رواية مصير الحب

رواية مصير الحب

الرواية بقلمي فاطمة سالم جميع الحقوق محفوظة

 

نبذةه

#علاقاتالمسافاتالطويلة
علاقات الحب اللي بيكون فيها الطرفين بعيدين عن بعض هدي علاقات صعبة ومش كل الناس بتفهم أو بتستوعب الكلام هدا ..
بتصير فيها عركات وأعذار هلبا وديماً في توتر وقلق .
وبنضطر أننا نضاعف الجهد ونضاعف الثقة … تقريبا كل حاجة بتحتاج جهد أكبر عشان نعرف نوصلها للطرف التاني ..
وطبعاً هدا يخلي العلاقة بين أي اتنين بينهم إرتباط من النوع هدا أقوي هلباااا من العلاقة بين أي أتنين عاديين وقريبين من بعضهم .
و لأن أي اتنين بيقدرو يشوفوا بعضهم وقت ما يبو ويكلموا بعضهم بسهولة غير اللي بينهم مسافات طويلة بيستنوا يشوفوا بعض كل سنة ممكن مرة واحدة والمكالمات بتكون أقل وللأسف لما بيشوفوا بعض بيكون الوقت ضيق هلبا وهدا بيكون أسوء جزء في الموضوع لأنهم أول ما بيحسوا بفرحة اللقاء بتقتحمها لحظة الفراق .. بيدوروا علي أي حاجة تنسيهم أنها كم ساعة ويرجعوا يستنوا بعض مدة طويلة عشان الساعات هدي تتكرر ..
ولنفس السبب بتكون كل لحظة بتجمعهم ببعض مهمة جدا علشان يشبعوا من بعض .. ومش شد الأيد أو الحضن هو اللي بيحتاجوه عشان يثبتوا حبهم لبعض ..

أما الشيء الرائع بجد أن محدش بيحس بأي واحد فيهم زي التاني رغم بعد المسافات .. وهي هدي النقطة اللي بنعرف منها أنه حب حقيقي … وحب نقي ..
“هو شوق وغيره ”

ومرات تغيير الشخصية أو القناعات أو السفر أو المرض أو الموت ليقضي علي علاقات كانت من اجمل علاقاتنا وأكثرها إشباع, هذه هي حقيقه الحياه التي نحياها وهذا يخلينا نحترم العلاقات ونستغلها من أجل الفائده لكل أطرافها, فقد تكون علاقات لفتره محدوده ولكن تبني فينا ما يبقي في ارواحنا للأبد!
ولو تبي تكون علاقه طويله في ايي علاقه بين صديق او عيله لازم يكون في شويه منطق وشويه عواطف ❤

انتظروني…..

error: