رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم/ بيبو/كاملة

البارت التالت
ليكاد زياد أن يخرج من باب القصر ليوقفة صوت ملك
ملك: زيزو
زياد: نعم يا لوكا
ملك: متزعلش من كلام ماما
زياد: ياحبيبتى مش ف دماغى اصلا وربنا انتى اللى فيهم
ليتركها ويذهب للشركة


يصل ادم للشركة
ادم: صباح الخير
حياة: صباح النور يامستر ادم
ادم: اطلبيلى قهوة وابعتيلى مازن
حياة: حاضر
بعد قليل يستأذن مازن ويدخل مكتب ادم
مازن: صباح الخير يا ادم
ادم: صباح النور عايزك ف حاجة مهمة
مازن: خير
ادم: السكرتيرة بتاعت زياد الجديدة عايز اعرف عنها كل حاجة ساكنة فين بنت مين كل حاجة عنها
مازن: انت قررت تتجوز ولا اية
ادم: دا زياد مش انا
مازن: ع خيرة اللة عقبالك
ادم: مش عايز حد يشم خبر ف الشركة
مازن: عيب عليك يابوص


ف مكتب زياد
يرفع الهاتف ويطلب رؤى
زياد: رؤى تعليلى
رؤى: حاضر
لتدخل لة رؤى
زياد : اقعدى
رؤى: خير يافندم
زياد: فكرتى ف الموضوع اللى قولتلك علية
رؤى: يافندم انا مش جاهزة دلوقتى خالص
زياد: افهم من كلامك.دا اية
رؤى: انا اسفة يافندم
وتتركه ف حيرة وترحل


بعد انتهاء اليوم
رؤى: انا همشى يازياد بية اى أوامر
زياد: اة يارؤى خشى واقفلى الباب
لتدخل رؤى المكتب وتغلق الباب
زياد: انتى رفضانى لية
رؤى: يافندم انا قولت لحضرتك انا مش جاهزة
زياد: مش جاهزة من ناحية اية بالظبط
رؤى: زياد بية انا مش هتجوز الا لما اجوز اختى الاول
زياد: دا كلام افلام
رؤى: لازم تقول كدا ما حضرتك مش عايش عيشتنا عشان تحس بينا
زياد: وانتى واختك ومامتك ف عينى بس وافقى
رؤى: انا اسفة بعد اذنك
لتتركة وترحل ولكن قبل أن تفتح باب المكتب يمسكها من معصمها
زياد: انا ممكن اخليكى تتجوزينى غصب عنك
رؤى: محدش يقدر يغصبنى ع حاجة
زياد: انا اقدر انتى متعرفنيش وانا طلبتك ف الحلال
رؤى: قصدك اية
زياد: قصدى أنى لو مخدتكيش بمزاجك هاخدك غصب عنك
رؤى : سيب ايدى
ليقترب منها زياد حتى التصقت بالباب
رؤى: ابعد عنى انت عايز اية
زياد: عايزك انتى
رؤى: ابعد بدل ما اصوت
زياد : الموظفين كلهم مشيوا
رؤى: لو سمحت ابعد عنى
زياد : انا مش هعمل حاجه بس حبيت اعرفك أنى لو عايز اعمل هعمل بس برضوا هاخدك ف الحلال
ليفتح لها باب المكتب
زياد: امشى
لتتركة رؤى وترحل وهى تبكى بشدة


اليوم التالى ف الشركة
يدخل ادم مكتبة ويطلب مازن
مازن؛ صباح الخير يابوص
ادم: صباح النور اقعد عملت أية
مازن: اسمها رؤى مصطفى عبد الحميد
عندها 23 سنة عايشة مع امها واختها ف حتة شعبية اوى
ابوها ميت وملهومش قرايب خالص تقدر تقول مقطوعين من شجرة والناس كلها بتشكر فيهم وفي اخلاقهم
ادم: كانت متجوزة أو مخطوبة أو اى حاجة كدا
مازن: ولا اى حاجة صفحتها بيضة
ادم:طب روح انت كمل شغلك
مازن: ماشى يابوص


يصل زياد الشركة ولم يجد رؤى
زياد : حياة
حياة: نعم يامستر زياد
زياد: رؤى فين
حياة: هى اتصلت وقالت مش جاية انهاردة
ليشعر زياد بضيق ويدخل مكتبة
يتصل برؤى
زياد: انتى فين
رؤى: انا استاذنت انهاردة
زياد: وهى حياة هى اللى بديكى إجازة
رؤى: انا معرفش رقم حضرتك وسيبت خبر أنى تعبانة ومش قادرة اجى
زياد: بعد كدا اجازتك تتاخد منى انا مش من السكرتيرة
رؤى: حاضر يازياد بية
ليغلق الهاتف


ويمر ع هذا الحال 3 اشهر وكل يوم يحاول زياد أن يقترب من رؤى ولكن هى تبعدة عنها بكل الطرق


ف مكتب زياد
رؤى: زياد بية الورق دا عايز امضاء حضرتك
زياد : طب سيبية دلوقتى
رؤى: الورق دا مستعجل
زياد: طب هاتية
ليرن هاتف رؤى ينظر لها زياد بأن تجيب ع هاتفها
رؤى: الو
…….: ………….
رؤى: طب طب انا جاية ع طول
زياد وهو يلاحظ قلقها : ف اية
رؤى: ماما ف المستشفى ولازم امشى
زياد : طب انا مش هعرف اسيب الشغل هبعت معاكى حد يوصلك وابقى طمنينى
رؤى: شكرا يافندم عن اذنك


ف المستشفى
وتين ببكاء: رؤى ماما تعبانة اوى
رؤى وهى تحتضنها: متخافيش دلوقتى الدكتور يطلع ويطمنا
ليخرج الدكتور من الغرفة وتجرى علية وتين ورؤى وايمن جارهم وهو من اتصل برؤى واخبرها
رؤى: خير يادكتور
الدكتور: انا اسف
وتين: اسف ع اية
الدكتور: ولدتكم عندها السرطان ولازم تعمل عملية فورا والا ……..
ايمن: والا اية
الدكتور: والا هتموت
رؤى: والعملية دى تتكلفلها كام
الدكتور: ميت الف
وتين: كااااام
الدكتور: انا اسف عن اذنكم
لتجلس رؤى وتضع رأسها بين يديها
ويقف ايمن يسند وتين التى تكاد ان تسقط منهم
وتين: وبعدين يارؤى هنعمل اية
رؤى: يلا ياوتين ع البيت وجودنا هنا ملوش لازمة
وتين: لا انا هقعد معاها
رؤى وهى تضع يدها ع كتفها: يلا ياحبيبتى هى نايمة واحنا هنجيلها الصبح
ويذهبوا جميعا
يتصل زياد برؤى وتخبرة ما حدث
زياد: طب متجيش بكرة وانا هجيلك المستشفى
ويغلقوا الهاتف وينام.كلا منهم


ف صباح اليوم التالى ف الشركة
تذهب نور لحياة فهم اصدقاء
حياة: نور وحشتينى
نور: انتى اكتر ياحبيبتى كنت رايحة النادى قولت اعدى عليكى اخدك معايا
حياة: طب انا موافقة بس تعالى معايا الاول رايحة لواحدة صاحبتى المستشفى مامتها تعبانة وبعدين نمشى ع طول
لتوافق نور ويذهبوا لرؤى ف المستشفى ليطمئنوا ع والدتها
حياة: رؤى ازيك
رؤى: الحمد للة ياحبيبتى
حياة تعرفهم ببعض : دى نور صاحبتى ودى رؤى شغالة معانا ف الشركة
ليتصافحوا وتدخلهم رؤى غرفة والدتها لكى يطمئنوا عليها
يرن هاتف رؤى وتجد المتصل زياد تستأذن منهم وتخرج من الغرفة
وتجيب علية وتعطية اسم المستشفى
لياتى زياد ويصافحها
زياد: انا عايز اتكلم معاكى شوية
رؤى: هنا يافندم
زياد: اة والدتك عايزة كام عشان العملية
رؤى: ميت الف
زياد’ انا هدفعهم
رؤى: وآية المقابل
زياد: انتى
رؤى: افندم
زياد : تتجوزينى وادفعلك الميت الف ومامتك تعمل العملية
رؤى: انت جاى تشترينى بفلوسك
زياد: لا انتى اللى بتشترى حيات ولدتك
ليصدموا حين يجدوا………
تابعوا

error: