أحببته في جامعتي

نوفيلا …احبتته في جامعتي

الجزء الاول

الفصل الخامس

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ذهبت جميله الي الاسانسير فدخلته فخرجت من الاسانسير، رأت علاء (صديق والدها)

علاء: بتعملي ايه هنا يا جميله

جميله: عايزة اخد مرتب والدي

علاء: طب تمام تعالي اعرفك علي اصحاب والدك و بعديها تاخدي المراتب عقبال ما يطلع موظف تسليم المرتب

جميله :طيب تمام

علاء: طب اتفضلي

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

علي: مصطفي سلمت مرتبات الموظفين

مصطفي: بتتسلم يا استاذ علي

علي: تمام

مصطفي: استاذ

علي: نعم

مصطفي: ناصر مقدرش يجي النهارده بس بنته جت

علي: ما تيجي انا مالي

مصطفي: حاضر استاذ

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

جليله: يا يس

ىس :نعم

جليله: عايزة اقولك علي حاجه بس متقولش لحد

يس: ايه

جليله: اخويا بيحب جميله

يس: نعم

جليله: اه

يس: تمام

و ذهبا يس و جليله معا حتي هاني لم يأخذها او يوصلها و ظل يس يفكر كيف سيقول لأخيه

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

هاني: يا تري ، ازاي هقول لجميله اني هسافر كمان اسبوعين، خلاص مش هقولها .

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

علاء: ايه رأيك يا جميله في اصحاب والدك

جميله : طيبين ،هو موظف المرتب اتأخر ليه

علاء: ثواني اشوفه كده وصل

جميله: تمام

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

علاء: ازيك يا محمود (موظف المرتب ).

محمود: كويس يا ابو محمد.

علاء:مرتب ناصر فين.

محمود: اتفضل جهزته دول بس متنساش دول 2100 جنيه عشان مخصوم منه 7 ايام.

علاء: اه صح.

محمود: خد يا ابو محمد.

&&&&&&&&&&&&&&&&

علاء :انسه جميله.

جميله: نعم، استلمت المرتب.

علاء: اه بس في حاجه.

جميله: خير.

علاء: ناصر اتخصم منه 7 ايام.

جميله: ليه؟

علاء: لأنه اتأخر عن الميعاد 45 دقيقه ،في يوم ما كنتي حضرتك تعبانه هو قعد معاكي فتأخر عن الميعاد، فخد جزاء.

جميله: مش هو المفروض مستأذن.

علاء: اه مستأذن بس المدير كان مضايق اوي ومخنوق فمأخدش بالاعتبار.

جميله بغضب: من فضلك هات الفلوس.

علاء: اتفضلي.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

اطرق مصطفي الباب علي علي .

علي: اتفضل.

مصطفي: معلش ممكن اقول حاجه.

علي: اتفضل

مصطفي: بص يا استاذ المشروع **** محتاج ان احنا نعمل ليه دعايه

علي: هات الورق بتاعه او اشرحلي عن المشروع

مصطفي: هشرحوا لحضرتك

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

جميله: عمو علاء

علاء: نعم

جميله: فين غرفه المدير

علاء: ليه

جميله: فينه

علاء :بصي هو في الدور ***** في غرفه **** بس اطلعي الاسانسير

جميله: شكرا يا عمو

و ذهبت جميله و هي غاضبه فكانت تذهب للمكان الذي وصفه لها علاء ،و تقول في نفسها: يأما وريتك انت تبقي مين يا مدير ، و دخلت مسرعه علي غرفه (علي)

جميله: بص يا استاذ اللي خلاك تخصم من والدي …، و ثم باقي الكلام ابتلعته الفم بعدما رأت علي ،انما علي فنظر لها متفاجأ، وانما مصطفي ظل صامت.

علي: انتي بتعملي ايه هنا يا انسه جميله

جميله: هو انت المدير

علي: اه ليه

مصطفي دخل مسرعا في الكلام و قال: يا استاذ علي انسه جميله ابنه ناصر و هي دي اللي كانت مريضه و ناصر استأذن وقت اضافي عشان يقعد معاها

جميله بتردد: انت ليه خصمت من والدي، هو عملك حاجه، خلاص من بكرة هخلي بابا يسيب الشغل بسبب انك تخصم من واحد مستأذن.

لقد ابتلع علي كلامه لم يستطع الكلام او الحراك استاطع ان يصمت فحسب

مصطفي رأي نظرة العشق علي عين (علي) فبادر ان يغير رأي جميله فقال: يا انسه جميله، كلنا عائله واحده لا يمكن نسيب بعض ، و اكيد برضوا والدك مقلش ليكي عشان عارف ان احنا عائله، وكمان عشان خاطرك هياخد ترقيه، احب اعرفك علي نفسي، انا مساعد المدير.

صمت جميله لبرهه ثم قالت: و انا جميله، بس اعتبر ان ده وعد منك انك عمرك ما هتأذي والدي بس والله العظيم هجي عندكوا كل يوم عشان اشوف والدي لو شوفت انكوا اذيتوا انا همشي.

مصطفي: بقولك ايه انا مبحبش حد يقعد يأمرني الا المدير، احسني اسلوبك شويه عشان بضايق من كده.

و ركب الصمت لعلي فأنه لحتي الان متفاجأ.

جميله: اوكيه،انا اسفه.

ثم اضافت :شكرا يا استاذ علي

و لكن هنا كسر علي صمته فقال: شكرا علي ايه يا انسه جميله، لو كنتي عزفتيني ان ناصر والدك كنت عاملتله حلو.

جميله: انا ميهمنيش حد، وكمان مش بحب اعرف حد ابويا عشان يعملي خدمه، انا مبحبش حد يأذي ابويا، اللي يأذيه هقطعه من وش الارض.

ضحك علي قليلا ولكن لم يظهرها لجميله فقال: تمام يا انسه جميله، ولو عايزة تيجي كل يوم هنا مفيش مشكله.

جميله: تمام

&&&&&&&&&&&&&&&&&

لقد جاء اتصال لجميله امام علي

جميله: السلام عليكم

ناصر: وعليكم السلام ،فينك يا بنتي.

جميله: انا اهو جايه يا بابا هركب المواصلات وجايه متقلقش و كمان قبل ما اجيلك هاخد صفيه من الدرس.

ناصر: طيب يا بنتي.

و اغلقت جميله الخط ثم اضافت: عن اذنكوا يا جماعه

مصطفي: طب استني اوصلك لتحت عشان محدش يكلمك

جميله: لأ متقلقش انا اتعرفت علي اصحاب والدي.

و هنا شعر علي بالغضب الشديد و لكنه حتي الان تمالك اعصابه.

مصطفي: بس الزوق اني اوصلك لتحت.

جميله: طيب.

مصطفي: استاذ علي انا خارج ،فرأي مصطفي الغضب في عينيي علي فغادر بسرعه.

و هنا ظل يفكر علي،

لقد سنحت له الفرصه ان يعطيها حبه بل يعيطيها قلبه و يظهر لها حبه لها.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&%&&

الاء: ازيك يا ميرو

اميرة: ازيك يا الاء

الاء: مالك يا بنتي

اميرة: انا شايفه ان جميله مخليه الكل يحبها مش معقوله كده، لازم تحترم نفسها

الاء: مش فهمه يا ميرو.

اميرة: يا بنتي علي وعدني انه هيخطبني و فجأه وقف كل حاجه و اسمع ان في علي بيحب جميله

الاء :نعم هي البت بنت **** لازم تتربي، البت دي حراميه شباب لازم تتربي

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

هاني: جليله

جليله: نعم

هاني: انا مسافر كمان اسبوعين مش هعيش هنا

جليله: نعم، طب جميله هتعمل ايه

هاني: تستني لغايه ما ارجع و اخطبها بس مش هقولها اني في الجيش

جليله: طب ….

قاطع هاني الكلام فقال: جليله

جليله: حاضر

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

كرم: يلا يا ابني خلص العمارة دي (كرم يعتبر عم جميله اي اخو ناصر و لكن اسمه هي صفاته فكادت جميله تعشقه مثل والدها اقصد تعشقه اقل من والدها)

عيد: حاضر يا استاذ البني مخلصش (عامل لدي كرم)

جاء اتصال له

كرم: السلام عليكم

….:من فضلك ابعد اللي اسمها جميله يأما هطلع ميتين *** و ياريت تبعد عن خطيبي يأما مصيرها القتل

كرم: انتي مين يا ****

….:تسلم يا مهندس انا عارفه مكانك و بيتك و بيتك عائلتك فياريت ابعد جميله عني و عن خطيبي

و اغلق الخط

قلق كرم فأتصال علي جميله: السلام عليكم

جميله :و عليكم السلام يا عمي

كرم: …….

يتبعـــ

&&&&&&&&&&&&

روايهاحبتتهفي_جامعتي

الكاتبهرورومحمد

error: