أحببته في جامعتي
نوفيلا. .. احببته في جامعتي
الجزء الاول
الفصل التاني
**********★***********★***********
في الجامعه
“”””””””‘”””””
جميله و هي ذاهبه الي الجامعه تذكرت رساله والدتها لها قائله
- “حبيبتي جميله، انتي الان في الصف *** و اعلم انك حزينه علي فراقي، ولكن اريدك ان تعديني، انك ستدخلين كليه احلامي “
جليله: و اخير وصلت الجامعه
هاني: اه وصلتيها ياختي بكرة تكرهيها
جليله: مين قالك اني هكرها انا هعشقها
هاني: في الاحلام
و واصلت جليله في الذهاب معاه حتي وصلت الي كليه آثار
و في ذلك الوقت
قابلت جليله جميله
جليله: ايه يا بت الحلاوة دي ايه العسل ده
Flash Back
جميله و هي في الثانويه في القاهرة في امتحانات الثانويه العامه كانت امتحانات جليله في القاهرة
جم:يله: من فضلك يا انسه ….
جليله: انسه جليله ايوة
جميله: من فضلك معاكي ورق العربي عشان عايزة اراجعه بسرعه
جليله :اه اتفضلي
جميله: شكرا ممكن نبقي اصحاب
جليله: اه ماشي
Flash Back
جميله: حرام عليكي متكسفنيش (كانت لابسه جيبه طويله جدا و تيشرت طويل مش اوي و لابسه طرحه علي طريقه الطرحه التركية)
جليله: اه نسيت اعرفك ده اخويا المنبوذ هاني
هاني: ايوة يا اخو المنبوذ قام ضربها بالسبابه علي ظهرها
جميله: اه تشرفنا يا استاذ هاني
هاني بكره و غلظ: تشرفنا يا استاذه
جميله: عن اذنكوا مطولش عليكوا
جليله: استني مش ده يس هو في الكليه دي
جميله: يس مين معرفهوش
تنهدت جميله للتذكر ماحدث لها من العام الماضي
جليله: جميله ايه رايك تعالي بعد ما نخلص امتحان علم نفس نروح عند مستر **** نراجع علي التاريخ
جميله: اه ماشي
و ذهبتا جميله و جليله عند الاستاذ فلقد قابلتا يس و هو في عمر الـ 19 و ثم ذهب يس وهو ينظر اليهن
جميله: استاذ ***** مين ده
الاستاذ: ده في اولي جامعه كنت بشرحله حاجه في التاريخ
جميله: شكرا يا مستر
جليله: مستر اسمه ايه
الاستاذ: اسمه يس
جميله: طب يا مستر مش هتشرح دلوقتي
الاستاذ: العدد كامل يلا
جميله: اه افتكرته ماله
هاني: و مين ده يا هانم اللي تعرفيه ده صحبتك و عدنها و هي قليله ذوق انما ده مين
جليله: اسكت يا هاني
جميله بغضب: مين دي اللي قليله ذوق
هاني: انتي يا هانم
جميله: اولا انا ليا اسم، ثانيا هو حد كلمك ،ثالثا انا ليه قليله ذوق
هاني: عشان و اقفه مع راجل زي و بتكلمي معاه
جليله: خلاص اهدوا ارجوكم
جميله: بص يا استاذ مش عارفه ايه انا مجيتش كلمتك اختك هي اللي نادتني، اشوفك بعدين يا جليله من غير الكائن ده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
و ذهبت جميله لتلقي السلام علي يس
جميله: ازيك يا يس
يس و هو ينظر الي علي: ازيك هو انتي تعرفيني منين
جميله: اصل انت شوفتك و صحبتي جليله شوفناك و انت بتكلم مستر **** في التاريخ صحيح انت في سنه كام دلوقتي
يس: اه افتكرتك صح هو انتي اسمك ايه
جميله: جميله
عندما سمع علي اسم جميله فقال في نفسه: اسم جميل و شكل جميل
جميله: طب انت في سنه كام
يس: اولي جامعه
جميله: ازاي مش كنت انت في اولي جامعه السنه اللي فاتت
يس: ما انا عدت السنه
يس: عموما اعرفك بأخويا علي مدير شركه استثمارات
جميله لعلي: تشرفنا
علي: ليا الشرف اكتر، هو انتي في سنه كام
جميله: في اولي جامعه دلوقتي
علي: يعني انتي دلوقتي بتاخدي مع يس
جميله: لأ عشان هو بالياء و انا بالجيم، عن اذنكم عشان متفوتنيش المحاضرة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
و ذهبت جميله مسرعه تفكر في اولـئـك الشـبـاب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
هاني: بصي يا جليله اول ما هتخلصي هتلاقيني واقف قدام الكليه
جليله: ماشي يا رخم
و ذهبت جليله تفكر كيف تحل تلك المشكله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الجامعه
و جميله و هي ذاهبه تدخل المحاضرة اسرع اليها يس و جليله و تحدثا معها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد انتهاء الجامعه (يوم الاحد،الساعه 2:00 ظهرا)
اخذت تجري بسرعه رهيبه لكي تلحق صلاه الظهر و لكن رأها هاني و هي تجري فتعجب لما تجري و لكنه اكتشف انها تجري لكي تلحق صلاه الظهر فاندهاش هاني
و لكن هاني علم في نفسه انه سيحبها
وسيحبها بطريقه مختلفه ولكن وعد نفسه
العاقلهبأنه لن يقول لها هو في كليه ايه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جميله لأداء صلاة الظهر
انتهت جميله من صلاتها فقامت باتصال هاتفي
ناصر: السلام عليكم
جميله: و عليكم السلام يا بابا انا خلصت دلوقتي بس ممكن اتمشي شويه معاهم
ناصر: ماشي يا حبيبتي بس انتي عارفه الشرط ايه
جميله: ايوة يا بابا عارفه بس خليني اجرب مرة واحده بس اوعدك
ناصر: المرة دي و بس
جميله: حاضر يا بابا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعدما انهت جميله صلاتها ثم اتصالها بوالدها تكلمت مع جليله ولكن اخذتها بعيد لكي متتخانقش مع هاني
جميله: جليله هو انتي فاضيه دلوقتي
جليله: اه مش اوي ليه
جميله: عشان استأذن بابا ان احنا نتمشي شويه
جليله بفرح: ماااااشي هحاول دلوقتي اخلي اخويا يمشي معانا وميرفضش يس و علي انهم يمشوا معانا و كمان تمشي معانا يمني (صديقه جليله و جميله) و طبعا علياء (صديقه جميله الروح بالروح)
جميله: تمام بس بصي انا مش هتكلم مع الولاد هتكلم بس معاكي و مع البنات
جليله: ماشي يا مأفورة
جميله: طول عمري
&&&&&&&&&&&&&&&&&
جليله تحدث هاني
جليله: هاني
هاني: يا نعم
جليله: ممكن خدمه
هاني: خير
جليله: عايزة اتمشي شويه مع صحابي و طبعا انت هتبقي معانا
هاني (احس هاني في نفسه بفرح ولكن لا يعلم لما فرح هل فرح لأن اخته سترافقه اما فرح لكي يكون مع جميله) :ماشي يا جليله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جليله ركضا لجميله لكي تخبرها بالمرافقه
جليله: وافق وافق
جميله: مين اللي وافق و علي ايه وافق
جليله: اخويا وافق علي الموضوع
جميله: تمان روحي بقي كلمي يس و علي
جليله: لأ طبعا
جميله: ليه
جليله: انتي روحي كلمي علياء و علي و انا هكلم يس و اميرة
جميله بتردد: ماشي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جليله الي اميرة و كان مع جليله هاني
جليله: ازيك
اميرة: الحمدلله
جليله: اميرة ممكن تتمشي معانا النهارده
اميرة: اه ماشي اوك امتي هنتمشي
جليله :كمان عشر دقايق كده او اكتر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جميله الي علياء
جميله: السلام عليكم
علياء: و عليكم السلام يا هلا يا هلا فينك مختفيه ليه
جميله: مش مختفيه ولا حاجه بقولك
علياء: اه
جميله: تتمشي معانا النهارده
علياء: امممممم موافقه
جميله: هنتمشي علي الساعه 2:50 ماشي
علياء: تمام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جليله و معاها هاني الي يس و كان هاني متضايق
جليله: ازيك يا برنس
يس: ازيك
جليله: بقولك تتمشي معانا النهارده يسطا
يس: يسطا، ماشي هنعمل ايه يعني
جليله: هنقعد في كافيه و بعديها نتمشي شويه و بعديها نلعب لغايه اخر اليوم
يس: موافق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جميله لـــعلي
جميله: السلام عليكم
علي: و عليكم السلام اخبارك
جميله: الحمدلله من فضلك ينفع تتمشي معانا انا وصحبتي النهارده لو مش عايز حضرتك خلاص
علي (و أحس ان الفرحه دخلت قلبه) :لأ طبعا هاجي و كمان من فضلك متقوليش حضرتك تاتي قولي علي و هو يس جاي كمان
جميله: اه يا استاذ اقصد علي يا علي
علي: تمام
(احب علي اسمه بعدما سمع جميله تنطق بها لأنه يعشق ما حولها يعشق ما فيها ،صحيح الجميع يقول هل استطاع ان يحبها بسرعه؟ الاجابه :نعم، لأن ذلك يسمي حب من النظرة الاولي ،و ليس من المقابله الاولي احيانا يكون الحب من المقابله الاولي، ولكن المعترف بها من النظرة الاولي)
&&&&&&&&&&&&&&&&&5&
ذهبت جميله مع جليله الي المحاضرة ، بعدما انتظرت جميله جليله انت تترك هاني، و في اثناء ذهابهم معا
هتفت جميله بتساؤل:
- هو ليه اخوكي يا جليله رخم
_ سيبك منه، هو اول ما اتولد و هو رخم
- هههه ده الرخامه تخاف منه
و قامت جليله بتغير مجري الحديث قائله
- صحيح مقولتليش، كنتي عيزاني في ايه
_كنت عايزة اقتراح منك في حاجه
- اتفضلي
و قامت بقص ما حدث لها اليوم
جليله: حبيبتي مش شرط انك تنفذي وصيه مامتك، ده مستقبلك انتي، نصحيتي ليكي اختاري اللي بتحبيه
ثم اضافت
تعالي نلحق بسرعه المحاضرة شكل الدكتور دخل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
انتظروا الفصل الثالث
روايه …احبتته في جامعتي
الكاتبه رورو محمد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&