رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم/ بيبو/كاملة

رواية طفله حطمت كبريائى الفصل الثالت والاربعون

يصل ادم للقصر ويدخل غرفته ف صمت
ادم ف نفسه: طب لو طلعت فعلا مظلومه هيبقى ايه موقفى ولو طلع كلام مازن صح مش هسمى ع حد
ويفتح دولابه واذا به يخرج منه جهاز يشبه التابلت
ويصدم حين يرى مديحه وهى تدخل غرفته وتلتفت يمين ويسار لان لا يراها احد
ويراها تخبئ الجواب تحت اغراض رؤى وتظهر جزء منه وتخرج ف هدوء
ادم وهو يرمى بالجهاز ارضا: ياولاد الكااااااالب
يعنى لولا انى مخبى كاميرا هنا كان زمانى نايم ع ودانى بتلعبوا بيا والله لوريكم


Pï Pø
حياة: كدة انا فهمت كل حاجة عايز منى اى حاجة
سليم وهو يتفحصها : بصراحة اه اهم حاجه
حياة؛ بس بقى احنا ف الشركة
سليم: ومالو بعد ما نخلص
حياة: خلاص هكلمك بعد ما اخلص
سليم: هنروح سوا
حياة: ماشى
سليم: هاتيلى بقى قهوة
حياة : من عنيا


ينزل ادم صباحا وهو يرتدى بدلتة ويرى كلا من ندى ومديحة يجلسون ويتحدثون سويا ويرى أمة تقرأ في المصحف
يمشى بخطوات مسرعة نحو مديحة ويمسكها من شعرها بقوة
مديحة: انت اتجننت يا ادم سيب شعرى
ندى؛ من الواضح أن عقلك فوت
لتتفاجئ بصفعة ع وجهها لتقع مغشيا عليها
سهير: ف اية يبنى عيب كدة دى مرات عمك
ادم: عمى اللى باعنى لأكبر عدو ولا مراتة اللى دخلت اوضتى وحطت جواب عشان اشك في مراتى ولا بنتى اللى رامية نفسها عليا بالعافية
سهير: انتى عملتى كدة بجد يامديحة
مديحة: انا معملتش حاجة
ادم: وكمان بتكدبى
تنزل نور وملك ع صراخ مديحة وصوت ادم
ملك: ف اية يا ادم
ادم: اسألى امك المحترمة
نور وهى تنظر ع ندى الواقعة ارضا: اية الدم دة
لينتهبة الجميع لجملة نور
وتفتح مديحة عيونها ع آخرها فهى الوحيدة التى تعلم بحمل ندى من سليم
ملك: انت عملت أية ياا دم
سهير: اكلبى الدكتور يا نور
يتركها ادم ويذهب لرؤى


يرجع حمزة متاخرا كالعادة ف الفترات الأخيرة
حمزة: مالك ياحبيبتى اية اللى مسهرك
لم ياتية رد
حمزة : تونة
تنتبة وتين لة : حمزة اية اللى اخرك لحد دلوقتى
حمزة: معلش يا حبيبتى عندى شغل مهم اوى اليومين دول
وتين: بس انت مفروض بتخلص الساعة 5 كل يوم بقيت بتيجى 1 أو 2 ازاى بقى شغل
حمزة وهو يبحث عن إجابة : لا ما هو انا وصحابى اللى ف الشغل بنروح اى كافية لحد ما نخلص الشغل ونظبط هنعمل اية تانى يوم
وينظر لها : انتى بصالى كدة لية ف اية
وتين: بصراحة مش مقتنعة
حمزة: طب اية اللى يثبتلك
وتين: خلاص ياحمزة مفيش ريح دماغك
Pï Pø
حمزة وهو يمسك يدها : مالك بس ياحبيبتى مش مظبوطه بقالك يومين
وتين : مانت ولا ع بالك تبقى رؤى مرمية ف المستشفى وهتدخل مصحة وانت مش ف دماغك حاجة
حمزة: ومين قالك أن الموضوع مش ف دماغى ربنا يعلم انا فيا اية بسبب الموضوع دة بس مش لازم اكتئب واقعد قعدتك دى ولا امشى اعيط ف الشارع انا راجل
وتين : وهما الرجالة بيبقوا من غير مشاعر بيبقوا جبلات
حمزة: جبلات!!؟ لاحظى انك بتكلمى خطيبك وابن خالتك ولاحظى أن رؤى كمان تهمنى زى ماتهمك وبطلى تخبطى ف الكلام وفكرة قبل ماتنطقى
وتين: انت كمان هتعلمنى اتكلم ازاى
حمزة: لا يا وتين بس ع الأقل احترمى الراجل اللى هتشيلى اسمة قريب
وتين: هو دة اللى همك وبس احترمينى قدرينى افهمينى طب وانت مين يقدرنى ويفهمنى ساكت لية رد عليا
Pï Pø
يقترب منها ويضمها لة : حبيبتى انا مش سايبها ومش مطنشها خالص وكل يوم بروح اطمن عليها. قبل ما اجى ع البيت دة حتى ادم هناك دلوقتى
تبتعد عنة : ادم وهو اية اللى بيودية هناك هو مش ممنوع من زيارتها
حمزة: دة الموضوع طلع كبير اوى وادم طلع اضحك علية ولازم نساعدة
وتين: مستحيل دة دخل اختى مصحة وضربها لحد ما كسرلها ايديها ورجليها وهيطلقها يعنى هيطلقها
حمزة: طب ممكن تسمعينى وبعدين تحكمى
تجلس وتين فوق الأريكة : احكى
حمزة: ندى بنت عمى وامها
وتين: مالهم الحربايتين دول
حمزة: ندى بتحب ادم ز. مانتى عارفة وطبعا امها بتساعدها وخططوا لتطفيش رؤى
وتين: لا براحة عليا عشان مش فاهمه حاجه
حمزة: طب ياستى انا هفهمك


الدكتور: مبروك المدام حامل بس لازم تاخدو بالكم منها شوية ودى شوية فيتامينات هتاخدها عشان هى ضعيفة. اوى
تشهق نور وملك وينظران لبعضهم
سهير: حامل!!؟ حامل ازاى يعنى .
الدكتور: هى مش متجوزة
مديحة: لا متجوزة
تنظر لها سهير باستغراب: اتجوزت امتى ان شاء اللة
تنكزها مديحة بخفة: متشكرين يادكتور تعبناك معانا
الدكتور: ربنا يطمنكم عليها
وبعد أن غادر الطبيب
ملك: اية الكلام دة ياماما
سهير: هى حصلت تجبلنا العار لحد عندنا
نور: هى دى التربية الصح اللى انتى ربتيهالها
مديحة: ف اية انتم. كلكم عليا وكمان لما تفوق نبقى نعرف مين اللى عمل كدة
ملك: مانتى لو مش سيباها تمشى ع حل شعرها مكنش دة بقى حالها
لتتفاجئ بصفعة ع وجهها ويصدم الجميع حين يرى محمود يقف أمامهم
ملك: بابا
نور: مش قبل ما تضربها تعرف اية اللى حصل
محمود: اللى حصل أنى معرفتش اربى عشان بنتى الصغيرة تكلم امها كدة وتتكلم ع اختها الكبيرة بالاسلوب دة
سهير: وانت متعرفش أن الحلوة بنتك الكبيرة جبتلنا العار لحد عندنا وحامل ولا هو دة اللى انت ربتهولها
محمود: اية
ثم ينظر لمديحة: الكلام دة بجد
مديحة: اة
محمود: يعنى اية بجد ومين اللى عمل فيها كدة
ملك: اطلع اسالها وتتركهم وتطلع غرفتها
وتتبعها نور


وتين؛ يالهوى ده بجد
حمزة: عرفتى بقى أن ادم اضحك علية
وتين: بس برضوا مش مبرر انه يضربها بالشكل دة
حمزة: ندى ومديحة هما السبب
وتين: دول عقارب واللى زيهم لازم يموت
حمزة: انتى ناوية ع اية استهدى باللة
وتين: مش عارفة بس لازم ناخد بالنا منهم وادم ياخد رؤى بعيد عنهم
حمزة: وكمان عمة ادالوا الضربة الجامدة لما باع نصيبة لعدو ادم
وتبن؛ عدو ادم !!؟ مين دة
حمزة: واحد اسمة سليم
وتين: يانهار ابيض سليم دة اللى جة زار رؤى ف المستشفى اكيد و اة مصيبة هو كمان
حمزة وهو يقف من مكانة : زارها امتى
وتين: من يومين كدة وملك طردتة بس انا معرفهوش
حمزة: وآية اللى دخل رؤى ف الموضوع
وتين: مش عارفة بس انا كدة قلقت على رؤى اكتر
حمزة. : حبيبتى متقلقيش رؤى تحت عينى ف كل وقت
وتين: يارب بقى تقوم بالسلامة عشان قلبى وجعنى عليها
حمزة: سلامة قلبك ياحبيبى يلا خشى نامى عشان جامعتك الصبح
وتين: طب احضر لك العشا
حمزة’ لا هنام عشان ميت من التعب
وتين: سلامتك ياحبيبى
حمزة: يلا خشى نامى
وتين: تصبح ع خير
حمزة: وانتى من أعلى
تكتفى وتين بابتسامة وترحل


ف الصباح
تذهب كلا من نور وملك للمستشفى التى بها رؤى ويرون ادم نائم خارج الغرفة
ملك: اية دة الحقى ادم نائم هنا من امبارح
نور: انا هروح اصحية
ويوقفها الصوت التى ياتى من خلفها
وتين: خشوا انتو لرؤى وانا هصحية
ملك: صباح الخير يا تونة
وتين: صباح الخير عليكم يلا خشوا وانا جيالكم
نور: انتى رضيتى ع ادم ولا اية
وتين: خشى بس وهفهمك بعدين
لتدخل كلا من نور وملك الغرفة بينما ذهبت وتين لادم
وتين بهدوء: ادم
ليفزع ادم : اية دة انا هنا من امتى
وتين: انت بايت هنا من امبارح روح نام ف البيت
ادم : لا انا هفضل هنا
وتين: ادم احنا هنا روح غير هدومك وروح شغلك عشان تواجة اللى أسمة سليم دة.
ادم : هو حمزة قالك
وتين: ايوة ولازم تمشى وتروح تشوف شغلك بلاش كل حاجة تبوظ مرة واحدة
ادم وهو يقبل رأسها: حاضر لو حصل اى حاجة أو لو احتجتم حاجة اتصلوا بيا
وتين: مش عايزين غير سلامتك
ادم: بركاتك ياعم حمزة
وتين: قصدك اية بقى أن شاء اللة
ادم؛ يعنى لولا أن حمزة كلمك كان زمانك لسة مصممة ع الطلاق
وتين: طب امشى عشان تلحق
يرحل ادم وتدخل هى ايضا لاختها وتتفاجئ…..
تابعوا
توقعاتكم

error: