دهب( لاترحلي) لـ فاطمه محمد
روايه دهب(لاترحلي)
Part 13
جلست دهب امام عمر بمكتبه لتقول له
دهب باندهاش : مش فاهمه يا عمر يعني ايه احكي اللي حصل معايا
و كادت ان تكمل ليقاطعها عمر
عمر بانفعال و هو يقوم من علي مكتبه و يجلس امامها : دهب عايز اعرف كل اللي حصل معاكي من ساعه لما كنتي عايشه مع ابوكي لحد انهارده و متخبيش حاجه لو سمحتي انا عاوز اساعدك يا دهب عشان كدا لازم تحكيلي انا عرفت كل حاجه من ادم بس انا عاوز اسمعك انتي
دهب بصدمه و علي وشك البكاء : ادم هو حكالك ايه
عمر : احكيلي يا دهب بس الاول عشان افهم ادم جه لحد عندي هنا و ليه بيحكيلي
و كاد ان يكمل لينظر لها بشك
عمر : دهب هو انتي كان في حاجه بينك و بين ادم
ليزداد بكاء دهب ليفهم عمر سبب بكائها و سبب ما فعله ادم
عمر : خلاص يا دهب اهدي عشان تعرفي تكيلي
لتمسح دهب دموعها و تهدا بعض الشئ
دهب : هحكيلك يا عمر
و تقص عليه كل ماحدث معها من معامله ابيها و هنيه و تقي و زواجها من عباس و معامله زوجاته لها حتي مقابلتها مع ادم و كل ماحدث معهم و اعترافه بحبه لها و عشقها لادم و حكت له عن رامي و ابتزازه لها بصور اختها حتي خداع ادم لها و خطوبته لسلمي لتتضح الصوره امامه
فاادم ظلم دهب و شك بها لذلك قام بالارتباط بغيرها و لكنه مازال يهمه امرها فهو يغار عليها منه و الا لما جاء اليه ليحكي له عنها ظنا منه ان عمر سيصدقه و يقوم بطردها
عمر بتنهيده : طب اهدي خلاص عشان نشوف هنعمل ايه
دهب و هي تمسح دموعها : هنعمل ايه في ايه
عمر : اولا ادم ثانيا رامي حاسس انه اختك اللي وراه
دهب بصدمه : انت بتقول ايه تقي مستحيل تعمل كدا و هتعمل كدا ليه اصلا
عمر بسخريه : طب تقدري تقوليلي عرف رقمك منين و عارف عنك كل حاجه ازاي و متقوليش اصلها كانت بدردش معاه عن اختها حبيبتها و هو خد الكلام منها و قال اهو يطلعلو بمصلحه مش من حبها فيكي يا دهب هتكلم عنك قدامه انا متاكد انها اللي وراه بس مش وقتهم خلينا في ادم دلوقتي
دهب : مجبليش سيره الحيوان ده ازاي يجي يقولك استفاد ايه لما قالك غير انه نزلي من نظري اكتر و اكتر
عمر : عاوزني اطردك طبعا عشان غيران عليكي مني ادم بيحبك يا دهب
دهب ببكلء و غضب : ادم ده حيوان قعد يرسم عليا الحب و يقولي هاجي اتقدملك و اتفاجئ بيه بيطلب سلمي و خطوبتهم بعد كام يوم
عمر : دهب ادم عمل كدا بسبب انه شافك مع رامي فربط اللي شافه باللي كان سمعه من امه و سلمي و صدق انك فعلا اتطلقتي عشان خونتي جوزك
دهب بصدمه : انت بتقول ايه يا عمر انا مش فاهمه حاجه
ليقص عليها ما قصه عليه ادم من حديث سلمي و ميرفت عنها حتي سماعه مكالمتها مع رامي و مقابلتها معه
عمر : بصي يا دهب عاوزه نصيحتي ادم بيحبك و مش هتلاقي حد يحبك قده اينعم هو غبيو حيوان و شكاك بس برضو بيحبك و احنا بقا لازم نأدبو
دهب : ازاي يعني هنعمل ايه
عمر بابتسامه : يعني موافقه
لتؤما له دهب ليبتسم عمر لها
عمر : طب اسمعيني و ركزي عشان اققولك هنعمل ايه
……………………..
كانت تتحدث بالهاتف مع مراد
تمارا : انت فين يا مراد بتصل عليك من بدري مش بترد عليا و بعدين ايه الدوشه دي انت فين
مراد : معلش يا حبيبتي مش سامعه انا سهران شويه مع ناس صحابي هخلص و هكلمك عشان مش عارف اكلمك دلوقتي سلام ليغلق الهاتف
تمارا : انت كمان بتقفل في وشي يا مراد ماشي وريني بقا مين اللي هترد عليك
لتدخل عليها اختها الصغري رنا الغرفه
رنا بمرح : ايه يا تمارا لسه مردش عليكي
تمارا : لا رد بس مش مرتحالو
رنا و هي تبحث عن شئ ما في الانترنت : الصراحه انا اصلا مش برتاح لمراد ده بس بما انك مشفتيش منه حاجه يبقا خلاص متظلميهوش
تمارا : لا منا لازم اتاكد لتخرج من الغرفه
لتظل اختها بالغرفه و هي ما زالت تبحث فرنا مصممه ازياء و تبحث عن عمل
رنا بصريخ و ضحك : اعاااااااااااا اخيرا الف حمد و شكر ليك يارب هروح بكره اعمل الانترفيو تمارا تمارا
تمارا و هي تدخل الغرفه : في ايه بتصرخي كدا ليه
رنا بسعاده و مرح : لقيته اخيرا مطلوب مصممين ازياء اخيرا هشتغل و مش اي شركه دي شركه الاحسان للموضه و الازياء………..
……………………..
كان يجلس بسعاده فهو اخيرا سيبعدها عن عمر فهو يعلم تاثير عمر و خاف ان تتاثر دهب به و تقع في عشقه و لكن ليس بتلك السهوله
ليدخل سليم مكتب ادم
سليم بضحك: حبيبي وحشني
ادم : وحشك ايه بس ما لسه امبارح كنا سهرانين مع بعض
ليدخل زين المكتب فادم ضم فرعين الشركه و هكذا صار زين و ادم بشركه واحده
زين : ايه ده سليم اخص بتعدي عليه و انا لا
سليم بضحك : انا اصلا جايلو هو مش جايلك انت
زين بغيظ : بقا كدا ماشي خليه ينفعك
و كاد ان يخرج ليضحك كلا من سليم و ادم
سليم : تصدق احسن يلا طرقنا
ليرجع زين مره اخري و يجلس امام سليم
زين : طب ايه رائيك بقا مش مطرقك طرقنا انت يلا بقا خلينا نشوف شغلنا
ليقول ادم بجديه
ادم : زين خلاص بقا و ينظر لسليم بخبث
عملت ايه في موضوع مراد و تمارا
سليم بخبث و شر : ابدا خليت البت صورته كام صورع و فيديو حلوين و هيتبعتو لتمارا انهارده
زين باندهاش : يخربيتك انت نفذت اللي في دماغك برضو
سليم : اها خلاص نفذت
زين : ازاي و امتي ده احنا لسه متكلمين في الموضوع ده امبارح
سليم بغضب : اهو بقا لقيت اللي تنفذ و هو مخدش في ايدها غلوه و بعدين خلاص انا مش عاوز اشوفو مع تمارا تاني ميستهلهاش صدقني ده كل يوم مع واحده ده اخوه بنفسه اللي حكالي في مره انه كش عاوز يتعدل حتي بعد ما خطب
ادم : زين سليم مغلطش هو بيدافع عن حبه و عاوز يسترده
زين و هو يغادر : انا مبقتش فاهمكو الحقيقه
……………………..
كانت كارما تعمل علي مكتبها تفكر بزين فهي تحبه بل تعشق و لكنه لا يبادلها نفس الشعور لماذا اهناك اخري بحياته لتفوق علي صوت معشوقها
زين : كارما تعالي ورايا
فهي لم تنتبهه له و هو سارح في جمالها و شعرها الاحمر الناري و هي شارده يعلم بإنها تحبه و لكنه لا يستطيع حبها فقلبه ملك لاخري و الاخري ملك لصديقه فزين عاشقًا لسلمي و لكنه لا ينكر اعجابه بكارما و لكن سلمي لا يستطيع نسيانها فليجبر نفسه اذا علي نسيانها
لتدخل كارما خلقه المكتب ليتوقف فجاءه و يلتفت لها
زين : كارما انا عاوز اتجوزك
……………………..
في المساء ذهب ادم منزل خاله برفقه والدته ميرفت
كانت ميرفت و سلمي يتحدثون مع ادم عن مدي جمال الفستان الذي انتقته سلمي لتقول له والدته
ميرفت : و انت يا ادم هتنزل تجيب بدلتك امتي خلاص مفضلش غير يومين علي الخطوبه
هشام : كل حاجه جاهزه يا ميرفتمتقلقيش هو ادم بس ياخد اجازه من الشغل بكره و هنزل انا مكانه و هو ينزل يجهز حاجته
ادم و هو شارد و لا يستكع لحديثهم فعقله و قلبه مع دهب فعندما اتي اخبرتهم نهله انها نائمه
ميرفت : ادم ادم انا بكلمك
ادم : معلش يا ماما دماغي مشغوله شويه علي العموم اللي انتو شايفينو اعملوه
لتنزل دهب و هي ترتدي فستان احمر حمالات عريضه و يصل لتحت الركبه و كعب العالي و تركت شعرها القصير علي ظهرها
لينصدم ادم من منظرها
هشام : ايه الجمال ده يا دهب
نهله بابتسامه : حبيبتي قمر ما شاء الله عليكي انتي خارجه و لا ايه
كادت ترد ليدخل عمر عليهم
عمر : اهاا بعد إذنكو طبعا هنخرج انا و دهب نتعشا مع بعض
ادم و عينيه تطلق شرار : يعني ايه تخرج معاك هي سايبه و لا ايه
هشام بحزم : ادم في ايه لما يخرجو هو انت ولي امرها
سلمي بفرحه لتقرب عمر و دهب : ايوه يا ادم مفهاش مشكله عادي
عمر : في ايه يا عم ادم ايه الافوره دي هو انا بقولكو هخطفها انا بقول هنتعشا
دهب بضحكه علي رد عمر :طب يلا يا عمر بعد إذنك يا اونكل سلام يا ماما
ادم لنفسه بغيظ : يا بن الكلب يا عمر هو انا حكتلك عشان تخرجها
ليخرج عمر برفقه دهب و تركب دهب بسياره عمر و كاد عمر ان يركب ليجد ادم يخرج وراءهم ليذهب عمر ناحيته
عمر بابتسامه مستفزه : ايه يا دومي جايه تسوقلنا و لا ايه
ادم : هههه خفه اووي
عمر بضحكه عاليه : منا عارف و بعدين ابقي خفه احسن ما ابقي غبي و حيوان زيك
ادم و هو يقترب منه : طب لم لسانك ده يا عمر احسنلك بعدين انت ازاي لسه مشغلها عندك لا و كمان بتخرجها بعد اللي حكتهولك
عمر بجديه : لانه بختصار كلامك ما اقنعنيش عشان كدا سئلت صاحبه الشأن نفسها
ادم بصدمه و غضب : سئلتها عن ايه يا زفت انت
عمر : عن كل اللي حصل معاها و هي حكت و مكدبتش عليا في حاجه اصل انت متعرفش دهب بتثق فيا ازاي
ادم بغضب : و انت صدقتها بالسهوله دي مفكرتش انها بتكدب عليك دي واحده اسهل حاجه في حياتها الكدب
غمر : اه صدقتها و لو قلت عنها ايه مش هصدقك لانش مشفتش منها حاجه وحشه
ادم باندهاش : انت ايه الثقه دي جايبها منين
عمر و هو يشاور علي عقله : جايبها من ده اللي واضح جدا انه مش عندك
و كاد ان يغادر و لكنه التفت اليه مره اخري ليقول له
عمر : اه نسيت اققولك و اقترب من اذنيه و تكلم بفحيح كالافاعي
دهب مش خاينه انت اللي اعمي و اغبي بني ادم شفته يا ادم بس الحمد لله انك سبتها اهو ياخدها اللي يستاهلها و يعرف قيمتها كويس اصل انت كان معاك جوهره معرفتش قيمتها كويس يا ادم
و يرحل و يتركه مشتت الافكار و نيران الغضب و الغيره تنهش قلبه
ليصعد عمر السياره لتنظر له دهب
دهب : كان عاوز منك ايه
عمر بابتسامه : زي متوقعت بالضبط هيمووت عليكي سبيه بقا عشان يتعلم يحافظ بعد كدا علي اللي في ايده
ليتجهه ادم لسيارته و يخرج من منزل خاله وهو يسوق بسرعه عاليه و هو يقول بغضب اعمي و غيره شديده
ادم بغضب و زعيق: مش هسبهالك يا عمر و رحمه ابويا ما هسبهالك دهب دي بتاعتي انا
……………………..
عند تمارا
كانت علي سريرها و هي غاضبه من مراد فهو حتي الان لم يتصل عليها
تمارا : بقا كدا يا مراد ماشي و حياه امي لاوريك
ليعلن هاتفها عن رساله لتفتح هاتفها لتنصدم مما تراه
فخطيبها مع اخري و ليست صور عاديه
تمارا بغضب : بتخوني يا مراد والله قلبي كان حاسس ده انت يومك مش معدي
لتتصل عليه و لكنه لا يجيب لتظل تتصل حتي جائها الرد
تمار بانفعال: مراد نص ساعه و تبقا عندي في البيت انت فاهم
كاد يرد عليها و لكنها تغلق في وجهه الهاتف
بعد مرور بعد الوقت يصل مراد و يدق الباب لتفتح له رنا
مراد : ايه يا رنا اختك مالها
كادت رنا ترد عليه و لكن جاءت تمارا و هي تقلع دبلتها و ترميها بوجهه
تمار بغضب : في اني عرفت انك خاين يا واطي بتخوني انا ده لنت جريت ورايا عشان اوافق عليك و في الاخر بتخوني مع الجربوعه دي
لتاتي والدتها علي صوتها : تمارا اهدي في ايه
تمارا : في اني خلاص مبقتش عاوزه البني ادم ده ده خاين و قامت بزقه
تمارا : يلا اطلع برا اياك اشوف وشك تاني انت سامع و لا لا
……………………..
داخل احدي المطاعم
كان عمر و دهب يتناولون الطعام و عمر يحكي لها عن ما قالو له ادم لتحزن دهب فيلاحظ عمر ذلك ليمسك يديها
عمر : دهب مش عاوز اشوفك زعلانه ابدا و صدقيني كل حاجه هتتحل و هتشوفي طول منا معاكي مش عاوز اشوفك زعلانه من حاجه مفهوم
دهب بابتسامه جميله : تمام يا عمر
كل ذلك يحدث و هم غير مدركين لذالك الجالس بسيارته يراقبهم و عينيه تطلق شرار
……………………..
قام عمر بايصال دهب لمنزلها
دهب و هي تنزل من السياره : ميرسي يا عمر علي الخروجه الحلوه دي
عمر بمرح : اي خدمه انتي اؤمري بس و انا نفذ
دهب : هههه ماشي يا سيدي يلا تصبح علي خير
عمر : و انتي من اهله
وقفت دهب امام باب لمنزل و رحل عمر و كادت تدخل المنزل لتجد من يسحبها من ذراعهاا و يكمم فمها
ليقول هششش اسكتي خالص مش عاوز اسمع صوتك فاهمه
لتقول دهب بخوف : ادم ……………
يتبع …………..