كبريائي سيحطم غرورك

البارت الأول
كبريائي سيحطم غرورك?
نذهب الي حي شعبي في الاسكندريه
حيث تسكن بطلتنا مع اهلها تستيقظ باكرا قبل اااي احد وتصلي فرضها ثم تذهب الي المطبخ لتحضر الفطور لوالديها
قبل ان توقظهم من ثما تتوجه الي غرفتهم وتقرع الباب بقوه تولان :ياابابا يا ماما قومو بقه انا جعت عااااااا
اسماء :تعالي يا توته تدلف بطلتنا الجميله وتجلس وسط والديها ثم تردف بدلال صباح العسل ياروحي انت ايه الجمال ده علي الصبح
محمد :صباح الورد يا حبيبتي البكاشه
اسماء :وبعدين في حد يصحي حد كده ياتوته حرام عليكي يابنتي كل يوم علي الحال ده كده أميرة الإبداع بوسي يوسف
محمد :سيبيها يا اسماء بكرا تتجوز وتقطع بينا ونلاقي نفسينا قاعدين لوحدينا بنفتكر الايام دي
تولان وهي تذم شفتيها كالاطفال :نعم يا سي بابا ومين قالك
اني هتجوز انا اصلا مقدرش اعيش من غيركم وانتا بالذات ياقمر انت يااااخرااابي علي العيون الزرق دول انا مش عارفه انت اتجوزت الست دي ازااااي ازاي فهمني ??
اسماء :امشي ياكلبه ده انتي الخالق الناطق انا وانا صغيره
ماخدتيش من ابوكي غير عينيه الزرقه دي
محمد لا يا اسماء وكمان فيها ملامح من عمتها الله يرحمها
اسماء:اه والله دي كانت قمر 14 وكانت اميره كده تتحط علي الجرح تطيب كانت تيجي تقعد معايا تاكل وتشرب ونحكي تحس كده كانها من هنا مش قاعده في فيلا
محمد :اماال كانت اصيله منسيتش اصلها ابدا وكنا روحنا في بعض الله يرحمها بقه
قاطعت تولان استرسالهم قائلا ولا ابنها الخنيق ده يبااااي
اسماء :هههههههههه من ساعة ما وقعك وانتي صغيره وانتي
مش بتحبيه والله يابنتي ما عارفه بقه متقنعر ليه كده ما دخلناش بيت يجي من 15سنه كده
محمد :مش تربية مرات ابوه بوظته ربنا يجازيها يلا ربنا يهديه بعد ان فطر الجميع ذهبت لتتحضر للذهاب الي جامعتها أميرة الإبداع بوسي يوسف
تولان : انا ماشيه ياماما عايزه حاجه
أسماء :لا ياحبيبتي ربنا ما يعوذك لحد ابدا خلي بالك علي نفسك ومتتأخريش باليل لاحسن الدنيا وحشه يابنتي
تولان :حاضر يا سمسمه ياعسل انتي متقلقيش عليا ربنا معايا يلا توكلت علي الله وخرجت من المنزل متوجها الي
جامعتها وبعد ان وصلت قابلت صديقتها
نورسيين :عااااا ااااا
تولان :مالك يافقر
نورسين :اتعاركت مع حازم أهئ أهيئ اهئ
تولان نيلتي إيه تاني يخربيتك
نورسين : هندمت ملابسه وعدلت حجابها ومسحت دموعها واردفت بابتسامه تعالي بس نحضر المحاضره بسرعه وبعدين هبقه احكيلك ده الدكتور احمد يابنتي موز الموووز
تولان:?اقسم بالله انا شاكه ان عندك انفصام في الشخصيه
نورسين:انا بقه متأكده ?
**********************************************
في إحدي القصور الرائعه يبدو ان المكان يشبه الجنه من روعة تصميمه يقف بطلنا يستمتع بإحدا انجازاته وهوا انهااء
تصميم ذالك القصر حيث تقف سيده في الثلاثينات يبدو عليها الرقي والجمال
ريم :واااو بجد القصر بقه حاجه تاني يارائد كأني في باريس او إنجلترا جامع ما بين الطابع الغربي والشرقي
رائد بغرور :طبعا مش تصميم رائد جلال لازم يبقي رائع
ريم :ههههه وقد اقتربت منه بحب ثقتك بنفسك دي يا رائد
ثم تركته متوجها الي مكتبها وهي تتمايل امامه فابتسم إبتسامه جانبيه واردف بخبث وانا كمان بحب ثقتي في نفسي بقولك إيه وراكي حاجه انهارده بليل
ريم بفرحه :لا ولو ورايا الغيه ده كفايه اني هبقي مع رائد جلال في اهم من كده
رائد :وهوا يعطيها ظهره متوجها الي الخارج لا مفيش هستناكي في شقتي اللي في كفر عبده علي 12تمام وهبعتلك العنوان
ريم :بابتسامه ايوه بقه هوا ده الكلام اخيرا عرفت اوقعك يا
رائد ومش هسيبك غير وانا علي زمتك ??? واخد فلوسك واهرب زي اللي قبلك ههههه
***********
انتهي اليوم علي تولان بين جامعتها وعملها في محل لبيع الملابس حتي تجني ما يكفيها هي واهلها دون الحاجه الي مال زوج عمتها وابنه المتعجرف كانت تتوجه الي منزلها هي وصديقتها فتقريبا طريقهم واحد ولاكن نورسين تسكن قبلها
بمحطتين
نورسين :يلا باي ابقي طمنيني عليكي لما توصلي
تولان :ماشي باي وبعد قليل نزلت من المكروباص وهي تعبر الشارع صدمتها سياره ولاكنها لم تكن مسرعه فوقعت علي قدمها وتأذت يدها التم الجميع حولها وتأسف السائق لها ولكنها كانت غلطتها بوسي يوسف
السائق :انا اسف جدا يا انسه انتي كويسه
شخص :لا طبعا مش كويسه انت مش شايف لازم نبلغ البوليس
تولان بوجع :لا ده مش غلطه انا كنت برود علي تليفوني وماخدتش بالي
سيده عجوز:ابقي خدي بالك المره اللي جايه يابنتي مش كل مره تسلم الجره
تولان :حاضر يلا قدر الله ماشاء فعل الحمد الله
تعطل المرور فنزل رائد يتفقد الأمر
رائد بعجرفه:خللاص هيا مش طلعت كويسه ومش غلطة السواق يلا بقه فضي الطريق
تولان:بنظرات ناريه اصدق انك شخص معندهوش ذوق
التف اليها مجددا ونظر في عينيها وعينيه حمراء كالدم من
الغضب
تولان في نفسها:ايه ده بيبصلي كده ليه هيكولني ولا إيه
يلا هيا موته ولا أكتر
رائد بغضب:الكلام ده ليا
تولان بتلعثم :أه ..اةا قصدي لأ لل ليك اه وبعدين انت بتكلمني كده ليه نهضت تقف قبالته كاانها تتحداه هي بزرقة عينيها التي تشبه المياه الصافيه وهوا برمادية عينيه التي تشبه رماد النيران تاه في زرقة عينيها فقد أخمدت نيران قلبه للحظه وعندها فقط تمالك نفسه وتوجه الي سيارته
وانطلق بها بأقصه سرعه وغضب عارم
اردف في نفسه ايه العيون دي زرقه وصافيه زاي السماء اللي مفيهاش ولا غيمه ثم عقد حاجبيه واردف بابتسامه ماكره
اه لو تقعي تحت اإيدي لسانك الطويل ده هقطعهولك والباقي هههه همتع نفسي بيه ?
وصل الي شقته وبعد قليل جاءت ريم ترتدي ما يفضح اكتر مماا يستر
ريم :هاااي بيبي
رائد :تعالى ياقمر كنت مستنيك علي ناااار
ريم :هههه ياشقي مش قدر تصبر شويه
*****************)))

( الله يحرقك يا بعيده انتي وهوا تك القرف شرير وقاسي
اانت قلبك قاسي قوي قوي انت مش بتحس كده وكده ????

error: