أحببته في جامعتي

نوفيلا احببته في جامعتي

الفصل الثامن


تمر ليله العشاق بسلام ، و تسطع شمس نهار جديد علي احدي الطرفين

 

يستيقظ الوسيم و هو مفعل بالطاقه، يشعر ببعض الهمه و النشاط، نهض من علي سريره، يذهب ليتوضأ ثم يصلي، و يشرع في فطوره، عندما شرع في الفطار اتأكئ علي معصمه و هو يتذكر تلك الليله التي لن تغادر عقله، ظل شارد بتلك التي اسرت قلبه، و اوهمت عقله

 

 

بينما الطرف الاخر تستيقظ بكسل و هي معدومة الطاقه ،تشعر بأن الهمه انقضت، أرهقت كثيرا بسبب ليله امس، تشعر بأنها سلبت منها الطاقه، بسبب انهيار حصونها امامه،انتفضت من علي سريرها، ذهبت للتوضأ ثم شرعت بالصلاه و ثم اخذت تدعو لحبيب قلبها، ثم انهت صلاتها، ثم ذهبت تحضر افطارها و لكن اعترضها ناصر مبتسما قائلا

  • فين الهمه يا كسوله، ولا اتخطبتي و نسيتي ان ليكي كليه

تذكرت جميله بأنها لها كليه ثم قالت لنفسها و اخذت تقدرها

_آاااه، انتي مجنونه، ازاي تنسي حاجه مهمه زي دي، مش معني انك اتخطبتي هتنسي جامعتك، امال لو اتجوزتي هتعتزليها

و ثم انتشلها من شرودها اعاده سؤال ناصر مرة اخري

  • صاحيه متأخر ليه يا جميله

_كنت تعبانه شويه يا بابا

  • طيب حبيبتي، حضرتلك فطارك هتلاقيه علي السفرة

ثم طبع غمزة بعينيه و اضاف

  • خدي فطارك في الاوضه و كلمي هاني

جميله بكسوف

_حاضر يا بابا

 

 

تحضر جميله افطارها و تجلس علي السرير، و ظلت تلعب بالملعقه و هي شارده تتذكر، كيف احتل قلبها بتلك السهوله، الم تكن من مبادئها الا تحب في الجامعه، و لكن مبادئها تحطمت امام ذلك الوسيم، استيقظت جميله من شرودها علي صوت هاتفها يعلن عن متصل

اجابت جميله وهي ليست في وعيها بسبب الشرود

  • الوو، مين

_اخص عليكي يا جميله متعرفنيش انا مين

  • لأ، مين

_انا هاني خطيبك

قفزت جميلة من علي السرير و اخذت تتحرك يمينا و يسارا ظلت تدور مع نفسها و هي تحدث هاني قائله

  • ايه يا هاني بقالك كتير متصلتش

_ايه يا جميله وحشتك

  • الصراحه اه

_وانتي اكتر يا حب عمري

  • ها مقولتليش ليه ما اتصلتش

_يابنتي انا سايبك بقالي 5 ساعات ازاي اوحشك كده، و متقلقيش هنكتب الكتاب قريب، و بعدين تعالي هنا انتي نسيتيني كنت هقولك ايه

  • ايه انت بتقول ايه

_قولت ايه، خير

  • قولتلي يا بنتي، هو انت شايفني بنتك، انا خطيبتك فوق شويه

اطلق هاني ضحكه صغيره ثم قال

_ده مثل يا حبيبتي، وبعدين انتي سيبتي كل ده و مسكتي بنتي

  • لأ اصل كلمه بنتي بتعص…..

قاطع هاني كلام جميله قائلا

_هشششش، اسكتي شويه هو انتي رادار ، و نسيت اقولك انا عازمك النهارده علي مطعم تحفه، هجيبك من البيت الساعه 8

  • طب ما تقول من الاول، انك اتصلت بيا عشان كده

هاني بعصبيه

_جميله، انا هقفل، عشان لو فضلت ثانيه لهتعتبري نفسك مش مخطوبه

ثم اغلق الخط

 

ظلت جميله تتذكر حديثه و ظلت تضحك، تكاد لا تصدق نفسها، كيف تفعل ذلك

انها زوجها قريبا و حاليا خطيبها كيف يأتي علي بالها ذلك؟

 

اكيد يظن الجميع انها خطوبه و ليست الا، و لكن ما لم يعلمونه انها بدايه لطريق الحب، سيذيقهم جميع انواع الحب و العذاب، انها طريق ليبدأ الحب بين كلا الطرفين بالانتشار في قلبيهما

 

 

 

ظل علي يتردد في ذهنه كيف قبل هاني جميله علي خدها، كيف أتت له تلك الجرأة، يكاد علي لا يصدق نفسه، حتي الان لا يصدق انه مخطوبه

يقاطع شروده المعتاد صوت مصطفي

  • يا استاذ علي ….

_هشششش، اخلص انا مش فاضيلك

  • في ناس طالبين يزورك

_قولهم اني لغيت المواعيد النهارده ،مش فاضي

  • بس يا استاذ دول ….

_قولتلك مش فاضي اطلع برا

  • براحتك يا استاذ ده كان استاذ ناصر و بنته جايين يكلموك

ثم هم مصطفي بقفل الباب و يذهب و لكن اوقفه صوت علي القوي قائلا و هو منتفض

  • دخلهم مستني ايه

و أدخل مصطفي كلا منها و ذهب

سمح علي لكل منهما بالجلوس، و بادر بالسؤال اولا

  • ها عايزني في ايه

_كنت عايزة يا علي ان ….

قاطع ناصر حديث جميله قائلا

_انا اللي هتكلم يا جوجو

_استاذ علي، انا عايز اقدم استقالتي

علي بانذهال و لم يتوقع فعلهم ذلك ثم هتف قائلا

  • و ايه السبب

قالها بلامبلاه

_كنت عايز اتقاعد بعد ما اطمنت علي جميله

هتف بها ناصر بنبرة جاده

  • بس حضرتك …ثم قاطع علي كلامه و ابدل الحوار قائلا

  • تمام، عموما في قروض انا عايزها قبل ما تقدم استقالتك

ناصر بعدم فهم

  • قروض!!!!!

 

  • ايه يا جليله ،قولتلك ميت مرة انا هتصرف في المشكله دي، ملكيش دعوه انتي

_مليش دعوه ايه، ده حقي ازاي تقولي مليش دعوه

  • جليله كلمه كمان و هخليكي تسافري تروحي اسيوط

_بس …

  • هششش، انا قولت ايه، متخلينيش اندم علي القرار ده

_ماشي يا هاني، ابقي وريني شطارتك

و أخذت جليله باب الشقه و صفعتها

و ظل يدور حواره مع جليله في باله، و ظل يتساءل كيف سيحل تلك المشكله

 

 

  • الوووو يا يس، عيزاك ضروري

هتفت بها جميله و هي غاضبه

_ في ايه يا جميله، حصل حاجه مع هاني

  • لأ في موضوع اوحش منه، قابلني في الكافيه كمان ربع ساعه اللي انت عارفه

 

 

*******بعد مرور ربع ساعه ******

  • ها جيباني علي ملا وشي ليه

_شوفت اخوك عمل فيا ايه

  • عمل ايه

ادمعت عيني جميله و هي تتذكر ما حدث

 

  • قروض! !!!

_اه يا عمي قروض، بنت حضرتك صفيه اخدت مني قرض، بــ50 الف جنيه و قالتلي انها هتسده بعدين و علي ضمانتك انت

  • بس بس …

قاطعه علي فخورا

_لا بس ولا حاجه بس اعتبر طلبك بتاع الاستقال مقبول، بس عليك وصلات امانه لو مسددتهمش هتوحشك بناتك

  • انت انسان سافل و حقير ،انت ازاي تعمل كده

هتفت بها جميله بغضب

ضحك قليلا علي ثم قال

_انا برضوا، انتي السبب، انتي اللي خلتيني اعمل كده، مكنش في نيتي اعملكم كده بس انتي السبب، انتي

جميله بعدم فهم

  • انا!!!!!

_اه انتي …ثم صمت قليلا ثم هم بالتحدث

_بسببك انتي ، دمرتي حياتي، انا ….

و قد قاطع حديثه صوت سقوط ناصر

همت جميله اليه بفزع قائله

  • بابا، فوق ارجوك. بابا، اطلبوا ياجماعه الاسعاف

قام علي بالاتصال بــالاسعاف ثم جاء ليضع يده على ناصر قامت جميله بإزاحه يده عن ناصر ثم هتفت بنبرة جاده قائله

_اياك تلمس بابا

 

داوي العديد من اصوات الاسعاف حتي وصولها الي شركه علي، قامت هيئه الاسعاف بنقل المريض علي عربه التنقل و كانت تصاحبه جميله لا تفارق عربه المريض جائت لتركب سيارة الاسعاف هتف لها عامل الاسعاف

  • معلش يا انسه ممنوع حد يطلع معانا

ظلت تردد جميله توسلها للعامل حتي يقبل و لكنه أبي و رفض

قام علي باقتراح

  • انسه جميله تعالي اركبي معايا و مش معقوله تأخريهم، انتي كده بتحطي والدك في خطر اكتر

صمت قليلا جميله و وافقت بصعوبه ثم قالت

  • ماشي بس هتوصلني و انا هرجع لوحدي

_ماشي

ركب كلا منهما السياره الفخمه ،نظرت جميله بكل زاويه في السياره، حتي تعلق نظرها علي صورة، قامت بتقريب عينها و لكن لم تستطع تعرف هويه من بالصورة

انطلقت العربيه وراء سيارة الاسعاف و ظلت يدي جميله ترتجف ثم وضعت جميلة يدها بالخطأ بجانب فرامل اليد و اسندت مرافقها عليه

وصلت سيارة الاسعاف الي المشفي، قام علي بتشغيل الفرامل ليركن العربيه، فجاءت يده بالخطأ علي يد جميله و امسك بها، نظرت له جميله لمده لا تتعدي ثانتين ثم سحبت يدها و قالت بنبرة تحذيريه

  • انا قولتلك متقربش مني

انتشلته جميله من وضع الشرود ثم هتف لها متأسفا

_انا اسف مكنتش اقصد

جميله و قد شعرت بذنب صراخها به و لكنها قاومت تلك الفكرة و ذهبت وراء الدكاترة و هم يسعفون المريض

وصلوا الي غرفه العمليات، ثم اوقفها الدكتور قائلا

  • انسه ممنوت تخشي

أومأ برأسها جميله عده مرات

 

 

 

*********بعد مرور ساعه و عشر دقائق******

ذهب الدكتور الي مكان وقف جميله و قال

  • انتي بنت المريض

_اه انا بنته،حصله حاجه

  • لأ محصلهوش حاجه، هو جاله انهيار عصبي خلاه يبقي كده

_بس يا دكتور كنت بشوف بابا كتير بيدوخ ايه السبب

  • لا عادي دي اعراض مريض سكر

 

 

 

 

 

  • يالهوي علي يعمل كده انا مش مصدق

_ولا انا كنت بعتبره اخويا بس بعد اللي عمله خلاص هردله فلوسه و ينساني نهائي

  • و المطلوب مني

_تقنع اخوك يصبر عليا لأخر الشهر

  • مش هقدر اقنعه اقنعيه انتي

_ما انت اخوه تقدر تقنعه

  • بقولهالك مقدرش، انتي تقدري

 

 

  • الووو، ايوة يا هاني

_ايوة يا حبيبة هاني جهزتي نفسك

  • للاسف لأ،بابا تعب فاجأة و مش هقدر انزل معاك

_نعم، يتعب و متقوليش لييه،مش هو ابويا زي ما هو ابوكي. ليه مقولتليش

  • مكنتش في وعيي

_طب انا جاي

  • مستنياك

 

 

  • ينفع كده يا عمي متقوليش بنتك انك تعبان

_معلش يا بني كانت مضغوطه شويه النهارده

  • طب اخبار صحتك ايه

_انا بخير متقلقش بس جهز نفسك دلوقتي، انا قررت الفرح كمان اسبوعين

  • نعم

هتفت بها جميله

_ايوة يا جميله زي ما قلت

  • بس يا بابا

_مبسش انا بقول كلمه و تتنفذ

قام هاني بتقبيل جبهه ناصر قائلا

  • شكرا ليك يا احلي عم

_بس متنساش هي بنتي قبل ما هتبقي مراتك فاهم

  • حاضر يا عمي

 

قاطعت جميله حديثهما قائله

  • هاني عيزاك برا ،عن اذنك يا بابا

  • اذنك معاكي يا روح بابا

_ايوة يا جميله عايزة ايه

  • عندك سلفه 50 الف جنيه

_نعم

  • معلش هردهم ليك بعدين

_اه عندي عيزاهم امتي

  • هخدهم منك يوم الفرح

_ماشي

 

 

 

 

***********بعد انقضاء اسبوعين وحان موعد الفرح ***********

 

  • انا قلقانه يا صفيه

_ليه يا جميله قلقانه من ايه

  • ما انتي شايفه اهو انا اول مرة اتجوز

_ماشي يختي ما انا عارفه و الف مبرووك ليكي يا جوجو

 

 

مرت ساعتين و جميله بالكوافير

  • ها ايه رايك يا صفيه

  • قمررر يا جوجو

-كان نفسي ماما تشوفني كده يا صفصف

_وانا كمان و الله

  • ها اديها فوق في السماء شيفانا

 

 

 

  • ظل هاني ينهدم نفسه و يجهز ماله لإعطائه لجميله

جاء اتصال هاتفي الي هاني يعلن عن وجود متصل

  • الوو

  • حضرتك اسمك هاني

  • ايوة انا

  • و عندك اخت اسمها جليله

  • اه

  • طب الحق ابوك في الصعيد بيموت

  • نعم ،لا لا انت اكيد بتهزر

اقفل المتصل الخط في وجهه هاني

ظل هاني يرتب ملابس سفره و قام برفع صوتي الي اعلي درجه و ظل ينادي جليله و يردد اسمها

استجابت له جليله و قالت

  • ايه يا علي بتعمل ايه

_مفيش وقت كلام ابونا بيموت

  • ايه ثواني اجهز لبس و جايه

 

 

*******بعد مرور 3 ساعات و بدا الاحتفال ******

ظلت جميله تتصل بنفس الرقم ولا تجد رد حاولت ان تتصل بـــجليله و لكن كانت نفس الموضوع

 

اخذ يفكر ناصر بحل لتلك الازمه

وجد حلين

  • الحل الاول و هو الغاء الحفل و قول ان العريس مخطوف و ذلك سيظهر مدي كذبهم بتلك المسأله

  • الحل التاني. ……….

 

يتبع

error: