رواية فتاة الماضي بقلمى رهف سيد
الحلقة ٢
نزل هشام مسرعا لكي يسلم على عمتة اما حسن ظل ينظر لها ثم اغلق الباب وتقدم اليها ارتعبت فاطمة من فعلته
حسن… انا اسف
انصدمت فاطمة من اعتذاره
حسن…انا اسف على الطريقة اللي اتكلمت بيها معاكي تحت
فاطمة بابتسامة…. محصلش حاجة يا استاذ حسن
حسن…لا استاذ اية انا عندي ٢٥ سنة
فاطمة…بس برضو الاحترام
حسن…لا قوليلي حسن بس
فاطمة…حاضر
حسن…انت كنت عايز اتكلم معاكي شوية
فاطمة…اتفضل
حسن…دية اول مرة اشوف هشام بيضحك كدة بعد وفاة والدو و والدته من ٤ شهور وان هو يتغير بين يوم وليلة دة شئ حلو اووي
فاطمة… هشام عندو استجابة سريعة وبيتحسن عشان هو عايز يتحسن مش بسببي بس انا كنت عايزة اعرف شوية حاجات عنو زي وفاة والدية وتعاملو معاهم وكدة
حسن..هشام كان تعاملو مع رائف وجنة حلو اووي وكان بيضحك وينبسط لكن من ٤ شهور توفو في حادثة عربية وللاسف جنة كانت حامل وماتت هي ورائف والبيبي
فاطمة…اسفة لو فكرت حضرتك
حسن…لا مفيش حاجة ويشرفني ان نبقى اصدقاء
فاطمة… دة شئ يشرفني انا يا يا حسن
فتح الباب ودخلت امل وهي تضحك مع هشام
امل…هههههه يا كلب اية دة انتا بتعمل اية هنا
حسن…وانتي مالك يلا عايزة حاجة يا فاطمة
فاطمة…شكرا
امل…مش معني اني ابقى في تانية ثانوي ابقى كيس جوافة
حسن….يا رب اخلص من لسانك اللي محتاج قصو دة انا هروح انام
ذهب حسن تقدمت امل وعقدت ساعديها وبدات بالدوران حول فاطمة
امل…انتي بقى فاطمة بصي يا فاطمة انا امل اكرم القاضي اصغر ولاد اكرم القاضي في تانية ثانوي لسة هدخلها قسم ادبي علشان بحبو وعندي صحاب كتير وبيقولو عليا رغاية بس انا مش بتكلم كتير مش عار..
وضعت فاطمة يدها على فم امل
فاطمة…على فكرة ظلمو الرغايين كدة قصدهم راديو اهدي يا حبيبتي كفاية لوك لوك انا قاعدة معاكي مش طايرة
ازاحت امل يد فاطمة وضحك الاثنان بقوة
امل…ههههه حلو راديو دة اول مرة حد يقولهولي انتي شكلك عسل وهنبقى اصحاب
فاطمة…انا موافقة بس لوك لوك كتير ياما انا معنديش غير مرارة واحدة
امل… هههههه ثم امسكتها من الجانب اركب الهوا
فاطمة…مش بغير متحاوليش
امل….هههههههه يا جدع والنبي عسل
فاطمة…طب عن اذنك يا عسل علشان انا محتاجة ارتاح شوية
امل…لا اه ماشي بس انتي مش هتهربي مني
فاطمة…هو انا جيت جمبك اية البلاوي دية
امل…مش هرد عليكي علشان انا محترمة
فاطمة…يا نهار انتي دة انا قعدت معاكي عشر دقايق عرفت احترام عمري ما شفتو
امل…ولسة يا ما هتشوفي
وبالفعل بعد مدة قصيرة اقتربت فاطمة منهم بشدة واصبحو يعتبروها فردا من الاسرة حتى جاء هذا اليوم كانت فاطمة تجلس في غرفتها دق باب الغرفة نهضت فاطمة وفتحت الباب
فاطمة…نعم يا حسن
حسن…مفيش كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع
فاطمة…اتفضل
حسن…مهو مش هينفع نتكلم هنا تعالي في الجنينة
فاطمة….حاضر دقيقة وهحصلك
حسن…منتظرك
ذهب حسن وبعد قليل ذهبت خلفة فاطمة
حسن…بصي يا فاطمة انا مقدرش انكر اني معجب بيكي من اول يوم جيتي فيه هنا وشوية شوية الموضوع قلب معايا بحب ودلوقتي انا خايفة يقلب بعشق وعايز الم الموضوع
ضحكت فاطمة ضحكة سحرتة ظل يتامل ضحكتها وتعابير وجهها خجلت فاطمة عندما وجدتة ينظر اليها
فاطمة..احم يعني اية
حسن..يعني تتجوزيني
تفاجات فاطمة من طلبة كثير
فاطمة…بس انا وانتا والفروق
حسن…انا ميهمنيش حد في الدنيا غيرك
فاطمة…لو سمحت يا حسن انا منكرش ان كان في اعجاب بس ..
حسن….مبسش فاطمة انا بجد بحبك ولولا ان عارف اهلى وتفكيرهم كان زمانك بقيتي مراتي فعلا انا بحبك وعايزك معايا وجنبي
فاطمة…بس ازاي
حسن…وافقي الاول يا فاطمة وبعدين نجيب ازاي
فاطمة…هصلي استخارة واللي فية الخير يقدمو ربنا
حسن…ان شاء الله ربنا مش بيقدم غير اللي فيه الخير بكرة ان شاء الله في نفس المعاد هنا هعرف ردك
فاطمة…بكرة
حسن…هو يا بكرة يا دلوقتي
فاطمة…لا لا خلاص بكرة
عادت فاطمة الي غرفتها وهي في حيرة من امرها واتصلت بصديقتها
فاطمة…سندستي
سندس…ايوة ايوة سبتيني سبتيني وانا بمزاجي بعدي
فاطمة…سندستي زعلانة
سندس…ايوة من ساعة ما اتجوزت وانتي مش بتسالي وسافرت ولا اتصلتي مرتين على بعض
فاطمة…. اوبا دية سندستي شايلة كتير
سندس…ها قري واعترفي في اية مش بتكلميني الا لما تكوني في مصيبة
فاطمة….هههه حبيبتي حبيبتي
سندس…عملتي اية يا مصيبة
حكت لها فاطمة كل ما حدث
سندس…والمطلوب
فاطمة…اومال انا مكلماكي لية اسلك سناني منا عايزة اعرف هعمل اية
سندس،..وانا مالي انا هو انا اللي هتجوزو ولا انتي
فاطمة…يا باردة يا تلمة
سندس…في كتير اسكتي مش جوزي لقبني بنفيسة
فاطمة…تصدقي ان عندو حق ها اعمل اية
سندس…امشي ورا اللي بيدق وبيعمل دوم دوم تك تك
فاطمة…يعني امشي ورا الطبال هو اية اللي دوم دوم
سندس..تك تك نستيها على فكرة
فاطمة… على فكرة بقى انا غلطانة
سندس…على فكرة بقى مش اول مرة
فاطمة…يعني اعمل اية
سندس…يااااختي امشي ورا قلبك يا بطة يا حبيبتي ومتتصليش تاني يا روحي سلام
فاطمة…شوف الوطينة سلام
اغلقت فاطمة ونهضت لتصلي استخارة عسى الله ان يهديها الي ما تستحق جاء الصباح واستيقظت فاطمة على صراخ في الخارج ركضت كي تعرف ماذا هناك
فاطمة…في اية مين اللي بيصرخ
فاتن….اهي هي دية الحرامية انا متاكدة يا عمي
اكرم….ممكن تسكتي خالص
فاطمة….ممكن افهم لو سمحتي في اية
فاتن…ايوة ايوة اعمليهم علينا الشويتين دول
روفيدة…فااتن مش عمك قال خلاص
حسن…في اية يا امي
عزيز…في اية يا هالة بتصوتي لية
فاتن…المجوهرات بتاعتي نصها مش لايقاها والبيت كلو عندو مجوهرات ومفيش غير دية اللي ممكن تكون سرقتها
فاطمة….اية اللي انتي بتقولية دة سرقة اية انا بقالي هنا ٤ شهور محدش اشتكى مني نص شكوى فجاءة بقيت حرامية
فاتن….اكيد طبعا حاجات عمر اهلك ما شفوها ولا حلمو بيها لازم الطمع يعمي عينك
حسن بغضب…فاااتن احترمي نفسك وانتي بتكلميها ومتنسيش انها مهتمة بابنك اللي انتي رمياه وماشية وجاية دلوقتي تتهمية بالسرقة فاتن…وانتا بتدافع عنها كدة لية ان شاء الله
حسن …علشان هي كاد ان يتكلم ويفضح امر حبيبتة ولكنه لحق نفسة
فاتن…اية سكت لية ما تكلم
حسن…علشان هي معانا كتير وبتعاملنا كلنا حلو ومشفناش منها حاجة وحشة
اكرم…خلاص فاتن عايزة تثية دلوقتي
فاتن…افتش اوضتها
فاطمة…اتفضلي فتشيها زي ما انتي عايزة اتفضلو
ذهب الجميع وفتش في غرفة فاطمة على امل ان يجدو شئ لكن لم يجدو
فاطمة…فتشتو لقيتو حاجة
روفيدة…معلش يا بنتي ..
فاطمة…لو سمحت يا فندم انا اتهنت ولا يمكن اني اقعد هنا ثانية واحدة بعد اللي حصل دة
فاتن…سكة السلامة تروحي يجي عشرة غيرك
نزلت صفعة قوية على وجهه فاتن من عزيز
عزيز…احترمي نفسك ملقناش حاجة بتتهميها لية
امل…في اية بتزعقو لية
اكرم…مفيش حاجة يلا كلكو اتفضلو برا وانتي يا بنتي اخزي الشيطان واقعدي
خرج الجميع ماعدا امل اقتربت امل من فاطمة
امل…انا عارفة اية اللي حصل