رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم/ بيبو/كاملة
رواية طفلة حطمت كبريائي الفصل الثالث والعشرون
ليصدم ادم عندما يجدها تتشبث بة بقوة وجسدها يرتجف
ادم : مالك
رؤى: مش عارفة احنا ممكن نروح
ادم: انتى خايفة منى ولا من المكان
رؤى : بصراحة الاتنين وعايزة ارجع القاهرة دلوقتى
ليضمها لو بقوة ولأول مرة يشعر بنبض قلبة
ويزداد نبضة كلما ضمها لة اكثر
ليستمروا هكذا لبضع دقائق وفاقت من شرودها ع صوت ادم.
ادم: احم احم هتفضل واقفين انا مش قادر اقف
رؤى: طب تعالى عشان اغيطك
لينام ادم ع سريرة وتغطية رؤى لشدة البرد وكادت أن ترحل لكى تنام ع الاريكة الموضوعة بالغرفة وتصدم حين يمسكها من ذراعيها ويجذبها لة
رؤى: ادم انت بتعمل اية
ادم: متخافيش انا قولتلك ميت مرة مش عايز منك.حاجة دة بس عشان متخافيش
رؤى: بس انا هنام ع الكنبة ومس هبقى خايفة
ادم وهو مغمض عيونه : يجذبها لة اكثر’ ههششششششششش نامى بقى
لتستسلم لة وغاصت ف نومها
**************
يدق جرس الباب ليعلن عن وصول أحد
مديحة : افتحى ياتونة
وتين: هو مفيش غيرى اللى بيفتح الباب انا بعد كدة هشتغل بواب
لتفتح وابن وتصدم حين تجد حمزة
وتين بغضب وهى لا تعلم بة: انت تانى عايز اية
ليفهم انها وتين ليدخل الشقة ويغلق الباب بقدمة
وتين بعصبية: انت اتجننت انت ازاى تخش هنا من غير استأذان
حمزة: بسسسسس افصلى شوية واندهيلى حد كبير امشى يلا
لتغضب بشدة من استهتارة بها : انت عبيط ياض انت مين اصلا
لتخرج مديحة ع صوتها : اية يابنتى يتتخانقى مع مين
وتين: واحد قليل الادب مبيستأذنش قبل ما يخش بيوت الناس
حمزة: اتفضلى ياخالتو شوفى لو ف حاجة ناقصة
لتصدم وتين اهو فعلا حمزة التى تنتظر رجوعة
وتين وهى توجة كلامها لامها : مين دة
مديحة: دة حمزة يابت اية نسيتية
وتين: لا اصل بصراحة نضف اوى
حمزة: اية نضف دى يابت وانا كنت معفن
وتين: بصراحة اة وكنت بكرش كمان
ليستمر شجارهم….
***************
ملك : نووووور يانور اصحى بقى
نور بصوت شبة نائم : عايزة اية سيبينى اتخمد
ملك وهى تضربها بالمخدة : مفيش نوم قومى
نور وهى تجلس ع السرير : عايزة اية حرام عليكى بقى
ملك: قومى احكيلى اية اللى حصل مع مازن
نور : لما اصحى وبطلى رخامة
ملك: بقى كدة ماشى
وتتركها وترحل وتعود بعد دقائق وهى تحمل بعض قطع الثلج ف يديها وترمى بها نور
نور: يااااااااح امشى اطلعى برة ومش هحكيلك برضوا
ملك: طيب انا رايحة النادى
******************
ليرن هاتف وتين
وتين: الو
عمر: حبيبى وحشتينى
وتين: وانت اكتر ياقلبى
تقولها وهى تخفض صوتها حتى لا يسمعها حمزة وامها
وتأخذ الهاتف وتدخل غرفتها
عمر؛ عايز اشوفك
وتين: دلوقتى ؟؟؟
عمر: اة وحشتينى اللة بقى هو انا كمان موحشتكيش
وتين بكشوف: وحشتنى اوى بس حمزة لية جاى انهاردة ومش هينفع انزل واسيبة من اول يوم كدة
عمر بغضب: هو بسلامتة وصل
وتين : اة انهاردة
عمر: وحضرتك لابسة اية بقى
وتين وهى تتفحص نفسها بالمرآة : لابسة بيجامة
عمر: نعم ياختى لا طبعا البسى حاجة واسعة
وتين: بطل عصبيتك دى شوية حمزة متربى معايا من صغرنا
عمر: انا قولت تلبسى حاجة واسعة وشعرك يتغطى
وتين : حاضر
*********************
يستيقظ ادم من نومة ولم يجدها ف الغرفة ليستند ع عكازة ويجدها تقف بالمطبخ تحضر الفطار وتفزع حين تجدة خلفها
ادم: بتعملى اية
رؤى بفزعه وترمى السكينة من يدها: بع…بعمل..فطا…..فطار
ادم: مالك: اصلك خضتنى ويفزع حين يجد يديها تنزف
ليمسك يديها بحنان : شوفتى عورتى نفسك ازاى
ليأخذها ويخرج بها من المطبخ ويقعد ع الاريكة ويشاور لها ع صندوق
ادم: شايفة الصندوق دة
رؤى : اة مالو
ادم: هتلاقى جواة علبة اسعافات أولية هتية وتعالى
لتنفذ امرة
ليأخذ منها العلبة ويمسك يدها برفق حتى لا تتالم وينظف لها الجرح
ادم: هتبقى احسن دلوقتى
رؤى: انا هقوم ارس السفرة عشان تفطر
*****************
تنزل ندى من أعلى الدرج وهى ترتدى ملابس تظهر من جسدها اكثر ما تخفى
امها: ع فين
ندى: عند سليم باى
ولم تعطيها فرصة للحديث
********************
يرن هاتف نور
نور : الو
مازن: اية.دة هو حبيبى لسة نايم
نور: صباح الخير يامازن
مازن: ياصباح الفل ياقلب وعين مازن
نور: بس بقى بطل تكسفنى
مازن’ هموت واشوفك دلوقتى وانتى شبة الطماطماية
نور: مازن بس بجد بتكسف
مازن: حاضر بس اعملى حسابك ف بيتى مفيش حاجة اسمها كسوف
نور: المهم خلينا ف دلوقتى كلمت ادم
مازن: هستنى أما يرجع ازاى اطلب ايدك ف التليفون مينفعش طبعا ياقلبى
نور: خلاص تمام انا هعرف ارجعة بطريقتى
مازن: ياواد يامسيطر
نور: هههههههه واللة اابدا بس هعرف اجيبة
***************
يستيقظ وتين من نومها وتأخذ دوشها وتتوضأ وتصلى ركعتين
وتخرج من غرفتها وهى ترتدى فستان طويل باللون الاوف وايت وتلف حجابها الازرق وترتدى شنطة زرقة وتحمل بعض الكتب ع يديها
حمزة: اية دة انتى رايحة فين بدرى كدة
وتين: رايحة الجامعة
حمزة: طب حد من صحابك هيعدى عليكى
وتين: تؤ تؤ هروح لوحدى
حمزة وهو يقف من مكانة: استنى 5 دقايق اغير وانزل اوصلك
وتين: ملوش لزوم انا كل يوم بروح لوحدى
حمزة؛ انا مكنتش لسة جيت طول مانا هنا انتى مسؤولة منى انا
لتبتسم بخفة : طب يلا ياروميو عشان متاخرش
حمزة: حاضر استنى هنا
*****************
تتصل نور ب ادم؛ ادم حبيبى عامل اية
ادم : الحمد للة تمام وانتى يانونو عامله ايه
نور: الحمد لله كويسة
ادم: وماما عاملة اية
نور؛ الصراحة يا ادم ماما تعبانة شوية
ادم: مالها يانور
نور: عايزاك جنبها
ادم: حاضر انا هاجى
نور: بجد يا ادم
ادم: اة طبعا ولحد ما اجى لو احتججتوا اى حاجة اطلبيها من مازن
نور: حاضر بس متتاخرش
ادم: حاضر
*******************
يجلس عمر ف الكافتيريا مع شلتة الفاسدة
ويصدم حين يجد شخص من أفراد شلتة …..
تابعوا
توقعاتكم
ادم : مالك
رؤى: مش عارفة احنا ممكن نروح
ادم: انتى خايفة منى ولا من المكان
رؤى : بصراحة الاتنين وعايزة ارجع القاهرة دلوقتى
ليضمها لو بقوة ولأول مرة يشعر بنبض قلبة
ويزداد نبضة كلما ضمها لة اكثر
ليستمروا هكذا لبضع دقائق وفاقت من شرودها ع صوت ادم.
ادم: احم احم هتفضل واقفين انا مش قادر اقف
رؤى: طب تعالى عشان اغيطك
لينام ادم ع سريرة وتغطية رؤى لشدة البرد وكادت أن ترحل لكى تنام ع الاريكة الموضوعة بالغرفة وتصدم حين يمسكها من ذراعيها ويجذبها لة
رؤى: ادم انت بتعمل اية
ادم: متخافيش انا قولتلك ميت مرة مش عايز منك.حاجة دة بس عشان متخافيش
رؤى: بس انا هنام ع الكنبة ومس هبقى خايفة
ادم وهو مغمض عيونه : يجذبها لة اكثر’ ههششششششششش نامى بقى
لتستسلم لة وغاصت ف نومها
**************
يدق جرس الباب ليعلن عن وصول أحد
مديحة : افتحى ياتونة
وتين: هو مفيش غيرى اللى بيفتح الباب انا بعد كدة هشتغل بواب
لتفتح وابن وتصدم حين تجد حمزة
وتين بغضب وهى لا تعلم بة: انت تانى عايز اية
ليفهم انها وتين ليدخل الشقة ويغلق الباب بقدمة
وتين بعصبية: انت اتجننت انت ازاى تخش هنا من غير استأذان
حمزة: بسسسسس افصلى شوية واندهيلى حد كبير امشى يلا
لتغضب بشدة من استهتارة بها : انت عبيط ياض انت مين اصلا
لتخرج مديحة ع صوتها : اية يابنتى يتتخانقى مع مين
وتين: واحد قليل الادب مبيستأذنش قبل ما يخش بيوت الناس
حمزة: اتفضلى ياخالتو شوفى لو ف حاجة ناقصة
لتصدم وتين اهو فعلا حمزة التى تنتظر رجوعة
وتين وهى توجة كلامها لامها : مين دة
مديحة: دة حمزة يابت اية نسيتية
وتين: لا اصل بصراحة نضف اوى
حمزة: اية نضف دى يابت وانا كنت معفن
وتين: بصراحة اة وكنت بكرش كمان
ليستمر شجارهم….
***************
ملك : نووووور يانور اصحى بقى
نور بصوت شبة نائم : عايزة اية سيبينى اتخمد
ملك وهى تضربها بالمخدة : مفيش نوم قومى
نور وهى تجلس ع السرير : عايزة اية حرام عليكى بقى
ملك: قومى احكيلى اية اللى حصل مع مازن
نور : لما اصحى وبطلى رخامة
ملك: بقى كدة ماشى
وتتركها وترحل وتعود بعد دقائق وهى تحمل بعض قطع الثلج ف يديها وترمى بها نور
نور: يااااااااح امشى اطلعى برة ومش هحكيلك برضوا
ملك: طيب انا رايحة النادى
******************
ليرن هاتف وتين
وتين: الو
عمر: حبيبى وحشتينى
وتين: وانت اكتر ياقلبى
تقولها وهى تخفض صوتها حتى لا يسمعها حمزة وامها
وتأخذ الهاتف وتدخل غرفتها
عمر؛ عايز اشوفك
وتين: دلوقتى ؟؟؟
عمر: اة وحشتينى اللة بقى هو انا كمان موحشتكيش
وتين بكشوف: وحشتنى اوى بس حمزة لية جاى انهاردة ومش هينفع انزل واسيبة من اول يوم كدة
عمر بغضب: هو بسلامتة وصل
وتين : اة انهاردة
عمر: وحضرتك لابسة اية بقى
وتين وهى تتفحص نفسها بالمرآة : لابسة بيجامة
عمر: نعم ياختى لا طبعا البسى حاجة واسعة
وتين: بطل عصبيتك دى شوية حمزة متربى معايا من صغرنا
عمر: انا قولت تلبسى حاجة واسعة وشعرك يتغطى
وتين : حاضر
*********************
يستيقظ ادم من نومة ولم يجدها ف الغرفة ليستند ع عكازة ويجدها تقف بالمطبخ تحضر الفطار وتفزع حين تجدة خلفها
ادم: بتعملى اية
رؤى بفزعه وترمى السكينة من يدها: بع…بعمل..فطا…..فطار
ادم: مالك: اصلك خضتنى ويفزع حين يجد يديها تنزف
ليمسك يديها بحنان : شوفتى عورتى نفسك ازاى
ليأخذها ويخرج بها من المطبخ ويقعد ع الاريكة ويشاور لها ع صندوق
ادم: شايفة الصندوق دة
رؤى : اة مالو
ادم: هتلاقى جواة علبة اسعافات أولية هتية وتعالى
لتنفذ امرة
ليأخذ منها العلبة ويمسك يدها برفق حتى لا تتالم وينظف لها الجرح
ادم: هتبقى احسن دلوقتى
رؤى: انا هقوم ارس السفرة عشان تفطر
*****************
تنزل ندى من أعلى الدرج وهى ترتدى ملابس تظهر من جسدها اكثر ما تخفى
امها: ع فين
ندى: عند سليم باى
ولم تعطيها فرصة للحديث
********************
يرن هاتف نور
نور : الو
مازن: اية.دة هو حبيبى لسة نايم
نور: صباح الخير يامازن
مازن: ياصباح الفل ياقلب وعين مازن
نور: بس بقى بطل تكسفنى
مازن’ هموت واشوفك دلوقتى وانتى شبة الطماطماية
نور: مازن بس بجد بتكسف
مازن: حاضر بس اعملى حسابك ف بيتى مفيش حاجة اسمها كسوف
نور: المهم خلينا ف دلوقتى كلمت ادم
مازن: هستنى أما يرجع ازاى اطلب ايدك ف التليفون مينفعش طبعا ياقلبى
نور: خلاص تمام انا هعرف ارجعة بطريقتى
مازن: ياواد يامسيطر
نور: هههههههه واللة اابدا بس هعرف اجيبة
***************
يستيقظ وتين من نومها وتأخذ دوشها وتتوضأ وتصلى ركعتين
وتخرج من غرفتها وهى ترتدى فستان طويل باللون الاوف وايت وتلف حجابها الازرق وترتدى شنطة زرقة وتحمل بعض الكتب ع يديها
حمزة: اية دة انتى رايحة فين بدرى كدة
وتين: رايحة الجامعة
حمزة: طب حد من صحابك هيعدى عليكى
وتين: تؤ تؤ هروح لوحدى
حمزة وهو يقف من مكانة: استنى 5 دقايق اغير وانزل اوصلك
وتين: ملوش لزوم انا كل يوم بروح لوحدى
حمزة؛ انا مكنتش لسة جيت طول مانا هنا انتى مسؤولة منى انا
لتبتسم بخفة : طب يلا ياروميو عشان متاخرش
حمزة: حاضر استنى هنا
*****************
تتصل نور ب ادم؛ ادم حبيبى عامل اية
ادم : الحمد للة تمام وانتى يانونو عامله ايه
نور: الحمد لله كويسة
ادم: وماما عاملة اية
نور؛ الصراحة يا ادم ماما تعبانة شوية
ادم: مالها يانور
نور: عايزاك جنبها
ادم: حاضر انا هاجى
نور: بجد يا ادم
ادم: اة طبعا ولحد ما اجى لو احتججتوا اى حاجة اطلبيها من مازن
نور: حاضر بس متتاخرش
ادم: حاضر
*******************
يجلس عمر ف الكافتيريا مع شلتة الفاسدة
ويصدم حين يجد شخص من أفراد شلتة …..
تابعوا
توقعاتكم