رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم/ بيبو/كاملة

رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم/ بيبو/كاملة

الشخصيات
ادم: رجل اعمال معروف عمرة لا يتجاوز 30 عام يتصف بصارمتة وبرودة فمنذ وفاة والده وهو بمثابة الأب لاسرتة
نور: اخت ادم عمرها 23 عام تتميز بهدؤها
ذياد: اخو ادم ونور وهو بالنسبة لادم ابنة وهو الوحيد الذى يجعل ف قلب ادم رحمة
سهير: والدة ادم وتحمل المسؤولية مع ادم ولكن الكلمة الأولى والأخيرة له
رؤى: تبلغ من العمر 23 عام فتاة تتميز بجمالها وهدؤها تعيش مع والدتها واختها تتميز ببشرتها البيضاء وعيونها الرمادية وشعرها الاسود الطويل
وتين: اخت رؤى الصغيرة تبلغ من العمر 19 عام وهى ف السنة الأولى ف كلية اعلام
ميرفت: والدة رؤى ووتين رزقت ببنتين بعد معافرة مع الدكاترة
حياة: صاحبة نووور وسكرتيرة ادم ف شركتة تبلغ من العمر 24 عام
مازن: صاحب ادم ويدية اليمين ف العمل عمرة 26 عام
محمود : عم ادم رجل اعمال محترف عمرة يتجاوز 70 عام
مديحة: زوجة محمود وام لبنتين وكل همها الفلوس
ندى: ابنة عم ادم وبنت محمود وتعشق ادم وهو لا يبالي
ملك: اخت ندى وبنت محمود وهى تختلف عن ابوها وامها واختها وتحب الخير للجميع

البارت الاول
ف شقة ف منتصف اسكندرية عروس البحر
ميرفت: يلا يا رؤى اصحى بقى
رؤى: خلاص ياماما صحيت صباح الخير
ميرفت: صباح الفل ياقلب ماما
رؤى: وتين لسة نايمة
ميرفت: مش قادرة عليها قومى صحيها
ف غرفة وتين
رؤى: تونة
لم ترد عليها
رؤى: وتين لو مصحتيش انتى عارفة هصحيكى ازاى
وتين بصوت نائم: عايزة اية بقى يارؤى سيبينى نايمة
رؤى: انتى مش عندك جامعة
وتين: معنديش محاضرات الصبح
رؤى: طب قومى افطرى معايا
وتين: الواحد ميعرفش ينام شوية ف البيت دا
وتخرج رؤى من غرفتها وخلفها وتين
ميرفت: يلا يا بنات عشان تفطرو
ويجلسوا الثلاثة ع السفرة
وبعد الانتهاء من الطعام
تغير رؤى ملابسها وتسلم ع والدتها
ميرفت: هتتاخرى يارؤى
رؤى: مش عارفة ياماما ادعيلى بس الانترفيوا دا يعدى ع خير
ميرفت: ربنا يكرمك ويجعلك ف كل خطوة سلامة
وتين: ماهى بنت البطة البيضة وانا بنت البطة السودا
رؤى : يالمضة دا انتى قلب اختك
وتين: يخليكى ليا يانصفانى دايما
رؤى: هتتاخرى انهاردة ف الجامعة
وتين: لا عدخى محاضرة واحدة وهناكل برا انا وصحابى
رؤى: طب متتاخريش
***************
داخل قصر اقل ما يقال علية قصر ملكى لأحد ملوك العصر الحديث يمتاز بمساحتة الواسعة التى تجذب نظر اى شخص وتجذب وتسحر قلبة بجمالة
تستيقظ ادم مبكرا ويرتدى ملابسة الرسمية ويخرج من غرفتة وهو ينزل ع السلم يقابل اختة الصغيرة نور: صباح الخير يانور
نور: ادومى حبيبى صباح النور رايح الشركة
ادم: انتى شايفة اية
نور: خلاص يا آدم انت بتتعصب لية انا بسال بس
ليصل لباب القصر وتندة علية امة : ادم مش هتفطر ياحبيبى
لينظر لندى ابنة عمة بقرف : نفسى اتسدت كلامى لزياد : متتاخرش يازياد ع الشركة
زياد وهو يقوم انا خلصت هحصلك
لتقف أمامة ندى: القهوة بتاعتك عملتهالك بايدى
لم يرد عليها ويتركها ويرحل لتنظر نور وسهير لبعض ويضحكوا بصمت
***********
يصل ادم للشركة ويجد كثير من الفتيات
ينظر ادم لحياة : اية كل البنات دى
حياة: زياد بية طالب سكرتيرة جديدة لمكتبة
ادم: طب اطلبيلى قهوة
حياة: حاضر يا مستر ادم
رؤى ف طريقها للشركة تعدى الشارع ولا تنتبة للطريق وتنصدم بعربية
لينزل من سيارتة : انتى كويسة
رؤى: انت مبتشوفش مبتعرفوش تسوقو بتركبوها لية
……..: تصدقى أن انا غلطان كان زمانى رميكى لوحدك ومشيت
رؤى: انت كمان بجح العيب مش عليك العيب ع اللى ركبك عربية وتتركة وترحل
………: اية البت دى دى لسانها طويل اوى اة لو اشوفك تانى مسيرى اشوفك وساعتها محدش هينجدك من ايدى ع قلة ادبك دى
تصل رؤى للشركة وتسال عن الإعلان
لتجيب لها حياة بأن تنتظر مع البنات حتى ياتى زياد
يصل زياد للشركة ولم ينظر لأحد ولكن كل من حولة يتحدث علية وعن شياكتة ووسامتة
تلتفت لو رؤى وتصدم حين تجد………
تابعوااا
رايكم بالبارت
error: