رواية اشواق وحنين للكاتبة زهرة الريحان

اشواق وحنين
الفصل السادس ?وسام : خبر إيه يا مرات عمي عاد كل ده جاسمين بتلبس لسه مكملش كلامه وكانت نازله من علي السلم شافها قام وقف مبهور بجمالها كانت لابسه لبس هادي وبسيط بس عليها في منتها الجمال والرقه تاه

في جمالها نسي الحجه فاطمة وكل تركيزه عليها هي شافته أرتبكب من نظارته المتفحصه فيها كانه بيدرس كل تفاصيلها قطع الصمت بينهم

صافي وهيه بتقول صباح الخير يا ماما صباح الخير يا وسام

هتفت الحاجه فاطمة صباح الهنا علي بناتي الحلوين فاق من شروده علي صوت صافي رد عليها صباح الخير يا صافي عامله إيه واخبار محمود إيه

صافي الحمد الله كله ماشي تمام يا واد عمي

وسام : طب يلا يا جاسمين اتاخرنا

جاسمين : انا جاهزه وبصت علي أمها وقالت مع سلامه يا حاجه.. ادعيلي

فاطمة : دعيالك يا قلب أمك ربنا يوفقك

وسام خدها وهوطالع بص عليها وقالها النهارده كل حاجه تمام .. فيها ايه يعني لما تاخدي بالك من لبسك
كل مره كده؟

جاسمين :
انا طول عمري باخد بالي من لبسي واعرف احافظ علي نفسي كويس ويلا بقي أنا مش فاضيه للكلام الفارغ ده اللي لا بيودي ولا بيجيب وسابته ومشيت قدامه من غير متدي أي إهتمام لكلامه

وسام :بغضب بيكلم نفسه بقى انا كلامي فارغ ماشي يا جاسمين يا أنا يا إنتي

خدها وطالع عند مريم شاف محمد وقف معاها

وسام : أهلا يا باشا جيت أمتي من المأموريه عامل إيه يا وحش

محمد : لسه أمبارح في الليل حتي كان محمود هنا وطلعت أنا وصافي ومحمود

وسام : يعني جيت وكمان بتتفسح وأنا معرفش

محمد :ياعم أنا كنت كده كده رايح ليك أصلا في مأمورية
جديدة متكلفين بيها سوا بس دي عايزه بال رايق
لما تاجي من مشوارك هبقي أجيلك احكيلك يلا خد البنات وخلي بالك منهم

وسام : ماشي مستنيك

محمد بص علي مريم وقال عايزه حاجة يا مريم
مريم: لا شكرا يا أبيه

محمد بهمس لنفسه : أفرح مش كان مش عجبك أنها تقولك إبن عمي أهو باقيت أبيه ? صابرني يارب عليكي

خدهم وسام ومشي

مريم : مالك يا بنتي قلبه وشك ليه حتى صباح الخير مقولتش
جاسي : مفيش يا مريم مدايقه شوية

مريم : ماعلشان كده بسالك مالك

جاسي: بهمس ل مريم وسام يا ستي مش عرفه ماله
بيه كل ميشوفني لازم يعصبني

مريم: ليه عامل إيه

جاسي : بس دلوقتي بينه واخد باله أبقي اقولك بعدين

مريم : ماشي

وسام طول الطريق بيبص عليها من مرأية العربية
وبيحاول يقرأ كلام الشفايف وستنتج كلمة بيعصبني
وقال أنا بعصبك إنتي لسه شوفتي حاجه إن موريتك باقي أنا كلامي فارغ

هيه ملاحظه انو بيبص عليها بس مش معبراه
وحديثها كان مع مريم بس

وصلو وهيه نازله همس لها ياريت تشوفي قسم غير بتاع البهايم ده ??وسبها ومشي قدامهم

جاسمين : بنرفزه طب والله منا مختاره غير القسم
ده ويضرب رأسه في الحيط ?

مريم : بتقولي حاجه يا جاسي

جاسمين : لا يا مريم مبقولش أنا هفرقع ? بس

مريم : هههههههههههه لا أنتي حالتك صعبه خالص

**********************

عند عارفان في المزرعه ????

عرفان :بصوته العالي عتمان أنت يا عتمان
عتمان لما سمع صوته قام جري عليه
وقال نعم حاضر جنابك
عرفان: كلمت الوحده زأي مقولت لك يا حمار

عتمان : أيوه بيقولو في حمله تطعيم جايه للبلد كلاتها الأسبوع الجاي

عرفان : أنت يا بجم أنا عايز دكتور يشوف فرحان مالي انا بحمله التطعيم

عتمان : ما هما هناك قلولي كده في حمله تطعيم جايه يوم السبت هتكشف وتطعم البهايم خايفين ليكون عند البهايم حمي القلعيه

عرفان :طيب شوفلي أي حد يشوف فرحان لحد يوم السبت
عتمان : في دكتوره أسمها سهام بنت مطاوع صراف الري بنت يتيمه قاعده لوحدها بعد أبوها وامها ما ماتوا
وإبن عمها عمال يرازي فيها وعايز يتجوزها بالعافيه

عرفان: بعصبيه وأنا مالي يا طور انا هتجوز ها أنا عايزها تشوف فرحان وتكشف عليه يا طور

عتمان : حاضر أمر جنابك يا بيه بس انا خايف من ولد المحروق ولد عمها ده ل يتعرض طريقي وده عيل صايع وماشي بمطوه

عرفان : خد مغاوري ومصلحى معاك وكفياك حديت عاد
قبر ياخد العفش
******************

في بيت الحجة وجيهة

وجيهة : بنت يا مهجة انتي يا بت إنتي يا سخامه

موهجه : أيوه يا ست هانم

وجيه : جهزتي الغدا يا بت

ايوه يا حجه كل تمام علي ميجي عرفان بيه والاستاذ وسام أكون خلصت

وجيهة: فين حازم مش باين يعني الولد ده تاعب قلبي مطلعش من اوضته

مهجة : لا يا ستي قاعد علي السخام ده اللي اسمه النت
وجيهة : روحي قوليله يجهز وينزل قبل عرفان ما يجي ويبقي يوم مطاربق علي دماغه

عند حازم في اوضته

قاعد بيتكلم شات دخلت موهجه عليه ياسي حازم بتقولك الست الحجه لازم تنزل قبل عرفان بيه مايجي من بره علشان الغده

حازم : انتي يا بني ادمه مش فيه باب تخبطي عليه غوري من وشي قوليلها نازل نزلت موهجه وقفلت الباب
حازم بتزمر حازم وسنين حازم مافيش في البيت غير حازم
حازم قاعد بيكلم اسامه وبيتفق معاه عايز يدربه عنده في فريق لأجبال بس حازم متحمس للفكره بس خايف بيحاول اسامه يغريه علشان يدربه شاف فيه النجوميه لما كان في زياره لاستاد اسيوط وحضر الدوره التدربيه وشاف قد ايه هو موهوب فحب يدور عليه ويوصله وفعلا عرف يوصله من حسابه الشخصي من علي النت هيه دي شغلنته إكتشاف المواهب والكسب من وراهم

حازم : مافيش يا كابتن زاي مقولتلك الموضوع ده صعب عليه دلوقتى ابيه عرفان مفتح عينه عليه شويه كده الدنيا تهدي ونزل ادرب فى النادي تاني بس سفر لمصر استحاله اقدر دلوقتي

اسامه : دي فرصه مبتجيش كده بساهل فكر ورد عليا
موهجه : من تحت بتنادم عليه يلا يا سي حازم
كلم ست الحجه
حازم : طب سلام يا اسامه هفكر وارد عليك
قفل معاه ونزل كان عرفان دخل القصر شاف أمه مسك أيدها باسها وهتف ا سلام عليكم

عامله أيه يا ست الكل

وجيهة: زينه يا ولدي طول منا شيفاك أنت واختك زانين

عرفان : آمال وسام ومريم فين
حازم وهو نازل اشمعنا وسام ومريم اللي بتسال عليهم وانا فين بقي

عرفان انتي يا بارد انا لسه سمع موهجه بتنادي عليك وانا داخل السرايا

وجيهة : وسام خد مريم و جاسمين ورح يشوف التنسيق
وجيهه شافته مدايق سألته مالك يا ولدي ؟؟ شكلك في حاجة مضيقاك انا خبراك زين لما تبقي في حاجة مضيقاك

عرفان : فرحان يا أمه آخر حاجه من ذكرى أبوي
تعبان قوي خايف عليه يا أما لخصروه زأي ماخصرت فرحانه وليفته

وجيهة : أن شاء الله خير يا ولدي متزعلش نفسك
مافيش أغلى منيكم عندي كله فداكم

عرفان: باس راسها وقلها ربنا يخليكي لينا يا حجه

حازم : طب هنقعد كده كتير عايزين نأكل

عرفا: طفس طوال عمرك طفس ??

*************************

عند وسام وجاسمين ومريم في مكتب التنسيق
الموظفه عايزه منكم تجبولي موافقه من الاستاذ عبد الجليل
مريم : طب روحو أنتم وأنا هستناكم هنا

وسام : فين ده

الموظفه : فوق في الدور العاشر

خد جاسمين واقفين عند الاسانسير مستنينه ينزل بصت عليه جاسمين وقالتله مالك مستني ايه ماتطلع

وسام :نعم يا اختي انتي عايزني اطلع لدور العاشر علي رجلي إنتي اتجننتي

جاسمين : مهو مستحيل تركب معايا

وسام : ليه ان شاء هاكلك

كان المصعد نزل فتح وسام الباب بصلها وسام بضيق وقال: يلا يا هانم مش فاضين للعب العيال

جاسمين: لا برده مش راكبه

وسام : لا بقولك ايه وقبل ميكمل كلامه جت عليهم
وحده جميله جدا بشعرها الاحمر وبشرتها البيضه من الاخر صاروخ كلمت وسام بصوتها الناعم وقالت إنا الدور العاشر لو سمحت اركب معاكو

وسام : اتفضلي يا قمر دا حتي احنا نفس الدور وفتحلها الباب دخلت الاول وهو ورها وجاسمين اللي كانت واقفه مصدومه من معامله وسام مع السلعوه دي علي حد قولها

وسام : هتركبي يا جاسي ولا بتتعبي من الاسانسير
لو بتتعبي منه ممكن تطلعي إنتي وأنا والموزه أقصد أنا والانسه هنطلع إحنا

جاسمين : بصتله بصه غل وقالت: لا يا خفيف هركب

ضحك وسام علي عصبيتها وقال دي بينلها هتحلو

error: