دهب( لاترحلي) لـ فاطمه محمد
Part 22
نزلت ميرفت من غرفه سلمي لتجد ادم و هشام و نهله يتحدثون لتبتسم ابتسامه خفيفهميرفت : خلاص يا هشام انا كلمت سلمي و هي اقتنعت بكلاميليتنهد هشام : طب الحمد لله و ينظر لادم
ها يا ادم و بعدين
ادم : يعني كنت بقول لحضرتك انه احنا نحضر لكل الحاجه عشان لما دهب ننزل نجوز علطول
نهله : بس يا ادم اكيد مش هتجوزو اول يوم تيجي فيه من السفر مينفعش يا بني
ادم بنفي : لا متقلقيش حضرتك مش هيبقا اول يوم كدا اكيد يعني مثلا هيبقا بعد اسبوع من رجوعها
نهله : خلاص تمام كدا مفيش مشكله
ادم : بس انا مش عاوز دهب تعرف اي حاجه عن الموضوع خالص عاوز اعملها مفاجاءه و لنا متاكد انها هتفرح
هشام : علي خير الله يا بني
ميرفت بابتسامه صفرا : ربنا يتمملك علي خير يارب يا بني
ادم : يارب يا امي يارب
……………………..
كانت دهب بغرفتها مع رنا تقص عليها ما قاله لها ادم
رنا بفرحه : يعني بجد قالك هيتقدملك اول متنزلي
دهب بتنهيده : ايوه يا ستي
رنا : و مالك بتقوليها كدا ليه انتي مش فرحانه و لا ايه
دهب : مش حكايه فرحانه او مش فرحانه بس حاسه انه في حاجه هتحصل هتبوظلنا كل حاجه
رنا : يا شيخه فال الله و لا فالك ان شاء الله خير و الموضوع يتم و بكره تقولي رنا قالت
دهب : يارب يا رنا يارب
لتنظر لها دهب
دهب : و انتي بقا ايه حكايتك مع عمر
رنا بتلعثم : حكايه ! حكايه ايه
دهب : يا بت عليا الكلام ده ده انا بشوف بعيني النظرات و الهمسات و اللمسات
رنا بخضه : لمسات ايه يخربيتك هتوديني في داهيه
دهب : ههههه يا بنتي بهزر معاكي ايه بلاش اهزر
رنا و هي تضربها بالمخده : لا يا دهب هزري بس مش كدا يا شيخه لو حد سمعك سمعتي تبوظ
دهب : سمعتك مره واحده هههههه ماشي يا ستي احنا اسفين المهم
لتنظر لها رنا باستغراب
رنا : المهم ؟
دهب : ايوه انتي و استاذ عمر مش ناويين تتلحلحو شويه
رنا : نتلحلح ازاي يعني
دهب : ايوه يعني هو بيحبك و انتي بتحبيه ليه بقا
لتقاطعها رنا انتي قولتي ايه
دهب : انتي بتحبيه و هو
رنا : ايوووه هو ايه بقا قولي تاني كدا
دهب : بيحبك
رنا بفرحه : و عرفتي منين هو قالك
دهب : هو لازم يقول يا بنتي بيان والله مش بتشوفيه بيبصلك ازاي
رنا : لا بشوفه بس مش عارفه ماله بارد ليه
دهب : بقا عمر بارد يا شيخه قولي كلام غير ده
رنا : اومال تسمي ايه اللي هو بيعمله ده
دهب : اسمه تقل يا ذكيه
رنا : امممم قولتيلي
دهب : اققولك علي حاجه تحركهولك
رنا بلهفه : طبعا قولي انتي لسه بتسالي
دهب : طنشيه
رنا : اطنشه ازاي
دهب : يعني صدريلو الطرشه
رنا : و بعدين
دهب : هو هيجنن و هيبثا عاوز يعرف اتغيرتي معاه ليه و ده هيخليه يتلحلح شويه
رنا بغرحه : صح انتي صح انا من بكره هصدرله الطرشه و هطنشه
……………………..
ذهبت سلمي لمكتب زين فهي لن تستسلم امام كارما و زين سيكون لها فهي تعودت علي وجوده بحياتها و لن تستسلم ابدا
وصلت لمكتبه و لم تجد كارما علي مكتبها لتبتسم و تتجه لمكنب زين و كادت تدخل لتسمع حديثه مع كارما
زين : هتفضلي زعلانه مني كتير يعني
كارما : هو انت كمان عايزني مزعلش
زين : لا ازعلي حقك بس صدقيني مقبلتهاش من ساعه موعدتك بس لما بعتتلي الرساله و انا عندك مقدرتش منزلش دي في الاول و الاخر روح مكنش ينفع اسيبها تموت نفسها كان لازم الحققها
كارما بتهكم : طبعا لازم تلحقها مش كانت حبيبه القلب
زين : كارما الكلام ده كان زمان دلوقتي بحبك انتي
لتنصدم سلمي مما سمعت هل زين كان يحبها لتسعد بهذه المعلومه فلو كان زين في الماضي يحبها فسوف تسترد حبه مره اخري و لن تتركه لهذه الكارما
……………………..
كان سليم يحاول الاتصال بمروه و لكنها لا ترد عليه اووووف مش بترد ليه
ليحاول مره اخري
لترد عليه
نعم يا سليم
سليم : انتي فين يا مروه
مروه : في البيت ليه
سليم : عاوز اشوفك لازم اكلم معاكي
مروه : نكلم في ايه مش خلاص الموضوع انتهي
سليم : لا طبعا منتهاش انا عاوز اشوفك يا مروه
مروه : ماشي يا سليم
……………………..
اما عند عمر ففي فتره البريك عرض علي رنا ان تتغدا معه بعد ان صعدت دهب لغرفتها
رنا : سوري يا عمر بس انا مش جعانه روح انت اتغدا
عمر باستغراب فهي متغيره معه منذ الصباح : و ده من امتي بقا ان شاء الله ما كل يوم بنتغدا مع بعض
رنا : من انهارده انا مش هروح اكل معاك روح انت لتذهب و تتركه
عمر : طب بلاش نتغدا خليكي قاعده معايا نتكلم
رنا : سوري يا عمر بس انا هطلع اوضتي اريح الساعه دي شويه عشان تعبانه اووي
عمر بانفعال : ماشي يا رنا براحتك
لتذهب رنا و تبتسم علي انفعاله هذا فمن الواضح ان خطه دهب تسير علي ما يرام
……………………..
مراد : تمارا انتي فين قلقتيني عليكي طلعت وراكي من الحفله اللي كان عملها سليم و ملقتكيش
تمارا بصوت باكي : عاوز ايه يا مراد بتكلمني ليه
مراد : بكلمك ليه انتي ناسيه انك خطيبتي و ان احنا هنتجوز
تمارا : انسي خلاص كل حاجه باظت
مراد بغضب : هو ايه اللي انسي و خلاص هو انا لعبه في ايدك و لا ايه شويه نسيب بعض و نرجع مزاجك و شويه تعالي اتقدملي و نتجوز و دلوقتي لا ايه هتفضلي تلعبي بيا الكوره لحد امتي
تمارا بغضب : غور يا مراد دلوقتي مش طايقه اكلم حد و اه كنت هتجوزك عشان غرض في دماغي مش حبا فيك و خلاص باظت سبني في حالي بقاا و تغلق الهاتف في وجهه
مراد و هو يولع سيجاره : بتحلمي لو مجتيش بمزاجك هتيجي غصب يا تمارا
……………………..
كان سليم ينتظر مروه في احد الكافيهات
ليراها قادمه اليه
سليم بابتسامه بشوشه : عامله ايه
مروه بابتسامه مجامله : الحمد لله
خير يا سليم عاوزني في ايه
سليم : طب تشربي ايه بس الاول
و يشاور للجرسون
مروه : ممكن قهوه ساده
سليم : لا بلاش قهوه خليها عصير ليمون
ليقول للجرسون ٢ عصير ليمون لو سمحت
لتنظر له مروه باستغراب من فعلته
سليم : في ايه بتبصيلي كدا ليه
مروه و هي تنتبهه عليه : هاا لا و لا حاجه
سليم : طيب بصي يا ستي عاوزك تحددي معاد مع والدك عشان عاوز اطلبك منه
لتنظر به مروه بصدمه و تدمع عينيها
سليم : مالك يا مروه انا قولت حاجه غلط
مروه : انت كل كلامك غلط يا سليم يعني ايه عاوز تتقدملي دي كانت لعبه مش اكتر اوعي تكون تكون فاكر اني هوافق علي المهزله دي عن اذنك
لتفادر مروه و تتركه
ليبتسم سليم علي فعلتها
فهي قد نجحت في اختباره الاول فاي امراه اخري مكانها كانت ستوافق علي عرضه للزواج بها و لكنها اعترضت اا مروه لم تحيب ظنه بها
……………………..
بعد مرور عده اشهر
و قد تقرب عمر من رنا كثيراا و اعترف لها بحبه في احد الليالي و هي ايضا اعترفت له بحبها له
اما دهب فهي كانت مع تواصل دائم مع ادم و لم يستطع ادم السفر لها لكثره اعماله و لم تعلم شئ عن مفاجائته لها بعد
و استطاعت شركه عمر الفوز بالمسابقه لذلك فقد حان وقت رجوع دهب و عمر و رنا لبلدهم
اما سليم ما زالت مروه تصده و ترفض عرضه بالزواج بها و هذا يزيده تعلقا بهاا و علم سليم بان مروه تعيش بمفردها بعد وفاه عائلتها بحادث سياره منذ عامين
اما ادم فكان منشغل بعمله و تحضيره لفرحه من دهب و ازداد ادم اشتياقا لها لطول فتره بعادهم عن بعض
اما كارما و زين فقد زاد حبهم لبعض و قام زين بتحديد موعد زفافهم مع والداها
اما سلمي فكانت طوال هذه الفتره تخطط لكسب حب زين و ابعاده عن كارما و علمت مؤخرا بقيامهم بتحديد موعد زفافهم لتقوم بالغاء خططها السابقه و تفكر بخطه جديده تجعل زين يترك كارما……………
يتبع …….