أحببته في جامعتي
احبتته في جامعتي.
الجزء الاول.
الفصل الرابع.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
“جاء اليوم التالي”،
وحضرت جليله مع هاني الكليه، و حضر علي مع يس وكان علي بانتظار جميله.
علي يقول لـــــــــيس بنبرة خوف : ايه يا يس شكل جميله مش جايه ليه حصلها حاجه.
يس: وانا اي اللي عرفني اتصل بيها .
علي: ما انا مش معايا رقمها.
يس بضحك: ماشي يا حبيب شوف جليله ممكن تكون معاها رقمها.
علي: مينفعش اروح اسألها بصفه مين اسألها
يس: خلاص يا سيدي هروح اسألها انا، و كنت تقول من الاول انك بتتكسف.
علي بغضب و لكنه تمالك نفسه .
ذهب يس الي جليله.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يس لـــجليله :انسه جليله.
جليله: نعم يا يس في ايه.
يس: صباح الخير.
جليله :صباح النور.
يس: من فضلك معاكى رقم جميله عشان اتأخرت و لسه مجتش.
جليله: انا معايا رقمها بس هي محلفاني اني مديهاش لحد انا اسفه و الله + الدكتور فرقنا امبارح انا ،و هي فرقه 1 فبنحضر سبت و اتنين و اربعاء، بس انا مفهمتش المحاضرات امبارح فحضرت النهارده، و انت المفروض يا يس عارف الموضوع.
يس بتفاجأ: بجد انا معرفش كنت نايم علي نفسي .
جليله بضحك: ماشي يا سرحان.
هاني نظر الي جليله بغيظ و بيقول لنفسه: يا علي و يس حسابكوا تقل معايا علي بيبص لملاكي ،و مسكت نفسي اما يس يهزر مع جليله زودوها.
هاني: يلا يا جليله هتتأخري علي محاضرتك.
جليله: حاضر يا هاني هروح مع يس، يلا امشي
فذهب هاني و كان قد كاد ان ينفجر فيهما.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ذهبت جليله مع هاني الي الكليه، و لكن قبل دخولهما اعضرتهما علي و وقف امامهم ففهم يس ،و قال لجليله: طب يا جليله استني شويه عايز اكلم علي.
جليله: تمام.
يس لـــعلي: نعم يا علي.
علي: ها عرفت تاخد رقمها.
يس: معرفتش عشان جليله رافضه، و كمان جميله غايبه عشان الدكتور قسمنا.
علي: تمام يا يس ابقي تعالي انت.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ناصر: جميله اسيبك بقي عشان عندي شغل.
(ناصر يعمل في شركه علي للاستثمارات ولكنه لا يعلم بأن ابنته صديقها المدير علي)
جميله: ماشي يا بابا سلام.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في شركه علي،
وصل ناصر الشغل متأخر.
(وظيفه الاب: انه يعمل في الشئون الماليه لدي الشركه موظف في الشئون الماليه).
علي: مصطفي.
مصطفي (مساعد المدير) :نعم يا استاذ علي.
علي بغضب يتملكه: ابعت ليا كل الموظفين المتأخرين.
مصطفي: حاضر يا استاذ.
ذهب مصطفي الي الموظفين.
مصطفي: الناس المتأخرة ارجو تيجي معايا.
الموظف الاول: ليه يا استاذ مصطفي.
مصطفي: معرفش المدير قال كده.
ناصر: بس يا استاذ ليا عذري بنتي جميله كانت تعبانه.
مصطفي :قولها للمدير مش ليا.
و ذهب مصطفي ،و الموظفين المتأخرين الي المدير.
مصطفي: اتفضل يا استاذ.
علي: طب تمام.
مصطفي: عن اذنك يا استاذ امشي انا.
علي: لأ خليك مكانك.
علي: مين اللي اتأخر ،و كان الفرق بين وصوله و ميعاد الشغل 3 دقائق.
الموظف التاتي: انا يا استاذ.
علي: خصم يوم عشان تعرف تتأخر.
حتي تبقي ناصر.
فسأله علي: ما الفرق بين وصولك و وقت الشغل.
ناصر: 45 دقيقه يا استاذ.
علي بغضب: خصم 7 ايام عشان تعرف تتأخر،ممكن تقولي اي سبب تأخرك ؟
ناصر: بنتي تعبانه قعدت معاها شويه عشان تعبانه.
علي شعر بحزن ،ولكنه لا يعلم لما ولكنه اجاب: ميهمنيش اذا كانت تعبانه ان شاء الله تموت، المهم انك تيجي منتظم مفيش حد في شركتي يجي متأخر، غلطه زي دي تاني و اعتبر نفسك Out .
ناصر: حاضر يا استاذ.
ذهب ناصر و معه الموظفين يتسألون لما المدير غاضب.
مصطفي: يا استاذ.
علي بغضب: نعم.
مصطفي: مالك يا استاذ.
علي: ملكش دعوه.
مصطفي: حاضر، بس اصل حضرتك ناصر كان مستأذن عشان بنته.
علي: مليش دعوه، ده مش عذر.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
جميله وهي تقرأ دروسها في البيت جاءها اتصال.
جميله: السلام عليكم.
جليله: ازيك يا بنت ليه مجيتيش.
جميله: تعبانه شويه.
جليله :طب بصي اناو هاني و يس و اميرة و علياء و علي جايين.
جميله: ايه كل دول.
جليله: كلهم قلقلنين عليكي عايزين يجولك.
جميله: طب تمام تشرفوا.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في شركه علي،
علي و هو خارج من الشركه بعد ما تكلمت معه جليله .
علي : مصطفي.
مصطفي: نعم يا استاذ.
علي: الشغل دلوقتي معاك انا خارج .
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد ساعه من الوقت،
كان الجرس يرن.
جميله: مين.
جليله: مين ياختي اللي بيجيلك غيرنا.
جميله بضحك ،و فتحت الباب، وعلي رأس جميله حجاب: اتفضلي يا غاليه.
جليله: يزيد فضلك خشوا يا جماعه.
يس: ما شاء الله يا جميله بيتك حلو.
جميله: شكرا يا يس ،اتفضلوا يا جماعه البيت بيتكم.
دخل الجميع و جلس ،
جميله: عن اذنكم يا جماعه احضرلكم شئ.
علي: تحضري ايه يا انسه جميله .
جميله بخجل: اضيفكم يا جماعه.
اميرة: لأ يا جميله مش عايزين استريحي.
جميله:تمام
وجلست جميله ،و ظلوا جميعهم يتكلمون مع بعضهم ،حتي انقضي نصف ساعه.
جليله: عن اذنك استأذن انا و هاني عشان عندي درس.
جميله: اتفضلي.
الجميع: نمشي احنا كمان.
جميله: تمام ،انتو شرفتوني و الله.
جليله: الشرف لينا و الله.
وذهب الجميع.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ورجعت جميله الي الجامعه ،ولكنها كانت تحضر طوال الايام المخصصه ، و تقربت جميله من هاني اكثر، وتقرب علي الي جميله و كان يفهمها انهم اصدقاء ولكن ليس ذلك صحيح، و ظل ناصر يعمل في شركه علي.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد انقضاء شهر،
ناصر: جميله.
جميله بنوم: ايوة يا بابا.
ناصر: اصحي يا بنتي.
جميله: بس يا بابا النهارده مش هروح الكليه.
ناصر: عارف يا بنتي، بس عايزك في شئ.
جميله استيقظت: ايوة يا بابا.
ناصر: انا مش قادر اروح النهارده الشغل استلم المرتب روحي انتي استلميه.
جميله: حاضر يا بابا.
ذهبت جميله، و هي كانت ترتدي (جيبه طويله لونها اسود ثقيل، و قميص كت لونه وردي، و كانت ترتدي ايضا معصم اليدين لونه وردي، و كانت ترتدي خمار طويل لونه كان مخلط بين الوان الوردي و الاسود ،وكانت غايه في الجمال )
جميله: استاذ من فضلك عايزة استلم مرتب والدي، و والدي في اجازه حاليا.
الموظف: اتفضلي، ادخلي غرفه تسليم المرتبات.
جميله: طب تمام
ذهبت جميله الي الاسانسير فدخلته فخرجت من الاسانسير، رأت ……..”
يتبع
&&&&&&&&&&&&&&&&&