رواية عندما يعشق الرعد

(((عندما يعشق الرعد))) بقلم ريحانة
(رحم للإيجار)

(الحلقة الثامنة)

رعد كان مصدوم وبيسأل نفسه. معقول يا همس انتي كدة وكنتي بتضحكي عليا. وكان نفسه يخنقها بيإيده ويسألها ليه عملتي كدة. بس كان في نفس الوقت قلقان عليها لما شاف عليها اثار الضرب اللي اتضربته وكمان دراعها المتجبس. مكنش فاهم حاجة.

همس كان حالها حال حاست انها اتعرت قصاده. وانه هيفهمها غلط. وندمت علي انها ضعفت وسمعت كلام زينب.

مها:لما شافت همس بالكدمات اللي وشها والجبس اتضايقت وبأرف. ايه ده يا هادي ملقتش غير دي دي شكلها خارجة من حادثة. وشكلها ميطمنش
هادي: لا انتي بيتهيألك. دي حاجة بسيطة مش هتأثر علي العملية والجبس ده كلها اسبوعين ثلاثة ويتفك. وبعدين تحاليلها كلها نضيفة وتمام.
مها: بس انا مش عايزاها غيارها.
هادي: يا مدام مها صدقيني. ده هي دي المطلوبة. التحاليل بتاعتها والسونار والاشعة كمان زي الفل. مش هنلاقي زيها بسرعة وهنتعب
مها: قولت لا شوف غيرها.
هادي: امري لله. خديها يا زينب.
زينب: اخدت همس ولسة هتمشي.
رعد: استني عندك.
همس. وزينب: لفوا الاتنين تاني
رعد: راح وقف قدام همس وبيبصلها بحدة. وغضب. انا موافق عليها هي اللي هتعمل العملية
مها: بس يا رعد انت مش شايف شكلها احنا مش ناقصين وجع دماغ
رعد: انا قولت هي اللي هتعمل العملية. خلصنا
مها: بس..
رعد: بصوت عالي. قولت خلاص مش عايز كلام كتير.
هادي: زينب خدي همس وروحي انتي دلوقتي
خرجت زينب وهمس اللي كانت لسة بتعيط.
مها: انا بجد مش فاهمة دي شكلها كأيب اوي وكمان بتعيط. محسساني انها مغصوبة مش شغلانتها اصلا
رعد: كان متغاظ من كلام مها وحاسس انه بيوجعه. هادي هي البنت دي بتشتغل معاك من امتي
هادي: لا هي لسة جديدة اول مرة المرة دي. بس متقلقش انا عارفها كويس. مفيش مخلوق هيعرف حاجة انا مفهمها كل التفاصيل
رعد : تمام. يالا يا مها انا عندي شغل
مها: تمام. يالا بينا

خرج رعد ومها وقصاد المستشفي.
رعد: يالا يا مها اركبي مع السواق. وروحي انتي
مها: ليه يا حبيبي. ما نروح سوا بعربيتك.
رعد: اولا بقي كفياكي. حبيبي حبيبي اللي مسكاها دي. وبعدين انا عندي مشاوير كتير مش مروح دلوقتي
مها: رعد مش احنا اتفقنا ..
رعد: قاطعها. مها مش وقته الكلام ده امشي علي البيت وبعدين نتكلم.
مها: ماشي هروح. بس هستناك مش هنام. وركبت مها مع السواق ومشيت
رعد: ركب عربيته وفضل واقف مستني همس. ولقاها خارجة وماشية وكانت بتعيط. قرب منها بالعربية براحة. وهي شافته وخافت
رعد:بحزم. فتحلها الباب اركبي
همس: خايفة. ااااانا.
رعد: بيجز علي سنانه. قولت اركبي انا مش طايق نفسي. وبصوت عالي. اركبي
همس: ركبت. وهي بتعيط.
رعد: مش كفاية بقي دموع التماسيح دي ولا ايه. فاكرة انك هتضحكي عليا زي المرة اللي فاتت. اتاري بقي ناجي كان عنده حق. وبسخرية. ده انتي طلعتي مدوراها
همس: لو سامحت كفاية انا مش ناقصة. انت متعرفش حاجة يبقي متحكمش عليا
رعد: مسكها من دراعها وضغط عليه. معرفش ايه هاه. المرة اللي فاتت تنصبي علي ناجي وتسرقيه وتعملي بريئة وشريفة. والمرة دي انا شايفك بعيني . انتي عارفة انا قابلتك فين ولا لا. انتي جاية تأجري رحمك. فاهمه يعني ايه. بتبعي نفسك ليه يا همس ليه
همس: كانت بتتألم من وجع دراعها. وكمان من كلامه اللي وجعها اكتر.
همس: عيطت زيادة. قولتلك انت متعرفش حاجة متعرفش حاجة سيبني في حالي حرام عليك. انا ربنا اللي عالم بيا
رعد: لا مش هسيبك. ولازم اعرف وافهم انتي ايه حكايتك اتكلمي
همس: انا هقولك. انا بعد ما خلصت ثانوي. كان بابا الله يرحمه لسة عايش وماما ماتت وانا صغيره. وليا اخت وحيدة اسمها هبة هي اكبر مني. من وانا في المدرسة وكان بيجيلي عرسان كتير وكمان ابراهيم ابن عمي كان منهم. بس بابا مكنش موافق وقال عليه صايع وملوش شغلانة. ودخلت الجامعة سنة واحدة. واتقدملي عماد جوزي الله يرحمه. كان شاب محترم خريج حقوق. وبيتضرب في مكتب محامي. وبابا حبه اوي وانا كمان اعجبت بيه واتجوزنا. وفي السنة الاولي حملت في محمد ابني وطبعا مكنتش بروح الكليه. وراحت عليا السنة. وبعدها ولدت وكنت عايشة ومبسوطة وحمدا ربنا. وهبة اختي كمان اتجوزت منصور وعاشه مع بابا في شقته. وبابا مات بعد ما انا ولدت بشهرين. وزعلت عليه اوي. وبعد ما عدي حاوالي سنتين. كنت انا وعماد وابني محمد في الملاهي. واحنا راجعين عملنا حادثة. وجوزي وابني ماتوا قصاد عيني مكنتش عارفة انا ببكي علي مين علي جوزي اللي مشوفتش منه غير كل خير . ولا ابني اللي لسة مكملش سنتين. عشت اسود ايام كلها حزن ووجع. ربنا وحده اللي عالم عدت عليا ازاي. وفي. خلال كام شهر.صاحب الشقة كان عايزها. لان انا وعماد كنا متجوزين في ايجار جديد. وانت عارف الايجار الجديد. علي مزاج صاحب الشقة. خلصت الفلوس اللي معايا. وصاحب الشقة مشاني. وبعت هفشي ورجعت عيشت مع هبة ومنصور جوزها. في بيت بابا. ومن اول يوم وانا حاسة وشايفة نظرات منصور ليا. كنت في الاول بقول يمكن صعبانة عليه. من اللي انا فيه. بس بعد كدة اتضح انه طمعان فيا وابتدي يعاكسني. كنت علي طول خايفة ومرعوبة. عمرك ما هتحس احساسي. عارف يا عني ايه اني كنت بنام وعيني مفتحة من الخوف. عارف يعني ايه كل لما اروح في النوم اقوم مفزوعة لحسن الاقيه جنبي. عارف يعني ايه معرفش اخد حمام زي كل الناس.وابقي قافلة علي نفسي وكمان مرعوبة منه. انا كنت بقعد عند الجيران لحد ما هبة اختي ترجع. وعلشان كدة كنت برضي بأي شغل المهم مقعدش معاه في البيت.. انهارت من العياط اكتر
رعد: حس انها مش ممكن تكون بتمثل. مسك ايديها. اهدي يا همس اهدي.
همس: لا مش ههدي مش انت عايز تسمع انا هسمعك. لما روحت لناجي علشان اشتغل انا حكتلك اللي حصل. وهي دي الحقيقة لكن انا مش حرامية ولا نصابة زي ما قولت عليا. انا كل اللي يشوفني يطمع فيا حتي ابن عمي قالهالي بصراحة. لو متجوزتهوش هيخدني غصب. حتي ده رضيت بيه وقولت اتجوزه وانا مش طايقاه. بس مكنش فإيدي حاجة هو ولا منصور اللي مش عارفة هخلص منه ازاي خصوصا بعد ما اتهجم عليا. وهبة مش موجودة
رعد: انتي بتقولي ايه هي ايه الحكاية .
دول شوية كلاب وعايزين يتربوا. وانتي هتتجوزي ابن عمك ده فعلا وانتي مش عايزاه. ازاي
همس: كنت. قبل ما الاتنين اللي متجوزهم مايجوني ويضربوني ويبهدلوني كدة. اصل البيه متجوز اتنين.
رعد: ؟هما اللي عملوا فيكي كدة انا افتكرتها حادثة. ستات دي ولا وحوش
همس: بعدها قولت لا انا مش ممكن اعمل كدة ووافقت علي الشغل مع دكتور هادي وزينب هي اللي اقنعتني مكنش قدامي حل تاني كان لازم امشي واسيب البيت مكنش ينفع اقعد مع منصور اكتر من كدة ولا ابراهيم اللي اكيد هو كمان مش هيسيبني في حالي بعد ما رفضت اتجوزه.
رعد: طيب مش انا قولتلك هشغلك وكان ممكن اجبلك مكان تقعدي فيه. ليه مجتيش يا همس
همس: بتعيط وساكته.
رعد: ردي يا همس ليه مجتيش وقولتيلي وانا كنت هساعدك. بصوت عالي . ردي ليه مجتيش
همس: بخوف. كنت خايفة منك
رعد:!! خايفة مني. خايفة ليه
همس: كنت خايفة تكون. زيهم وتستغل ظروفي.
رعد: ليه يا همس شوفتي مني ايه يخليكي تفكري كدة.
همس: بصريخ. مشوفتش بس كل اللي قابلتهم كدة كلهم طمعانين كلهم زبالة انا خلاص تعبت والله انا بتمني الموت كل يوم ومبيجيش. مبيجيش .
رعد: كان قلبه بيتعصر من الالم عليها وهو شايفها كدة. وحتي مش قادر يخدها في حضنه. مسك ايديها. كفاية يا همس لو سمحتي انا مش عايز اشوفك كدة
همس: لا انا خلاص زهقت من كل اللي انا فيه سيبني يارب اموت وارتاح. وفتحت باب العربية ونزلت بسرعة وبتجري وكان فيه عربية جاية عليها و همس اغمي عليها
رعد: اول ما نزلت. نزل وراها ولما وقعت من الخوف والعربية بتقرب. جري عليها وشالها. وحطها في العربية. همس. همس فوقي
همس: مفقتش. ولسة غايبة عن الوعي
رعد: اخدها وطلع علي الفندق. وجابلها دكتور.

في الجناح في الفندق
رعد: خير يا دكتور. مالها
الدكتور: لا ابدا هي واضح انها كانت زعلانة شويه. وكمان شكلها مأكلتش من فترة. هي محتاجة راحة جسدية ونفسية.
رعد: هز راسه. حاضر متشكر اوي
ومشي الدكتور. ورعد راح قعد جنب همس اللي لسة غايبة عن الوعي علي السرير. وهو حزين عليها. وكان بيملس علي شعرها. وعلي الكدمات اللي في وشها.
رعد: معقول كل ده حصلك. وانتي لوحدك يا رتني كنت قابلتك من زمان مكنتش هخلي كلب منهم يقرب منك. ومسك ايديها وباسها. اوعدك مش هخليكي ترجعلهم تاني وهتفضلي معايا. مش هسيبك تاني يا حبيبتي هتفضلي في حضني
همس: ابتدت تفوق بس عنيها مش واضح ليها الرؤية. وبتعب. اانا فين هو ايه اللي حصل
رعد: ابتسم. انتي كويسة متقلقيش
همس: فتحت عنيها. لقت نفسها في اوضة وكمان في السرير ورعد قاعد قصادها. خافت علي نفسها. اانت عملت ايه ليه كدة ده انا كنت فكراك محترم
رعد: اهدي لو سامحتي.اولا انا محترم مفهاش كلام. ثانيا انا معملتش حاجة انتي كويسة انتي اغمي عليكي وانا جبتك هنا وجبتلك دكتور. ولسة ماشي حالا.
همس: يعني بالله عليك معملتش فيا حاجة.
رعد: صعبان عليه الرعب اللي هي فيه من اللي شافته. لا والله ماجيت جنبك. انا مقدر خوفك وقلقك بس صدقيني والله ما لمستك.
همس: طيب ليه جبتني هنا ومودتنيش مستشفي
رعد: علشان انتي هتقعدي هنا
همس: هنا فين
رعد: هنا في الجناح ده في الفندق
همس: فندق. اانا مش فاهمة حاجة
رعد: همس انتي مش هترجعي لاختك وجوزها دول تاني. وهتقعدي هنا لحد ما تعملي العملية
همس: عيطت. لا انا خلاص مش هعمل العملية. يمكن اللي حصل ده انذار علشان ربنا يرجعني عن الذنب ده. انا اصلا مكنتش مرتاحة
رعد: لا هتعمليها. بس مش بنفس الطريقة. اللي كنتي هتعمليها بيها
همس:؟ مش فاهمة ازاي
رعد: همس انا هتجوزك
همس:? انت بتتكلم جد
رعد: ايوة هتجوزك
همس: اغمي عليها تاني
رعد: همس همس. مالك بس ياربي. ورفعها وسندها علي كتفه. وفوقها تاني همس فوقي بقي حرام عليكي.
همس: فاقت. وبصتله. انت قولت ايه من شوية
رعد: ابتسم.بس والله لو اغمي عليكي تاني انتي حرة.
همس: هزت راسها.
رعد: قولت هتجوزك.يا همس. بصي انا كمان بصراحة كان عندي شك من الموضوع ده علشان حرام. وانتي كمان مش هينفع تعملي كدة. فا احنا لازم نتجوز. وانتي تعملي العملية وانتي مراتي
همس: بس ده كمان حرام. لانه جواز. علشان الخلفة مش طبيعي
رعد: كان بيلصلها وفي نفسه. مين قال كدة انا هتجوزك علشان بحبك والحكاية دي جاتلي نجدة
همس: مش بترد ليه
رعد: ايه لا. بس اصل مفيش قدامنا حل تاني
همس: بس مرات حضرتك هتوافق
رعد: توافق ولا لا. انا محدش يقدر يعارضني المهم انتي موافقة
همس: مش عارفة. هو حضرتك هتطلقني بعد العملية مش كدة
رعد: في نفسه. عملية مين انا مش هطلقك ابدا ده انا مصدقت
همس: رعد بيه
رعد: اولا مفيش بيه دي قوليلي رعد وبس ممكن
همس: ازاي بس ميصحش
رعد: لا يصح. وبعدين سيبك من حكاية الطلاق دي سيبيها لظروفها انا لازم اكون جنبك لحد ما تولدي. بعدها يبقي ربنا يحلها
همس: ان شاء الله. انا لازم امشي اتأخرت
رعد: هو انا مش قولتلك. انك مش هترجعي هناك تاني.
همس: ازاي بس. مش هينفع
رعد: لا هينفع. انتي هتقعدي هنا في الفندق. لحد ما نتجوز. وبعدين هخدلك شقة تقعدي فيها. براحتك
همس: بس ازاي هبات هنا مع حضرتك
رعد: انا لو عليا مسيبكيش. وانام جنبك هنا بس معلش هستني
همس: هو حضرتك ساكت ليه.
رعد: ابتسم. متخفيش يا همس انتي هتباتي هنا لوحدك. وانا في الجناح اللي جنبك. المهم اوعي تفكري تمشي فاهمة. انتي من هنا ورايح ملزمة مني . واياك تختفي تاني اظن انا طمنتك خلاص ماشي يا همس
همس: هزت راسها. ماشي
رعد: ومتفتحيش باب الجناح لمخلوق. لو عايزة حاجة تكلميني. رقم جناحي اهو لو مين علي الباب. متفتحيش وكلميني فاهمة
همس : حاضر فاهمة
رعد: كان بيبصلها بإعجاب. مش ممكن حتي الكدمات اللي وشك. مقدرتش تخبي جمالك. اه يا همس نفسي اخدك في حضني
همس: قلقت من نظراته. احمم. هو انا ممكن انام.
رعد:ااه اه طبعا. خلاص انا اتطمنت عليكي. وهروح اوضتي بس زي ما اتفقنا. متفتحيش لحد غيري
همس: والله مش هفتح لحد
رعد: خرج ومشي
همس: قعدت. علي السرير وابتسمت. يااااه يا همس معقول هترتاحي من وجع القلب اللي كنتي عايشة فيه. بس هو انا ليه بحس ان رعد بيه ده. حد قريب مني مش حساه غريب. بس هو علي قد ماهو عصبي وبيزعق.
بس حساه حنين اوي. وابتسمت بخجل وكمان امور قوي. ورجولة كدة راجل مفيش منه كتير. ااه لو كان يتجوزني علشاني مش علشان الخلفة. منك لله يا زينب. انتي اللي خوفتيني منه كان زماني روحت واشتغلت معاه. ده طلع ابن ناس ومحترم. بس لوكنت روحت اشتغلت معاه. مكنتش هتجوزه. تؤ وبعدين يا همس وهو يعني كان جواز بجد. ما هو شوية ويطلقك. بس انا ليه حاسة بحاجة غريبة ناحيته. كنت مبسوطة وهو جنبي. يمكن علشان حاسسيني بالامان وكان بيطمني. اصل انا عمري ماحسيت اني مطمنة كدة. من يوم ما عماد مات الله يرحمه. من يومها وانا في قلق وخوف. لحد ما شوفت رعد. يالا الحمد لله ربنا يسترها بقي
وبعد شوية وهي قاعدة. باب الجناح خبط. همس سألت مين لقته رعد
همس: فتحت. خير حضرتك عايز حاجة
رعد: ابتسم. لا انا بس جايبلك الحاجات دي. وادلها شنط كتير
همس: اخدتهم. ايه دول
رعد: انتي جيتي من غير مايكون معاكي حاجة. فا انا اشترتلك شوية هدوم وحاجات اكيد هتحتاجيهم علشان تغيري هدومك وتنامي. وكمان في لبس خروج. و بيرفيوم وكل حاجة ولو في حاجة ناقصة قوليلي وانا اجبهالك
همس: ابتسمت. متشكرة اوي. انا بجد مش عارفة اقولك ايه. حضرتك انسان عمري ما قابلت زيك. يا بخت مراتك بيك
رعد: سند علي الباب وابتسم. ما انتي كمان هتبقي مراتي. يبقي يباختك انتي كمان
همس: وشها احمر واتكسفت. احمم طيب عن اذنك
رعد: ابتسم اكتر من كسوفها. اوك انا همشي . اه ثانية واحدة. العشاء جاي بعد شوية. ممكن نتعشا سوا وبعدين ارجع جناحي.
همس: اااه طبعا ممكن. بس اغير هدومي الاول
رعد: اوك. انا في الجناح و منتظر منك تليفون

في الاسكندرية

عدي: قاعد علي البحر وطبعا الوقت اتأخر جدا. وبعدين سمع صوت صريخ بص حاواليه. لقي شوية شباب بيجروا ورا بنت وهي بتصرخ. قام بسرعة وراهم بس لقي واحد منهم بيشدها والثاني بيشممها مخدر
عدي: طلع مسدسه. وضرب طلقة في الهوا.
الشباب اتخضوا. وواحد منهم قرب يضرب عدي. بس عدي ضربوا والاتنين التانين شالوا البنت وبيجروا. عدي جري وراهم ومسكهم. والولد اللي شايل البنت رماها في الارض.
عدي: طلع المسدس. والله يا كلب منك ليه لو لمحت حد فيكم واقف بعد دقيقة واحدة. لهضربه بالنار
الشباب جريوا ومشيوا
عدي: شال مسدسه وقرب من البنت اللي خدروها. واول ما رفعها وشال شعرها من علي وشها. اتصدم??? حلا…

error: