رواية وحش بقلب طيب

?السادسه عشر ?

“انتى طالق يا ريتال ” كانت تلك الكلمه مثل السهام التى اخترقت قلبها الصغير الذى احبه حب صادق سوء تفاهم صغير جعل كل شئ ينهدم بسهوله وبدون اى مقدمات قدمها لم تعد تحملها كادت تسقط لولا صديقتها امسكتها وساندتها طالما قيل ان الصديق هو السند ويظهر وقت الشده وهاهى الان فى اقصى شده فى حياتها كان المشهد يمر ببطئ شديد من بدايه اخراج زياد كلمته القاتله واستيعاب ريتال لها ودمارها السريع وقفت رويدا تعاتب زياد ” انت اتجننت ردها دلوقتى “

عيناه لا تزال من على ريتال شئ بداخله يلومه يخبره انه اخطئ ولكن الجزء الاكبر يخبره هذا هو الصحيح لا مكان للخونه فى حياته وانه لم يقتلها بسبب الحب الذى يكنه فى قلبه لها ولكن ضربتان فى الرأس تؤلم خيانه هدير فى السابق والان ريتال قلبه ليس ساحه للخيانه يدخل فها من يريد ويخون ويذهب من خيث جاء نظرات زياد كانت كافيه ان تجعل ريتال ساحبه نفسها ببعض ما تبقى لها من كرامه وسط تجمع هذا الحشد وتخرج مسرعا ومعها رفيقه دربها منار التى تركت كل شئ خلفها حتى زوجها لتبقى مع ريتال صديقه عمرها . .

كان يراقب المشهد العاطفى هذا من الطراز يسند على السور يضحك فى سخريه ” تيرا تيرا النهايه حزينه بس جميله البطل اخد حقه فى النهايه كسرت قلبك زى ما كسرت قلبى يا اخويا ”

كان يعتقد انه واحده يقف ويتحدث بكل راحه ولكن كانت ايمان تستمع لكل كلمه يقولها ليس فقط ذلك بل شعرت به يخرج من الغرفه وتبعته وكانت تراقب كل شئ من بعيد هى ايضا تعرف الحقيقه الكامله سمعت الحكايه الصغيره التى اللقها على مسامع ريتال واستنتجت هى الاخرى ان تلك هى قصه حياته المؤلمه وقفت امامه تصفعه بكل ما اوتيت من قوه ” انت كده راجل وراضى عن نفسك ”

عيونه تطلق شرار من تلك الحثاله التى تصفعه دون مبرر ” بنات العالم خلصت مبقاش غير بنت الشارع تحكم عليا ”

تصفعه على الخد الاخر ليمسك معصمها ويلويه خلف ظهرها ” لا انتى اتعديتى حدودك على الاخر ”

تحاول ان تفلت من يداه ” انت مش راجل الراجل عمره ما يمد ايه على بنت الراجل ديما بيكون قوى ويواجهه مشاكله مش يخطط وينفذ فى الخفا بص لنفسك فى المرايه شوف قدامك ايه هتفرح لما اخت حق بنت عمك الى انتحرت هى كمان سابتك لوحدك مكرهتاش ليه زى ما كرهت اخوك . اخوك عمره ما كرهك ولو نزلت دلوقتى واعترفت ليه عمره ما هيزعل منك ده الفرق بين الراجل والعيل ”

يترك يدها بهدوء ينظر فى الاشئ يعيد ترتيب جملتها مره اخرى هى ايضا تركته وذهبت لم تهتم لمشاعره لم تهتم لكسرته ارتاحت وتركته يعانى فى حبه .

وقفت ايمان امامه لينظر اليها بشرود ” فكر كويس واظن ده اليوم الاخير ليا هنا معاك سلام ”

تركته هى الاخرى وذهب نظرت له مبتسمه قبل ان تختفى بين اورقه القصر ذاهبه الى منزلها او حيث تسكن فى عزبه القرود . . .

الجميع ينظر اليه بصمت محل جميع الانظار من يعاتبه بنظراته ومن حزين من اجله ومن حزين من اجل الموقف صرخ بكل قوته ” براااااااا اطلعوا برااااااا ”

هرول الضيوف والمعازيم خارج ساحه القصر خوفا من الجانب المظلم الذى انفجر بداخل زياد يكسر كل ما يقابله كل ما وقع نظره عليه يزيحه بيده الجميع خائف من الاقتراب منه تاركوه فى غضبه المسيطر عليه يصرخ ” ليه ليييييييييه بعد ما حبيبتك بعد ما حبيبتك ”

مازلت نوبه الغاضب قائمه على محياه تقترب منال منه يدفعها بغضب لتقع امامه دون واعى لكل من حوله يتجه مسرعا نحو غرفته مع ركض منال خلفه تطرق على الباب ” زياد افتح انا منال مينفعش تبقى لوحدك فى الحاله دى افتح يا زياد ”

يفتح الباب لتدخل ويغلق باب الغرفه مره اخرى تجلس رويدا بوهن على اقرب كرسى ” ايه المصايب الى نزلت على الواحد دى ياربى هو ايه حصل بالظبط ”

ينظر مروان اليهم يدعى عدم العلم ولكن كل شئ عنده هو تقف زيزى وخلفها الحارس الذى عينه زياد لا يبتعد عنها لحظه جميع الخدم ينظرون الى الزجاج والاثاث التى تحول الى اشلاء على الارض بسبب غضب سيدهم يدخل احدى الخدم الى فريد الذى سرح فى عالمه الخاص غير واعى بما يجرى داخل ساحه القصر او بسبب بعد المطبخ عن تلك الاحداث ” شوفت الى حصل يا شيف فريد ”

يترك ما بيده ينظر الى الخادم ” زياد بيه طلق ريتال هانم ”

يضغط على يده بقوه يعلم ان زيدان له سبب فى ذلك لان نسمه اخبرته بكل شئ يجب ان يخبر نسمه بهذا الخبر ويجب ان تخبر الجميع بحقيقه زيدان المزيفه والحقيره . . . .

تقود منار السياره وهى تنظر الى ريتال كل فتره تحاول ان تطمئن عليها ولكن ريتال ممسكه بطنها واضعه رأسها على الكرسى سرحه فى مكان اخر لا تتحدث لا تبكى مصدومه لتعتدل مره واحده فى جلستها ” بابا مش لازم يعرف كلميه قوليله الحفله اتلغت ”

تقف منار بالسياره على جانب الطريق ” لا لازم يعرف لازم يتصرف ”

ترفض ريتال ” لا مش عايزه يجراله حاجه كلميه وقولى الحفله اتلغت وخلاص قبل ما يوصل ”

تستسلم منار لرغبه ريتال فى حالتها تلك لا تريد ان تقصو عليها اخرجت هاتفها تتصل على ابتهال لترد عليها بعد فتره وتخبرها ان الحفله اتلغت وانها رغبه زياد اغلق الهاتف وبدأت فى تشغيل السياره مره متجه الى منزلها هى ومروان تركن السياره وتساعد ريتال فى النزول من السياره ترى منار يد ريتال التى على بطنها ولكن تستبعد تلك الفكره لا يمكن ان ريتال حامل لو حدث سوف تصبح مصيبه كبيره . . . . . .

يترك مروان الجميع ذاهب هو ايضا الى بيته لا يريد ان يكتم هذا السر طويلا خراب البيوت هو اعلم به ولكن الاثنان تحت تأثير خطه من زيدان ولكن لما قد يفعل زيدان ذلك كان طوال الطريق يفكر فى كيف اخبار زياد الحقيقه لن يفقد الامل وسوف يخبره عاجلا ام اجلا . . . . .

يهمس الحارس ” يلا بينا نمشى ”

تنظر له زيزى ” مقدرش اسيب ماما فى حالتها دى البيت مكهرب ”

يهمس بحده ” معنديش اوامر انك تباتى هنا يلا بينا دلوقتى خمس دقايق هستانكى فى العربيه ”

يتركها ويذهب تنظر الى امها بقيله حيله ” هروح انا بقى يا ماما ”

تنظر اليها رويدا ” تروحى فين يا زيزى تروحى فين تانى ما كفايه بقى هستحمل لحد امتى المصايب لحد امتى ”

تتنهد زيزى بحزن ” انا غلطت وزياد بيعاقبنى معلش انا لازم امشى ”

تركض متجه الى الخارج خوفا من حارسها ان يغضب لتقع فى احضانه يمسك بخصرها متعلقه به تتلاقى عيونهم للحظه ولكن يتركها بسرعه لتشعر هى بالاحراج وتبتعد فورا عنه متجه الى السياره تجلس بجواره كغير العاده بالخلف يسوق فى اتجاه بيت المزرعه بصمت الذى دائما ما يكون بينهم تعبث زيزى فى الراديو لتخرج اغنيه لعمرو دياب تملى معاك . .

تغنى معها وتنسجم فى تلك الاغنيه ليخرج صوت حارسها معها يغنى معها تنظر له وهو يغنى ويقول مقطع ” تملى واحشنى لو حتى هكون وياك ”

شعرت للحظه ان تلك الكلمه لها ولكن خرجت تلك الفكره من عقلها هى فقط لاتعرفه سوى منذ وجودها فى بيت المزرعه سرحت فى الطريق مع الاغنيه حتى انتهت تسمع صوت ” انتى لسه بتحبى حاتم ”

انتبهت اليه فاتحه فمها ” ها ”

رجع لشخصيته مره اخرى ” ولا حاجه ”

هى سمعت صوته هى سمعت سؤاله ولكن كان تريد ان تتأكد من انه هو فعلا من يسأل طالما كان يأمر لا يسأل ابدا لتجيب على سؤاله ” انا محبتوش اصلا عشان اكون لسه بحبه ”

هو ايضا تعب من كثره تمثيل هذا الوضع الصعب يريد الافصاح عما بداخله ولكن جبروته يمنعه ” امال ليه عملتى كده فى نفسك ”

بللت شفتيها معلنا عن حديثها ” معرفش عملت كده ليه يمكن عشان محدش كان بيدور عليا كنت حره فى نفسى يمكن اتصاحبت على ناس غلط دخلتنى فى الدوامه معاهم بقيت زيهم زياد كان بعيد عن الكل زيدان باعد نفسه بنفسه ماما الى على طول عايشه على الذكريات وياريت الى جراه ما كان محدش اهتم بيا غير دول سحبونى لدنيتهم بس لو رجع بيا الزمن مكنتش هعمل كده ”

تصمت لا تجد حديث اخر تتحدث به هى ايضا ضحيه اخطأت نعم ولكن ضحيه اكثر من مخطئه ضحيه اهمال الاهل الحريه المطلقه التى اخذتها فتاه فى سنها لم تتعدى 23 عام فى سن المراهقه . هو ايضا صمت لا يريد اخبارها كيف كان يراقبها منذ زمن كانت له مثل الحلم البعيد القمر المنير الشمس الساطعه لها تأثير ولكنها بعيده لا يستطيع ان يلمسها وعندما اقترب وجد الحلم سراب والقمر مظلم والشمس حارقه ليس كل بعيد جميل وليس قريب بشع عم الصمت مره اخرى فى السياره المتجهه الى بيت المزرعه . . . . .

يجلس مروان بجوار منار وامامهم ريتال فى احضان ام مروه مستلقيه تهمس وهى تلمس بطنها بهدوء ” انا حامل يا مروان ”

تنظر منار الى مروان ” دى مصيبه يا ريتال ازاى تحملى منه بسهوله وانتى مش عارفه بيحبك ولا لاء ”

ينظر اليها مروان بتأنيب ” لا زياد بيحب ريتال يا منار والدليل انه طلقها ”

تسخر منار ” والله لو مكنش بيحبها كان عمل ايه ان شاء الله ”

يتنهد مروان ” كان قتلها ودفنها من غير ما حد يحس ده شافها فى حضن اخوه انتى مش فاهمه حاجه اسكتى ”

تغضب منار وتتجه الى المطبخ ” بقى انا مش فاهمه ماشى ”

ينظر مروان الى ريتال فى حزن ” انا عارف الحقيقه وان زيدان هو الى خطط لكل ده ”

تقول بلهفه ” طب ما تقوله الحقيقه عرفه انى مظلومه ”

يمرر اصابعه بين خصلات شعره بنفاذ صبر ” مش بالساهل ده صحبى وعارفه مش هيسمع لحد غير دادا منال ”

تتدخل ام مروه ” طب ما تعرف منال الحقيقه وهى تقوله ”

ترفض ريتال ” لا كله إلا الوليه السمويه دى بتكرهنى ومش هتقول حاجه لزياد ”

يتعجب مروان ” دادا منال لا دى كويسه اووى وبتحب زياد وبتحب اى حد من طرف زياد ازاى بتكرهك ”

تنظر الى بطنها وتلمسها بخفه ” مش عارفه بس كانت بتبص ليا بقرف على طول وغير انها كانت رافضه دخولى اوضه زياد ”

يضحك مروان ” لا دى من زمان مبتحبش حد يدخل اوضه زياد حتى معايا ”

تهمس بحزن وهى فى احضان ام مروه ” عارفه انى متقله عليكم بس مقدرش اروح بيتنا مش عايزه بابا يحس بحاجه ولا ابتهال ”

تطبطب عليها ام مروه ” انا زى امك يا حبيبتى والبيت ده بيتك قبل مروان ومنار ربنا يعلم معزتك فى قلبى والله ”

تقبل ريتال يد ام مروه ” كان نفسى امى تبقى عايشه ”

يتنهد مروان ” متشليش هم هحاول اعمل كل حاجه وزياد يعرف الحقيقه ” . . . . . .

يدخل غرفته يشعر انها فارغه ناقصه شئ ما يأخذ المخده وينظر الى الارض لقد اعتاد على نومه الارض بسبب ايمان ياترى هل هى تشعر بنفس الفراغ الذى يشعر به يستلقى على سريره يعانق المخده كما كانت تعانقها لا يعلم لماذا فعلت به كل ذلك الفراغ يشعر انه حقا اصبح وحيد اين لسانها الطويل وجملتها ” اقولك فين ومتزعلش ”
يضحك بخفه مع نفسه عندما يتذكرها ويتذكر جنونها وخفه ظلها ولكن تتلاشى الابتسامه عندما يتذكر كيف اخبرته انه ليس راجل لانه افسد علاقه اخوه بزوجته يجلس على السرير مفكرا ويقرر يجب عليه ان يخبر زياد بالحقيقه مهما يكلفه الامر . . . . .

مر شهر ولم يحدث اى جديد يحاول كلا من مروان وزيدان اخبار زياد بالحقيقه ولكن عندما يسمع زياد اسم ريتال يغضب ويأمر مروان بالسكوت لا يريد من اسم فتاه خائنه فى حياته هو نسى حبه ونسى كل شئ متعلق بها . اما زيدان فزياد متجاهل وجوده تماما كل ما يقترب من زياد يبتعد ويدعى انه مشغول وتصبح كل محاولات زيدان فقط بالحديث مع زياد فاشله ولكن هو المخطئ ويجب عليه ان يتحمل نتيجه اخطائه . . .

ريتال حالها اصعب من قبل لا تأكل ولا تشرب مع تعب وضعف حملها عندما يضغط عليها ام مروه ومنار ان تأكل لا ترتاح اللقمه فى معدتها وتذهب مسرعه الى الحمام تفرغها تعيش فى عذاب اشتياق زياد تبكى كل ليله على امل ان يحادثها تمسك هاتفها منتظره فقط لو اتصال خاطئ ولكن لا يحدث شئ من الذى تتأمله وتنام كل ليله جميع احلامها مدمره تتمنى ان تراه حتى لو من بعيد تتأمل بها حبيب قلبها وروحها زياد . . .

تراها منار كل ليله فى عذاب يؤلمها قلبها على صديقتها التى تتمنى ان تعيش حياتها بسلام ليله واحده فقط ترتدى ملابسها متجه الى زياد وتخبره بالحقيقه ابى او رفض سوف تتحدث حتى لو اضطرت ان تربطه فى الكرسى الذى يجلس عليه نزلت من سيارتها داخله الى الشركه سألت على مكتبه وبسهوله توصلت اليه وجدت فتاه تجلس امام مكتبه اخبرتها انها تريد مقابله زياد فى امر يهم سلمى ومروان من اجل ان يجعلها تدخل بسرعه وبالفعل خطتها نجحت فقد طلب منها ان تدخل بسرعه دخلت وهى تنظر الى زياد التى توقعت ان تراه جامد غير أبى لكل شئ ولكن وجدته يجلس بتعب لحيته البيضاء المختلطه بشعره البنى ناميه على وجهه اثار التجاعيد وقله النوم واضحه جدا عليه يتكلم بصوت مبحوح ظاهر عليه البكاء ” خير يا منار ”

جلست بجمود على الكرسى ” فاكر لما قلتلك لو خسرت ريتال هتخسر كتير ”

يغضب بسرعه ” مش فاكر ومش عايز افتكر ”

ضربت على على الطاوله بغضب ” لا فاكر وهتفتكر يا زياد البهوفى ريتال مظلومه واخوك هو السبب ”

يضع يده على اذنيه ” اسكتى مش عايز اسمع حاجه عنها اسكتى ”

تتجه اليه وترفع يده من على اذنه صارخه ” ريتال حامل ”

يصمت للحظه يستمع الى الجمله التى كان ينتظرها منذ زمان ولكن جاءت فى الوقت الغير المناسب نظر الى الفراغ ” ايه يثبت انه ابنى يمكن من حد تانى ”

تصفعه منار على وجهه ” فوق لنفسك حبيب هدير كان زيدان اخوك ”

تاركته فى عاصفه لا يستطيع الخروج منها متجه الى مكتب مروان تخبره انها تمت المهمه التى كانت صعبه عليه . . .

تسير فى المزرعه ممسكه بخرطوم الماء تسقى الورود بكل نشاط وحيويه تغيرت كثيرا اثناء الشهر الفائت وخصوصا عندما تخلصت من حاتم بكل سهوله بمساعده احمد حارسها الشخصى الذى تشعر بناحيته ببعض الانجذاب ولكن لا فرصه لها اخرى فى العيش حياه طبيعيه اختارت حياه المزرعه وسقى الزهور مساعده الخدم فى اعداد الطعام كم شعرت بكل تلك السعاده الغامره بداخلها وهى ترى الابتسامه البسيطه على محياه هولاء الاشخاص . .

اما احمد كان يراقبها طوال الشهر ويرى كيف تغيرت بكل سهوله من الاسوء للافضل من زيزى المغروره الى زينب التى تطلب من الجميع منادتها بزينب افضل من زيزى التى تخلصت منها مع تخلصها من حاتم حبه لها كان يكبر ينتظر قليلا وسوف يعترف بحبه لها وسوف يعطيها فرصه اخرى نحن بشر والبشر مخطؤن والاهم من الخطأ هو التعلم منه ومحاوله تصليحه ليس ان يتمادى فى ذلك الخطأ . . . . . .

ايضا الشيف فريد قرر ان يعطى نسمه فرصه اخرى فى العيش معاها بحب تارك القصر والبحث عن عمل فى مكان اخر لم ينسى اخبار رويدا بالحقيقه قبل استقالته هو ونسمه . .

افتقد زيدان ايمان فى كل ركن فى الغرفه من شده افتقاده لها امر منال بعدم تغير ملاءه السرير لانه يشعر ان رائحه ايمان مازلت بها بتخيلها فى المخده يخبرها كل ليله عما مر به طوال اليوم ويعتذر لها لانه لم يستطيع اخبار زياد بالحقيقه حتى الان ومنتظر عندما يخبر زياد بالحقيقه سوف يذهب لها عذبه القرود ويطلب يدها ويتزوجها لن يجد افضل من ايمان فى حياته . . . .

كانت ايمان تراه يوميا ولكن دون علمه تذهب خلسه الى المشفى تراقبه بصمت تتأمل به لقد احبته وعشقته ولكن اين هى واين هو تعتقد انها فتاه عابره فى حياته نساها مجرد ما خرجت من باب قصرهم ولكن هى لا تعلم ان هو ايضا مشتاق اليها بقوه . . . .

مازال صامت الوقت بعد معرفه الحقيقه التى كان يرفض تصديقها واقف لا يتحرك يربط الاحداث ببعض لكن لا يستطيع يسمع صوت هاتفه يرن يرفعه يرى منال تتصل به يرد بسرعه ” بتقولى ايه انا جاى حالا ”

ما تلك المصيبه التى حصلت له الان ليس وقتها بسرعه البرق كان فى غرفته ينظر لها بعيون متسعه يرى عيناها مفتوحه مره اخرى بعد 10 سنوات تهمس بهدوء ” انا فين ”

يمسك يدها بقوه ويده الاخرى على شعرها ” حمدلله على سلامتك يا هدير ” . . .

يتبع . . . .

error: