صفقة على عذراء – للكاتبه هاجر قطب
الحلقه 14
نزلت جانا من غرفتها….
جانا.في اية يادادة اية صوت الزعيق دا
الدادة.يابنتي دا سيرين خرجت من غير ما تقول لجاسم و جاسم زعل وزعقلها وبيتخانقوا
جانا. اية ….وجرت لغرفة جاسم. ….
ابتعد عنها وامسك راسها واسند رائسة عليها ….ونظر لعيونها
جاسم.لية مش بتسمعي الكلام. …لية ها
ليقطع كلامهم دق علي الباب….
نهض جاسم ليفتح الباب ليجد….
جاسم.ايوة يا جانا عايزة حاجة
جانا.ايوة يا ابية طالبة منك طلب
جاسم.دلوقتي….قولي يا حبيتي
جانا.متزعلش سيرين هي قالتلي اعرفك انها نزالة رايحة لأهلها تطمن عليهم
جاسم.وهي مكلمتنيش لية
جانا.عشان.موبيلها فصل شحن وسابتة يتشحن ومشت
جاسم.وانتي مكلمتنيش لية
جانا. قولت هكلمك شوية معرفش انك هتيجي بدري انا اسفة يا ابية
جاسم.طيب يا حبيتي روحي اوضتك يلا
جانا.طيب يا ابية بس اوعي تزعلها
جاسم.ماشي …
لترحل جانا …ويغلق هو الباب خلفها. …..ليلتف لها ليجدها تضع يدها علي وجهها وتضم قدميها لصدرة وتبكي…
ليقترب منها ويمسك يدها ويجعلها تقف امامة ….
لينظر لها ويمسح دموعها برقة بالغة …..لتنظر في عيونة.
جاسم.متزعليش انا بس اتضايقت ودا حقي انك متخرجيش من غير اذني
سيرين. حقك اه بس انا معلتش حاجة غلط انا قولت لجانا تقولك
جاسم.حصل خير بعد كدة من الصبح وانا ماشي تعرفيني هتنزلي وﻻ
سيرين. طيب
يعشق رقتها طفولتها الحنان الذي يملئ عيونها…..اقترب يقبلها برقة وهي استسلمت لرقتة
هي ﻻ تعرف كيف تستلم لة ما هذة المشاعر هي تتضايق منها المفترض ان تكرة تبتعد عنة
ليقطع هذة اللحظة رنين هاتفة….
ليبتعد عنها يتمم بغيظ من المتصل ليمسك الهاتف ليري اسم المتصل ليتغير لون وجهه ويتوتر لم يكن المتصل سواء شيري
لتشعر سيرين به….ويتغير لون وجهها من الغضب
سيرين. ما ترد
جاسم.تليفون مش مهم
سيرين. بجد مش مهم عندك بس مهم عندها
لينظر لها جاسم بقوة…
جاسم.هي مين
سيرين. اللي مش مبطلة رن واخذت هاتفة من يدة ونظرت ﻻسم وضحكت برقة رغم ان ما بدخلها يتألم
شيري هانم
جاء جاسم ليتكلم لتقطعة بوضع اصبعها علي شفتية .هششش مش محتاج تبرر انا عارفة انا متجوزة مين وعارقة عدد الستات اللي دخلوا وخرجوا من حياتك واهمهم شيري هانم وانا عارفة ان زيي زيهم ومش هفرق معاك بردو …
قالت كلمها ودخلت لحمام……
اما هو اخذ يفكر في كلامها ورد علي الهاتف بغضب
جاسم.الووو
شيري ايوة ياروحي
جاسم.شيري معتيش تكلميني تاني انا دلوقت….متجوز
شيري.اية…
ليغلق الهاتف ويلقي بة علي اﻻرض. … اخذ يسب شيري ويلعنها
اما هي في الحمام.
أخذت تبكي بقوة…..
سيرين. انا بعيت لية انا غبية انا مش بحبة انا بس صعبانة عليا نفسي اني زيي زى غيري.
بس انا متجوزاة وعارفة انة كدة….بطلي عياط بقي يا سيرين بطلي ولكن ظلت تبكي
في غرفة جانا…….
كان هاتفها يرن لمرة ألف من اسر ولكن لم ترد علية ثم تذكرت كلام سيرين
فلاش بااااااااك
عندما كانوا يجلسون في الحديقه. ..
سيرين. بس لو عايزة تسمعي رأيي
جانا.قولي يا سيرين
سيرين. رودي علية افهمي
جانا.ﻻ طبعا
سيرين. جانا هو مكلمكيش في حاجة وﻻ وعدك بحاجة اتعملي علي الاساس دا
ومش تظهري حاجة
أخذت جانا تفكر في كلام سيرين
سيرين. دا رأئي وبراحتك برضة
بااااااااك
ردت هذة المرة……
جانا.الوو
اسر.ايوة يا جانا انتي راجعتي ازاي وسبتي حاجتك طب انتي كويسة
جانا.الحمدلله
اسر.جانا اللي انتي شوفتية دا مش صح انتي فهمتي غلط
جانا.ميخصنيش انت حر
اسر.ﻻ يخصك طبعا ولما ارجع هفهمك كل حاجة
جانا.طيب عايز حاجة
أسر. ﻻ..بس
جانا.مع السﻻمة…واغلقت الهاتف ورمت بالهاتف علي السرير
جلست تفكر في كلامة……….
…………………………………………
عند اسر …..
كان متضايق كيف وصلت به اﻻمور الي هنا….
فلاش بااااااااك
كان علي وشك النوم عندما دق باب غرفتة ظن انها جانا جري ليفتح الباب ليجد جاكلين برداء قصير ودخلت الغرفة دون دعوة
خشي ان تراها جانا او احد فاغلق الباب…
أسر. اية اللي جابك هنا
جاكلين. انا معجبة بيك جدا اسر
اسر.انا مرتبط زى ما قولتلك
جاكلين اقتربت منة ووضعت يدها حول رقبتة.
جاكلين. انا عايزك اسر حتي لو في السر هي مش هتعرف حاجه
ازال يدها من حولة…
اسر.ارجوكي امشي انا بحب خطيبتي ومش عايز مشاكل اتفضلي
وعندما كان علي وشك فتح الباب ليخرجها دق الباب وأما أن فتحة حدث ما حدث….
بااااااااك
لأول مرة يكون مظلوم وبرئ ولكن هل ستصدقة……قرر الرجوع وحاولة شرح اﻻمر لها
………………………………..
عند شيري لم تصدق ماسمعت أخذت تسأل ألي ان تأكدت من الخبر…
لتكسر كل شي حولها ….. امسكت صورة لجاسم
شيري.ﻻ ﻻ اااا انا استحالة اسيبك تبقي مع حد غيري مش هسمحلك انت فاهم
مش هسمحلك انت ليا ليا انا لوحدي انا اكيد هلاقي حل لمصيبة دي
ليا انا…انا بحبك وبحبك اوي ومش هتكون مع حد غيري وﻻ حتي هي
اخرجت هاتفها وبحثت عن رقم معين….
الو مين
ايوة عادل
عادل.ايوة مين
شيري.انا شيري
عادل.اهلا اي خدمة.
شيري.اكيد هنحتاج لبعض عشان نلاقي حل في لمصيبة بتاعتنا وﻻ انت شايف اية
عادل.اكيد معاكي انا لسة عايزها مش انا اللي اخسر حاجة انا عايزها
شيري. وﻻ انا عشان كدة لاازم نتقابل عشان نتفق
عادل.تمام بكرة في الكافية اللي عند الصالة
شيري. تمام قبل التدريب بساعة
عادل. تمام اوى
شيري.متنساش باي
عادل.باي
لتبتسم شيري بخبث هترجعلي تاني……
………………………………………….. ……..
نظرت من خلف الباب الحمام لتجدة نائم …..حمدت الله وخرجت مرتدية فقط المنشفة حول خصرها ..
واقتربت من اخزانة الملابس لتخرج لها ملابس.لتجد يد تجذبها الية لتنظر لة …..
سيرين. نزلني …..اوعي …
ليدير وجهها الية وينظر لعيونها. ….
جاسم.هشش انتي اتكلمتي وقولتي كل حاجه اجي دوري .انا مش هقولك اني ملاك واني كويس واني مفيش زيي ﻻ انا مش كدة بس مش وحش اوي يعني انا واحد اهلة ماتوا وسابلة عيلة صغيرة و امبراطورية ضخمة اديرها لوحدي مفيش حاجة كنت بعوزها الا واخودها علاقاتي كتير مش هنكر بس انتي غير انتي اول واحدة ببقي عايزة اوى وحبب وجودها معايا غير اهم حاجة
انك بنت وانا اول راجل يقرب منك وانا عمر في علاقاتي ماكنت اول رجل في حياة اي ست ..انتي مميزة اوي اوي
ليقترب منها ويقبلها بقوة ويبتعد بعدها بقليل ..مقدرش اوعدك اني هبقي مثالي بس اللي اقدر اوعدك بية اني هحاول ابقي كويس …
ليعيد تقبيلها مرة اخري وهي هذة المرة تستجيب لة وتبادلة قبلاتة بقوة وهو يمرر يدة بجرأة وحرية علي جسدها برقة اذبتها بين يدية…..
وسرعان ماسقط الستار لنترك ابطالنا في لحظاتهم الخاصة
………………………………………….. …………….
في حين اتفقت بسمة مع احمد علي مقابلة ولدتة في النادي.
ارتدت فستان لونة نبيتي وقامت بتصفيف شعرها ووضعت الكحل فقط في عيونها
يقولون بأن سمراء اذ تكحلت أحدثت في الدنيا اضطراب ….
لتخرج لوالدتها……
والدتها .مشاء الله زى القمر
بسمة.تسلمي يا حبيتي ربنا يخليكي
والدتها. متاخريش يا حبيتي
بسمة.حاضر يا ماما مع السﻻمة
والدتها. مع السﻻمة
نزلت جانا لاسفل…..
الدادة.انا حضرت الأكل يلا تعالي كلي
جانا.هو محدش غيري اللى هنا هما منزلوش
الدادة. هو محدش نزل من ساعة الخناقة
جانا.طيب اطلع اندهلهم
الدادة. ﻻ سبيهم ينزلوا براحتهم انتي ناسيه انهم عرايس
جانا.اه بس انا هاكل لوحدي
الدادة. معلش بقي
جانا.طيب اعدي كلي معايا
الدادة. ﻻ انا كلت
جانا. اعدي بس يلا
الدادة. طيب
جانا.انا بفكر يا دادة في فكرة كدة
الدادة. خير
جانا.خير انا بفكر في اني اعمل حفلة لأبيه وسيرين
الدادة. اه وبعدين
جانا.وﻻ قبلين هعزم كل صحابهم وكدة
الدادة. هي فكرة حلوة
جانا.تمام هقول ﻻبية ولو كدة ابداء اجهز وننزل انا وسيرين نشتري فستاتين جديدة
الدادة. تمام هتكلمي جاسم امتي
جانا.اول ما اشوفوا
الدادة. طيب
………………. …………………….. ..
كان احمد يجلس مع والدتة علي طاولة ليشاهد اقتراب سمراء فاتنة. .
احمد.بسمة
بسمة.السلام عليكم
والدتة.وعليكم السلام
والدتة. دي بسمة يا احمد
احمد.اه …..هي
والدتة .مشاء الله جميلة
لتبتسم بسمة ….
بسمة.ميرسي يا طنط
والدتة.اعدي ياحبيبتي جانبي
لتجلس بجوارها…..
كان اللقاء حيد جدا…..كان احمد ﻻ يستطيع انزال عيونة عن بسمة.
علي عكسها هي لم تنظر لة او تتحدث معة ………..
والدتة. تمام يا احمد شوف نقابل والداتتها امتي
احمد.تمام
كان متضايق بسبب تجاهلها لة……..
……………………………………..
كانت بين احضانة تنظر لة بتمعن ﻻ تصدق ان هذا الرجل الذي يعاملها بكل رقة هو نفسة من عقد الصفقة عليها….هو نفسة من عهدها بتغير……
جاسم.بتفكري في اية
سيرين.فيك بحاول افهمك مش عارفة
جاسم.مش مهم مع مرور السنين هتفهمني
هي لم تصدق ما يقول أيخبرها انة سيقضي معها حياتة ايمكن
اذا لن يتركها بعد مرور وقت……
سيرين نظرت لة بعيونها الامعة…….
جاسم.ارفقي بحال رجل ذاب في سحر عيناكي ..ولو كانت عيناكي عقاب لتمنيت ان اكون اسير في زورقتهم ..دعيني ابحر في بحور عيناكي بزوارق شوقي ولهيبي …..
دمعت عيون سيرين من كلام جاسم واحتضنتة بقوة…..