أحببته في جامعتي
نوفيلا احببته في جامعتي
الفصل السادس
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
قلق كرم فأتصال علي جميله: السلام عليكم
جميله :و عليكم السلام يا عمي
كرم: اخبارك ايه يا بنتي
جميله: كلنا الحمدلله يا عمي
كرم: تمام ، بصي يا بنتي انا جاي و ابن عمك محمودة (محمود ابن الحاج كرم)
جميله: اتفضل يا عمي ده انت تشرف
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
جليله: بجد انت متأكد
هاني: اه متأكد في حاجه
جليله: لا لا انت مش اخويا
هاني: لا اخوكي يختي افهمي
جليله :طب و امتي هتعملها
هاني :ممكن النهارده او بكرة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
اشرقت الشمس مرة اخري تعلن عن دخول شعاع في بيت جميله
استيقظت جميله علي غير عادتها: بابا اصحي
ناصر: ايه يا بنتي تصيحيني ليه الساعه 6:55
جميله: اصل يا بابا عمو كرم جاي النهارده هو و محمود
ناصر :طب تمام قولي لأختك ترتب الشقه و انا هنزل الشغل وانتي روحي الجامعه
جميله بضحك: لأ يا حاج ايه كل الطلبات دي انا زي الجني بأخد طلب واحد
ناصر: قصدك انتي عفريته
جميله: خلاص يا بابا انا عفريته وانت ريس العفاريت
و هنا لم يستطع ناصر منع نفسه من الضحك بل تخيل نفسه و هو رئيس الجن و بناته عفاريت و هنا ضحك و لم يستطع منع نفسه من الضحك.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
علي و يس و هما في البيت
علي: يس هو انت رايح الجامعه
يس: لأ مش هروح انا بروح حد و ثلاثاء و خميس
علي: طيب تمام
يس: ليه هو انت كنت عايز حاجه
علي: لأ
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في منزل جليله
جليله: هاني، يااااا هاني
هاني: نعم عايزة ايه
جليله: انا هروح الكليه مفيش داعي انك تيجي
هاني: بس انا عايز اقابل جميله و اكلمها
جليله: متقلقش تعال ابقي كلمها بعد ما نخلص الكليه و انا هرجع البيت علي طول
هاني بلا مبالاة: ماشي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جميله و جليله الي الجامعة ولكن ذهبت جليله بدون هاني
&&&&&&&&&&&&&&&
جميله: السلام عليكم
جليله: و عليكم السلام
جميله: هو فين هاني
جليله: هو مش جاي
جميله: تمام
و جاء يس من خلف جميله و جليله و ثم وضع يده علي اعين جليله و قال: مين
جليله بحيرة : قوليلي يا جميله ميين
و يشاور يس لجميله بألا تصمت
جميله: معرفش، هو لونه خمري و لابس نظاره
جليله: ثواني، مين هو اللي لونه خمري مفيش حد لونه خمري ولابس نظارة غير يس، يبقي هو يس
و هنا انفجرت جميله بالضحك
يس: حرام عليكي يا جميله قولتيلها
جميله بضحك و نفس مقطوع: ان ا مق ول تل ها ش حا جه
جليله: اهدي يا بنتي مالك مش فهمه
جميله و قد استعادت نفسها و لكن تذكرت الموقف و ضحكت مرة اخري
يس: يوووه بقي شكل الكائن اللي بيضحك ده مش هيفهمنا
جليله: يا بنتي اهدي في ايه
و هنا جميله استعادت مرة اخري نفسها و قالت: انا بقول اني مقولتش حاجه
و هنا صمت الجميع عدا جميله
جميله: و صحيح انتي ازاي يا جليله عرفتيه
جليله :…………
جميله: ما تردي
(صمت الجميع لأنه جاء علي و لكن علي شاور لــيس و جليله بألا يقولوا شئ)
جميله: هو انا هفضل اقولكوا مالكوا
ثم قام علي مندفعا علي جميله ثم قال: بخ
جميله اتفزعت ثم قالت: الله يخرب بيتك يا شيخ خضيتيني
علي: ايه رأيك مش انتي بتتريقي علي يس و جميله اهو اضختيتي
جميله بغضب: ماشي يا علي شكرا عن اذنكم يا جماعه انا ماشيه
لحقتها جليله قائله :حيلك حيلك كده ليه مضايقه
جميله: يعني انتو تتريقوا عليا، وانا اسكت
جليله بضحك :طب ما انتي اتريقتي علي اخو علي و علي ردها ليكي
جميله و هي تحاول ان تغير مجري الحديث: طب و انتي ليه بتلحقيني دلوقتي
جليله بضحك قليل: عشان البرنسيسه مضايقه من الكل و عايزين نعرف هي ليه مضايقه مننا
جميله: خلاص بقي يا جليله
جليله: مادام هو خلاص تعالي معايا
جميله: اجي معاكي فين
جليله: نروح عند الشله امال فين
جميله بكسوف : طيب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
…:الوووو
ناصر: و عليكم السلام مين معايا
….: انا ….عايز اخطب بنتك
ناصر بتفاجأ: نعم!!!!!
…:ها امتي هجيلك
ناصر: هو انت مجنون، ازاي تقولي كده
…:هو انا يا عمي قولتلك اني اغتصبتها، بقولك عايز اتجوزها
ناصر: انا مش موافق
…:بس انا موافق، ولو عرضت الموضوع علي جميله هتلاقيها موافقه
شعر ناصر بغرابه كيف لهذا الابله ان يقول كذلك، لا يعلم و لكنه سيلقي حسابه ذلك الابله!!