أحببته في جامعتي
نوفيلا …احبتته في جامعتي
الجزء الاول
الفصل الثالث
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح يتساقط مطر الحب يتمني الجميع ان يحصل علي نقطه من ذاك المطر ولكن قليل منهم من يحصل علي الحب و نكمل حكايتنا مع هاني و جميله و مآسيهم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
الخروجه
ذهبت جميله مع اميرة و علياء و جليله و كان بجانب جليله هاني ثم يس ثم علي
#########################
كان الجميع هادئا ولكن تكلمت جليله
جليله: ايه يا شباب هتفضلوا ساكتين
جميله: و الله عندك حق بصوا يا جماعه احنا اول حاجه هنروح المطعم نأكل و بعديها نروح گافيه و بعديها نروح نلعب ايه رايكم
يس و علياء: و احنا موافقين
اميرة: بس يا جميله مش شايفه حته اللعب دي مش حلوة
يس: لا و النبي انا عايز العب
علي: طب ما تقول كده من الاول انا موافق
هاني: ايه شغل العيال دي جليله انا مش هعلب معاكوا و ايه شغال العيال ده
جميله: شغل عيال ايه حضرتك مش عاجبك امشي من هنا محدش عايزك
جليله: خلاص يا جماعه اهدوا
علي: يا جماعه خلاص، بصوا علي عربيتي هوصلكوا للمطعم بدل المشي دي (عربيته مرسيدس)
الجميع عدا هاني : شكرا
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
داخل العربيه
جميله و هي تتكلم بصوت خفيف مع جليله: واو عربيته حلوة(ولكن علي و هاني سمعوها فأبدي علي بضحكه جميله و ابدي هاني بغيظ شديد)
@@@@@@@@@@@@@@@@@
وصلوا المطعم ****
علي: اتفضلي يا انسه جليله و يا انسه جميله و يا انسه علياء و يا انسه اميرة
البنات: شكرا
بعدما دخلوا المطعم و جلسوا
يس: Waiter
Waiter: ايوة يا فندم
يس: شوف الكل عايز ايه و علي حسابي
بدأ الكل بطلب طلبتهم و بعدما انتهوا من الطلب
جميله: من فضلك يا يس انا معايا فلوس اقدر ادفعلكوا و ادفع لنفسي كمان
هاني بضحك: تدفعيلنا؟
جميله: اه يعني فيها ايه
اميرة: خلاص اهدي يا حبيبتي هو ميقصدش
يس: ايه يا ابو الشباب ما تهدي اعصابك شويه
علياء: و النبي بلاش خناق
جليله: يا جماعه ابقوا فكروني المرة الجايه اني مجبيش معايا هاني تاني و هي بتقول كده بضحك
و لكن صمت هاني لأنه رأي الجميع يغلطوه
علي بغضب ولكن غير ظاهر امامهم: مالك يا هاني شغال خناق مع الانسه جميله من اول ما خرجنا ما تهتدي شويه و انتي يا انسه جميله ميصحش بنت تدفع الحساب انا و يس هنتحمل تكلفه المطعم انتو لأ تمام
جميله: تمام
waiter: اتفضلوا يا جماعه اهو الأكل
جميله: شكرا
$$$$$$$$$$%%%%%$$$$$$$$%$
و أكل الكل و شكروا جميله علي فكرة الخروجه و يس و علي علي دفع الفلوس
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تليفون جاء لجميله
جميله للكل: عن اذنكوا يا جماعه بابا بيتصل هطلع برا اتكلم معاه و عايزاكي يا جوجو تيجي معايا عشان ميحصليش حاجه
جليله: تمام
&&&&******&&&&&&&*********&&&&
جميله و هي ذاهبه لتخرج من المطعم رديت علي التليفون
جميله: السلام عليكم يا بابا
فسمعها الجميع حتي هاني و علي و يس فأعجب علي بها اكثر
ناصر: ازيك يا بنتي انتي اتأخرتي فينك الساعه 4:00
جميله: يا بابا لسه الخروجه لسه في اولها احنا دلوقتي اكلنا و هنروح كافيه نشرب حاجه و بعديها هنروح نلعب
ناصر: تلعبوا؟
جميله: ايوة يا بابا هنلعب
ناصر: طب بصي ابعتلك مكان الكافيه عشان ابعتلك اختك
جميله: حاضر يا بابا
بعدما انتهت جميله من مكالمه والدها رذيت عليها جليله
جليله: ايه في ايه يا بنتي والدك ليه اتصل
جميله: فقصت جميله عليها الحكايه
فلم تعلق جميله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جميله و جوجو الي الشباب قائله جميله: يا جماعة يلا نروح علي الكافيه ممكن
تعجب الجميع حتي هاني جليله شاورت لهاني انها هتفهمه
علي :ليه كده
جميله: معلش
يس: تمام، waiter
علي: يلا يا جماعه انا هوديك العربيه لغايه ما يس يدفع الفلوس
الكل: تمام
يس: من فضلك يا Waiter الحساب كام
Waiter: الحساب ***
يس: تمام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
و جميله و الكل ذاهبين للعربيه فكانت جميله ذاهبه الي العربيه و جانبها علي و علياء و جليله كان بجانبها هاني و اميرة
جميله: جزاك الله خيرا يا ….
علي: يا ايه
جميله: يا علي
علياء : شكرا يا علي
علي: العفو علي ايه
انما جليله و هي ذاهبه مع هاني
جليله: هاني
هاني: نعم
فقامت بقص القصه عليه ثم قالت
جليله بصوت خفيف مع هاني: هاني هو انت بتحبها
هاني فقد كاد نفسه يقطع ثم قال: مين دي
جليله: جميله
هاني استسلم ثم قال: مش عارفه
جليله: انت بتحبها كده
&&&&&&&&&&&&&&&&&
جميله و هي تتكلم مع علياء بعدما دخلوا العربيه و لكنهم كانوا ينتظرون يس
جميله: علياء
علياء: نعم
جميله: هو انتي في كليه ايه
علياء: كليه محاماه
جميله: يااه كان نفسي ادخلها
فتدخلت جليله في الكلام: ليه طب ما كنتي تدخليها ما هي اقل من مجموعك
فجميله: لم ترد صمتت فكانت تبكي في صمتها
فأحس هاني بشئ يتعبه بشئ يوجعه ففهم ان جميله تعبه او شئ من ذلك
علي: خلاص يا جماعه قفلوا السيرة اهو جيه يس
علي: يس دفعت
يس: اه
ذهب الجميع الي الكافيه
جميله: بصوا بقي كده انا هتدفع ثمن المشروبات انا و جليله انت كده يا علي و يا يس دفعتوا ثمن الاكل انا و جليله ندفع ثمن الشرب و علياء و استاذ هاني هيدفعوا ثمن اللعب
الكل عدا اميرة: ماشي
اميرة: طب وانا مش هدفع ليه
جميله: عشان النهارده عيد ميلاك انا و جليله اتفقنا نعمل كده و نكتم علي الخبر و كنا متأكديني انك هتنسي
اميرة بفرحه: بجد و الله انا بحبكوا انتو اجمل صحاب
بعد قليل
امسكت جميلة الهاتف و ارسلت الموقع
يس: بتعملي ايه يا جميله كلنا بنتكلم مع بعض وانتي ماسكه التليفون بتعملي ايه
جميله: لا و لا حاجه كملوا كلامكوا
جميله: من فضلك يا استاذ (عامل بالكافيه ) شوف طلب الكل انا هاخد ***
الكل: ***********
&&&&&&&&&&&&&&&
جاءت صفيه
صفيه: السلام عليكم
الكل: و عليكم السلام
فقامت جميله بالنهوض بسرعه قائله: دي صفيه اختي في تالته ثانوي دلوقتي
الكل: ازيك يا صفيه
دخلت صفيه معاهم و قعدت تحكيلهم عن طفولتها و طفوله اختي ولكنها توفقت عند كلمه محدده توقفت عن كلمه عندما يسمعها الاخرون يبكون توقفت عند كلمه وهي تعد اسوأ كوابيس جميله و صفيه و هي كلمه ماما
عندما حكت معاهم فقالت: ماما ثم صمتت و بكت
فقامت جميله بحضنها و جميله مليئه بالدموع: صفيه متعيطيش انا امك الثانيه بابا قدر انه ينسينا ماما
صفيه: بس احنا منسينهاش احنا بنحبها و مش عارفين شكلها الا بالصور و انا كنت سبب موتها
جليله بحزن: ازاي كنتي سبب موتها
جميله و هي تنظر لجليله بغضب
جليله: قصدي ازاي هي ماتت
صفيه: امي ماتت و هي بتولدني جالها نزيف حاد و ماتت تقريبا امي لو كانت مولدتينيش كانت جميله عايشه و معاها ماما
علياء: حبيبتي الموت بأيد ربنا مينفعش يا حبيبتي تقولي يا ريتني ما اتولد ربنا هو اللي جابك هنا مش انتي فهمتي
اميرة: و بعدين بقي الفأر اللي دخل ده ما تسموا الله و وقفوا الكلام ده
يس: ايه يا صفيه من بعد ما دخلتي خليتي الكل يعيط ادعي عليكي دلوقتي
صفيه: تمام
علي: يلا كملي حكايه الطفوله اللي بتموت من الضحك دي
جميله: اه يلا كملي
صفيه: و ظلت صفيه تحكي عن طفولتها و مازالت كلمه الام هذه عائق بالنسبه لها مهما حدث
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
انقضي من الوقت نصف ساعه و انتهوا من الشرب و ذهبوا للمرح و مازالت فرصه واحده لكي يصحح هاني غلطته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الملاهي
جميله بطفوله بريئه: الله بحب الملاهي بعشقها
علي بضحك هستيري: و الله اللي يشوفك يقول كبيرة عقل انما يتعامل معاكي يلاقي صغيرة عقل و الله
صفيه بضحك: انت بتقول عليها صغيرة عقل امال انا ايه
يس: لأ كده كتير نفسي اتجوز واحده عقلها صغير
علي: يس لم نفسك
جليله: و الله انتوا هبل
اميرة: جميله حبيبتي انا مش هقدر اكمل معاكوا عندي قرص
علياء: وانا كمان انا اسفه يا جميله
جميله بحزن : ماشي
علياء: و الله صعب عليا ابقي معاكي عندي ظروف
جميله: خلاص تمام
هاني: جليله لما تلعبي متقعديش تلفي يمين و شمال عشان انتي اساسا نحله
جليله بضحك: متقلقش اختك النحله هتحترم نفسها بس مش اوي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&***&&
جميله: يلا يا صفيه نركب دي انا بحبها اوي
جليله: طب انا و هاني هنركب معاكوا بس هاني بيحب انه يبقي القائد و انا كمان مينفعش نبقي مع بعض انتي روحي مع هاني و انا مع صفيه اما علي هيبقي مع يس
جميله بتردد: ماشي
علي بحزن يتملكه: موافق
هاني بحب و بخوف و بحزن: تمام
+++++++++++++++++++
ركبوا لعبه العربيات
لا استطيع ان اصف ما الشعور الذي يحيط بالعاشقان جميله و هاني لقد ربطهما الحب و سيفرقهما الظلم و لكن ربما يربطهما الحب مرة اخري لا اعلم يوجد للشخص فرصه و احيانا الحياه تعطيه فرصه اخري
هاني و هو راكب العربيه مع جميله
فــــهـــاني قيادته للعربيات نوعا ما غريبه و لكن احست جميله بشعور غريبه ذلك الشعور الذي شعر به هاني و لكن هل تحب هاني الذي يعاملها بكره ام تحب علي الذي يعاملها بلين
فلقد كانت جميله تقول لهاني: استني متسقوش كده بسرعه طب اهدي بس
ولكن هاني كان يقود بسرعه لكي ينهي آلامه و ليبدأ صفحه معاها جديده كان يقود بسرعه لينهي ظلم زوجت والده و لكن قاطع شروده صوت الملاك قائله: استني يا هاني انا تعبت فأوقف العربيه
فقامت جميله بسرعه رهيبه و تعجبت جليله حتي هاني و ذهبت جميله الي الحمام فأوقفت جليله العربيه و ذهبت مسرعه الي جميله هي و صفيه رأوها في منظر مقزز منظر غريب كانت تخرج ما في معدتها بسبب قياده المجنون هاني فخرجت جليله وهي تكاد ان تفعل ما فعلته جميله فنظر لها الباقي و كان ينظر علي لجليله بقلق قائلا: في ايه مالها جميله يا جليله
جليله: قصت عليهم الحكاية
فقد كاد علي ان يضرب هاني لأنه اتعب جميلته؟ (نعم جميلته لقد اطلق عليها ذلك الاسم بعدما رأها) ولكن امسكه يس قائلا: اهدي يا علي خلاص
و ظل هاني يندم نفسه علي ما فعله بملاكه الابيض ولكن هيهات الندم لا يفيد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
خرجت جميله من الحمام و هي تستند علي صفيه ذهبت اليها جليله مسرعه قائله: مالك يا جميله مالها يا صفيه
صفيه: جالها مغص في بطنها خلاها ترجع كل حاجه من بطنها و شكرتم انا هاخد اختي دلوقتي وامشي
علي: لأ يا انسه صفيه لازم اول حاجه تروح لدكتور
صفيه: شكرا مش عايزين حاجه كفايه الاستاذ هاني عمل اللي عليه
هاني: علي فكرة معملتش حاجه
جميله و هي بتعب معملتش ….
فــجرت جميله الي الحمام مرة اخري و لحقتها صفيه
غضبت جليله من تصرف هاني قائله: ليه عملت كده انا اسفه يا علي و يا يس عن اذنكم دلوقتي احنا ماشيين
يس: بالسلامه يا جليله و يا هاني
علي بغضب مكتوم: بالسلامه يا انسه جليله و يا هاني
ذهب كلا من هاني و جليله و يوجد تساءل حول لماذا هاني قاد بسرعه رهيبه مع العلم انه بيحبها لماذا ولكن لا تتجراء جليله بسؤال ذلك الكائن
‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰‰
انتظر علي و يس خروج صفيه و جميله
خرجت صفيه وهي تسندها مرة اخري
و كان القلق يركب علي فقال: طب يا انسه صفيه هي لازم تروح لدكتور دلوقتي
فاستسلمت صفيه لكلامه خوفا عليها و ليس خوفا علي النقود التي تملكها قائله: ماشي
★★★★★★★★★★★★★★★★★
في عياده الطبيب ****
انتظرت جميله مع صفيه و علي و يس فقالت جميله: اتصلي يا صفيه بـــبابا
صفيه: حاضر
صفيه: تشكر يا علي و يا يس خلاص اتفضلوا بابا جاي
علي: لأ يا صفيه مش همشي لغايه ما اطمن علي جميله
صفيه: من فضلك انت كده هتعملنا مشكله لو عرف بابا ممكن تتفضل
علي: تمام بقولك اديني رقمك و رقم جميله
صفيه: مش فاكراه دلوقتي بس جميله بإذن الله هتعطيك بكرة
علي: تمام
ذهب علي و يس و كان قلب علي مع جميله و عقله كان معه و لكن نصفه فقط و ليس كله
يس: مالك كده يا علي غرقان مع روحك بسبب جميله هو انت بتحبها
صمت علي برهه ثم قال: لأ انا مش بحبها انا بعشقها
يس بضحك :لأ كده ده انت واقع علي شوشتك
علي: بس بقي
يس: حاضر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
جاء الاب
ناصر: في ايه يا صفيه مالها جميله
صفيه: بطنها وجعاها
ناصر: امتي هندخل
صفيه: فاضل اثنين و نخش
ناصر: ماشي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
جليله: ايه اللي عملته ده
هاني: بس بقي جليله
جليله: تمام
وصل هاني وجليله الي البيت و دخلوا
%%%%%%%%%&&&&&&&&&&%
وصل علي ويس البيت ولكن قبل ان يدخلا
قال علي: يس متقولش لبابا او لماما ايه اللي حصل وكده
يس: من عنيا يا عاشق
علي: يالا
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العيادة
شخص ينادي قائلا:
انسه جميله ناصر الصفياني
صفيه:
اه احنا نخش دلوقتي
الممرض:
اه اتفضلوا
الدكتور:
مالك يا انسه جميله
صفيه:
قصت عليه الحكايه ولكن بتقطيع منها
فنظر الاب بتفاجأ
الدكتور: ممكن تطلعي فوق عشان اكشف
***ومر عشر دقائق ***
الدكتور :
اتفضلي يا انسه
الاب: مالها يا دكتور
الدكتور:
ألم معدي حاد بس ان شاء الله يتعالج و هديها حاجات تأكلها و حاجات ممنوعه
ناصر بحزن: تسلم يا دكتور
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في البيت
ناصر:
اخبارك ايه يا بنتي
جميله:
تمام بفضل ربنا
بابا انا مش رايحه بإذن ربنا بكرة
ناصر:نوفيلا …