رواية عندما يعشق الرعد

(((عندما يعشق الرعد)))بقلم ريحانة الجنة
(رحم للإيجار)

(الحلقة التاسعة والثلاثون)

في المانيا. في منزل جميل قاعدة سيدة كبيرة في السن لكن مازلت محتفظة بجمالها وبرائتها. وماسكة صورة لشاب وبتبكي وبتبوسها.
السيدة: وحشتني اوي يا ابني وحشتني. نفسي اضمك لحضني. اااه منه لله اللي كان السبب ربنا ينتقم منه حرمني منك

دخل رجل مقارب لها في السن وايضا محتفظ بواسمته وشبابه. وهو بيبتسم وبيحضنها.
الرجل: بص للصورة. وحشك يا مشيرة
مشيرة: بدموع ووجع. قوي قوي يا يونس
يونس: اتنهد. انا ياما قولتلك روحيله وقوليله الحقيقة. بس انتي اللي كنتي خايفة من تهديد توفيق. انا مكنتش خايف
مشيرة: بألم وعصرة في قلبها. ازاي بس وهو من يوم ما طردني من الڤيلا وهو بيهددني اني مقربش منه. وتهديدوا ذاد بعد ما اتجوزنا وكمان خلفنا ريما انت نسيت هددنا يعمل فيها ايه لو رعد عرف اني لسة عايشة
يونس: بحزن. عارف بس انتي صعبانة عليا كل يوم حزنك علي رعد بيزيد.
مشيرة: اعمل ايه بس. توفيق ده شيطان ومحدش يقدر عليه ومكنش هيسيبني في حالي. انت نفسك فاكر عمل فيا ايه زمان

فلااااش باك
في ڤيلا الحديدي
مشيرة نايمة علي الارض وغايبة عن الوعي وسخنة ورعد قاعد جنبها بيبكي
رعد: ببكاء ورجاء. ارجوك يا جدوا هاتلها دكتور ارجوك ماما بتموت
توفيق: بقسوة وجبروت. قولت لا خليها تموت وتريحنا. اشمعن ولادي وولاد اخويا ماتوا. ليه هي تعيش وهما لا
رعد: جري علي التليفون علشان يتصل بالاسعاف.
توفيق: اخد منه التليفون وضربه بالقلم. وبغضب. قولتلك لا مش هتتصل
رعد: بغضب. انا بكرهك بكرهك. والله لو امي ماتت لهتندم وهنتقم منك
توفيق: بسخرية. هههههه. تعرف انا بحب اشوف ضعفك قصادي. وبحزم. انساها وخليك معايا انا جدك. انا عايزك تطلع زي قلبك جامد ومفيش حاجة تكسرك. انت رعد الحديدي. لكن دي واحدة متستهلش تكون امك. اسمع كلامي
رعد: بغضب وكره. زق ايده. ابدا انا عمري ما هحبك. واوعدك هكون اقوي منك وهاخد حق امي منك
وراح لامه وقعد جنبها لقاها مبتتحركش نهائي ولا بتتنفس.
رعد: هزها بحزن ووجع. ماما… ماما… اصحي يا ماما. اوعي تموتي لا كفاية بابا مات وسابني. بلاش انتي يا امي لا لا . انا مليش غيرك يا امي مليش غيرك
توفيق: قرب منه وزقه بعيد عنها. وشاف نفسها. وبشماته. امك ماتت
رعد: زقه وحضن امه لا انت كداب ماما عايشة ماما مماتتش. لا لا
توفيق: بصوت عالي. امين
امين: تحت امرك يا توفيق باشا
توفيق: ابعت حد يشيلها ويرميها برا
رعد: حضن امه زيادة. لا لا محدش هياخد ماما مني هي عايشة
توفيق: شده من حضنها بقوة وصرخ فيه بغضب. امك ماتت ماتت ماتت. افهم بقي

ودخل رجالة توفيق واخدوا مشيرة. وخرجوها برا الڤيلا ورموها في الشارع وهي مغمي عليها. في الوقت ده كان يونس ماشي بعربيته وشاف رجالة توفيق بيرموا مشيرة في الشارع ومشيوا. يونس نزل من عربيته بسرعة وقرب من مشيرة واول لما شافها عرفها. وبصدمة. مشيرة مشيرة. بس هي كانت غايبة عن الوعي. شالها وخدها في عربيته ووداها المستشفي.

يونس: يبقي اصلا صاحب فادي ابو رعد وكانوا بيحبه بعض جدا. وكان شاهد علي قصة حبه مع مشيرة. وفي نفس الوقت كان هو كمان معجب بمشيرة وكان نفسه يتجوزها. بس هي كانت بتحب فادي.

في المستشفي
في اوضة مشيرة
مشيرة ابتدت تفوق لقت نفسها في المستشفي ويونس قاعد قصادها علي الكرسي.
مشيرة: بإستغراب. يونس انت ايه اللي جابك وانا جيت هنا ازاي
يونس: ابتسم وبلهفة. حمد لله علي سلامتك يا مشيرة خضتيني عليكي
مشيرة: بخوف وقلق. رعد ابني فين انا عايزة ابني
يونس: اهدي يا مشيرة. انا معرفش فين رعد. انا كنت ماشي بعربيتي ولقيت رجالة بتخرجك من عربية وبترميكي في الشارع ولما قربت منك عرفتك وشيلتك وجبتك هنا
مشيرة: بألم وحسرة. يعني رماني في الشارع مش مكفيه اللي عمله فيا من يوم موت فادي الله يرحمه. كمان رماني في الشارع طيب رعد فين ابني انا عايزة ابني

في الوقت ده باب الاوضة اتفتح ودخل توفيق وبأرف وغل
توفيق: انتي ايه زي القطط بسبع ارواح. لسة عايشة
مشيرة: برجاء. ابوس ايدك انا عايزة ابني اديني ابني وانا والله مش هوريك وشي تاني انا بس عايزة رعد
توفيق: بجبروت وبجاحة. ابنك ده تنسيه خالص هو خلاص افتكر انك موتي ومن هنا ورايح لو فكرتي تقربي من رعد. المرة دي هقتلك بجد. ولو رعد عرف انك عايشة انا ممكن اقتله هو نفسه وانتي وراه. شوفي بقي انتي تختاري ايه. عايزة ابنك يموت قربي منه. وانتي عارفاني انا مليش عزيز ولا غالي. لو رعد مش هيكون حفيدي وتحت طوعي يبقي وجوده ملوش لازمة. وموته احسن
مشيرة: بإنهيار. انت ايه قلبك حجر. عايز تحرمني من ابني وتحرمه مني ليه حرام عليك. ربنا كبير ومش هيسيبك
توفيق: ولولي كمان واصرخي. مش هيفيد بحاجة. انا قولت اللي عندي. وبص ليونس بسخرية. وبعدين انا شايف انك مبتضيعيش وقت. لقيتي زبون جديد تضحكي عليه زي ما ضحكتي علي فادي ابني وخلتيه يتجوزك من ورايا. مش كدة يا يونس يا تري وعدتك بإيه
مشيرة: انت بتقول ايه. يونس انقذ حياتي بعد ما رجالتك رمتني في الشارع. انت اللي فاكر الناس كلها زيك
توفيق: بعصبية. انتي اتجننتي انتي ازاي تكلميني كدة. انتي فاكرة يونس هيقويكي تبقي غلطانة. انا ممكن حالا اقتلك ولا يغمضلي جفن وانتي عارفة. بس تعرفي انا مش هقتلك ليه.
وبشماته ووقاحة وافتري. علشان اوجع قلبك واحرقه علي ابنك وهو بعيد عنك تعيش وتشوفيه بيكبر بعيد عنك وانتي مش قادرة تقربي منه. لازم اوجعك زي ما انا موجوع علي موت ولادي. انتي من يوم ما دخلتي حياتنا وهي اتقلبت. وولادي وولاد اخويا راحوا مني وفضلتي انتي. علشان كدة هوريكي الوجع وحرقة القلب.
ومشي توفيق وساب مشيرة بتبكي ومنهارة وموجوعة علي فراق ابنها اللي ملهاش غيره
يونس: قرب منها وقعد جنبها ومسح دموعها وبحب. كفاية دموع يا مشيرة. انا عارف ان اللي حصل مش سهل بس انا معاكي ومش هسيبك.
مشيرة: وانت ذنبك ايه تدخل مع توفيق في مشاكل ده مفتري ومبيرحمش
يونس: مشيرة انا بحبك
مشيرة: بصدمة. انت بتقول ايه
يونس: بقول اللي حاسس بيه. انا كنت بحبك من زمان يمكن من قبل فادي ما يحبك. وانا كمان كنت بروح المطعم

علشانك علشان اشوفك. بس لما لقيتك بتحبي فادي. مقدرتش اتكلم ولا اصارحك بمشاعري. ولما اختفيتي من حياة فادي. انا كمان دورت عليكي بس معرفتش اوصلك. وبعدها فادي قالي انه لاقاكي وهيتجوزك. مشيرة. انا اتجوزت مراتي وانا بحبك انتي. ولاني مكنتش قادر احبها حصلت بينا مشاكل واتطلقنا. مشيرة ارجوكي اديني فرصة اثبلتك حبي
مشيرة: بتبكي. صدقني يا يونس انا محترمة مشاعرك جدا. بس انا دلوقتي مش عارفة اخد قرار ولا عارفة هعمل ايه. انا كل اللي بفكر فيه دلوقتي رعد ابني.
يونس: يبقي توافقي علي اللي هطلبه منك واحنا الاتنين نحاول نرجعوا مع بعض
مشيرة: طلب ايه
يونس: بشوق. نتجوز
مشيرة:?? نتجوز. بس اا
يونس: مفيش بس.انا وانتي خلاص القدر جمعنا. وملناش غير بعض وانا اوعدك هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا بس وافقي.
مشيرة: اتنهدت وسكتت.

وبعد فترة يونس كان مع مشيرة ومش بيسيبها ابدا وطول الوقت بيحاول مع توفيق انه يرجع رعد ليها وتوفيق يرفض. وفي اخر مرة قابله توفيق هدد يونس. انه لو راحلوا تاني هيقتلوا هو ومشيرة. يونس كان خايف علي مشيرة. وعرض عليها الجواز تاني والمرة دي صمم. ومشيرة مكنش قدامها حل تاني. كانت لازم توافق. لانها ملهاش حد ولا ليها اهل ويونس كان هو الوحيد اللي حنبها وبيحبها وحسسها انها مش لوحدها. واتجوزت يونس. ويونس جاله شغل مهم في المانيا. وسافر هو ومشيرة. وهناك مشيرة حملت في بنتها ريما. وبعد ما ولدت نزلت مصر وحاولت توصل لرعد بس توفيق منعها وهددها ببنتها وجوزها. خافت ورجعت المانيا. وبقت تتابع اخبار رعد من بعيد لبعيد.ولما كبركل ما ينزل صورة ليه علي النت تاخدها وتطبعها وتكبرها وتحطها في الالبوم. ومكنتش بتبطل حنين ليه. ونفسها ترجعوا لحضنها ويعرف انها عايشة.
باااااك
مشيرة: حاضنة صورة رعد وبتبكي. ااااه يا حبيبي. امتي ترجعلي امتي
يونس: اتنهد بحزن عليها وحضنها. معلش ان شاء الله انا حاسس ان قريب اووي هيرجع لحضنك.
مشيرة: ياريت ده وحشني اوي اوي

في مصر
في شركة رعد في مكتب عدي

مروان : دخل لعدي بلهفة. عدي بيه انا عرفت مكان مدام همس
عدي: بفرحة. انت بتتكلم جد طيب هي فين قول بسرعة
مروان: توفيق بيه كان مخبيها في ڤيلا مرينا.
عدي: طيب بينا بسرعة
مروان: بس المشكلة انه هيخدها دلوقتي ويطلع علي المطار علشان هيسافر فرنسا
عدي: يسفرها ازاي
مروان: عملها باسبور مضروب
عدي: احنا لازم نقابلهم علي الطريق ونخدها قبل مايسافرها
مروان: رجالتي وراهم اول لما يخرج من الڤيلا هيبلغوني. بس رعد بيه لازم يعرف
عدي: جز علي سنانه. عندك حق. الظاهر ان وقت الكلام جه خلاص. تعالي معايا

في شقة رعد
رعد قاعد وسرحان في همس ومش عارف اخرت بعدها ايه. حاسس ان حياته واقفه. لاعارف يلاقي توفيق ولا يدور علي امه ولا يلاقي همس. كان حاسس بعجز فظيع. واللي كان تعابه وشالل تفكيره. بعد حبيبته واميرته. اللي كل ما يقلب في صورها اللي كان بيصورهالها يتنهد بوجع والم. ويفتكر ضحكتها وشقاوتها ودلعها عليه. مفتقدها ومفتقد حنانها وحبها و دفي حضنها. مفتقد يصحي علي وجودها جنبه وفي حضنه وينام وهي جنبه وفي حضنه اااهات ووجع والم مش بيفارقه ليل نهار ومهما كان حاوليه ناس الا انه كان مفتقد اهم واغلي حد في حياته همس. همسه قلبه. وكان قاعد وسارح في زكرياته معها علي الحان.( سبت فراغ كبير لعمرو دياب)( سيبت فراغ كبير. عندي والله حبيبي حبيبي.
وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي. قولي ازاي اعيش
كل يوم بقول. امتي ترجع ليا امتي. صعبة قوي الحياة. صعبة من غيرنا انا وانت. قولي ازاي اعيش
ذكريات كتير. بتقابلني معاك يوماتي. بتفكرني بيك. وبسنين حلوة في حياتي
قولي ازاي اعيش… مهما غيبت سنين عن عيني. ابتسامتك ضي عيني
روحي مش ممكن هترجع الا بوجودك حبيبي. حبيبي.. حبيبي
سيبت فراغ كبير عندي والله حبيبي
وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي.
عندي كلام كتير نفسي اقولوا وانت معايا. قلبي مش لاقيه غير معاك ايه الحكاية.
كل يوم مفيش عندي سيرة غير حياتنا
واللي فرحنا بيه بعد ما فرحنا فاتنا
من غيرك بموت واسمي عايش حد تاني.
ببكي من غير صوت وسط دوامت الاماني.
قولي ازاي اعيش???)

في الوقت ده الجرس رن. رعد فتح لقي عدي
رعد: بملامح حزينه وعابثة ومهمومة. ادخل يا عدي. ودخل وقعد بتعب وملل
عدي: دخل وراه. رعد كنت عايزك في موضوع مهم
رعد: سند راسه علي الكرسي وغمض عنيه وبلا مبالاه. لو جاي تتكلم في الشغل. احسنلك بلاش علشان انا مش فايق
عدي:بتوتر. لا انا عايز اتكلم معاك بخصوص همس.
رعد: وهو لسة مغمض عنيه اتنهد. وهي فين همس. همس خلاص هجرتني ويمكن نسبتني
عدي: رعد همس كانت عندي في بيتي من يوم اللي حصل
رعد: فتح عنيه بصدمة????
عدي: بلع ريقه بصعوبة من علامات الغضب والثورة اللي احتلت ملامح رعد. اهدي وافهم. همس كانت بتموت وانا كان لازم اساعدها
رعد: بغضب. وغل قرب من عدي. مراتي كانت عندك في بيتك. بقالها اكتر من شهرين
عدي: افهم بس هقولك
رعدي: لكمه لكمة قوية. افهم ايه افهم انك. خبيت عليا قرطستني وانت مخبي مراتي عندك. مراتي كانت نايمة في بيتك
عدي: مسك فكه وهو مصدوم من كلام رعد. انت بتقول ايه انت اتجننت. همس اختي. وكمان انت ناسي اني متجوز همس كانت عايشة مع هنا في شقتها وانا في شقتي.
رعد: جز علي سنانه. وبصوت عالي . ولو هان عليك تشوفني مجروح وهموت عليها وانت مخبيها. ليه مقولتليش ليه
عدي: غصب عني. همس قعدت في المستشفي اسبوعين وفي جنين مات وفضل واحد. كانت حالتها صعبة. والكدمات والجروح اللي في جسمها كانت لسة ما طابتش. وهي اللي طلبت مترجعش الا لما تخف علشانك. علشان خايفة منك وعليك
رعد: خبط الحيطة بإيده بغضب. غبية غبية. خايفة ليه ده هموت واشوفها هتجنن واسمع صوتها.اوعي من قدامي
عدي: رايح فين
رعد: بعصبية هيكون فين. هلبس واروح اجيب مراتي من بيت صاحبي
عدي: بأسف بس همس مش عندي دلوقتي
رعد: لف بغضب. نعم يا خويا اومال فين انطق
عدي : فاكر يوم لما فوقت من الغيبوبة وقلت انك كنت حاسس ان همس معاك
رعد: بقلق. ايوة فاكر
عدي: هي فعلا كانت موجودة ومعاك وكانت هتموت من قلقها عليك. بس رجالة توفيق ظهروا.
وكانوا عايزنها ولما ماشيتها من المستشفي ورجعت البيت. بعت رجالته وخطفوها
رعد: بغضب هجم علي عدي ومسكه من هدومه. ولما انت عملت فيها دكر وخبيتها مني. ليه ماحمتهاش منه ليه سيبته يخودها ليه .
عدي: كنت هعمل ايه. انا كنت معاك في المستشفي. ومكنتش قادر اسيبك
رعد: زقه بعيد. ومسح وشه وشعره بغضب. وايه العمل هنعرف هو اخدها فين ازاي
عدي: مروان بيقول ان توفيق عمل لهمس باسبور مضروب. وطالع بيها علي المطار علشان يسافر فرنسا. واحنا لازم نلحقها
رعد: بخوف وقلق. انت بتقول ايه يسفرها ازاي. وبغضب توفيق بيتكب نهايتة. انا هلبس بسرعة. لازم الحقها
عدي: وانا هستنتاك متتأخرش بسرعة

error: