارها بشان ماتفعله مع هذا الصخر ومع الصفقه ومع هذا الحليم

ثم انتقلت تنظر لصاحب احلامها الورديه
ايعقل ان هو نفسه من تبغضه وتقلل من شانه وشكله فهي كانت تنتظر قدومه كل ليله في منامها يعطيها بعض الدفئ

لا لا انها لاتترك له مساحه يدخل قلبها فكفي ماحدث لقلبها من تحطيم فهي ليست حمل اي تحطيم لهذا الصغير الذي ينبض بوجوده من جديده

ستحاول كرهه مره اخري ولكنه هذه المره بشكله الجديد
ولكن لماذا تحتفظ بصورته فيجب عليها ان تتخلص منها حتي لاتنمو مشاعر جديده بداخلها اتجاهه

ولكن اقنعت نفسها انها ستتركها الان فهو بجانبها تراه طوال اليوم حتي لو تخلصت منها فهي ستري الاصل فلاداعي لذلك

غفت وهي تتمسك بصورته فيدها بل تحتضنها
……………………..
اما هو وقت صلاه الفجر
استيقظ وصلي فرضه وقرا ورده لعل الله يساعده في مانوي من استرداد حق اخوته

بعد فتره نظر لها وجدها نائمه كالملاك
ولكن تذكر كلامها بان يبعد عنها لاتريد اي رجل بحياتها لايحبها ولا يجعلها تحبه

ولكن هل حب القلوب بالامر ولكن سيحاول تنفيذ كلامها فهو ايضا لايريد اي امراه في حياته يخاف عليها من القتل وتزيد همومه ويساعده في ذلك انه في مرحله الاعجاب فقط

ولكن ما ان اخذ القرار بالبعد
حتي لاحظ صورته وهي تحتضنه حتي نومها ليضحك بخفوت ع هذه المتناقضه التي تخفي اعجابها خوفا ع قلبها
فهي تشبهه كثيرا انه يبتعد عن صنف النساء

ولكن الاختلاف انه يعرف احساسه ويقرر خطواته حتي لو عقله رفض فكرته

ليبتسم بخببث ويتقدم نحوها هيا لبعض التسليه
فليلاعبها قلبلا ليري رده فعلها

يسحب هذه الصوره من بين يديها بسهوله ويخفيها بمحفظته الشخصيه التي لاتفارقه وينتظر هل ستسال عنها ام لا
وماذا ستقول له ان سالت عنها

تلقي اتصالا من زميله ليلا.
صخر.الو ازيك عامل ايه وايه الاخبار عندك
رائد.ههههه يابني الاخبار عندك انت كلها
انت ناسي اني فشهر العسل وواخد اجازه

صخر.ههههههه ماشي ياعم خليك انت فالعروسه وانا هنا معكوك فالارف ده

رائد.والله انا ماجيبني ورا غير قرك ده
والله انا زي زيك في حد نبر فيها ههههههه مشوفتش ولا يوم عسل منك لله
وتقربا الحد ده انت

صخر.ههههههه ليع بس يابرنس انت مشرفتناش ولا ايه
رائد.عيب عليك ا سد يالا في ايه

صخر.ههههه ماشي يابرنس شوف بقا الاخبار الجديده
الزفت حليم عايز روح والزفته مايا عايزاني ده مفابل انهم يديوني المعلومات والميعاد عشان اقابل الراجل الكبير

رائد.لا ياراجل ده روح دي ارجل منه ازاي ده طب مايا احنا عارفينها لكن حليم ازاي
صخر بعصبيه.احترم نفسك اما تتكلم عن حرم صخر اتلكم كويس ايه راجل دي

رائد.ههههه لاياراجل هو الحوار ايع بااظبط لا متقولش ان صخر باشا وقع

صخر.تصدق انك هايف وصدفه مههبه ان مراتك تطلع اخت مراتي والله لو كنت اعرف ومفاجاتنيش يوم كتب الكتاب كنت سيبتها
رائد.هههههههه تصدق وربنا لايقه ع شخصيتك دي عشان تادبك

صخر.يابني هاجي اشلفطلك وشك سيبك من مراتي خلينا فالعمليه

رائد.والله انا خايف ع وشك منها ههههه وبعدين مراتي دي من امته مش كانت اسمها العميله هههههه

صخر.رائد اخلص هقفل فوشك اتكلم عن العمليه يازفت

ليستمر كلامهم دقائق عن ماسوف يفعلوه ويغلق الخط ويتام في ثبات عميق
………………………….
ورد.رائد انت بتكلم مين الوقت ده
رائد بتلعثم.عادي مكالمه شغل
ورد.رائد انت بتعرف واحده
رائد.ههههههه ليه بس منين الي جبلك الفكره ديخ

ورد.طبيعي بتكلم حد خمسه الفجر ومراتك نايمه
رائد.لا عادي ومبعدين مبحبش نظره الشك دي اتعدلي ياورد
ورد.لا ولا عشان مش عارف تاخد حقك مني
تبص بره وانا هتكسف واسمحلك لا ده بعينك

رائد.لا والله ودي كل فكرتك عني صاحيه الفجر عشان تتخانقي
ورد..رائد لو عايزني حتي بالغصب خدني اهو
لتشق ملابسها له بعنف وغضب
بس متبصش بره

رائد.وهو يمسك اعصابه ليه وانا شهواني للدرجادي ماكنت تغتصبتك اول يوم بقا مانا قذر
ورد.لا ماهو انا ممش فارقه معاك مبتحبنيش ومش فارقه داير ع حل شعرك

ينفذ صبره من تلك التي تطعنه برجولته بالرغم من مافعله لاجلها وانتظر كثيرا تقول له مثل هذا الكلام الجارح
ينزل عليها يصفعها لاول مره

لتنظر له بصدمه .اولا انا كنت بكلم صخر جوز اختك وممن تتاكدي منها

وانا ياهانم مش عايز منك حاجه استري نفسك
انا مش حيوان شكلي عشان اتساهلت معاكي زودتيها اوي
انا هتهبب بره

لتظل هي تبكي طوال الليله تعرف انها ظنت به السوء وقالت له كلام يجرح كبرياء اي رجل
ولكنها تحبه وتغير عليه وتشعر بالنقص لانها لاتستطيع اعطاءه حقوقه
……………………………
اما بالصباح

اتصلت ورد بروح تتاكد كطبيعه اي انثي وتشكي لها حالتها وتريد منها حلا
لتفزع روح من رنه هاتفها العاشره صباحا
ورد بصوت باكي.روح

روح بفزع من صوت وحاله اختها فهي تشغر بقبضه في قلبها طوال الليل ويحدث لها ذلك عندما يتاذي اي احد تحبه
روح.مالك ياحبيبتي بس اهدي
ورد.روح حقا صخر كلم رائد الفجر

روح باستغراب نعم .صخر ورائد هما يعرفوا بعض اصلا استني كده اانا مش فاهمه حاجه اهدي
بس ليه يتصل بيه الفجر

يستيقظ صخر ع صوت روح المفزوع
صخر.في ايه في مصيبه مالك
روح.استني بس ياورد انا هسال صخر
صخر.في ايه تساليني ع ايه

روح.انت كلمت رائد امبارح
صخر بمفاجاه فهذه معلومه سريه للغايه من اين عرفتها
اه بس انتي عرفتي منين
روح.استني بس دلوقتي انت
روح. ايوه ياورد كلمه ليه في ايه انا مش فاهمه حاجه

لتحكي لها ورد عن مافعلت مع هذا الررائد ليله امس لتنصحها ورد بكلمات وتقول لها ماذا تفعل

وتغلق الخط وتتجه الي صخر.انا بقا الي عايزه افهم كل حاجه اتفضل وايه علاقتك برائد جوز اختي انا مش فاهمه حاجه

error: