رواية بقايا الماضي (البارت الثاني)

رواية بقايا الماضي (البارت الثاني)

البارت الثاني.

بعد مرور خمس ساعات.
في قصر معتصم الشرقاوي .
تيلفيون شهيره بيرن اول ماشفت اسم المتصل عينيها اتملت بدموع الفرحه : الو اسر وحشتني اوي يابني .
اسر بارتياح لسماع صوت امه : وحشتيني اوي يا ماما مش متخيله انتوا وحشني اد ايه .
شهيره برجاء: طب ماترجع يابني .
اسر بضحكه : متتحيليش عليا ياشهيره انا كدا كدا راجع يا ماما .
شهيره بعدم تصديق : بجد يا اسر .
اسر بتأكيد : ايوه يا امي انا هاجي بليل بس متعرفيش زفته قصدي سلمي عشان عايز اعملها مفاجأه انا هتصل بعز وادهم وقلوهم .
شهيره بفرحه : توصل بالسلامه ياحبيبي انا هروح احضر كل الاكل الي بتحبه .
اسر بمرح : ايوه يا شهيره ياعسل طب باي دلوقتي بدل ما نط من التيلفون .
شهيره بضحك علي مرح اسر: سلام يا حبيبي في امان الله .
شهيره بفرحه اخيرا جه الي هيعرف يتحكم فيك ويمتص غضبك يا ادهم .
وبعدها ادت فرضها وقامت تعمل الاكل ل اسر بكل فرح .
ليرن تليفونها فتبتسم وتقول وداد .
شهيره : ايوه يا وداد فينك كده مابتسأليش علي صحبت عمرك وسلفتك يا وداد .
وداد بأسف : انا عرفا يا شهيره انك زعلانه مني بس هقولك خبر يفرحك .
شهيره : قولي يا وداد يمكن اسمحك شويه .
وداد بابتسامه : خالد قرر ان احنا نستقر في القاهره عشان البنات عوزين يكملوا الجامعه في القاهره .
شهيره بفرحه كبيره : بجد يا وداد انا فرحانه اوي اني هشوفك وهشوف اسيل وايه واخو الغالي .
وداد : مش هيكون اكتر مني انا والبنات.
شهيره : هتيجو امتا  .
وداد: اسبوعين بالظبط.
شهيره : طب كدا تمام اكون فتحتلكوا القصر بتعكوا عشان يتنضق زي ماتقولي ان معتصم و خالد كانوا عرفين الي هيحصل .
وداد : اه والله لتسمع وداد شهيره بتكلم الخدم .طب انا هقفل دلوقتي وابقا اكلمك بعدين .
شهيره : سلام ياوداد .
وداد : سلام .


في الشركة الرئيسيه لسلسلة الشرقاوي للمعماري .
عز بغضب : انا عايز اعرف مفيش سكيرتيره جت لغاية دلوقتي ليه .
ليرد عليه العامل بأدب : حضرتك احنا مش لقين المؤهلات الي حضرتك طلبها.
عز بصرامه : تتصرف انا شغلي واقف وانا مينفعش معايا الكلام دا تتصرف يا اما هتشوفوا وش تاني .
ليرن تيليفون عز  عز رد من غير مايشوف الرقم .
عز : الو مين .
اسر : ايه يالا انتا مسحت رقمي ولا ايه.
عز نزل التيليفون وبص فيه لقاه اسر .
عز بفرحه : اسر وحشتني اوي .
اسر : وانتا كمان يا اهبل العيلة بس ياخي انا بستغرب لما بشوفك في الشغل بتكون شخص تاني متعرفش حد عشان كدا رافع اسمنا في العالم كله.
عز وهو ببيبص علي العامل روح انتا وتتصرف في الي قولت عليه بدل ماتشوف الوش التاني واظن مش هيعجبك .
بعظ مامشي العامل. عز: تربيتك يامعلمى وتربية ابو لهب .
اسر بضحك: عارف ياعز لو ادهم عرف الاسم دا ممكن تتنفخ فيها وبعدين نترحم عليك  المهم كنت متعصب ليه.
عز : بقالي شهر شغال  من غير سكيرتيرة .
اسر بستغراب: اومال السكيرتيرة التانيه فين.
عز: مش عجباني مش عاجبني طريقة لبسها وطريقة كلمها وتصرفتها فمشتها .
اسر : طب وايه المشكلة.
عز : عايز سكرتيرة مؤهلتها عليا عشان الشغل دلوقتي مش زي زمان  لازم حد متخصص .
اسر سكت شويه وبعدين افتكر حاجه : عز موضوع السكيرتيرة سيبو عليا .
عز : ماشي يا معلم .
اسر : المهم هقلك علي حاجه .
عز: قول .
اسر :انا جي بليل.
عز قام من علي كرسي المكتب: قول والله .
اسر : اه والله مش عايز سلمي تعرف حاجة عشان عايز اعملها مفاجأة .
عز بفرحه :حاضر مش هقول .
اسر : طب بقولك سلام دلوقتي عشان بحضر حجات عشان السفر .
عز : سلام يا اسر .


في منزل نور .
حسام : فوزية يا فوزية انتي فين .
فوزية : نعم ياخويا انا هو .
حسام : نور فين انا مش لقيها .
فوزية بخبث: مش عارفه يا خويا تكون راحت فين .
حسام بعصبية : يعني ايه مش عارفه اومال خرجت من غير ماتعرف حد .
فوزية بتمثل الهدوء : اهدي بس ياحسام طب اتصل ب محمود يمكن تكون استأذنته .
حسام بسخريه : نور تستأذن محمود دي مخطوبه ليه و هيا ما بطقهوش علشان خيفا علي تعبي .
فوزيه : طب اتصل بيه يمكن يكون يعرف .
حسام : طب هاتي التليفون حتي مش سيبا تيليفونها مفتوح .
فوزية جابت التيليفون اتفضل يا اخويا.
حسام بيرن علي محمود.
محمود : ايوا يا حمايا وجوز اختي .
حسام : محمود هي نور رنت عليك وائلتلك ريحا فين.
محمود : لاء معرفش هي خرجت من غير أذني .
حسام : انا معرفش هي راحت فين ومش عارف اتصل بيها.
محمود بسخريه : طب اقفل انا هوصلها ارتاح انت بس .
حسام بعدم اطمأنان : ماشي .


في المستشفي العسكرية .
ادهم بعد ما فقد اعصابه :كده كتير يا رحيم خمس ساعات جواه .
رحيم يحاول تهدئه : اهدي يا ادهم الاصابة جمده بردو و…….. ادهم الدكتورة خرجت اهي.
ادهم لف بسرعه : يزيد اخباره ايه .
نور بطمأنان : عدي مرحلة الخطر هيطحط اربعة و عشرين ساعة تحت المتابعة  و هيفوء خللها ان شاء الله بعد ازنك .
ادهم افتكر سلمي : نور .
نور واقفت مكانها  تتأمل جمال اسمها من ادهم .
نور لفت: نعم .ادهم لسه ملاحظ جمال عنيها الرمادية وحس بخفقان قلبوا و سرعة دقاته .
ادهم : سلمي فين.
نور بعد ما افتكرت الي حصل في العمليات .

فلاش باك .
نور : يلا يا سلمي الاصابه صعبة  ورصاصه بتتحرك حولين القلب .
سلمي بعد ماجت جنب نور : ح….. لتشهق سلمي والدموع في عينيها يزيد و انهارة .
نور بخضة بعد ماعرفت ان دا عشق سلمي من الطفولة .
نور : ابتهال خوديها من الباب التاني و ديها الاوضة واديها حقنة مهدئه .
ابتهال : حاضر .
ادهم: دكتورة .
نور : ايوا دكتورة سلمي طلعت من الباب بتاع الدكاتره انا طلعت عشان اطمن حضرتكم ولو……
-دكتورة نور الحقي في واحد تحت بيسأل عليكي وقالب الدنيا .
نور: بيسأل عليا انا اسمه ايه.
-اسمه محمود .
نور وشها شحب وتردد بقلق : محمود .
ونزلت تحت.
نور بقوه مزيفة : ايه في ايه اهدي شوية انت في مكان محترم .
نور : وانتي الي محترمه اوي .
نور بشهقه : احترم نفسك .
محمود : انا هوريكي الاحترام و رفع ايده عشان يضربها.
نور غمضت عنيها و حست انوا مضربهاش لتفتح عنيها و تتصدم من الي شافته.


رواية
بقايا الماضي

بقلمي / شمس علاء


error: