رواية الحب واللوعد وتجديد الامل
كان شاب اسمه قاسم هذا الشاب ناجح في حياته وكان يتلقي نظراته علي حبيبته
وكان عندما ينظر إليها قلبه يحس بالدفء وكل يوم صباحا ومساء وقرر انه يبدأ بطريق الكلام معها يفكر يفكر الا انه وجد طريقه جميله وغير مقصوده فضل واقف امام الشقه لحين تنزل وعندما نزلت زي كل يوم تشتري طلبات اليوم ومشي وراها وتنحنح ليلفت نظرها والبفعل لفت نظرها له وبدأ بالكلام صباح الخير يا بسمه فردت عليه بابتسامه جميله فارتبك ووجهه احمر ولسانه ربط من الكلام قالت له من فتره
وانا ملاحظه انك بتنظر لي باعجاب هونتا معجب ولا حاجه فابتسم فقالت له مالك كده ساكت هونا قولت لك حاجه غلط فعزم علي نفسه وقال لها بسمه قالت له ها وبعدين قول بس انتا عايز ايه ياقاسم قول قال ليها بصراحه بحب اشوفك مبتسمه واحب انظر ليكي فردت عليه وقالت ها وبعدين قال لها انا معجب بيكي وعايز اتكلم معاكي ممكن قالت ولو انا قولت مش ممكن بقا قال لها انا اسف انا قصدي شريف ومتزعليش مني ياريت قالت في عقل بالها شكله كده اول مره يكلم بنت طب هشوف معاه هل معجب بي زي منا معجبه قالت له هنتكلم في الشارع ولاايه قال لها خلاص نروح اي كافيه قالت مفيش كافيه فاتح في الصباح المهم تمشوا مع بعضهم وقال لها والله معجب بيكي جدا واتعودت اشوفك مبتسمه كل يوم ياريت تصدقي انا لست بلعب بيكي ولا حاجه بس بتمنا تسمعي كلامي انا ياستي شغال في شركه ومكاني مهم جدا للشركه والحمدلله مرتبي حلو وناجح في شغلي
ممكن اتقدم ليكي واطلب اديكي من والدك قالت اسكت دلوقتي وانصرفت ولم تتلف وراها و قاسم لم يتحرك لقد صدم وبعد ذلك روح البيت وبيعاتب نفسه وعندما روح وجد بسمه مستنظره علي السلم فنظر اليها ووجد دموع في عيونها قال لها مالك كده زعلانه من ايه قالت دي دموعي من الفرحه استنظرتك كتير وانتا ساكت واي بنت تتمناك وانا بحسد نفسي بس نصبر شويه اشوف بابا واكلمه بس ممكن طلب مش عايزه حد يعرف حاجه عننا علي ماامهل الجو واشوف بابا وانصرفوا عن بعضهم البعض بسمه بابا ياحبيبي عامل ايه انهارده نفسي اقعد معاك واكلمك بقالي كتير متكلمتش معاك قال لها خير يابسمه اول مره تقولي كده قالت هوا حرام اتكلم معاك يعني امال اتكلم مع مين
فضمها في حضنه وقال لها هونا ليه حد غيرك اتكلمي معايه اعملي شاي وهاتيه البلكونه قالت عيوني عملت الشاي وقعدت مع ابوها بابا قال لها نعم قالت بابا قالها يبت قولي عايزه ايه وشها احمر وتهتهت في الكلام هتقولي ولا ادخل انام قالت هقولك بس لو انتا هتتدايق بلاش قالها بابتسامه قولي قالت له فيه شاب جارنا معجب بي وعايز يجيي ليك ويتقدم قولت ايه قالها اتعرفتي عليه ازاي وامتا قالت بالصدفه لكن هوا اللساكن تحتنا علطول وعمىري ماتكلمت معاه الا انهارده هوا قالي عايز اجي اتقدم ليكي وانا سبته ومشيت وقولت له هشوف بابا قولت ايه بابا قالها ادام طلع انسان شهم وكويس انا معنديش مانع بس سبيني شويه كده اتحره عنه واعرف معاملته حلوه ولا لا هسأل لو طلع كويس
انا موافق فدخلت عليهم مرات ابوها وقالت لسه قاعدين خير في حاجه لسه هيقولها بسمه قالت لها هقولك بعدين باخد راي بابا في موضوع مرات ابوها قالت خلاص براحتك وبنته انصرفت الي غرفت نومها ونامت سعيده وحست ايام اللفاتت كانت ميته من كتر نكد مرات
وحست ايام اللفاتت كانت ميته من كتر نكد مرات ابوها ووجهها بدأ يجري فيه الدوره الدمويه وحست ان قاسم هوا ده اللهينقذها من العذاب اللهيه فيه طبعا مرات ابوها مش هتسكت الا لما تعرف الموضوع فضغطت علي ابو بسمه يوم واتنين وتالت يوم ابو بسمه قال لها فيه شاب اسمه قاسم تحتنا وعايز يتقدم لبنتي
وانا قولت لها اصبري اسال عليه فقالت له مراته اتاري بنتك وقفه كل يوم في البلكونه وبتقف دائما ادام الشقه اللطاله علي السلم قالها ازاي مقولتيش ليه ليه قالت له محبتش اشغلك عادي بنات اليومين دول بقا فسكت مش عارف يصدقها ولا يصدق بنته فعده يومين يلاحظ ويرجع وقت رجوع قاسم من الشغل ويراقب لكن بسمه طلعت اذكي من مرات ابوها وفصلت نفسها علي البلكونه وعدم خروجها من الشقه نرجع لقاسم
قاسم من بعد مابسمه كلمته هشوف الدنيا وقولك وهوا في انتظار نار تحرق قلبه وعقله ويقول ليه مش شايفها خالص كده هيا زعلت ولا ابوها رفض وهيه محرجه تقولي طب امشي وراها طيب ولا استنا ادام العماره يمكن تطلع من البلكونه او تنزل تشتري حاجه فضل قلقه اسبوع من التفكير والالم والعذاب محتار يقول لامه ولا يقول لمين يرحم عقله من عذاب الضمير فكلم اخته وقال لها عايزك في حاجه بس ما تقوليش حاجه يا نسمه
قالت سرك في بير يااخي حكا ليها اللحصل وقالها انتي ليكي كلام معاه صح قالت ايوه قالت له ماتكلمها علي التلفون قالها مش معايه رقمها قالت ليه ياعم انتا فيه واحد بيحب انسانه وهيه بتحبه ممعهمش رقم التلفون انتو كده بتتعذبوا نسمه قالت له بكره هطلع اكلمها في الصباح طلعت لبسمه وقالت لها بصوت واطي انا جايه هنا علشان موضوع اللبالي بالك بسمه دخلتها غرفتها وقفلوا الباب وتكلموا مع بعضهم البعض
وقالت بسمه لنسمه بابا بيسأل عليه وعلطول بيراقبني قالت اه تصدقي قاسم بيحسب انتوا رفضتوه قالت ونبي ماصدقت الاقي انسان بيحبي زي اخوكي قولي له ياريت يصبر بس شويه علشان خاطري نسمه فرحت وقالت لها هاتي رقم تلفونك اعطيه له هيتجنن عليكي علشان يكلمك او حتي يسمع صوتك قالت لها بسمه الرقم اهوا وروحت نسمه عايزه تعمل مقلب لاخوها وتشوف درجه
نسمه عايزه تعمل مقلب لاخوها وتشوف درجه حبه لبسمه خبطط علي الباب فتح ليها قاسم وقال لها يااختي بقالك ساعه فوق تنا كنت خايف مرات ابوها تيجي وممكن تعمل مشكله قالتله ماتخفشي قال لها قاسم المهم قولي بقا عملتي ايه كشرت في وشه وقالت خلاص بقا اصبر لحد ماهما يوافقوا
اتصدم قاسم وقال حتي الحلم اللنا عايزه يتحقق قلب كابوس زعل جدا جدا اخته نظرت له وقالت ياعم تنا بهزر معاك انتا بتاخد كل حاجه جد كده فابتسمت وقالت له ابسط ياعم بقا كلمتها وقالت لي بحبه ومعجبه بيه وطلبت منها رقم تلفونها قالت خوديه فرح جدا جدا خد الرقم ورن علي بسمه واخته واقفه جانبه التلفون رن عليها فتحت المكالمه وقالت الو الو وقاسم ارتبك وقلبه فضل يدق وتنازل العرق علي وجهه وقفل السكه
اخته قالت له قفلت ليه كده انتا عمرك ماتكلمت مع بنت قال لها عمري فقالت له كلمها وقول ليها مساء الخير قاسم معاكي انا مشتاق اسمع صوتك كصوت عصفور يغرد في قلبي واتكلم كده وخليك جريئ ياعم فطلب الرقم تاني فتحت المكالمه الهاتفيه وقالت الو وقاسم قال الو قالت مين حضرتك قالها قاسم
قالت اهلا وسهلا وسكتت والتلفون المكالمه شغاله وهوا مرتبك وهيه مرتبكه جدا اخته قالت انتوا هتجننوني ياعم اتكلم بقا قولها اي موضوع كلمها قاسم وقال ليها عامله ايه وحشاني ودلوقتي وانا بسمع صوتك بحس انه عصفور ومقدرشي يكمل وسكت اخته قالت له ياعم قولها بقا متعصبنيش قالها طيب المهم قاسم قالها انا مبعرفشي اتكلم كده زي الافلام ولا الغزل انا احب تكوني جانبي فقالت له اصبر بابا لسه ببتحري عنك
ويشوفك كويس ولا لا قالت له علشان الموضوع يمشي اصبر وعلشان خاطري ماصدقت لقيت واحد بيحبني ترجع من الشغل للبيت ومن البيت للشغل قالها موافق بس خلينا علي اتصال دائم قالت انتا مترنش عليه انا هرن عليك علشان محدش يعرف اوك تمام المهم خلصت المكالمه وقلبهم فرحان جدا لانهم بيسمعوا صوت بعضهم البعض مرت الايام وابو بسمه قال لبنته
تعالي سألت عليه لقيته كويس بس يصبر شهر ويجي يتقدم فرحت كتير وحضنت ابوها من شده الفرح وعدا شهر وبسمه وقاسم بتكلموا مع بعضهم كانهم في الدنيا دي لوحدهم وعدى شهر بالعافيه وهوا متلهف يوم فرحه وقال لامه الامر كذا وكذا وكذا قالها علي القصه كلها وقالت له اخيرا هتفرحني وتسعدني كده بكره هنطلع عندهم ونتقدم المهم تقدمت لهم والحمدلله امه فرحت وبسمه ونسمه فرحوا جدا
واستأذنوا يمشوا وسابوا قاسم مع عروسته يفرح بالخطوبه لاحظت الاشتياق وكانت تكره رؤيته فسكتت المهم بسمه اتخطبت لقاسم فجلسوا مع بعضهم فجاء وقت العشاء فدخلت مرات ابوها بالعشاءعليهم وخرجت فقاسم قال لها شكلها ست طيبه قالت ايوه بلفظ يلفت انتباه قاسم قال لبسمه اول حاجه يتحسسها فمي اكل من ايديك مسكت الملعقه واول ملعقه يأكلها فغضب وقال لها ايه ده الاكل كله ملح
فقالت له علشان خاطري لو بتحبني ماتتكلم فدخلت عليهم مرات ابوها قالت ليه مكلتش ليه قال لها مش قادر تعيشي وناكل من ايديكي فخرجت بسمه قالت له بحسبك هتكلمها علي الاكل قال لها مش انا اللصغر حبيبتي ادام اهلها انتي بالنسبالي نفسي فدخلت مرات ابوها بالشاي وخرجت قاسم
نفسي فدخلت مرات ابوها بالشاي وخرجت قاسم بيشرب الشاي لقاه دلع وشكله غريبه امسك الكوبايه ورماها من البلكونه وهوا الغضب يشتد علي وجهه بسمه شافت وجهه فدمعت عيونها وساكته وخايفه من رد فعل قاسم قاسم نظر في عيون بسمه لقاها دموع نازله علي وجهها فقال لها لولا اعجابي بيكي وحبي الشديد كنت مشيت
الان وفسخت الخطوبه لكن للاسف حبي ليكي مكتفني ومش عايز اخد قرار يرجع بالاساءه عليكي فقالت وهيه حزينه انا مرضاش ليك العذاب قال لها انا احب العذاب في سبيل راحتك يابسمه فقالت له انا عارفه انك زعلت فقال لها انا زعلان من حاجه وحده فقط من مرات ابوكي اولا انا عمري ماكلمتها ولا حتي حصل موقف
بيني وبنها يخليها تحقد عليه كده قالت بسمه لقاسم ياقاسم نصف الحلم تحقق ونفسي تنقذني من العذاب اللنا فيه فقال لها علشان عيون القمر استحمل اي شيئ بسمه قالت له خجلتني ووجهها احمر وارتبكت وقاسم لاحظ المنظر فارتبك فقال لها انا مابعرفشي اتكلم كده والحجات الغزل دي يعني خام قالت حاجه تفرحني جدا انك صريح فدخلت مرات ابوها عليهم قالت الف مبروك ليكم قالوا لها الله يببارك فيكي
قالت مرات ابوها كنت هنسا بجد بس مش وقته هبقا اقولك يابسمه قالت بسمه ليها قولي وفرحينا قاسم اصبح مش غريب قالت كده بس مشعايز اشغلكم مش وقته قال قاسم ياست الكل قولي وفرحينا قال له خلاص يا غالي كنت عايز اقول لبسمه حسام ابن اخويه اتصل من فرنسا علشان يبارك ليكي ونفسه يسمع صوتك زي الاول اتصدم قاسم ونظر لبسمه فلقي وجهها ظهر عليها الارتباك ووجها غضب ولم يتكلم قاسم ولا بسمه
قالت ولا ردت علي مرات ابوها هنظره مرات ابوها ليهم وفرحت انهاخطفت الفرحه من وجههم فخرجت وهيه سعيده جدا وقالت لنفسها لازم ازرع الشك فيهم ولازم افسد الخطوبه واخليهم يبعدوا عن بعضهم وقفلت الباب وراها بعد مااتقفل الباب عليهم قال قاسم لبسمه افتحي الباب ده بصوت غضب فقامت بسمه فتحت الباب
ووقفت أمامه ودموعها في سيبان تتساقط علي وجهها فنظر قاسم ليها ثم وقف وتحرك نحوها ببطئ شديد ثم امسك يديها وقال لها انا لا يهمني انك مريتي بقصه حب قبلي دي كانت حياتك وانتي ليكي حريت الاختيار ثم قال لها نجلس مع بعض والباب مفتحوح ونتكلم بكل صراحه فقالت له صدقني مرات ابويه كذابه
قال لها اهدي بس كده علشان انهارده في حجات كتير عايز امشي عليها وبناء علي كلامك بكل صراحه هتبني حياتنا إن كانت علي كذب او صدق من زرع خير يحصد خير ومن زرع شر يحصد شر قالت له انا هكلمك بكل صراحه وليك حريت الاختيار قال لها وانا اسمع ليكي للاخر وبدون اي مقاطعه لكلامك اتفضلي
قولي تكلمت بسمه وقالت له مرات ابويه ابن اخوها اسمه حسام وكذا مره تكلمني عنه وانا اقول لها انا لا احس براحه ليه قالت لها ليه شاب زي اي شاب قالت بسمه لها انه شاب مستهتر وديما متكبر قالت مرات ابوها لها الشباب كلهم كده بس لما يخطبوا يلتزموا قالت بسمه لها انا بصراحه مش قابلاه
فمر ايام وحسام مراتي ابويه عزمته علي العشاء فجلسنا علي العشاء واكلنا ونظرات مرات ابويه تتلافت عليه وانا بتناول العشاء وبعد العشاء لقيت مرات ابويه مش قادره تاخد نفسها وقالت الحقوني مش قادره اخد نفسي قال ابي بسرعه يابسمه انزلي علي اول الشارع هاتي علاج ليها لضيق التنفس
فقالت الجو ليل انزل معاها ياحسام وغمزت بعينها لحسام فلاحظه بسمه الحركه الخبيثه المهم نزلت مع حسام ورحت الصيدليه واخذت العلاج ورجعه علي البيت لقيت مرات ابويه واقفه في البلكون تنظر الينا مع ابي ففكرت بسرعه وقولت لحسام انا مرات ابويه فاقت اهيه قال لها هتلاقيها واقفه كده تستنشق هواء
قالت جايز دخلت الشقه وقولت ليها منتي خفيتي اهوا قالت شوف البت عايزاني انام في السرير فأخذت العلاج المهم عدت الليله ولقيت حسام رجع عندنا ومفيش الا مرات ابويه وقالت لي هروح مشوار وراجعه قولت ليها ازاي هفضل لوحدي هنا قالت حسام معاكي اهوا قلت إزاي مينفعشي المهم خرجت مرات ابوها ودقيقه وحده قولت لحسام هنزل اجيب شاي وراجعه
قال ليها مش هشرب شاي قالت انا هشرب فخرجت بسرعه ونزلت تحت واتصلت علي بابا فحكيت له القصه قال ليها دامت تربيتي يابنتي انا راجع بعد ساعه انتظريني المهم مرات ابويه رجعت وروحت البيت وخمس دقائق لقيت حسام مشي وخرج فرجعت البيت ولقيت بعد عشر دقائق الباب بيخبط قولت بابا راجع بعد ساعه
لحق وصل روحت للباب بسرعه فتحت لقيت حسام رجع تاني اتصدمت وقولت له انتا رجعت في حاجه قال لها نسيت حاجه قالت اتفضل ادخل خدها مرات ابويه قالت ادخلي واقفلي الباب قلت لا قالت ادخلي معايه جهزي الغداء والاكل معايه في المطبخ علشان ابوكي جاي بعد نصف ساعه انصدمت وقولت لنفسي محدش يعرف انه راجع بدري يتبع الجزء الثاني تشويق وليس خرافات انها من الواقع