جبابرة العشق – عشق بلا رحمة

الفصل الثالث…..

شقه غادة و مراد …..

دلفت غاده عندما لمحت وصول زوجها من اعلي السطح فهبطت اليه ….
ابتسمت بسعادة قائله…
-حمد الله علي السلامه يا قلبي !!
تنهد قائلا…
-الله يسلمك يا حبيبتي ؛ هو ايه اللي حصل تحت !!
-مفيش مشكله بس مصطفي حلها !!
هز رأسه قائلا…
-زمان سمر مولعه مش كده !!
ضحكت غاده قائله …
-طبعا !!
-الواد مازن فين ؟
-بيلعب مع ليالي !!
ضيق مراد عينيه وهو يحك انفه …
-البت دي مش بطمنلها والله !!
-ايه يا مراد الكلام الخايب ده دي طفله !!!
زفر بحنق قائلا…
-انا عارف وبحبها والله بس بتعصبني بحسها ابوها في نفسها كده ؛ اول امبارح بتضرب ولد في الشارع هي و ابنك وبتقوله مازن بتاعي ومحدش يضربه !!!!
انفجرت غاده ضاحكه لتردف….
-ونبي شكلك غيران علي ابنك عشان بيحبها اكتر مننا !!
زم شفتيه بغيظ قائلا …
-ما انا مكتوبلي متهناش بحب حد من عيلتي بسبب اخوكي هو وابن عمك وبنته دي !!
-الله يا مراد مالك محموق علي اخويا اوي كده ليه !!!!
-اصل مش اسلوب ده الصراحة انا مخلف عيل واحد مش خمسه عشان كل مااخوكي ولا ابن عمك يحبوا يستفرد بستاتهم يبعتوهم يلعبوا هنا !!
زمت غاده شفتيها بحنق لتردف ….
-انت مش بتحب عيلتي يعني !!!
-لا طبعا بحبهم بس مش كده يعني !!
قالها محاولا تهدئه الامور عندما لمح انزعاجها ….
-بس فكك من ده كله ايه الناس الحلوة دي !!
-انت خليت فيها حلوة ولا منيله !!
ضحك وهو يقبل يدها بحب قائلا…
-ايه ده اسمعي كده !!
مال للفراغ بإذنه لتتبعه هي بتوجس قائله…
-مش سامعه حاجه !!
-اسمعي بس !
نظرت له بتساؤل ليردف قائلا…
-صوت الهدوء !!
ضيقت عينها و ضربته بخفه في صدره قائله…
-خضتني يا مراد افندي !!!
-سلامه حبيبي من الخضة !!
قالها وهو يضع اصابعه في خصرها فتنتفض بضحك وتركض بعيدا ….
-لا اقسم بالله ما هسيبك ده يوم تاريخي اصلا !!!
امسكها ليحملها ويهرب الي غرفتهم عسي ان يسايرهم القدر ويمنحهم دقائق لإتمام مراسم عشقهم !!!
………………..

بعد مرور ساعه …..

صعد مصطفي الي البيت بعد ان اطمئن الي استقرار الامور فوجد صغيرتيه ليالي و ليليان يشاهدون الرسوم المتحركة و صغيره دياب يلعب بسيارته ولكنه تركها بفرحه عندما لمح والده ليقفز ويركض نحوه ….حمله مصطفي قائلا….
-امك فين ؟
-في المطبخ !!
-يالا يا حلوة انتي وهي روحوا ذاكروا !!
لتردف ليالي بعناد …
-مش هذاكر و مش هروح المدرسه الرخمة دي !!
-انتي يابت انتي جايه قله الادب دي منين اسمعي الكلام متضايقنيش منك !!
وضعت ليالي يدها في جانبها بإصرار طفولي …
-دي مابقتش عيشه دي اوووف !!
لتقول ليليان بحنق…
-بابي لو سمحت مش عارفه اركز !!!
رفع حاجبه المميز بعلامه في منتصفه قائلا بتهكم ….
-بتركزي في ايه يا روح ابوكي !!
-بلعب علي الأياد طبعا !!!
-الله يرحمه !!.
قالها مصطفي وهو يتذكر ايام طفولته المشردة !!
-هي امكم اللي مخيباكم بتناكتها دي !!!
قطع جملته عندما وجدها تخرج غاضبه ومعها اكياس من المطبخ متجاهله اياه و متجهه الي الباب …
-علي فين العزم !!
رفعت انفها بغرور و هي تعدل قميصها وتربطه حول خصرها فتترك سروالها الجينز المحتضن لجسدها يصيبه بالجنون !!
-مش شغلك !!
حك ذقنه بغيظ و تفكير فلمحت دماء اسفل ساعده …شهقت وهي ترمي بالحقائب البلاستيكية وتركض نحوه ….
-يالهوي انت اتعورت !!
نظر الي ذراعه فهو لم يشعر بالألم حتي …
-مخدتش بالي ..
نظرت له وكأنه برأسين قائله من بين اسنانها …
-مخدتش بالك ؛ ليه حضرتك تنين !!!
-ماتلمي لسانك بقي !!
تجاهلته وهي تجذبه الي الغرفة ؛ اجلسته علي الفراش وتوجهت لإحضار الاسعافات الأولية …
ازعجها بجمود ملامحه وهي تضمده فأكثرت من الكحول عسي ان يهتز لكن دون جدوي !!
زفرت بحنق قائله ….
-خليك راكب دماغك والمره الجايه مش ايدك اللي هتتعور !!
رفض الإجابة لتجنب احتدام الموقف ولكنها استمرت قائله …
-انت معندكش احساس وشعور انك زوج واب لتلت عيال ؛ مفيش اي احساس بالمسؤولية !!
ما ان انتهت حتي ابعد يده مقررا الانصراف ولكنها صرخت بغضب …
-انا بكره اللامبالاة دي انا بكلمك !!
ليصرخ بغضب يوازيها …
-عايزاني اقولك ايه وانتي واخده القرار انك تنكدي عليا و عليكي ؛ انتي اللي مش عايزة تفهمي حياتي حتي بعد السنين دي كلها !!!!
هزت رأسها محاربه دموع الغضب لتتخطاه بخطوات سريعة وتتجه للخارج ململمه للحقائب فلمح بضع اطعمه محاطه بها …..
-انتي بتعملي ايه !!
-سيبهالك مخضره !!
عدلت تربونتها بحده قبل ان تفتح الباب وتغلقه بشده خلفها ؛ توجه خلفها ليجدها تصعد للأعلى !!!
الي اين ذهبت تلك الجنيه الان !!! كاد يلحقها ولكن دياب نادي بإرهاق …
-بابا عايز انام !!
نظر له مصطفي بحيره مره ثم للدرج مره اخري ليقرر مساعده طفله ويتركها تهدأ قليلا لحين انتهاء المجلس المنعقد في دارهم بعد قليل….
و حينها يتفرغ للصعود سامحا لنفسه جرها من شعرها الي بيتها واطفالها واخيرا بين احضانه !!!

……………………..….
عند مراد و غاده ….

عقد مراد ذراعيه بغيظ وهو يراقبها ترتدي ملابسها بسرعه ليردف بغضب…..
-انتي اكيد بتهزري !!!
-يا حبيبي معلش اصلهم متخاصمين واختك سمر مصره تتقمص فوق السطح واخويا الجلنف اكيد سابها عشان ينزل يشوف القعدة ، فحرام اسبها لوحدها !!!

-ومش حرام تسيبي جوزك الغلبان !!
-مااحنا لسه كنا مع بعض اهوه !!!
هز رأسه بنفي….
-لا مش كفاية !! هو كل يوم هتلاقي البيت فاضي ومحدش يزعجنا !! احنا المفروض نستغل الموقف !!
ضحكت وهي تجلس علي الفراش قربه وتقبل وجنته بعبثيه قائله…..
-هنستغله بليل متزعلش و قوم البس ليسمعوك ويقرروا يهجموا علي الشقة !!
زفر وهو يرفع الغطاء و بدأ في ارتداء ملابسه ؛ خرج معها وهو يرتدي التي شيرت الخاص به قائلا ….
-متتأخريش طيب !
-حاضر !
فتحت الباب فوجدت مازن صغيرها صاحب الخمس سنوات والبضعة اشهر واقفا ينظر الي ليالي بابتسامه بلهاء ….
استدارت ليالي بفخر وهي تريه سيارته التي تفككت وقامت هي بإعادة تركيبها قائله …
-صلحتها !!!!
ليقترب منها مازن بسعادة بالغه و يطبع قبه كبيره علي وجنتها !!
ارتفع صدرها بفخر قائله…
-بعد كده لما حاجه تبوظ قولي انا هصلحها وهتبقي كويسه !
-ماشي يلا نلعب بيها بقي يا لي لي ….
كاد يبتعد ولكنها جذبته من ملابسه ليعود مره اخري لتردف بتحذير طفولي قائله…
-هتلعب معايا انا بس !!!
زم شفتيه بتفكير ليردف …..
-مش هنلعب في الشارع مع العيال !!
-اه هنلعب بس البنات مش هتلعب معاهم !!
ليقول بابتسامه واسعه …
-انا مش بحب البنات انا بحب لي لي بس !!
اشرقت ابتسامه الصغيرة بسعادة حماسية قائله….
-وانا بحب مازن بس عشان هو بتاعي صح يا مازن !!
-صح يا لي لي !!
تابعهم مراد و غاده بفم مفتوح وهما يهبطان للأسفل ليلتفت لها مراد وهو يخبط بكفه علي رأسه قائلا باعتراض…
-شوفتي بنت اخوكي !!!
حاولت كبت ضحكتها بصعوبة قائله…
-عيال يا مراد عيال !!
-اه دماغي هتنفجر بتبوظ تأسيس ابني عشان ميشوفش غيرها !!!
-والله انت دماغك مفوته يا حبيبي دول اطفال يعني احباب الله !!!
-قصدك احباب عمتهم ماهي عشان بنت اخوكي الهانم مبسوطة !!
ضحكت غير قادره علي سيطرتها اكثر وهي تراه يتلوى بغيظ لتردف…
-بقولك ايه هو سلو عيلتنا كده بنلزق زي الغرا لو كان عاجب بقي هاه …
اخرجت لسانها وهي ابتعد لتصعد لمواساة سمر !!!
-ماشي يا بت مصطفي !!
تمت مراد بحنق طفولي قبل ان يغلق الباب ………

error: