صفقة على عذراء – للكاتبه هاجر قطب

الحلقة 15
كانت بين احضانة نائمة عندما دق الباب ليستيقظ هو وتتململ هي بانزاعاج..ليبتعد هو بهدوء حتي ر تستيقظ…
جاسم.مين وفتح الباب فتحة صغيرة. ….
جانا.انا يا ابية كنت عايزاك
جاسم.دلوقت
جانا.اه
جاسم.طيب استني في اوضة المكتب وانا شوية وجاي
جانا.حاضر
وفور ذهاب جانا التف لينظر لها ليجدها ما زالت نائمة ….
ليدخل الحمام يستحم ويبدل ثيابة …..ويمشط شعرة وهو ما زال ينظر لمﻻكة النائم…..
وبعد اﻻنتهاء اقترب بهدوء منها وقبل رائسها مستنشق عبير شعرها…. ويبتسم لها ويرحل ….
بعد ذهابة فتحت عيونها ببطئ وابتسمت برقة وكانها تعيش حلم لطيف ﻻ تريد ان تستيقظ منة……….
………………………………………….. ………….
دخل مكتبة ليجد جانا جالسة بنتظروة….
……………………………………
جاسم.خير يا حبيتي
جانا.انا كنت بفكر في فكرة يا ابية
جاسم.خير
جانا.هو خير انشالله
جاسم.طب قولي
جانا. دلوقتي انت بقالك يومين او 3 أيام متجوز وقليل جدا اللي يعرف كدة
جاسم. تمام
جانا.اية رأيك لو نعمل حفلة ونعزم أصدقائنا وكم حد من الصحفة حفلة ليك انت وسيرين
جاسم. هي فكرة حلوة
جانا.اه جدا
جاسم.ماشي …موافق
جانا.تمام وانا هرتب لحفلة وهننزل انا وسيرين نشتري فساتين
جاسم.تمام …أتولي انتي عزومة الناس والترتيب لحفلة ولو عوزتي حاجة كلميني
جانا.تمام….
جاسم.انتي كلتي
جانا.اه من زمان ….اومال يعني هستني كل دا
جاسم.طيب يالمضة…اودمي.
ليخرج ليجد سيرين تنزل علي السلم مرتدية بنطلون اسود وبادي احمر…..
جاسم.مساء النور
سيرين بخجل ……مساء الخير
جاسم.تعالي بقي ناكل سوا علشان المضة دي كلت من غيرنا….
سيرين. اخص عليكي يا جوجو
جانا.والله يا سوسو استنيت كتير بس اعمل اية الجوع كافر
سيرين. طيب عقاب ليكي هتيجي تاكلي تاني
جانا.ﻻ مش قادرة
سيرين مليش دعوة يلا
جانا.حاضر…..امري للة
سعد جاسم بالتواصل بينهم وعبر عن سعادتة بابتسامة ساحرة سرقت اخر ذرة عقل بها
ووضع يد علي كتف جانا واﻻخري علي خصر سيرين. …..
جاسم.يلا هموت من الجوع ….
جلسوا يتناولون الطعام….
جانا.احنا بكرة هنعمل حفلة
جاسم.انتي هتخليها بكرة هتلحقي
جانا.اه
سيرين. حفلة اية
جانا.حفلة ليكي ولابية
لتخجل سيرين. …..
سيرين. مفيش داعي
جاسم.ﻻ ازاي هنعزم أصدقائنا وهعرفك عليهم واعرفهم عليكي….
سيرين.طيب ….ماشي
جانا.بكرة بقي نظبط لحفلة وبعد كدة نروح نجيب فستاتين
سيرين. ماشي
………………………………………….. …
اوصل احمد بسمة…..
بسمة.شكرا علي التوصيلة
احمد.دي حاجة بسيطة
بسمة.شكرا ياطنط
والدة احمد.علي اية يا حبيتي انشالله المرة الجاية نيجي البيت
بسمة ابتسمت بخجل .انشالله يا طنط ….. يلا مع السﻻمة
والدة احمد. مع السلامة يا حبيتي
فور صعود بسمة سار احمد بالسيارة. ….
احمد. اية رايك يا ماما
والدتة.جميلة ومحترمة
احمد.بجد يعني عجبيتك
والدتة. جدا
احمد.ماشي يعني اكلمها بكرة ونحدد معاد نقابل مامتها نقراء الفاتحة
والدتة.اه طبعا
احمد. ماشي …شكرا يا ماما
والدتة. شكرا علي اية انا شفت في عنيها كمية حب ليك مش طبعية وانا اللي
تحب ابني احطها فوق دماغي …
احمد.حب
والدتة. اه حب …
ليسرح قليلا ايمكن ان تكون تحبة ……
والدتة. بتفكر في اية
احمد.ها….مفيش
والدتة. اية اللي انا قولتة خالك تسرح
احمد.مفيش
والدتة. مفيش ازاي انت استغربت من انها بتحبك .طب ما انت بتحبها
احمد.ها…انا …
والدتة. انت بتكسف من أمك يا دكتور
احمد.ﻻ يا ماما
والدتة. طيب بس متنساش تكلمها وتحدد معاد نروح لوالدتها….
احمد.حاضر
وهو طول الطريق في لم يزل من تفكيرة فكرة ان تكون تحبة
……………………………………….
صعدت بسمة لمنزلها….لتجد والدتها باانتظارها…
والدتها. انتي رجعتي …
بسمة.اه ياماما
والدتها. عملتي اية
بسمة.وﻻ حاجة عادي بس مامتة ست محترمة
والدتها. طب الحمدلله…مقلوش هيجوا امتي
بسمة.ﻻ بس مامتة قالتلي انشالله المرة الجاية نيجي لمامتك
والدتها.طب خير انشالله خشي غيري وتعالي نتعشي
بسمة.ماشي
فور دخولها لغرفة…..رن هاتفها لترد لتجد…..
بسمة.الو يا روحي
سيرين. ايوة يا سوما عاملة اية
بسمة .الحمدلله …وانتي
سيرين. الحمدلله تمام..اية اخبارك
بسمة.مفيش وقمت بقص قرارتها علي سيرين
سيرين. طيب ياحبيتي المهم انك تبقي مبسوطة
بسمة. الحمدلله وانتي اخبارك
سيرين. عادي
ولكن كان يبدو من صوتها السعادة
بسمة.اوباااااا اوعي تكوني مشيتي في سكة أمنا نعيمة
لتضحك سيرين مش بظبط
بسمة.والله ههههههه شكلك طبيتي ومحدش سمي عليكي
سيرين. يابت ابلعي ريقك شوية يابت نسيتني كنت جاية لية
بسمة.اتكلمي يا ختي
سيرين.بكرة جانا اخت جاسم عاملة حفلة لينا انا وجاسم وعايزكي تيجي
بسمة.اشطا …ماشي هجي بس قولولي مبسوطة
سيرين. جدا
بسمة.مش بقولك مشيتي في سكة أمنا نعيمة
سيرين. يخربيتك اقفلي …..يلا متنسيش بكرة
بسمة.اوكي يلا باي
سيرين. باي
فور اغلقها الهاتف. ..وجدت يد تحوط خصرها وتقربها الية
جاسم.القمر سرحان في اي
سيرين. مفيش
جاسم.تعرفي ياسيرين اول ماشوفتك مكونتش ضايقك خالص
سيرين بغيظ . واللة وﻻ انا …….وجاءت لتبعد نفسها عنة
جاسم حوط خصرها بقوة وقربها منة واقترب من اذنها….
جاسم بهمس.دا زمان….لكن عيناكي دي بقت مصدر عذب ليا …معرفش لية مبعرفش انام وﻻ اكل وﻻ حاجة بقيت بشوف
صورة عيناكي في كل مكان وكنت بتضايق كل ما يجي في بالي اني مش هشوفك تاني
كانت مستسلمة لهمسة……
جاسم اقترب وقبل رقبتها برقة الي ان دخلت جانا فجأة …
جانا.يالههوي الحاجات تتعمل يا ابية في اوضتكم مش في البلكونة
لتنحرج سيرين بقوة…..
جاسم نظر لوجة سيرين ليبتسم بخبث…
جاسم.ﻻ براحتي وممكن ابوسها تاني تعالي يا سيرين
لتخجل بشدة……
سيرين. ﻻ ﻻ
لينفجر ضاحكا عليها…..
جاسم.كنتي عايزة اية يا جانا
جانا.انا عزمت شوية وبكرة هكمل
جاسم.طيب…
جانا.ماشي يا سيرين هانم في البلكونة
جاسم.صح عندنا اوضتنا يلا ياسوسو
سيرين نظرت بخجل.بس …
جاسم.بس اية وحملها بين ذراعيه وجري بها لغرفتهم
لتنفجر جانا ضاحكا عليهم……
…………………………….
كان اسر في طائرة لرجوع لمحاولة الاعتذار والاعتراف بعشقة…
اسر لنفسه. اسف اوي يا حبيتي طول عمري طايش ووحش سامحيني
انا….انا مش بس بحبك…ﻻ انا بعشقك تخطيت مرحلة الحب
سامحيني طفلتي حبيتي. …..
…………………………………..
دخل بها جاسم لغرفتهم…..
سيرين. ينفع اﻻحراج دا جانا تقول اية
جاسم.هتقول اتنين متجووين لسة عرسان
سيرين. ﻻ وانت الصادق هتقول مجانين
جاسم.ومالة هو في احلي من الجنان
سيرين. مفيش احسن منك في الكلام
جاسم.سيبك من الكلام نحن رجال افعال ﻻ اقوال
كنا بنقول اية…..
سيرين. كنا بنقول ننام عشان ورانا حاجات مهمة بكرة ….
جاسم.ﻻ …انتي ذاكرتك ضعيفة اوى كنا بنقول واقترب .وقل شفتيها
عرفتي بقي كنا بنقول اية….
ابتسمت سيرين بخجل.
………………………………..
عند شيري ….رن جرس هاتفها ..لتجد مدير اعمالها…..
شيري.خير
مدير اعمالها.مساء الخير يا هانم
شيري.انجز
مدير اعمالها.جاتلك دعوة لحضور حفلة في فيلا جاسم العاصم
شيري.بجد ومين اللي جابها
مدير .اعمالها.جانا العاصم
شيري.طيب روح انت
لتضحك بخبث.واضح ان نهايتكم قربت والحلفة دي بداية النهاية

error: