أحببته في جامعتي

المقدمه

و الحب يتطاير بين اليمين و اليسار و يجب للعشاق ملاحقته فهم من بعد ما احبه نسوا انفسهم فلقد حكم عليهم انهم روح واحده

 

نوفيلا. .. احببته في جامعتي

الجزء الاول

الفصل الاول

********************************

يظن البعض ان الحب تافه ان الحب لا وجود له معني في الحياه ان الحب للأغبياء ولكن هم لم يروا انفسهم ان ما مدي تفاهتم بدون الحب فالحب هو من يكمل الانسان الحب الذي يتعب البعض و لكن بعد ذلك يريحه الحب الذي ينقسم لاثنان ذكر و انثي يحبون بعض بل يعشقون بعض هذه المشاعر تأتي للمؤمنون فقط للحب و لكن يأتي الحب فقط لأناس غلاظ لكي تريهم ما هو الحب فهم عندما يأتيهم و يتركهم فأنهم يبيعون ما يملكون من اجل الحب و لكن الحب لا يعود الا للشخص النادم

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في بيت جلال

جلال و هو يقرأ قرآن، و جليله بترتب شنطتها و هاني في الغرفه يلعب بلاي استيشن و ام جليله نائمه

جليله: بابا انا ماشيه عايز حاجه

جلال: يا بنتي ليه ماشيه دلوقتي لسه بدري

جليله:بدري ايه يا بابا انا اتأخرت

جلال: ازاي اتأخرتي ده انتي نازله اهو الساعه 3:04 الفجر ازاي بدري

جليله: يا بابا الجامعه بعيده وقت البيت للجامعه سفر علي القطر ياخد 4 ساعات او 5 بدري ازاي و كمان انا ماشيه عشان متأخرش اكتر من كده

جلال: طب استني ثواني يا بنتي

جليله: هستني تاني ايه اكتر من كده ادينا استنينا

جلال: يا هاني تعالي هاااااااااني

جليله: يا بابا بتعمل ايه لا يمكن هاني يسافر معايا

جلال: اسكتي بس يا جليله استني

جليله: اهو سكت

هاني: نعم يا بابا جاي ثواني، اهو جيت يا بابا نعم

جلال: سافر مع اختك دلوقتي

هاني بتضحك لئيم: حاضر يا بابا انا رتبت شنطتي

جليله: يسافر مع مين يا بابا انا اسافر مع الكائن ده

هاني: بت احترمي نفسك هضربك

جلال بضحك: بس يا بت يا مصيبه يلا سلام يا حبايبي

ام جليله صحيت من النوم :حرام عليكم صحيتوني في ايه

جلال :خلاص يا حبيبتي مفيش حاجه

جليله :اصل يا ماما بابا عايزني اسافر مع هاني

جلال في سره: بدأنا

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في بيت ناصر الصفياني

الساعه 7:00 صباحا

ناصر: اصحي يا جميله يا حبيبتي الجامعه هتفوتك اصحي يلا يا حبيبتي

جميله: اه اه اه صباح الخير يا بابا عامل ايه

ناصر: الحمدلله بخير يا بنتي صحي اختك عشان تقوم تاكل و تبدأ تذاكر

جميله: حاضر يا بابا

ناصر: اقوم انا بقي اعمل الاكل

جميله و هي ذاهبه الي غرفه اختها

جميله: اصحي يا صفيه يلا اصحي انا بتعب من صحيانك

صفيه: خلاص يا حجه لولو صحيت بقولك

جميله: يا نعم

صفيه: انا فرحانه يا لولو

جميله: ليه خير يا صفصف

صفيه: عشان هتروحي الجماعه و تقابلي عيال مزز

جميله و هي بتطلع الحذاء من رجليها: مزز ها مزز ططب خدي بقي

صفيه: ايه يا بنتي بهزر معاكي

جميله: اصل عجبتني كلمه مزز دي و حبيت اعملك شكل المزز

ناصر و هو واقف قدام الباب

ناصر قالب من الضحك: ايه يا مصايب عملتوا ايه ليه بتضربوا بعض

جميله: اصل يا بابا صفصف بتقول اني هقابل مزز

ناصر: الصراحه عندها حق انتي قابلتي مز زي

جميله بضحك: ايه رايك مش هتجوز غير يا عسل

صفيه: ايه وسعوا و سعوا انا هجوزك انت انت احلي منها

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في بيت عائله سعيد البنهاوي

ام علي: اصحي يا زفت يا يس اصحي تعبت من صحيانك

يس: ايه يا ام علي ليه بتزعقيلي خلاص انا صحيت

ام علي: عشان نومك زي الزفت، يا علي يا حبيبي قوم اصحي الفطار جاهز

يس: و اشمعني ده ليه بيصحي براحه

علي: عشان انا مش رخم زيك بصحي بسرعه

ام علي: بص يا قرفني قوموا اصحوا و كلوا

الكل ذهب الي الطاوله و الوالد گالعاده بيقعد علي رأس السفرة

سعيد: علي شركتك جاهزه للمنافسه و لا لسه

علي: جاهزه يا بابا انا تعليمك يا حبيبي

سعيد: يس مش انت دلوقتي رايح الجامعه

يس: اه يا بابا خير

سعيد: طب كويس عايزك يا علي تروح معاه عشان تعلن عن شركتگ يا علي

علي: نعم يا بابا انا ما صدقت اخلص من الجامعه ادخلها تاني

يس: ماشي يا بابا انا موافق عشان ندور ليه علي الاقل عروسه

علي: انسي يا يس مش هتجوز

سعيد: و الله انتوا خليتوني اموت من الضحك انا مش عارف مخلف بني ادمين ولا بهايم

ام علي: في دي عندگ حق

يس و علي نفس واحد: ايه الكل ليه بيحفل علينا

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

لقد ذهبتا جميله و جليله الجامعه و لكن

ذهب هاني مع جليله و ذهب يس و معه علي يا تري جميله ستقابل من الاول و تحبه

&&&&&&&&&&&&&&&&5&&

جليله و هي ذاهبه مع هاني

قطع صمت و هدوء المترو صوت جليله قائله: هاني صحيح هو انت هتقعد قد ايه معايا

هاني بتعجب: ليه هو انتي لحقتي عايزة تخلصي مني

جليله بضحك: لأ طبعا ،عايزة اعرف.

هاني: ماشي يا ستي احتمال اقعد معاكي 3 شهور

جليله باستغراب: 3 شهور!

هاني: اه فيهم ايه

جليله: لأ اصل جامعتك و شغلك

هاني: متقلقيش هاخد قرص مكثف في كل المواد اول ما ارجع ،و الشغل أخدت اجازة

جليله: طب ليه تتعب نفسك و تاخد مكثف، طب ما تفضل معايا هنا شهر

هاني بلؤم: انتي شكلك عايزة تخلصي مني، و مش عيزاني اشوفك صحابك و ابلغ بابا

جليله بخوف: لأ عادي تشوفهم، بس ارجوكي متبلغش بابا

هاني بضحك: ماشي يا ستي لما نشوف اخرتها ايه

&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&

ترقبوا الفصل التاني من روايه احببته في جامعتي

# انتظروني

# الكاتبه_رورو _محمد

error: