رواية اشواق وحنين للكاتبة زهرة الريحان

اشواق وحنين
الفصل الثالث?
فاق من ذكرياته علي خبط علي الباب

مهجة :عرفان بيه الحجه وجيهة مستنيه حضرتك علي الغدا

عارفان: طيب يا مهجة هغير وأنزل

طالع من أوضته قبل في طريقه أخوه الصغير حازم
حازم ده ثالته عادي وطول الوقت ماقضيها نت ولعب ومفيش مذاكره وتاعب الكل بعميله

عرفان : فينك يا برنس محدش بيشوفك من ساعه النتيجة ماظهرت بتاعتك ويدوب جايب ثانويه عامه بالعافيه
حازم : ياعم بلا مذاكره بلا هم وجع قلب انا بعون الله لعيب الزمالك القادم أن شاء الله

عارفان : هو ده اللي انت فالح فيه يكون في علمك لو متعدلتش معايا وانتبهت لمذكرتك ودروسك مافيش نت…. مفيش تدريب في النادي حتي حمام السباحه مش هتروحه

حازم : لا ياعم انا هذاكر يا عم وهاخد الشهاده دي وفي الاخر هقعد في البيت لا شغله ولا مشغله
عارفان? خد انت بس الشهادة والوظيفه دي عليا يا فالح

حازم : طب يلا يا عم الحاجه وجيهة زمنها خربه الدنيا علينا وانا كمان هموت من الجوع

عرفان : اه يا طفس طول عمرك طفس نزلو الاتنين من علي الدرج كان وسام دخل من الباب

عارفان :اهلا بحضرة الظابط

وسام : وهو مستعجل أهلا يا خويا… عامل إيه ياواد يا حازم

عرفان : علي مهلك طالع تجري ليه

وسام : عندي مأمورية أتصل بيا القائد العسكري

عرفان : طيب اتغدا معانا الأول

وسام :هطلع أجهز الشنطه يكون الغدا جهز

عرفان : طب متتأخرش علينا
********************************************
***************************************************************************************
********،*********************************** ********************************************
في بيت الحج وهدان

قاعدة جاسمين في واضتها سرحانه محتارة ليه وسام بيبقي عصبي معاها كده وليه المعامله دي جديده عليها
دخلت عليها أختها صافي
صافي : مالك يا بنتي من ساعه ماجيتي من بيت عمك وانتي قاعدة مبوزه

جاسمين : مافيش

صافي : لا فيه انتي مش شايفه نفسك مش طايقه هدومك

جاسمين : صافي انا علي آخرى ومخنوقه وحدي

صافي : علشان كده عايزه أعرف مالك ايه اللي حصلك …..إنتي ناجحة وبمجموع عالي…… والكلية يا ستي اللي بتحلمي بيها ان شاء الله هددخليها يبقي مالك بقى

جاسمين : وسام ياستي معترض علي لبسي بيقول مش محترم

صافي : من أمتي مطول عمرك لبسك هو هو ده أتجنن ده ولا ايه

صافي : بحيره مش عارفه من ساعه ….
فلاش باك

كان أخر يوم في الأمتحانات بتعتها
ذهب وسام ل جاسمين ومريم المدرسة
نظر لطلب عمه الحج وهدان

واقف وساند ظهره علي العربية لابس نظارته الأسود
وفاتح أولا زراير القميص ورافع اكمامه ل فوق يعني من الآخر كان جذاب جدا. .. يجذب أي حد ليه

من بعيد جاسي مع صاحبتها جيجي ومريم بنت عمها
جيجي : بأعجاب إيه ده هو في كده ده كله عمر يوسف في حلاوته

جاسي : مين ده

جيجي : أهو يا بنتي إنتي اتعميتي

جاسي بتنظر في الجة اللي بتشاور عليها جيجي
شافت وسام ضربتها ?في كتفها وقالت يا بنتي
ده وسام إبن عمي وتلمي بقي خلي يومك يعدي

جيجي : ده إبن عمك يا بختك بيه ههههههههه

مريم : ? وأخويا منك ليها

وسام أول مالقهم طالعين رح عندهم
بس قبل مايوصل ليهاهم شاف شباب بتعاكس في
جاسمين

الاول: شايف يا عم البنت الجامده دي

التاني: صفر بصوت عالي وقال شايف يا عم هو فيه جمال كده دي صاروخ ارض جو

طبعا وسام وضعه حدث ولا حرج دخان طلع من عنيه وهيولع في أي حاجة تقبله نار في قلبه مجرد أن حد بصلها وتغزل في جمالها

خلع نظاره الشمس والساعه وقفل العربيه
وصلت جاسمين وجيجي ومريم عنده

مريم : وسام إنتي إيه اللي جابك وفين السواق

وسام :السوق تعبان النهارده أنا اللي هوصلكم بيقول كده وهو رايح نحيت الشباب

جاسمين : آمال إنت رايح فين

وسام : بنرفزه ملكيش دعوه يلا علي العربيه ولو حصل إيه محدش فيكم ينزل

جاسمين : ليه حصل إيه

وسام: بصوت عالي زي الرعد قولت علي العربية انتي مابتفهميش

جاسمين وجيجي ومريم خافوا من صوته ركبوا العربية من غير ولأ كلمه

أتجه ناحية الشباب وتخانق معاهم هيا طبعا شايفه بيضرب وبينضرب ومش عارفه بيتخنقو ليه نزلت من العربيه
مخضوضه عليه علشان في وأحد كان معاه حاجة حده وضربه بيها نزلت جري عليه

وسام : جيتي ليه انا مش قايل متنزليش من العربيه

جاسمين : يعني أسيبك تموت

واسام : وانتي مالك انتي ماكله ده بسبك

جاسمين : بسببي انا

وسام بنرفزه لا يا ستي بسببي انا ما هو يوم باين من اوله يلا كولو على العربية

مريم : بقلق علي آخوها حاسب في دم في ايدك ورفعت مندلها تشله الدم كان جرح بسيط

جاسمين : كان معاه شال صغير مدت أيدها ل فاطمة
وهمست خدى يا مريم أربطي أيده اخدتت منها شالها ربتطله أيده

جيجي : في إيه وليه كان بيضربهم يا جاسمين في مشكله
جاسمين : اسكتي يا جيجي انا نفسي مش عارفه

مريم : بس إنتي وهيه لا يولع فينا ?

ساد الصمت طول الطريق بينهم
قطع الصمت جاسمين مالك يا وسام النهارده متعصب ليه في حاجة مضيقك

وسام : بنرفزه إنتي اللي مضيقانى

جاسمين خلاص علي آخرها والدموع بتحارب علشان متنزلش

نظر وسام في مرأية العربية شاف الدموع في عنيها حزن جدا أن هو زعلها وهيه ملهاش زنب في اللي حصل
وصل جيجي الأول وبعد كده وصل جاسمين
لحد البيت نزلت من غير حتي ماتبص عليه وهو مصدق نزلت وخد العربيه ومن عصبيته الذيده ساق بأقصى سرعه وهو بيقول هتجنني بجمالها ده أنا كده همشي ابوص ورايا
نهايه الفلاش باك ونهايه الحلقه إيه رأيكم

error: