رواية اشواق وحنين للكاتبة زهرة الريحان
في مكتب يزيد
منال خدت المشروع ورأيحه علي مكتب يزيد قابلت خالد في طريقها
خالد : ياهلا بالغايب إيه الغايبه الطويلة دي
منال : وأديني رجعت يا سيدي وسع كده الطريق
علشان أميمة بتقول مستر يزيد علي آخره وسأل أكثر من مره عليا
خالد : أيوه يا عم المهم إنتى
ياللي الشغل مش بيمشي غير بيكي
منال : والنبي أنت فايق ورأيق سبني أدخله قبل ميرفدنا إحنا الإثنين
خالد: لا وعلي أيه الطيب أحسن
دخلت منال عند يزيد بعد مخبطط علي الباب وسمحلها بالدخول
منال : صباح الخير يا فندم
يزيد : صباح النور قالها بضيق
منال : المشروع حضرتك أخدته معايا في البيت وخلصته اتفضل حضرتك لو عندك اي ملاحظات قولها وأنا أعدلها
يزيد وهو بيبص في المشروع شغلها تمام جدا بس هو حب يستفزها
قال طبعا عايز مراجعة والرسم ده عايز يتعاد
منال : تمام بعد إذن حضرتك أخذت المشروع وماشيه بس وقفها صوت يزيد
يزيد : عرفت بخبر طلاقك
منال لفت وبصتله باستغراب
لأن لسه محدش يعرف وقالت:-
منال : كل شىء قسمه ونصيب
يزيد : وده بقي اللي مخليكي تسيبي المكتب وتهملي في شغلك
منال : لا طبعا
أنا مقدمة علي أجازة وسيادتك ماضى عليها وأظن أن من حقي أجازة
يزيد لقي كلامها مقنع وعصبيتة هو الزايدة من غير وجة حق قال
////// حمدالله علي سلامه
خدي المشروع انا حددت بعض النقط فيه اللي عايزه تعديل
منال : تمام بعد إذنك حضرتك
وسابته ومشيت
يزيد قاعد مخنوق ومدايق منها ومن نفسه وأن البنت الوحيدة اللي حبها تتطلع بتحب غيرة
استوووووووب
حكايه يزيد تبدأ من ساعة ما وصل الصعيد ومسك الوحدة السكانية اللي بتتبني لأصحاب العشوائيات
شافها أعجب بيها من أول نظرة كان ناوي يتقدم ليها
بس في يوم معدي عليهم في المكتب سمعها بتقول ل أميمة
فلاش باك ? مهم جدآ
أميمه : يا بنتي فوقي لنفسك لامتى هتستنية العمر
بيجري وهو ولا علي بالة
منال : أعمل إيه يا أميمة أروح أقولة بحبك والنبي تعالى اتجوزني
أميمة : لا مقولتش كدة بس اللي خلقه مخلقش غيرة
يعني
منال : مش بأيدي يا أميمة انا وعيت علي الدنيا لقتني بحبه مش بأيدي مش قادره أشيله من دماغي ومش شايفه حد غيرة
عرفان ده هو الهواء اللي بتنفس بية وهو مش شايفني خالص يا أميمة أنا بموت من غيرة
كان يزيد واقف وسمع كل كلمة قالتها وهو حزين البنت الوحيدة اللي حبها بتحب غيرة
كل الحب ده معقول في حد بيحب بالدرجة دي يا بخته يطلع مين ده اللي خطف قلبك
نهاية الفلاش باك
**************************
في المزعه عند عرفان
??????????????????????
وصل الغفير ومعاه سهام دخل الأول وساب سهام في الجنينة
عتمان : سلام عليكم
عرفان : عليكم السلام جبت الدكتورة
عتمان : أيوه يا سعات البيه برة أدخلها
عرفان : تدخلها فين يا حمار خدها علي الاسطبل
وأنا جاي وراكم
عتمان : أمر جنابك يا بيه خدها وراح بيها علي الأسطبل
هناك سهام : فين الفرس اللي تعبان
عتمان : أهو فرحان يا دكتورة
الفرس سهام غريبه عنه أول مراحت عنده بقي يروح
وييجي في المكان مش متقبل وجودها وصوت سهيلة
عالي جامد رايح جاي وهو مربوط أصلا بس رايح جاي في مكانه مستغرب منها
قعدت تهدي فيه وتملس علي شعره لحد مهدي ووقف ساكت مكانه
عتمان : بستغرأب فرحان عمره مسكت مع حد
شكله ارتحلك يا دكتورة
سهام : الخيول بتحس بالحنان زأي الأبنادمين بالظبط
بس تحس بالأمان والحنان بيطمن بيهدي علي طول
عرفان كان واقف بيتابعها من بعيد وهو جاي عليها
شافها أزي قدرت تهدي فرحان اللي مش بيهدى بسهولة مع حد أعجب بشغلها وقال لنفسه بينها شاطرة وعارفة شغلها زين
وصل عندها كانت بتفحص الحصان عطياله ظهرها
دخل عليهم وقال
سلام عليكم ردت السلام من غير متتلفت عليه
ومتابعة شغلها مش عاطيه لحد إهتمام كل أهتممها لشغلها وبس
سألها عرفان :-
لقيتي عنده إيه يا دكتورة… فرحان ماله
ردت عليه ببرود من غير متبص عليه متابعة فحص فرحان وميله عليه بجسمها كله مش ظاهر منها شىء
سهام : أشتبه في حمى
عرفان بقلق وده خطر عليه هيخف ياعني
هنا قامت ولفت وأول ما لفت وشاف وشها
عرفان بزهول : بسم الله ماشاء الله إيه الجمال ده كله
عيون زرقة زراق البحر ماشاء الله تبارك الله أحسن الخالقين
سهام باستغراب بتقول حاجه حضرتك
عرفان فاق من شروده علي صوتها
عرفان : احمم … احممم بقول الحمي دي خطر
سهام : بالعناية والعلاج أن شاء يبقي تمام وأنا
هكتبلك العلاج وياريت ياخدة في معاده مع التامشيه
كل يوم بالليل ساعة هيبقي كويس أن شاء الله
ومديت أيدها بالورقة فيها العلاج وعطيتهالو أطراف الأيادي اتلمسو سوء شديت أيدها بسرعه وقالت
خلاص أنا كده خلصت بعد إذنك حضرتك
عرفان : بصوته العالي عتمان أنت يا عتمان
عتمان : أمر جنابك
عرفان : بص علي سهام وقال وصل الدكتوره مكان مجبتها وأديها اللي هيا عايزاة
سهام : بسرعة لا طبعا أنا مش هاخد حاجة
اللي بعملة ده بعملة لكل أهل البلد محبه مش باخد فلوس
أنا موظفه في الوحدة ولو جاية عن طريقها كنت خدت
غير كده لا أسفه لحضرتك
عرفان بكبرياء كلام إيه ده اللي عدقوليه ده يمين
بالله لأتاخدي أجرتك الضعف
أنا غير أهل البلد ولازمن تسمع الكلام وتاخدي الفلوس إنتي هتصدقي علي عرفان بيه كبير البلد كلاتها
سهام : مش صدقه حضرتك ده مبدأ أنا مش باخد فلوس من عمل خير عملتة لحد محتاج مساعدة
عارفان بعصبية :و إنا عندي مبدأ……. الكلمة اللي بقولها مش برجع فيها تاني ولا حد بيقدر يرجعني
فيها وأنا قولت هتاخدي فلوسك يعني هتاخديهم والضعف كمان
سهام بخوف من صوته خدت من الغفير الظرف اللي الغفير حضره وقالت شكرا
**************************
عتمان خدها وماشي بيها راح يوصلها بيتها سهام شافت وهيا راكبه الكارته وماشيه في الطريق الزراعي
واحده قاعده بتبكي وشايله طفل قالت
وقف أقف لو سمحت
عتمان : بقلق خير يا دكتوره
سهام : نزلني خمسه بس
وفعلا نزلت وراحت عند الست دي مالت عليها وقالتلها مالك
الست : بدموع مالي علي الله يا بنتي
سهام : ونعم بالله العلي العظيم
قوليلي مالك الدنيا لسه بخير يمكن أقدر اسعدك
السيده : جوزي يا بنتي
بيغسل كليته كل أسبوع وكنت
جايه قاصده أخوه في فلوس مراته طرديتنى
وخايفه أروح اقول لجوزي يزعل وهو تعبان وحده
سهام مديت أيدها بظرف وقالت خدي ده ومتقوليش
لجوزك حاجة والشهر اللي جاي تعاليلي علي الوحده
البطريه
السيده : ربنا يخليكي ويسترك يا بنتي ويرزقك بأبن الحال قادر يا كريم
سهام : أنا كفايه عليه الدعوه الحلوة دي عندي بكنوز
الدنيا كلها
**************************
عند بيت الحج وهدأن
جاسمين في غرفتها بتقرا في كتاب الله بعد ما أديت فرضها
دخلت عليها صافي
صافي : أيوه يا عم مرات عمي بعتالك مخصوص بعتالك الغفير ياخدك عندهم إيه الموضوع آمال
جاسمين : ولا موضوع ولا حاجة تلاقيها بتعمل فطير
أنا قولتلها قبل كده لما تعملة تبعتلي
صافي : فطير ممممم طيب
جاسي : ماما عرفت
صافي :أيوه وبعتاني أقولك
جاسي : ثواني و هلبس وأنزل
صافي وانا جايه معاكي
جاسي : إنتي مش قولتي هتروحي النهاردة مع بابا و محمود تشوفي الشقة
صافي: لا بابا قال هايروح هو و ماما مرضيش ياخدوني معاهم ماما بتقول العوايد هنا ممنوع البنت تروح بيت جوزها لو عرفت مرات عمي وجيهة وعرفان هيزعلو من بابا
جاسي : البركه في محمود مصورهالك حتة……حتة
صافي : أيوه حودة حبيبي مصورها حتي الحمام والمطبخ
جاسي : حودة يا سلام علي الدلع ههههههههههههههههه
يلا يا أختي زمان مرات عمي مستنيانا من بدري
صافي : مرات عمك برضوه عليه انا أمشي يا بنت قدامي