رواية لست عاهرة بقلم محمود زغلول

الجزء الخامس
============
دنيا : بتقولي من يا عبير مهره ..!!؟
طب دي جايا عندي هنا ليه وازاي عرفت عنوان بيتي دانا كنت لسه هكلمها ..؟؟
حاجه غريبة فعلا زيارة عمري مكنت أتوقعها ..!!!
عبير : مالك يا دودو تنحتي ليه كده ..؟
مش هتخرجي تشوفي صاحبتك ..؟؟
دنيا : اه طبعا هخرج روحي يا عبير اقعدي
معاها وقدميلها حاجه تشربها عقبال مغير
واخرجلكم ..!!
غيرت هدومي وانا دماغي بتودي وتجيب وفيها ميت سؤال ..؟؟
طب وانا هوجع دماغي ليه منا خارجه وهعرف منها كل حاجه وانا كده كده كنت عاوزه أكلمها عشان افهم منها موضوع اشهد وكلام صالح ..؟؟
دنيا : ازيك يا مهرة عامله ايه نورتي
مهره :ازيك يا حبيبتي وحشتيني ايه الغيبه
الطويلة دي مبتجيش الجامعة ليه ..؟؟
طمنيني عليكي انتي كويسة ..؟؟
دنيا : الحمد لله انا تمام بس كنت حابه اقعد في
البيت فتره أراجع وأركز عشان الامتحانات
قربت وانتي عارفه كليتنا اد ايه صعبه ..!!
مهرة : اه طبعا ربنا يقويكي ويوفقك يا قمر بس
برده كنتي سيبي فونك مفتوح نعرف نطمن
عليكي حتي ولا انتي مش عاوزه تعرفيني ؟
دنيا : وابتسمت : لا والله ابدا ليه يعني بس هو
الموضوع جيه كده مش مقصود ..!!
مهره : امممم ماشي طبعا عاوزه تسأليني جايا
ليه وعرفت عنوانك منين …؟؟
دنيا : لا حضرتك نورتيني وتشرفي في اي وقت
ده بيتك ولا انه مش قد المقام وبضحكة
خفيفة :بس بصراحة اه نفسي اعرف انتي
عرفتي العنوان منين ..؟؟
مهره : عادي سألت “نرمين” صاحبتك وهيا
اديتني العنوان حتي هيا كمان اتصلت
بيكي كتير وكان نفسها تطمن عليكي .. ؟
وبصراحة انا جيتلك بعد ما “أشهد” هوه
اللي طلب مني كده لانه من وقت ما بطلتي
تيجي وهوه قلقان جدا عليكي وكان كل يوم
يسأل عليكي ويطلب مني اني أجي اشوفك
وأطمنه ده حتي كان عاوز يجي معايا بس
انا قولتله مينفعش يجي ..!!
دنيا : امممممم ماشي عموما كويس ان حضرتك
جيتي عشان انا كنت عاوزة اكلمك اصلا
وأسألك عن حاجه ..؟
مهرة : امممم أتفضلي أسألي ..؟؟
دنيا : هو انتي تعرفي ان صالح جوزك كلمني
في التليفون ..؟؟
مهرة : اه طبعا عارفه ده واخد الرقم مني ..!!
دنيا : اممممم تمام وعارفه كمان قالي أيه عن
أشهد اخوكي ..؟؟
مهرة : اه عارفه كل الكلام اللي هوه قالهولك وهوه
مكدبش عليكي في حاجه …!!!
دنيا : يعني كل كلامة صح وأشهد فعلا مريض
بمرض نفسي ..؟؟
مهرة : اه فعلا والحكاية دي من بدري بس هوه
هوه حاليا كويس جدا ومش بيظهر عليه اي
أعراض الا لو حصل اي ارتباط عاطفي
فده ممكن يفكره بالموضوع ويعمله مشاكل
هوه والحد اللي هيرتبط بيه وده لفتره معينة
لحد مينسي مشكلته القديمة وده كلام
الدكاترة وانا جايا النهارده عشان أأكد كلام
صالح انك متدليهوش الفرصة انه يتعلق
بيكي اكتر وتحاولي تتجاهليه رغم انه بعتني
عشان اعمل العكس بس مصلحته اهم …!!
دنيا : وبضحك وسخرية : ههههههه مش عارفة
ليه كلامك انتي وجوزك محسسني اني
بجري ورا اخوكي ده وعاوزه اتجوزه ولا
حاجه ده علي ايدك انا لسه عارفاه من كام
يوم ومفيش بينا اي حاجه وعموما انا مش
عاوزه اعرفه تاني وبالأخص لو ده لمصلحته
مهره : مش عاوزاكي تزعلي من كلامي وانا عارفه
فعلا ان مفيش حاجه في دماغك من ناحيته.
والا مكنتش جيت كلمتك اصلا ….!!؟؟
بس هوه معجب بيكي جدا وقلق عليكي جدا
لما غيبتي ولو الموضوع طول هيكون مش
كويس وهيتعلق اكتر بيكي ..!!
دنيا :عموما انا فعلا نازلة الكلية من بكرة ولو
شوفته هعامله زيه زي اي زميل عادي جدا
وده فعلا اللي كنت ناوية اعمله ..!!
مهره : تمام وانا مرة تانيه بتأسفلك اني جيتلك
كده من غير ميعاد وياريت بعيدا عن اي
شئ نكون اصحاب ..؟ مع السلامة ..!!
اه وهعرفه اني قابلتك وأنك رايحة بكرة
الكليه وطبعا انتي مش محتاجه اقولك ان
موضوع المرض النفسي ده سر ما بينا
محدش يعرفه وبالأخص أشهد .؟؟
دنيا : تمام ولا يهمك نورتي واكيد هنكون اصحاب
مع السلامة …!!
يعني أش أش طلع مريض بجد مهو اكيد مهره مش هتكون بتكدب ملهاش اي مصلحة يعني !؟
وبعدين بقا في الموضوع اللي مش هيخلص ده
وانا بس يا ربي كنت ناقصة منا كنت زي الفل ومريحة دماغي عموما انا هجمد قلبي ومش هعرفه تاني وكويس جدا انه الموضوع خلص بدري قبل متعلق بيه والا كانت هتبقا مشكلة ..!!!
انا من بكره انزل كليتي عادي جدا وأعمله كأي زميل واكيد هوه لو فعلا متعلق بيا فعلا واحده واحده هيزهق وينسي …!!
في فيلا عائلة أشهد : ..
أشهد : بلهفة : ايه عاملتي ايه قابلتي دنيا ..؟
مهرة : يا عم اصبر عليا أخد نفسي طيب مالك
كده ملهوف عليها اتقل شويه يا أش أش !!
أشهد : اخلصي وبطلي برود بقا قولي قابلتيها
ولا لأ ..؟
مهرة. : انا روحت وسألت عليها في العنوان اللي
نرمين اديتهولي بس للاسف ..؟؟
أشهد : للأسف أيه ملقتيهاش ..؟ انتي اصلا
تلاقيكي مروحتيش ولا سألتي انا عارف
انتي زيهم مش عاوزه الموضوع ده يتم
اصلا ماشي انا هتصرف يا مهره …!!؟
مهرة : ههههههه واطي انت يا أش أش بقول
للأسف لاقتها وكلمتها هههههه ويلا بقا انا
طالعة انام باي يا واطي …!!
أشهد : والابتسامة اترسمت علي وشه وردت فيه
الروح : حبيبتي انتي يا مهره والله دانا
بهزر معاكي قولي بقا عملتي أيه ..؟؟
مهره. : حبيبتك دلوقتي ماشي ..!! ع العموم يا
عم انا قابلتها وهيا زي الفل وهتيجي
الكلية بكرة كمان …!!
أشهد : بجد يعني هشوفها بكره طب هيا كان
مالها مش بتيجي ليه وقافله تليفونها ..؟؟
مهره : مفيش بتقول انها كانت بترتاح وتراجع
شويه قبل الامتحانات بس انا عارفه ده
دلع بنات بتتقل عليك شويه وعلي فكرة
بقا هيا قالتلي انها كمان معجبة بيك
زي م انت معجب بيها الله يساهله يسطا
أشهد : وعينونه مليانه فرحة : بحد وحيات ربنا
قالتلك كده ..؟ بجد يا مهرة ..؟؟
مهرة : اه يا عم قالت وبعدين باين عليها …!!
أشهد : ربنا يخليكي ليا يا احلي وأجمل مهره
في الدنيا وأجدع اخت ربنا يخليكي ليا
وخدها في حضنه وضمها ليه بحنيه وحب
مهرة. : وشها قفل وبصت لاشهد بصه كلها شفقة
وعينيها كانت هتدمع من حضنه ليها وحبه
ليها وحست بتأنيب الضمير ..!!!؟
أشهد : مالك يا حبيبتي في أيه ..؟؟
مهرة : مفيش بس وفر الكلام الحلو ده للست
دنيا حبيبة قلبك ومسكت دمعتها وقالتله
انا هطلع فوق ارتاح شويه هوه صالح
جيه من الشغل ..؟؟
أشهد : اه جيه من شويه وطلع و كمان ابقي
عدي اطمني علي بابا عشان تعب شويه
وجاتله أزمة القلب والدكتور جاله بس
متخافيش هوه كويس دلوقتي الحمد لله ..!
صالح : ايه عملتي أيه قابلتيها ..؟؟
مهره : اه قابلتها وقولتلها كل حاجه وقولت لاشهد كمان كل اللي اتفقنا عليه بس أشهد صعبان عليا اوي يا صالح ومش عارفه اللي احنا بنعملة ده صح ولا غلط
صالح : هنعيده تاني يا مهره متخافيش يا
حبيبتي انا عارف انا بعمل ايه وروحي
اطمني علي الحاج عشان تعب شويه
تاني يوم في الجامعة : ..
أشهد : دنيا .. دنيا دكتوره دنيا ..؟ ايه معديه كده
مفيش حتي سلام ولا ازيك ولا اي حاجه ؟
دنيا : ازيك يا دكتور معلش مخدتش بالي ازيك
ازيك عامل ايه ..؟؟
أشهد : انا تمام المهم انتي ازيك وايه الغيبه
الطويلة دي دانا قلقت عليكي جدا بس
الحمد لله مهرة طمنتني …!!
دنيا : كويس انك اطمنت بعد إذنك بس عشان
عندي محاضرة مهمة سلام ومشيت ..!!
أشهد : وبصوت عالي عشان دنيا تسمعه : طب
انا هستناكي بعد المحاضرة وهيا مردتش
عليه وكملت باتجاه المدرج ..!!!
في اخر اليوم ..
أشهد : ممكن اتكلم معاكي شويه ..؟؟
دنيا : معلش يا أشهد لازم اروح علي طول
عشان مينفعش أتأخر ..!!
أشهد : ومستغرب جدا : طب ممكن افهم في ايه
هو انا عملت حاجه ضايقتك ..؟؟
دنيا : لا مفيش بس مالوش لازمة يعني نقف
ونتكلم كده مفيش ما بينا كلام اصلا
هنتكلم في ايه وبعدين انا لازم امشي
سلام يا دكتور …
من بعيد مهره مراقبه الموقف واشهد زعل جدا من طريقة كلام دنيا معاه وبعدها قابل مهرة عشان يروحوا …!!
أشهد : انتي متأكدة يا مهره ان دنيا قالتلك انها
معجبه بيا ..؟؟
مهره : أأأه هيا قالت كده ليه بتسأل ..؟؟
أشهد : أصلها مادتنيش فرصة خالص اني اتكلم
معاها وروحت علي طول وكان شكلها مش
مبسوط خالص انها شافتني ..!؟
مهرة : قولتلك يا أشهد ده دلع بنات وانت كمان
لازم تتقل شوية ..!!
أشهد : بصراحة مش قادر شكلي بحبها بجد
واتعلقت بيها اكتر لما عرفت ان هيا
كمان معجبة بيا بس كلامها معايا غريب ؟
انا كمان روحت البيت بس طول الطريق بفكر معقوله أشهد مريض بجد بس لو حتي مريض
اني علاج ده اللي يقول انه لو بيحب حد لازم يبعد عنه عشان يكون كويس …؟؟ طريقة علاج غريبة !!
وبعدين باين عليه بيحبني بجد وانا بصراحة ومش هكدب علي نفسي…؟؟
كتير اوي بفكر فيه وفعلا مشدوده ليه جدا ..!!؟ ربنا يستر بقا ويعدي الموضوع علي خير من غير مظلم أشهد ولا أظلم نفسي ….!!!!
صالح : ايه يا مهره اللي حصل بينهم والموضوع
ماشي ازاي …؟؟
مهرة : كله تمام ودنيا بتتجاهله علي الاخر ومش
بتتكلم معاه خالص تقريبا وكل حاجه
ماشية زي مخططنا وأشهد نفسيته زفت..!
نفس الموقف اتكرر كذا مره في الجامعه في كذا يوم وبكذا طريقة ..؟؟ هو بيحاول يكلمني وانا بتجاهله تماماً ومش بديله اي ريق حلو لحد م حسيت فعلا ان حالته النفسية بقت وحشه واحيانا بقا يشوفني ويبصلي من بعيد لبعيد وكأنه ابتدي يفقد الأمل والغريب ان انا اللي بقيت عاوزه اشوفه كل يوم حتي لو مش هكلمه وأحيانا كان بيوحشني ….!!!
خارجه من الجامعة في يوم وكان بقالي يومين مشوفتهوش لاقيته واقف بعربيته علي الطريق ونادي عليا …؟؟
أشهد : أنسه دنيا ..؟ دنيا لو سمحت عاوز اقولك
حاجه ضروري ..؟
دنيا : نعم يا أشهد في حاجه ؟
أشهد : وعيونه وقفه علي بابها الدمعة ..؟
انا بحبك ..!!!
والله العظيم بحبك …!!!
انا مش عارف اذاكر ولا انام ولا اعمل اي
حاجه في حياتي غير اني أفكر فيكي
انتي ليه بتعامليني كده رغم انك قولتي
لمهره انك معجبة بيا ودمعته نزلت …!!
اداني ضهره ثانيه مسح دمعته وبصلي تاني
وانا كان دموعي كانت هتنزل كمان من الموقف بس مسكت نفسي واستغربت جدا من انه بيقول ان مهره قالتله اني معجبه بيه وانا مقولتلهاش حاجه
بس مقولتلوش ان انا مقولتش منا فعلا معجبه بيه وبصراحة اكتر بعد دموعه اللي نزلت دي عشاني وانا عارفه اد ايه دمعة الراجل غاليه .. حسيت اني ابتديت احبه فعلا والوقت ده لو انا الولد وهوه البنت كنت خدته في حضني وطبطبت عليه “ويتحرق العالم باللي فيه” منا مش هلاقي حد يحبني كده تاني ….!!
من غير تردد بصتله وقولتله …؟؟
يتبع
error: