رواية اشواق وحنين للكاتبة زهرة الريحان
رواية اشواق وحنين للكاتبة زهرة الريحان
جميع الحقوق محفوظة للكاتبة زهرة الريحان
الفصل الأول ?
كانت تجري بأقصى سرعه علي بيت عمها مرات عمي
مرات عمي
في ايه يا جاسمين هتفت بها مرأة عمها وهيا نزله من على الدرج النتيجه طلعت يا مرات عمي
استوووووووب
جاسمين دي بنت الحج وهدان وبنت عم عرفان & وسام ومريم
بنت جميله جدا جدا جملها نادر في آخر سنه ثانوية عامة ونفسها تبقي دكتوره وتحقق حلمها
مرات عمها بجد وايه الاخبار عملتو إيه؟ ؟
جاسمين :لا عايزه الحلاوه الاول
مرات عمها حلوتك متشاله يا جاسمين هاديكي أغلى ما عندي وغمزتلها وهيه فهمت
جاسمين :نجحنا يا مرات عمي انا و مريم
في نفس الوقت كان وسام نازل من على الدرج
وسام ده إبن الحاج حسين ظابط شرطة وإبن عم جاسمين
هتف وسام بجد ؟؟
جاسمين :ايوه لسه جايبه النتيجة
هتفت مرات عمها ألف حمد وشكر ليك يارب
سمعتها مريم نزلت جري
مريم دي بنت الحج حسين وأخت عرفان و وسام وصديقه جاسمين في المدرسة ونفس السن
مريم : والمجموع يا جاسمين أهم من النجاح؛؛ المجموع
جاسمين : متخافيش فواق 90% أنا وأنتي
دلف عرفان الي المنزل
هذه الحظه هللت جاسمين: ابيه عرفان ابيه عرفان نجحنا وده كله بسبب مذكرتك لينا
هتف عرفان ده علشان انتي حابه الاعلام وبنت مطيعه وشاطره مبروك يا جاسمين الف مبروك يا مريم
هتفت مرات عمها اقعد يا ولدي رايح فين أنت لساك معاود من بره
عرفان.. رايح أشوف مصالحي يا امى في الأيام الاخيره دي انشغلت مع مريم وجاسمين وهملت حالي والاراضى والمزرعه كمان من يوم مرات الغفير ماولدت ومحدش مراعيها
هتفت وجيهة : ربنا عوض عليه بالولد الحمد الله بعد أربع بنات يارب يكون ارتاح عتمان بعد مخاوى بناته
عرفان: طيب يا امى عايزه حاجه
وجيهة : سلامتك يا ولدي
مريم: أستني بس إنتي يا حاجة ووجهت كلامها ل
عرفان // ايوه عايزين طبعا فين حلاوه نجحنا
ضحك عرفان محفوظه طبعا بس مش لما اعرف الأول جبتم كام
جاسمين :انا 99%
ومريم 96%
ضحك عرفان وقال: من يومك شاطره يا جاسمين ده علي الحال ده هتدخلي طب من غير كلام
جاسمين : أيوه طبعا ونفس القسم اللي حضرتك موصي عليه جبت المجموع بالظبط
عرفان وأنتي يا مريم نويا علي إيه
مريم : أنا كنت حبه أدخل طب أسنان بس بالحال ده
مش قدامي غير صيدلة
عرفان : وملها صيدلة أشطري إنتي بس وخديها
وأنا افتح لك أكبر صيدلية فيكي يا بلد
مريم : ربنا يخليك ليه يا خوي يا أبن أمي وأبوى
الحاجه وجيه : ربنا يخليكو لبعض يا ولدي *
وسام : ل مريم والقسم اللي إنتي فرحنه أنك هتدخليه ده مش هو بتاع البهايم هههههههههه
جاسمين : وهيه متغازه منه لا مش إسمها كده علي فكره
أسمها طب بطري
وسام : هههههههههههههه هيه ….هيه على فكره كلها بهايم في بهايم
عارفان : كفايك عاد مشكسه في بنت عمك
ولعلمك هيه ممكن تختار بمجموعها اللي هيه حبها
بس هيه بتنفذ كلامي
آمال مين هيخلي باله من المزعه غيرها بعد مدخلت إنت ومحمد شرطة ومريم مسيرها للجواز وتروح
بيت جوزها مين يراعي المزاع بعدي
الحجة وجيهة : حسك في الدنيا يا ولدي متقوليش كده تاني انا مش حمل وجع قلب
كفايني قلقي وخافي علي أخوك في كل مأمورية
يطلعها ببقي حطه أيدي علي قلبي لحد ميرجع
وسام: كله ده إنا السبب فيه يا ست الكل وانا ومعرفش……. اسف يا أمة أن مسبب ليكي الوجع ده كله …..بس الأعمار
بيدي الله وحده وكل شغلنا وليه أخطارها
أدعيلنا انتي بس إحنا عيشين ببركت دعاكى يا أما
عرفان : طب بالأذن
الحاجة وجيهة : اتفضل يا ولدي ربنا يجعلك في خطوة سلامتك
جاسمين:انا كمان يا مرات عمي ماشيه انا مروحتش البيت لسه مقولتش لامي محدش يعرف
الحاجه وجيه: ماشي يا بنتي وسلميلي علي فاطمه امك وقوليها تبقي تجي عايزه اشوفها
جاسمين :حاضر يا مرات عمي
لسه جاسمين ماشيه
وسام: رايحه فين وحدك انا هوصلك بيقولو في سامر بره…. ومش حابب تمشي وحدك
ابتسمت الحاجه وجيه: وقالت خلي ولد عمك يوصلك يا جاسمين
في الطريق هتف وسام :انا مش متفق معاكي مافيش طلوع من البيت ايه اللي طلعك؟؟ لا وكمان ايه اللي عاملاه في نفسك ده /مية مره اقولك اربطي الطرحه كويس نص شعرك بره
جاسمين :انا ربطاها والله هيا اللي بتتزحلق وكمان محمد اخويا عنده مأمورية مش قاعد روحت جبتها انا فيها حاجه دي ؟
وسام :طبعا يا هانم فيها حاجات اعرف منين دلوقتي مين كان بيديقك او مين بص مجرد بص عليكي وانتي بالبس ده اللي محرج مية مره عليه وقولت البس ده ميتلبسش
اقول ايه عمي الله يسامحه عاشته بيكي فى مصر خلكي نسيتي عوايدنا
جاسمين : وانا ايه اللي عملته لدا كله
وسام : لبسك مش محترم يا هوانم
جاسمين : انا يا وسام مش محترمه
نزلني انا هكمل واحدي مش هتوصلني ورايحه تفتح الباب مسكها من ذرعها شدها عليه تتخلل رائحه عطره الرجوليه ليها راحت في دنيا تانيه
وهو كمان كان طاير في السماء من قربها مشاعر وأحاسيس جميلة بصيتله بصه عتاب عايزه تقوله انها محترمه بشهاده الجميع وهو محبش يزودها عليها قال خلاص اسف هوصلك ردت عليه ماشي بس لحد منوصل ولا كلمه معايا تاني
بقلم زهرة الريحان